Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Bytte elektrisk anlegg i hus

Bytte elektrisk anlegg i hus #1664192 20/08/2013 19:57
EirikO Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Har vurdert å kjøpe nytt hus, noe i retning "oppussingsobjekt".
Alt av elektrisk er fra 50-tallet, med skrusikringer og skrulysbrytere.

Er det noen som har erfaring med å bytte elektrisk i hele huset? Antar alt fra ledninger til kontakter, til sikringsskap må byttes.

Hva kan prisen ligge for noe slikt? (Varierer selvfølgelig med størrelsen på huset, men et anslag? Er snakk om halvpart av tomannsbolig over tre plan)

Re: Bytte elektrisk anlegg i hus [Re: EirikO] #1664250 20/08/2013 20:45
K
kaffekanne Offline
Avhengig
Avhengig
K
Helt forferdelig dyrt, ihvertfall hvis du skal leie et elektrikerfirma til å ta alt.
Jeg har også kjøpt et oppussingsobjekt, og holder på med det samme.
Jeg kjøpte alt på elektroimportøren og bytter alt sjøl.

Kort oppsummert så kan du vel regne 500 kroner pr stikk og bryter, 1000 kroner pr sikring.
Kosta meg 130 kr pr sikring og 150 pr stikkontakt og bryter (+ kabel)
Du må bare ha sånn halveis peiling på hva du driver med.

Og nei, du kan ikke kjøpe materiellet selv og bare betale timeprisen til elektrikere. De skal tjene penger på å selge deg utstyr, eller så tjener de ikke godt nok.

Redigert av kaffekanne; 20/08/2013 20:46.
Re: Bytte elektrisk anlegg i hus [Re: EirikO] #1664277 20/08/2013 21:18
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Jeg skjønner ikke hvordan ikke fagfolk tør å gjøre det selv. Med tanke på dimensjonering av anlegg, forsikring, sikkerhet, fagmessig utførelse og så videre er det greit at fagfolk tar seg av den biten.

Re: Bytte elektrisk anlegg i hus [Re: EirikO] #1664279 20/08/2013 21:20
tobiast Offline
Ivrig
Ivrig

Re: Bytte elektrisk anlegg i hus [Re: EirikO] #1664287 20/08/2013 21:30
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig
Om du skal totalrenovere så kan du legge trekkerørene selv, og trekke strømkabler av riktig type (evt kjøpe rør med kabel), dog ser jeg ikke bort fra at endel elektrikere ikke vil ta slike oppdrag for det blir jo mindre lukrativt å bare terminere endepunktene (samtidig som kabeltrekkingen er en usikkerhetsfaktor)

Ville også tatt en nøye gjennomgang først med en elektriker før man satte igang med noe som helst for behovet for strøm har ganske sikkert endret seg siden 50-tallet ICON_WINK

Redigert av Brumm; 20/08/2013 21:33.
Re: Bytte elektrisk anlegg i hus [Re: EirikO] #1664294 20/08/2013 21:41
j-aa Offline
Avhengig
Avhengig
Det kan være greit å huske at man ikke har lov til å montere noe fast elektrisk utstyr som går på sterkstrøm (grensa er vel på rundt 50V om jeg ikke husker helt feil) med mindre du har relevant fagbrev. Brenner huset ned får du ikke en krone fra forsikringsselskapet hvis de mistenker at du har tuklet med det elektriske alnegget.

Re: Bytte elektrisk anlegg i hus [Re: EirikO] #1664298 20/08/2013 21:47
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Hei. Gjorde nettopp dette for 3-4 år siden. Hus fra 50-tallet. Skifta alt, tom kabelen inn til huset. Et stk sikringsskap etc. Mener sluttsummen blei ca 160 000.

