Kjøper du Landeveissykkel med skivebremser?
|
Re: Kjøper du Landeveissykkel med skivebremser?
[Re: PålGnål]
02/05/2014 06:37
|
Spiffhopeless
Ivrig
|
Ivrig
Ser ut til at det ikke var så enkelt allikevel. +1 til min teori om enkelthet. Hvorfor fikse noe som funker. Nå skal en hel sport bli enige om minst 2 standarder før dette flyter. http://www.cyclingnews.com/features/the-problem-with-disc-brakes-in-road-racing-is
"If you are going to die! make sure its in the front of the peloton!" Raphael Geminiani to Jacques Anquetil
If your not sleeping you should be eating.If your not eating you should be cycling
|
|
|
02/05/2014 06:58
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kan se for meg mekanikeren som prøver å justere bremsene i fart etter en punktering.
|
|
|
[Re: Tommy D.]
02/05/2014 07:27
|
Spiffhopeless
Ivrig
|
Ivrig
Fan så touchy dere skivebrems fanboys er.  jeg sier jo bare at ulempene kanskje oppveier fordelene i det lange løp.
"If you are going to die! make sure its in the front of the peloton!" Raphael Geminiani to Jacques Anquetil
If your not sleeping you should be eating.If your not eating you should be cycling
|
|
|
02/05/2014 20:22
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Tror den store fordelen blir at fra innføringen skjer i de store rittene så vil maks halve feltet gå ned da resten rekker å bremse om det blir bråstopp.
Trønder osv
|
|
|
02/05/2014 20:40
|
Spiffhopeless
Ivrig
|
Ivrig
Det blir jo en langvarig standard-debatt og så vinner "the wonderful machine" til slutt og alle blir enige om at teknikernes jobb med å bleede alle syklene hver dag blir bare tullete. det blir en hælsikes bråking og tifosien vil gnisse tenner når de hører ulinga komme mot de.
hydrauliske bremser vil bli like irriterende som vuvuzelaen. Mark my words
|
|
|
02/05/2014 21:20
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
De må gjøre det mer idiotsikkert å smokke hjulet på plass slik at skiva treffer kaliperen for at proffene skal omfavne det, tror jeg. Gleder meg òg til første gangen en proffsyklist klemmer inn bremsehåndtaket før mekanikeren har rukket å sette inn hjulet igjen. Hehe
|
|
|
02/05/2014 21:33
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
De fleste standarden har nå en guide som hjelper å føre hjulet, slik at er mindre vanskelig å ikke treffe på kalipperen.
Bremselengden blir vel kortere, men reaksjonstiden blir den samme. Samt at av egen erfaring, så skal det mindre bremsing for å låse hjulene enn feks terrengsykkel pga slicksdekk.
|
|
|
[Re: polkaDOT]
02/05/2014 21:40
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Bremselengden blir vel kortere, men reaksjonstiden blir den samme. Samt at av egen erfaring, så skal det mindre bremsing for å låse hjulene enn feks terrengsykkel pga slicksdekk.
Tja, bremsene på min terrengsykkel er nå moden for lufting da jeg måtte justere ut reach på hendlene for å klare å låse hjulene. Man MÅ jo ikke justere skivebrems så de låser momentant heller. Trialsyklistene har fått egne skivebremser som gjør akkurat det: låser raskere/bedre enn terrengsykkelskivebrems. Skal vel ikke være umulig å snu pendelen den andre veien for landeveissyklistene.
Trønder osv
|
|
|
02/05/2014 21:50
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sist jeg sjekket så ønsket trialsyklister bremser med mer modulasjon for å akkurat ikke låse hjulene.
Det er veldig forskjellig fra brems til brems, men også dekk vil utgjøre en forskjell. Dette pga dekk skaper forskjellig mengde friksjon. Mindre friksjon så vil dekk gli lettere. Så trenger nesten ikke å låse hjulene før jeg sklir med landeveisdekkene.
|
|
|
[Re: polkaDOT]
02/05/2014 22:58
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Sist jeg sjekket så ønsket trialsyklister bremser med mer modulasjon for å akkurat ikke låse hjulene.
Det er veldig forskjellig fra brems til brems, men også dekk vil utgjøre en forskjell. Dette pga dekk skaper forskjellig mengde friksjon. Mindre friksjon så vil dekk gli lettere. Så trenger nesten ikke å låse hjulene før jeg sklir med landeveisdekkene. tja, trialgjengen er rimelig avhengig av å låse bakhjulet, de som kjører felgbrems (meg selv inkludert de 2 gangene i året jeg tar fram trialsykkelen) har bakfelg behandlet med vinkelsliper for å bedre låseegenskapene. dekkproblematikken ser jeg absolutt, men det vil jo i lengden være hodebry for kjemikerne hos dekkprodusentene som nå får helt andre friksjonskrav å forholde seg til uten at det går (nevneverdig) ut over rullemotstanden. Jeg er uansett overbevist om at det lar seg gjøre å løse til en slik grad at skivebrems vil framstå som både tryggere og raskere enn felgbrems når barnesykdommene er unnagjort.
