Kongsberg enduro i fjor. Rett på huet og vondt i nakke - heldigvis bevegelse og jeg var så heldig å allerede ha booket massør og kiropraktor til dagen etter. Hjelm er nå kastet.
Er det vanlig å ha med seg reservehjelm når man sykler Enduro?
Man sykler opp med halvhjelm og ned med helhjelm. Noen hardcorefolk kjører helhjelm hele tiden, og noen som har bestemt seg for ikke å tryne og bare vil spare masse vekt kjører stihjelm hele tiden.
Syklet selv Traktor Bike Park Enduro med kun helhjelm, og det var varmt. Men det var greit, for det verste var å ha en 1kg tung hjelm på hodet hele dagen!
OTB var det første uttrykket jeg plukket opp her da jeg startet å sykle sammen med en kompis. Vi trodde det var "On the balls" og hadde det støtt og stadig de første 5-6 turene.
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Jeg vet tråden handlerom min egen OTB, men det har jeg ikke verken bilder eller film av. Men jeg husker noen spektakulære av Jonas ned storrøysa på Storheia. Finner bare en på Youtube - men vet det finnes en der han i full rustning omtrent står strak på hendene opp-ned på styret før han tipper videre fremover. Den skal finnes her inne ...
Som gammel gretten gubbe ønsker jeg å påpeke at endo vel er et mer klassisk begrep for det som etterspørs i denne tråden.
Endo er vel et mer klassisk begrep for (kontrollert) bråbremsing med forbrems så du steiler fremover, ikke nødvendigvis med fall som resultat. Det er i hvertfall mitt minne av uttrykket fra tidenes morgen.
Har ikkeno film men sensommer sykling mi blei spolert av altfor hardbremsing på et svaberg med påfølgende forhjulslædd og flyvetur, og gipsa hånd. Satser på å være back in business til fjørå!
Uff. Det sies man aldri blir helt bra etter kragebeinsbrudd. Operasjon på deg den gang da, sikkert. Hva plages du med fortsatt, ettervirkning kragebeinsbrudd eller nakkeskade?
Kragebeinet plager meg ikke i det hele tatt, selvom det ikke ble operert og faren for gjennomtrenging var overhengende (fin kul nå). Men de to prolapsene (som har blitt tre siden dengang) er tidvis kjipe. Det skal sies at jeg siste året ikke har blitt plaget av de, ingen stråling ut i armene heller (virvel 3,4 og 6)
Sitat: H.Iversen
Tallak: Huff, det der så ikke bra ut. Sjanglinga di der skulle tilsi at noen burde tatt deg til siden og spurt om det gikk bra.
Adrenalinet strømmet rimelig friskt gjennom kroppen, så det var ikke snakk om å bryte før jeg kom over målstreken. Men de siste hundre meterne gikk ikke så fort og var ganske vondt. Fikk en finfin sisteplass i klassen og noen som klippet opp klær og sendte meg og to-tre andre på legevakta den dagen.
Insta VIMEO 2023 Forestal Siryon lett eMTB Ibis Ripley AF Ibis Ripmo Ibis Oso
Må innrømme at jeg nok sykler litt feigt til tider når jeg ser potensiale for OTBs, har en slektning som gikk fra rå ekspedisjonsfarer til paralysert rullestolbruker med 100% pleiebehov etter en OTB på det som var forholdsvis snilt sykkelterreng.
Nå er det svært sjelden jeg har fullstendige ukontrollerte tryn på sykkel, men tanken på worst case skadepotensiale har blitt litt mer tilstedeværende de siste årene etter at jeg har sett hvor galt det kan gå.
Per B.
Re: Vis oss din OTB (Over the bar)
[Re: perbl]
#166599922/08/201322:51
Må innrømme at jeg nok sykler litt feigt til tider når jeg ser potensiale for OTBs, har en slektning som gikk fra rå ekspedisjonsfarer til paralysert rullestolbruker med 100% pleiebehov etter en OTB på det som var forholdsvis snilt sykkelterreng.
Nå er det svært sjelden jeg har fullstendige ukontrollerte tryn på sykkel, men tanken på worst case skadepotensiale har blitt litt mer tilstedeværende de siste årene etter at jeg har sett hvor galt det kan gå.
Jeg er mer forsiktig i år enn jeg var i 2009 da jeg kjøpte min første fulldemper og virkelig kunne dra på nedover. Det er ikke fordi at teknikken sitter lengre,men fordi at man eldes får tregere reaksjon og har erfart hvor fort det går galt med andre..
Man kjenner jo til hva som kan skje med folk som driver på med ekstremsport,og det er ett par ansikter jeg aldri kommer til kunne snakke med om friluftsliv igjen,selv om jeg ikke kjente de så godt.
Terrengsykling er ikke noen lek hvis ting går galt,og det å være helt alene midt oppe på ett fjell der det nesten ikke ferdes folk kan fort bli fatalt.