Re: Bytte elektrisk anlegg i hus [Re: j-aa] #1664328 20/08/2013 23:41
?
åneidu Offline
Entusiast
Entusiast
?
Sitat: j-aa
Det kan være greit å huske at man ikke har lov til å montere noe fast elektrisk utstyr som går på sterkstrøm (grensa er vel på rundt 50V om jeg ikke husker helt feil) med mindre du har relevant fagbrev. Brenner huset ned får du ikke en krone fra forsikringsselskapet hvis de mistenker at du har tuklet med det elektriske alnegget.

Dette er helt korrekt. Som ufaglært privatperson har man ikke lov til koble noe annet enn det som kan plugges i en stikkontakt. Det vil si at alle faste installsjoner skal utføres av fagperson og du må også kunne dokumentere dette med hjelp av kontrollsjemaer og samsvarsærklæring ved en evnt el-kontroll eller salg. Det kan koste deg dyrt. Husk at for prisen det koster å ha en faglært til å utføre jobben har du også 5 års garanti på jobben samt tryggehten om at alt er som det skal. Ved bytte av sikringer skal også sikringen testes med apparat som måler om sikringen kutter ved rett kortslutning. Er selv håndtverker og ser mye ymse selvgjort rundt omkring. Første tanke er at jeg ikke skjønner at folk tør. Spesielt når det angår strøm og vann. Driver med sistnevnte selv.

Re: Bytte elektrisk anlegg i hus [Re: åneidu] #1664338 21/08/2013 04:24
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Jeg vil tippe et sted mellom 150-200 tusen.
Problemet med rehab er at tilkomstveiene kan være kronglete.
Dette er noe en bør kunne gjøre en god del sjøl, men da må du ha en deal med eletriker først.

Re: Bytte elektrisk anlegg i hus [Re: EirikO] #1664341 21/08/2013 04:54
Supersand82 Offline
Ringrev
Ringrev
Har hørt om flere som har satt opp bokser og trekt selve rørene selv.Så fått en elektrikker til å gå inn for å koble så godkjenne anlegget. Problemet er at det er heller ikke bare å legge ut rør. En for bratt sving ol. Så vil det ikke være mulig å trekke ny(e) kabler når den tid kommer. og da må veggen ned for å rette opp. Hvis man ikke legger åpen så klart. Men det er jo noe man vil unngå hvis man skal legge skjultanlegg...

Jeg vil ambefal deg å få inn 3 - 4 forskjellige firma til å gi deg ett tilbud på jobben. I tillegg forsikre deg om at de har faktisk elektrikker som har tid til å gjøre jobben. Der og har jeg hørt om at de kommer innom å jobber 1 time eller 2 for så å springe på neste jobb.

Så er det og viktig å ha en dialog med elektrikker / rørlegger under rehab. Så de får komme til når det er lettest å gjøre jobben. Kan føre til redusert arbeidstid..

@Supersand82 at Insta
Strava athlete 972825

2023 Scott Foil RC 10
2022 Scott Spark RC 900 Team Issue
2021 Scott Addict RC 10
2016 Scott Speedster 10 CX
2015 Giant TCR Advanced 1
Re: Bytte elektrisk anlegg i hus [Re: EirikO] #1664511 21/08/2013 08:35
okl Offline
Avhengig
Avhengig
VI betalte vel drøyt 400', men da var det totalrenovering inkludert sikringsskap, nye trekkerør, en god del downlights, noen lysskinner, radiostyrte dimmere, varmekabler på 2 bad etc.

Re: Bytte elektrisk anlegg i hus [Re: EirikO] #1664735 21/08/2013 12:09
T
TNO Offline
Avhengig
Avhengig
T
Du må også tenke på de andre som skal bo i tomannsboligen! Det er potensielt livsfarlig å gjøre dette uten fagkunnskap. Det er direkte uansvarlig å gjøre dette selv. Hus fra 50-tallet har store mangler på brannbarrierer mellom bygningsdelene, så hvis det oppstår brann hos deg, brenner det hos naboen også. Bruk fagfolk!!!

hilsen Elektrofaglærer!!!

