Det fins noe brukanes som er hysterisk lett og sterkt. 2700m2 per gram. Jeg kan ikke regne ut per felgbånd, men det er det sikkert noen andre som kan gjøre. Lett nok?
Det fins noe brukanes som er hysterisk lett og sterkt. 2700m2 per gram. Jeg kan ikke regne ut per felgbånd, men det er det sikkert noen andre som kan gjøre. Lett nok?
2700 m2 skal veie ett ensomt gram??? Er det samme materialet som de laget keiserns nye klær av?
Tyvek vil være et spennende materiale å teste ut for felgbånd.
Det virker som det vil bli fot glatt, og det derfor ikke vil fungere. Jeg venter spendt på tilbakemeldingen.
For glatt? Her datt jeg av. Du må nesten utdype. Det har blitt laga felgbånd tidligere av materialer som er glatte, funker helt fint. Kan ikke se at det skal spille noen rolle om det er glatt, det som teller er at det er sterkt nok og ikke for fleksibelt slik at det utvider seg. Felgbåndet vil bli holdt på plass av slangen som klemmer det mot felgen.
For glatt? Her datt jeg av. Du må nesten utdype. Det har blitt laga felgbånd tidligere av materialer som er glatte, funker helt fint.
Før plastfelgbåndene ble brukt var det et problem at hullene ble eksponert.... plastfelgbånd står under spenn og dras derfor ikke så lett til siden. Det kan bli vanskelig å bruke tyvek hvis du ikke får spenn på det... men det kan være lettere med fatbikefelger....
Every man is guilty of all the good he did not do.
Tror problemet med felgbånd som ble dratt ut til siden ofte skjedde under påsetting av dekket. Tror ikke det burde være noe problem på et fatbikehjul for å være ærlig. Dessuten vil du fort se om det ikke dekker cut outene i felgen.
Tror problemet med felgbånd som ble dratt ut til siden ofte skjedde under påsetting av dekket. Tror ikke det burde være noe problem på et fatbikehjul for å være ærlig. Dessuten vil du fort se om det ikke dekker cut outene i felgen.
Jeg bruker lim, men jeg venter på tilbakemelding fra deg (uten lim).... men jeg har det letteste felbåndet å få tak i. Det er bare satt opp på fs'en....
Er du i Oslo kan du få se på de forskjellige kvalitetene, men jeg har dessverre ingenting å selge eller gi bort (om dagen).
Every man is guilty of all the good he did not do.
Har tenkt på Tyvek ei god stund, men ikke giddet styre med det siden vekforskjellen er mindre enn en tur på dass før sykkelturen
Men hvis jeg/andre her inne finner en kandidat som ser bra ut, kan kjøpes for en grei penge og helst brukes til noe annet fornuftig også så kan det hende jeg prøver. Den sorte Cuben duken kunne kanskje vært noe.
Spørsmålet er hvor mye Eclipse slangene ekspanderer i området rundt ventilen. 95g Flyweight slanger holdt i noen timer og mil i et Spider dekk på 80 mm felg, men revner i Mission på 100mm felg
Spørsmålet er hvor mye Eclipse slangene ekspanderer i området rundt ventilen. 95g Flyweight slanger holdt i noen timer og mil i et Spider dekk på 80 mm felg, men revner i Mission på 100mm felg
Ja, det aner jeg ikke - har ikke prøvd eclipse så langt. Forsterkninga er problemet med Schwalbe 13F når du går for langt opp i størrelse på dekk/felg. Funker opptil 3,8" med 82mm felg, men ikke på 4,5" dekk på samme felgen. Slangen sprakk ikke, men den fylte ikke skikkelig ut i området rundt ventilen. Feks. Kenda/Q-tubes slangene har ikke likedan forsterkning og fungerer fint på 4,8" dekk.
Da er oppbyggingen av fat biken min begynt. Er ikke ferdig men har fått hektet greiene sammen. Litt overkill med XTR bremser på en fatbike så blir nok at jeg får tak i noen XT.
Redigert av olechr; 20/08/201321:42.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Hmm, den der synes jeg var alt annet enn stilig. Er noe med bakdemperen og måten resten av ramma er bygd som en forholdsvis konservativ hardtail som ødelegger alt av stuk.
Mange gode forslag på felgbånd materiale her, folkens. Stan sin tape veier ca 5g i 25mm bredde, han har en bred tape for fatfelger, men den er ikke tilgjengelig i stort volum enda. Vil tro at den ligger på rundt 20g i riktig bredde for en 100mm felg med cutouts, men den er ikke tøyelig, så vil ikke poppe riktig ut i hullene tror jeg. Hvor bred tape man trenger avhenger selvsagt av hvor langt ut mot siden cutoutene er. Jeg legger også en runde med vanlig tynn kontortape på hver side av felgbåndet for å hindre at det sklir sideveis og eksponerer hullene. Denne tapen er nærmest vektløs, ca 1g per runde på 26'' felg. Skal teste med Tyvek i kombinasjon med isolasjonsbånd (enten Biltema eller Jula, kjøper idag) for lettest mulig guffe basert slangeløs oppsett. Sist gang greide jeg meg med en kopp guffe (ca 55g). Høres naturstridig ut med samme mengde som i et 2'' dekk, men sideveggene på fat dekk er foreløpig såpass tykke at det ikke trengs mye guffe for å tette dem. langs beaden trengs det jo kun samme mengde som et hvilket som helst annet 2'' dekk.
Spennende med slangeløst oppsett. Jeg har lyst på det, men er usikker på hvordan det er å bruke det kombinert med lavt dekktrykk. Når jeg sykler med rundt 3 psi, kjennes det som om dekket skal til å skrelles av felgen ved enhver liten bevegelse. Selv om jeg aldri har opplevd at det faktisk kommer av, er jeg litt skeptisk. Slangeløst eller ei, man er jo fortsatt avhengig av å ha en kilo eller så med slange i sekken. Kom med oppdatering da, Espen
Jeg kjørte slangeløst i vinter, selv helt ned under 2psi. Null problem. Kjørte to runder med foam monteringstape og en runde duct tape på den ene siden av felgen og to Stan gummifelgbånd på den andre siden for å teste begge løsninger. Begge funka, men Clas versjonen var lettere og billigere. Jeg kunne sette på dekket og blåse opp med minipumpe, så ikke behov for å slå ut veggene med kompressor, etc. Nå skal jeg teste med isolasjonstape som koster langt mindre enn monteringstapen, pluss at den bare er sticky på den ene siden.
Bruker du lim for å hindre dekket i å rotere på felgen, eller holder det med den monteringsløsninga du beskriver? Hva med en liten billedserie med "Slangeløst for dummies" for oss som ikke har prøvd slangeløst oppsett ennå? Det må da vel være flere enn meg?
Ligger noen bilder tidligere i tråden, og jeg linket til en Dirt Rag artikkel for noen sider siden, så sjekk en 3-4 sider tilbake for den. Trengte ikke lim.