Trønder osv
|
|
|
03/05/2014 07:35
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Landeveisbremsene er justert slik at det skal litt til for å låse hjulene.
Når jeg leser saken fra profflagene tenker jeg bare at herregud for en konservativ gjeng de er og hvor livredde de er for forandringer.
I USA er det jo helt motsatt, så fort det kommer et nytt produkt hiver alle seg over det med en gang, og tilpasser seg nyhetene.
Det finnes fortsatt soigneurer på de største europeiske WorldTour-lagene som smører baguetter på samme benk han akkurat brukte som verkstedsbenk. Det er noen av de gutta der som har noe å gå på.
|
|
|
[Re: Alpers]
03/05/2014 07:51
|
Dan
More than words
|
More than words
Det finnes fortsatt soigneurer på de største europeiske WorldTour-lagene som smører baguetter på samme benk han akkurat brukte som verkstedsbenk. Og etterpå lager han matpakker på den samme benken. Æsj.
|
|
|
03/05/2014 10:15
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Er jeg vitne til en grovis?
Create the problem and sell the solution
|
|
|
03/05/2014 18:59
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Når jeg leser saken fra profflagene tenker jeg bare at herregud for en konservativ gjeng de er og hvor livredde de er for forandringer.
I USA er det jo helt motsatt, så fort det kommer et nytt produkt hiver alle seg over det med en gang, og tilpasser seg nyhetene.
Det finnes fortsatt soigneurer på de største europeiske WorldTour-lagene som smører baguetter på samme benk han akkurat brukte som verkstedsbenk. Det er noen av de gutta der som har noe å gå på. Det er ganske spesielt. Det er vel litt grunn for at amerikanere snakker ofte om euroroadies når de mener WorldTour-lagene.
|
|
|
03/05/2014 19:07
|
thasle
Ringrev
|
Ringrev
Når jeg leser saken fra profflagene tenker jeg bare at herregud for en konservativ gjeng de er og hvor livredde de er for forandringer. Mange franske lag brukte konsekvent berre saft samt småkaker på lommene heilt fram til for få år sidan. Og gode gamle mekanikaren sette opp sykkelen slik han meinte, ikkje noko fancy sykkeltilpasningsgreier her. Nei, nei, monsieur mekaniker veit dette best.
|
|
|
[Re: DuffMcShank]
03/05/2014 21:22
|
Dan
More than words
|
More than words
Er jeg vitne til en grovis? Jepp! Eller egentlig ikke. Å smøre baguetten er sikkert en hel vanlig prosedyre blant proffer for ikke å få gnagsår.
|
|
|
[Re: Dan]
04/05/2014 15:32
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er jeg vitne til en grovis? Jepp! Eller egentlig ikke. Å smøre baguetten er sikkert en hel vanlig prosedyre blant proffer for ikke å få gnagsår. Mulig jeg tar feil, men jeg tror det er få syklister som smører penis før ritt eller trening.
|
|
|
[Re: Spiffhopeless]
05/05/2014 13:26
|
PålGnål
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Det blir jo en langvarig standard-debatt og så vinner "the wonderful machine" til slutt og alle blir enige om at teknikernes jobb med å bleede alle syklene hver dag blir bare tullete. det blir en hælsikes bråking og tifosien vil gnisse tenner når de hører ulinga komme mot de.
hydrauliske bremser vil bli like irriterende som vuvuzelaen. Mark my words Må de være hydrauliske? Jeg har mekaniske skivebremser på cxen og de fungerer utrolig bra. Både modulasjon og kraft. Da slipper man tilogmed å redesigne hendlene til hydraulikkrælamikk. Justering er jo no absolutt alle kan få til med minimalt med utstyr.
På tide å begynne å trene igjen...
|
|
|
05/05/2014 16:28
|
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Det finnes fortsatt soigneurer på de største europeiske WorldTour-lagene som smører baguetter på samme benk han akkurat brukte som verkstedsbenk. Det er noen av de gutta der som har noe å gå på. Her var det mye tøv fra en ellers fornuftig kar. - Så lenge skivebremsene fortsatt har ulemper m.h.t. vekt, aerodynamikk, hurtighet ved hjulskift (og i en overgangsfase problemer med mange standarder) vil det være dustete å forlate de bremsene som gjør jobben i dag bare fordi det kommer noe nytt på markedet.
|
|
|
[Re: alfred]
05/05/2014 19:51
|
Tommy D.