Re: Bytte elektrisk anlegg i hus [Re: EirikO] #1664825 21/08/2013 13:43
CyberTrack Offline
Veteran
Veteran
Jeg har skiftet ut el.anlegget i mitt hus i tre-fire etapper. Stort gammelt hus med to sikringskap i hovedleiligheten pluss ett i utleiedelen. Latterlig mange kurser.

Jeg har brukt fagfolk til det aller meste, men det har alltid latt seg gjøre å ta tidkrevende boring, rørtrekking, kabelbanking, plassering av kontakter og diverse annet som er knotete å få pent i gamle hus selv, og så har fagfolket tatt seg av koblinger og kontroll. Elektrikeren har andre velbetalte oppdrag å fylle tiden med, og han har sikkert hatt næringsvett nok til å ta seg litt betalt for det jeg har gjort også. Vinn-vinn.

Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
Re: Bytte elektrisk anlegg i hus [Re: EirikO] #1664944 21/08/2013 16:20
Sparksykkel Offline
Ringrev
Ringrev
Det blir flere og flere tvistesaker rundt feil og mangler grunnet ufaglært arbeidskraft.
Help forsikring, er motparten til eierskifteforsikringen. Altså boligkjøpers advokat. Tipper de fleste er lure nok til å kjøpe forsikring ved kjøp av bolig.
Det betyr at selger må opplyse om alt som er utført som egeninnsats eller av ufaglært arb.kraft. Gjør han ikke det, kan han bli erstatningsansvarlig ved en senere tvistesak.
Det er jo å svindle neste eier, om du gjør alt selv, for så å late som det er utført av faglært arb.kraft.
For et trent øye (les:fagmann), er det gjort på 5 minutter å avdekke ufaglært
arbeid.
Vær smart og redelig, og overlat dette til fagfolk. Da sover både selger og kjøper trygt og godt om natten (også deres bedre halvdel og barn) om du velger rett firma vel og merke. Det finnes useriøse aktører, så alltid lurt å velge på bakgrunn av venner og bekjentes erfaringer fra lignende prosjekter.
Jeg har selv sett ufattelig mye rart, og farlige el. anlegg i forbindelse med egeninnsats i egen bolig. Ikke hør på alle velmenende tips du får fra andre her inne. Hva vet vel du om Deres kompetanse? De er jo fritatt ethvert ansvar. Det er derimot ikke du.

Redigert av Sparksykkel; 21/08/2013 16:22.
Re: Bytte elektrisk anlegg i hus [Re: EirikO] #1664960 21/08/2013 17:01
K
kaffekanne Offline
Avhengig
Avhengig
K
Bare du legger stor nok kabel og bruker jordfeilautomater så er det vel streng tatt begrenset hvor galt det kan gå.
Nå finnes det jo LED-spotter som genererer null varme og kan legges rett i isolasjonen og.

Er du fullstendig amatør så er det selvfølgelig ikke lurt, men hvis du har sånn nogenlunde peiling eller en elektrikerkompis som kan gå over eller eventuelt koblet anlegget ditt, så er det ingen grunn til at man ikke kan gjøre mesteparten/alt selv.

Redigert av kaffekanne; 21/08/2013 17:01.
Re: Bytte elektrisk anlegg i hus [Re: EirikO] #1664964 21/08/2013 17:16
Sparksykkel Offline
Ringrev
Ringrev
Hvem dokumenterer at anlegget er i henhold, og hvem tar på seg ansvaret for dette når du gjør arbeidet selv, med hjelp fra elektrikerkompisen?

Re: Bytte elektrisk anlegg i hus [Re: Sparksykkel] #1664999 21/08/2013 18:18
olavjoergensen Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Sparksykkel
Hvem dokumenterer at anlegget er i henhold, og hvem tar på seg ansvaret for dette når du gjør arbeidet selv, med hjelp fra elektrikerkompisen?

INGEN med innstallatør papirer og vettet i behold hvertfall !