Førstehjelpekunnskap på smarttelefon og en liten førstehjelpmappe er alltid med i sekken. Har tatt noen kurs også,og har fått bruk for det.
Er bare 3 uker siden jeg snakket med en jeg hjalp til med å gi førstehjelp under ett ritt for noen år siden,og det så ille ut,men gikk bra.
Lær førstehjelp er mitt tips,og tenk litt over hvor ille en skade egentlig kan være som man kan komme over,for det er ikke noe pent syn når blodet tyter,og bein stikker ut av kroppen.
Jeg tenker at det er lurt å forberede seg litt på slikt mentalt.
OTB som går bra er moro,men det er små marginer på latter,og elendighet...
Førstehjelpekunnskap på smarttelefon og en liten førstehjelpmappe er alltid med i sekken. Har tatt noen kurs også,og har fått bruk for det.
Telefon og litt småting som kompresser og tape er alltid med hos meg og. Men dette du skrev her minner meg på at jeg i lengre tid har hatt planer om å skaffe en sånn skikkelig førstehjelpsmappe med litt mer utstyr, dette tror jeg at jeg må prøve å huske til neste stitur. Så får jeg heller droppe plassen til det ene objektivet i sekken for noe viktigere.
Per B.
Re: Vis oss din OTB (Over the bar)
[Re: perbl]
#166600422/08/201323:10
Telefon og litt småting som kompresser og tape er alltid med hos meg og. Men dette du skrev her minner meg på at jeg i lengre tid har hatt planer om å skaffe en sånn skikkelig førstehjelpsmappe med litt mer utstyr, dette tror jeg at jeg må prøve å huske til neste stitur. Så får jeg heller droppe plassen til det ene objektivet i sekken for noe viktigere.
Det koster jo forferdelig lite også,en vanntett pose med det meste koster 199 på XXL(tar liten plass),er man helt grønn så er appene på smarttelefonen gull,man kan bruke de for å skaffe seg basiskunnskap ved å lese seg opp.
Testet noen apper i noen dager selv,og postet på NOTSTOO siden vår:
Mine tanker går til de som skader seg skikkelig. Det er veldig synd og kan skje alle. Heldigvis har jeg sluppet unna med noen små skrubbsår de 18 årene jeg har drevet på, bank i bordet... Lurt å kunne førstehjelp og ha repsett i sekken ja.
Hvis gud hadde ment at vi skulle vært vegeterianere, hadde grønnsakene vært lagd av kjøtt.
Mine tanker går til de som skader seg skikkelig. Det er veldig synd og kan skje alle. Heldigvis har jeg sluppet unna med noen små skrubbsår de 18 årene jeg har drevet på, bank i bordet... Lurt å kunne førstehjelp og ha repsett i sekken ja.
Sommeren 2011 OTB-et jeg i høy fart. Skulderen ut av ledd. Poppet den tilbake Mel Gibson-Style og syklet til mål. Delvis avrevet senefeste til biceps og et brudd i kappen over skulderleddet som grodde skevt.
Allerede i november 2012 ble skulderen operert og jeg fikk tilbake en del bevegelse og har blitt nesten smertefri. I vinter holdt jeg på å fronte med en brøytebil på gang- og sykkelvei og OTB-et i grøfta. Skade i den andre skulderen. Skal til legen i dag for å starte utredning av den nye skaden.
Grmf.. Savner å kunne trene skikkelig styrke. Heldigvis hemmer ingen av skuldrene meg i å sykle.
Så mitt forhold til turer over styret er ikke så uanstrengt som første innlegg i tråden kan antyde.
Her er et til. Med tanke på at jeg filmer lite av syklinga mi, kan det virke som jeg tryner mye...men det gjør jeg ikke. Igjen skjer det ca et minutt ut i videoen. ...fra TSR 2013. http://www.youtube.com/watch?v=ukuzLTLUr_M
Hvis gud hadde ment at vi skulle vært vegeterianere, hadde grønnsakene vært lagd av kjøtt.
Her er et til. Med tanke på at jeg filmer lite av syklinga mi, kan det virke som jeg tryner mye...men det gjør jeg ikke. Igjen skjer det ca et minutt ut i videoen. ...fra TSR 2013. http://www.youtube.com/watch?v=ukuzLTLUr_M
Stusset litt (veldig) på at han som kom bak ikke stoppet for å sjekke at alt stod bra til.
Man sykler opp med halvhjelm og ned med helhjelm. Noen hardcorefolk kjører helhjelm hele tiden, og noen som har bestemt seg for ikke å tryne og bare vil spare masse vekt kjører stihjelm hele tiden.
Og da synes jeg det er rart at ikke Casco Viper er mer populær i Enduro. Den gir god beskyttelse som helhjelm, kan trøs opp uten å ta av beskytteren, og det går fort å klikke beskyttelsen av og på om man vil. Du trenger ikke en gang ta av hjelmen.