Ringrev
|
Ringrev
Det finnes fortsatt soigneurer på de største europeiske WorldTour-lagene som smører baguetter på samme benk han akkurat brukte som verkstedsbenk. Det er noen av de gutta der som har noe å gå på. Her var det mye tøv fra en ellers fornuftig kar. - Så lenge skivebremsene fortsatt har ulemper m.h.t. vekt, aerodynamikk, hurtighet ved hjulskift (og i en overgangsfase problemer med mange standarder) vil det være dustete å forlate de bremsene som gjør jobben i dag bare fordi det kommer noe nytt på markedet. Her var det ikke mye fornuft fra en tøvete kar... Vekt, aerodynamikk og hurtighet er ikke (blir ikke) et issue i den virkelige verden. Fatter ikke at det skal være så vanskelig å akseptere at skivebremser vil være vesentlig bedre. At det estetisk trenger tilvenning for noen er derimot forsålig. T.
|
|
|
[Re: Tommy D.]
05/05/2014 20:03
|
thasle
Ringrev
|
Ringrev
Eg har taua sykkelvogn rundt Kikut på glatte landevegsdekk i ettermiddag (Challenge P-R). Det som imponerer igjen og igjen er modulasjonen på skivebremsene (Shimano R785). Med 30-35 kg vogn som skubbar, laus grus og smale dekk utan mønster. Null problem, kontrollerer begge hjula akkurat slik at dei ikkje låser. Om ein ønsker det låsar ein sjølvsagt hjula med ein gong, men det var like lett å sykla fleire mil på grus i dag utan å låsa hjula i det heile. Ein finger på bremsen.
|
|
|
06/05/2014 07:41
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det finnes fortsatt soigneurer på de største europeiske WorldTour-lagene som smører baguetter på samme benk han akkurat brukte som verkstedsbenk. Det er noen av de gutta der som har noe å gå på. Her var det mye tøv fra en ellers fornuftig kar. Hva er det som er tøv her?
|
|
|
06/05/2014 12:51
|
MortenML
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det finnes fortsatt soigneurer på de største europeiske WorldTour-lagene som smører baguetter på samme benk han akkurat brukte som verkstedsbenk. Det er noen av de gutta der som har noe å gå på. Her var det mye tøv fra en ellers fornuftig kar. - Så lenge skivebremsene fortsatt har ulemper m.h.t. vekt, aerodynamikk, hurtighet ved hjulskift (og i en overgangsfase problemer med mange standarder) vil det være dustete å forlate de bremsene som gjør jobben i dag bare fordi det kommer noe nytt på markedet. For å ta den enkle versjonen: Skivebremser er best uansett. Det er overhode ikke noe problem å bygge en sykkel lettere enn 6,8 kg med skivebremser. Når det gjeldet aerodynamikk så er nok den helt neglisjerbar. Hva hjulskift angår så er det som alt annet øvelse - helt uproblematisk. I en overgangsfase vil det selvsagt være flere standarder. Skivebremser derimot har ikke så mange. Størrelsen på bremseskiva, og mekanisk kontra hydraulisk (dot eller mineralolje) Ingen grunn til å overdramatisere. Hvis alle var dustete nok til ikke å prøve noe nytt selv om det gamle fungerte, ville vi sparka rundt på trerammer med gedigne kjerrehjul enda. Ja til framskrittet.
/mitch
Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
|
|
|
08/05/2014 19:04
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Nå ser vi at det eksperimenteres med å kunne gå vekk fra den gode gamle QR-løsningen også, i sammenheng med skivebremser. (Og svarte så rå den Trek Domane Disc 6.9 ser ut *sikle* - tenk en slik med 28mm dekk og bare dundre løs på alt)
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
[Re: rockphotog]
08/05/2014 19:26
|
MortenML
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
(Og svarte så rå den Trek Domane Disc 6.9 ser ut *sikle* - tenk en slik med 28mm dekk og bare dundre løs på alt)
Jeg har 28mm på min Hakkalügi, og du kan virkelig bare dundre løs på alt.
/mitch
|
|
|
[Re: MortenML]
08/05/2014 19:44
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Har Sector 28 på jobbraceren, men mangler skivebremser - har veldig lyst på god og enkel bremsekraft med hendene på "hoodsa" - må nok bygge en sykkel etter inspirasjon fra din Hakkalügi. Snuser litt på Force CX1 , men da må det vel bli med Avid BB7.
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
08/05/2014 19:51
|
MortenML
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har BB7S/Force på min. Helt supert, men ikke helt som hydraulisk.
/mitch
|
|
|
08/05/2014 20:31
|
Spiffhopeless
Ivrig
|
Ivrig
At det er easypeasy å lufte bremser er bare tull. At det ikke eksisterer firma som absolutt vil lage egen standard vet vi alt om. At det kommer til å bråke vet vi alt om. At noen skal kjøre med skivebremser og noen med kaliper blir et problem for nøytral support vet vi alt om.
At noen kaster ut bakstreverskkortet fordi man ikke uten videre vil kjøpe "the next big thing" vet vi og alt om.
hva om man bare lagde bedre kalipperbremser og fikk større bremseflate i disse høyprofiltider? Jeg skal ikke ha på meg at jeg er en gretten, bakstreversk nisse som ikke ønsker innovasjon velkommen.
|
|
|
|
|