Hjulbygger på hobbybasis
Re: Bytte elektrisk anlegg i hus [Re: EirikO] #1665009 21/08/2013 18:37
K
kaffekanne Offline
Avhengig
Avhengig
K
Hvis du har et gammelt hus (som meg) og får besøk av el-tilsynet og de krever en samsvarserklæringen, så bestiller du et firma som går over de mest vesentlige. Koster vel 3000 kroner og skal en god del til før det ikke går igjennom (feks jordfeil)

Og hvis jeg husker riktig, så er du ikke pliktig til å melde om endringer med mindre du skal forandre på inntakskabel og/eller hovedsikring.
Jeg fikk ikke noe som helst dokumentasjon på mitt elektriske anlegg da jeg kjøpte huset, og ingen kan vite om det er gjort svart eller sertifisert elektriker, da anlegget er 50 år gammelt.

Så da er jo spørsmålet hva som er tryggest? Dritgammelt elektrisk anlegg, eller selvmontert med riktig kabeldimensjoner, jordfeilbryter osv...

Redigert av kaffekanne; 21/08/2013 18:39.
Re: Bytte elektrisk anlegg i hus [Re: EirikO] #1665031 21/08/2013 19:10
Q
quattro Offline
Ringrev
Ringrev
Q
Det er jo ikke akkurat rocket science å trekke om kabler og koble opp nye stikkontakter, så akkurat det ser jeg ikke de store problemet å gjøre selv så lenge man vet hva man gjør.

Ellers enig med kaffekanne over her.

Lars Olav
Re: Bytte elektrisk anlegg i hus [Re: quattro] #1665041 21/08/2013 19:19
olavjoergensen Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: quattro
Det er jo ikke akkurat rocket science å trekke om kabler og koble opp nye stikkontakter, så akkurat det ser jeg ikke de store problemet å gjøre selv så lenge man vet hva man gjør.

Ellers enig med kaffekanne over her.

Problemet er ikke at det er vanskelig, problemet er at det ikke er lov.
Er ikke noe problem å kjøre i 120km/t i en 80 sone heller for å dra en teit sammenligning.

Hjulbygger på hobbybasis
Re: Bytte elektrisk anlegg i hus [Re: EirikO] #1665055 21/08/2013 19:35
K
kaffekanne Offline
Avhengig
Avhengig
K
Hva om du rett og slett ikke har råd, og bor i et hus med gammelt og potensielt farlig elektrisk anlegg? Skal du risikere å brenne inne pga en prinsippsak da, eller bare bruke sunn fornuft?

Re: Bytte elektrisk anlegg i hus [Re: åneidu] #1665060 21/08/2013 19:39
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: åneidu
Sitat: j-aa

Dette er helt korrekt. Som ufaglært privatperson har man ikke lov til koble noe annet enn det som kan plugges i en stikkontakt. Det vil si at alle faste installsjoner skal utføres av fagperson og du må også kunne dokumentere dette med hjelp av kontrollsjemaer og samsvarsærklæring ved en evnt el-kontroll eller salg. Det kan koste deg dyrt. Husk at for prisen det koster å ha en faglært til å utføre jobben har du også 5 års garanti på jobben samt tryggehten om at alt er som det skal. Ved bytte av sikringer skal også sikringen testes med apparat som måler om sikringen kutter ved rett kortslutning. Er selv håndtverker og ser mye ymse selvgjort rundt omkring. Første tanke er at jeg ikke skjønner at folk tør. Spesielt når det angår strøm og vann. Driver med sistnevnte selv.

Ikke umulig (den faglærte) sykkelmekanikeren i utlandet synes det samme om deg som skrur på dine egne sykler. Eller hva synes bilmekanikere om folk som bytter både bremser og mere på bilene sine uten noen form for utdanning.
Nå er det opp til TS hva han bestemmer seg for å gjøre, men at noe er forbudt i Norge betyr ikke automatisk at det er kun er de med fagbrev som har peiling på hva de gjør.

Minner meg om den gangen jeg spurte legen om det var greit å brenne bort en vorte med loddebolt. Hahaha, han tenkte nok det samme som deg og jeg måtte nesten bruke hjertestarter på ham.

Re: Bytte elektrisk anlegg i hus [Re: EirikO] #1665069 21/08/2013 19:57
Sparksykkel Offline
Ringrev
Ringrev
Nei, men det er jo som kjent 4-5 års læretid for å bli fagperson, og man trenger gjerne noen år til, for å kunne prosjektere et komplett el. anlegg iht forskrifter.
Å trekke rør og koble stikkontakter er ikke vanskelig, men det er fort gjort å koble feil! Selv for fagfolk.
Kravet er som følger:
Før påbegynning av arbeider skal anlegget prosjekteres og risikovurderes av prosjektansvarlig/Installatør. Deretter skal utførende montør foreta egen risikovurdering før oppstart, samt foreta kontroll og utfylling av sjekklister underveis. Når arbeider er ferdig, må anlegget testes for feil, og sjekklister for sluttkontroll utfylles. Da har man grunnlag for å utarbeide dokumentasjon og samsvarserklæring. Det betyr at man bekrefter at man påtar seg ansvaret for at installasjonen er utført iht gjeldene forskrifter. Det er en trygghet kunden betaler for, og som fungerer som et bevis på at at anlegget er sikkert. Dette krever mange dyre måleinstrumenter og mye tid, men er et resultat av at fagfolk ikke har sjekket sine utførte anlegg bra nok opp igjennom.

Derfra til at enkelte tror at det bare er å slenge litt rør i veggen og koble stikkontakter sjøl, er for fagfolk uforståelig.
Om en elektriker er villig til å påta seg ansvaret for en installasjon han ikke kjenner til, forteller jo mer om elektrikeren, enn om oppdragsgiver. Den kontrollen som ofte blir foretatt er jo bare en generell sjekk, med stikkprøver i anlegget.
Det vil vel også gjenspeile seg i samsvarserklæringen, og med diverse forbehold. Om ikke, er denne elektrikeren rimelig tett.

Kravene til dokumentasjon blir nok bare strengere og strengere, og de som tar snarveier møter seg nok selv i døra etterhvert!

Re: Bytte elektrisk anlegg i hus [Re: ] #1665076 21/08/2013 20:06
Sparksykkel Offline
Ringrev
Ringrev
Nei, den slenger du i fjeset på utførende, som har signert for at alt er i orden. Da må han komme tuslende tilbake å rette opp alle feilene fra i går! Helt kostnadsfritt!

Yrkesstolthet er noe som kommer med årene, og noe mange av de unge håndtverkere i dag mangler! De som ikke duger, begynner jo med noe annet innen 5-7 år ICON_WINK

Problemet er at vi har for lav snittalder på håndtverkere. Når de endelig begynner å tilegne seg litt kunnskap, blir de selgere hos leverandører etc.

Redigert av Sparksykkel; 21/08/2013 20:12.
Re: Bytte elektrisk anlegg i hus [Re: EirikO] #1665088 21/08/2013 20:14
G. Freeman Offline
Entusiast
Entusiast
Tilbake til spørsmålet til trådstarter; jeg har et par oppussingsprosjekter under beltet, står midt oppe i et STORT et nå, men har også litt leilighet og rekkehus på samvittigheten.

Det som har "overrasket" meg i flere tilfeller er at det elektriske ikke er en så stor kostnad som man frykter i utgangspunktet. Hadde jo bl. a hørt skrekkhistorier om at det var "sykt dyrt " å bytte innmat i sikringsskap. I rekkehuset på 130 kvm byttet vi ALT fra og med sikringsskap. Tror vi endte på 100'-150' for noen år tilbake; det var det verdt for å få alt lagt opp skjult, masse stikk over alt, brytere, downlights, varmekabler på to bad, i kjeller, mm.

Har hørt to måter å regne "overslag" på fra elektrikere. Den ene måten er å regne ca 1000 kr pr. punkt, dvs pr stikk, lampe mm.

Elektrikeren vi har engasjert nå sier vi på et såpass stort prosjekt som vårt kan regne ca 1000 kr pr time arbeid for elektriker, da inkludert "normale" materialer også som brytere, stikk, kabler osv.

Jeg oppfatter det forøvrig som rimeligere å engasjere håndverkere her på "bygda." Da vi pusset opp i Oslo endte vi opp med å bruke håndverkere fra et stykke utenfor Oslo da også - det lønte seg for oss å betale dem for å pendle til jobb fremfor å bruke Oslofirma med litt for mye å gjøre.

Shut up legs!
Re: Bytte elektrisk anlegg i hus [Re: ] #1665119 21/08/2013 20:48
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Sikkerhetsrisiko ved å bytte bremser på bilen er jo strengt tatt ganske stor!?

Re: Bytte elektrisk anlegg i hus [Re: EirikO] #1665124 21/08/2013 20:53
Q
quattro Offline
Ringrev
Ringrev
Q
Sikkerhetsrisikoen ved å bytte bremser på bilen er lik null så lenge du vet hva du gjør. I tillegg er det dritenkelt, så med et snev av teknisk innsikt så klarer enhver å se hva som skal gjøres, og få gjort det slik at det blir riktig. Største problemet som oftest er gamle bolter som sitter fast og er vanskelige å få av.

Lars Olav
Re: Bytte elektrisk anlegg i hus [Re: EirikO] #1665149 21/08/2013 21:08
K
kaffekanne Offline
Avhengig
Avhengig
K
Så lenge man prosjekterer et elektrisk anlegg ordentlig, så skal det faktisk jævlig mye til før det går galt. Det er i slike tilfeller sikringer og jordefeilbrytere kommer inn i bildet. Folk som sier noe annet vet faktisk ikke hva de snakker om, eller prøver å beskytte sitt valg i betale flere hundretusen for at noen elektrikere skal bruket et par dager i huset.

Når det kommer til våtrom så har det vel blitt bevist at amatørbad er bedre utført enn proff-bad, da de "profesjonelle" ikke gidder å ta seg tid til at membranen tørker engang, før de stikker til neste jobb for å bli fortest mulig ferdig, og tjene mest mulig penger.

Har som nevnt over her, mistet veldig mye troen på at de profesjonelle gjør en så sinnsykt bra jobb, virker heller som at dette blir så dagligdags for hver enkelt montør at de rett og slett gir faen og prøver å få gjort mest mulig på kortest mulig tid.

Koble en stikkontakt/bryter er så enkelt; blå på n, brunt på l, jord på blindpunkt - videre til neste kontakt. Ærlig talt, er dette verdt å betale flere hundre kroner pr. stikk for?

Quote:
Å trekke rør og koble stikkontakter er ikke vanskelig, men det er fort gjort å koble feil! Selv for fagfolk.

Jasså, er det virkelig fort gjort å koble feil i en stikkontakt for fagfolk? Hvordan i all verden skal de klare det? Bytte om n og l-leder? Isåfall så vil det faktisk være 100% funksjonelt allikevel...

Redigert av kaffekanne; 21/08/2013 21:13.
Re: Bytte elektrisk anlegg i hus [Re: EirikO] #1665226 22/08/2013 05:09
Sparksykkel Offline
Ringrev
Ringrev
Kaffekanne!
Er det lov å spørre hva du livnærer deg som, ettersom du påberoper deg så enorm kunnskap om dette?

Re: Bytte elektrisk anlegg i hus [Re: EirikO] #1665232 22/08/2013 05:22
K
kaffekanne Offline
Avhengig
Avhengig
K
Jeg jobber i prosessindustrien, hvis det er relevant.
Har ikke enorm kunnskap, men blir for dumt når folk sier at profesjonelle elektrikere "lett" kan koble stikkontakter feil.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå