Ultrabirken 2013
|
Re: Ultrabirken 2013
[Re: anerz]
16/08/2013 11:14
|
over the top
Ivrig
|
Ivrig
Og hvor stor betydning har det i UB om du er seedet 1 eller 2 eller 3. Hvor stor del av løypen er det gruppesykling a la birken? Hvis mesteparten er opp til hver enkelts forutsetning og dagsform spiller det vel mindre rolle, eller...?
|
|
|
[Re: JayTe]
16/08/2013 11:22
|
ikke lett
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Havna i pulje to foreløpig ser jeg... Det er vel der man hører hjemme da. Slik jeg opplevde rittet i fjor har det litt å si hvor du starter. Det er tross alt noen km med grus som også skal forseres. Dessuten vil det gå fortere i de første tekniske partiene i pulje 1 en i pulje 3.
Truls Veslum Asker
|
|
|
[Re: over the top]
16/08/2013 11:23
|
magic
Besatt
|
Besatt
Og hvor stor betydning har det i UB om du er seedet 1 eller 2 eller 3. Hvor stor del av løypen er det gruppesykling a la birken? Hvis mesteparten er opp til hver enkelts forutsetning og dagsform spiller det vel mindre rolle, eller...? UltraBirken-sykkel I henhold til info på sida over er det 55 % grus, dvs omlag 67 km. Så sikkert ikke dumt å ha noen å sykle sammen innimellom knotet.
Hilsen Lars
"It's like deja-vu, all over again"
|
|
|
16/08/2013 11:33
|
oppogned
Avhengig
|
Avhengig
Jeg tror de første tekniske partiene utgår i år. Gjetter at vi kjører den opprinnelige traseen til Djuposet. Blir nok ikke kork i starten.
Hvis gud hadde ment at vi skulle vært vegeterianere, hadde grønnsakene vært lagd av kjøtt.
|
|
|
[Re: over the top]
16/08/2013 11:38
|
JayTe
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
De første 3 timene i fjor satt jeg stort sett i gruppe. Det var i bakkene opp mot Gjestbodåsen det begynte å sprekke om i mindre grupper for så å gå over til en og en sykling fra Kuåsen og til mål.
Redigert av JayTe; 16/08/2013 11:39.
Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
|
|
|
16/08/2013 11:38
|
Go big
3, 2, 1 Go
|
3, 2, 1 Go
Bruker de ikke andre ritt til seedingen? Har flere ritt som burde seede meg bedre enn birken. I følge rittranking har jeg minst 3 ritt i år som burde gi betydelig bedre seeding enn fjorårets birken.
|
|
|
[Re: oppogned]
16/08/2013 11:48
|
Straightline
Ringrev
|
Ringrev
Jeg tror de første tekniske partiene utgår i år. Gjetter at vi kjører den opprinnelige traseen til Djuposet. Blir nok ikke kork i starten. Jeg synes det er snodig at arrangøren setter opp ulike tidspunkt til puljene hvis vi skal kjøre grus til langt forbi Skramstad. Det er i de tre første årene, med småteknisk sykling etter kun få kilometer fra start, at det har vært behov for litt mer vann mellom båtene. Men vi får se om 10 dager :-)
|
|
|
[Re: Go big]
16/08/2013 11:51
|
front biker
Besatt
|
Besatt
Bruker de ikke andre ritt til seedingen? Har flere ritt som burde seede meg bedre enn birken. I følge rittranking har jeg minst 3 ritt i år som burde gi betydelig bedre seeding enn fjorårets birken. Det virker som om Birken prioriterer resultater fra egne ritt (uten at jeg har satt meg inn i matematikken som ligger bak seedingen). Husk også at de bruker resultat fra Birken flere år tilbake, mens øvrige seedingritt bare gjelder siste året. Se startlista i regnearkformat, da ser du hvilke ritt som er grunnlaget for seedet plass. Og Ultrabirken gir god uttelling som seeding til Lørdagsbirken. Har aldri hatt så lavt startnummer vanlig-birken som i år, basert på min moderate Ultra-innsats i fjor.
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
|
|
|
16/08/2013 12:04
|
ikke lett
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Tipper det kommer en oppdatert liste med andre seedingsritt også etterhvert.
Truls Veslum Asker
|
|
|
[Re: Straightline]
16/08/2013 12:44
|
oppogned
Avhengig
|
Avhengig
Jeg tror de første tekniske partiene utgår i år. Gjetter at vi kjører den opprinnelige traseen til Djuposet. Blir nok ikke kork i starten. Jeg synes det er snodig at arrangøren setter opp ulike tidspunkt til puljene hvis vi skal kjøre grus til langt forbi Skramstad. Det er i de tre første årene, med småteknisk sykling etter kun få kilometer fra start, at det har vært behov for litt mer vann mellom båtene. Men vi får se om 10 dager :-) Du har et godt poeng der...
Hvis gud hadde ment at vi skulle vært vegeterianere, hadde grønnsakene vært lagd av kjøtt.
|
|
|
16/08/2013 13:37
|
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
Pulje 2 på meg og det er helt sikkert OK. Forøvrig takk til Birken som opererer med M30 og M40, høres mye bedre ut å sykle i M30 kontra M35 
|
|
|
[Re: oppogned]
16/08/2013 14:23
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg tror de første tekniske partiene utgår i år. Gjetter at vi kjører den opprinnelige traseen til Djuposet. Blir nok ikke kork i starten. Nope, skal nok ikke det. Muligens starten blir lik fredagsbirkerne/vanlig trase. Men så ("tipper jeg") er det nok tidligere ned i Åstadalen (sørover), flere muligheter her. Så inn på brua (fra andre veien en fredagsbirkerne). Hmm kan selvsagt bli en liten utfordring når noen kommer nedover til bruen og noen oppover, men tipper det går bra. Fra Djuposbrua til Bjønnåsbrua samme som fredagsbirkene. Etter det, litt som før og så det store ukjente he he. Tror heller ikke det blir store problemet med kø, men håper og tror at de kan finne litt terreng som kan splitte litt før/på vei ned til Åstadalen. En annen ting her er at det kommer til å være stor forskjell på nivå også i pulje 1, og selv om bare 150 eller noe er der, kommer nok noen til å sykle i fra kjapt på asfalt og grus. Er nok ikke det smarteste rittet å henge som en tulling på starten heller he he.
Redigert av oddefa; 16/08/2013 14:24.
|
|
|
[Re: Oddefa]
16/08/2013 14:28
|
Christen
Ex Trippelbirker
|
Ex Trippelbirker
Nope, skal nok ikke det. Muligens starten blir lik fredagsbirkerne/vanlig trase. Men så ("tipper jeg") er det nok tidligere ned i Åstadalen (sørover), flere muligheter her. Så inn på brua (fra andre veien en fredagsbirkerne). Hmm kan selvsagt bli en liten utfordring når noen kommer nedover til bruen og noen oppover, men tipper det går bra. Fra Djuposbrua til Bjønnåsbrua samme som fredagsbirkene. Etter det, litt som før og så det store ukjente he he.
Enig, det går flere sti-alternativ ned i Åstadalen.
|
|
|
[Re: Christen]
16/08/2013 14:38
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nope, skal nok ikke det. Muligens starten blir lik fredagsbirkerne/vanlig trase. Men så ("tipper jeg") er det nok tidligere ned i Åstadalen (sørover), flere muligheter her. Så inn på brua (fra andre veien en fredagsbirkerne). Hmm kan selvsagt bli en liten utfordring når noen kommer nedover til bruen og noen oppover, men tipper det går bra. Fra Djuposbrua til Bjønnåsbrua samme som fredagsbirkene. Etter det, litt som før og så det store ukjente he he.
Enig, det går flere sti-alternativ ned i Åstadalen. Ja både sti og grus. En kombo hadde vært ønskelig, men går ned flere grusveier fra Vivelstad/Hole, men også noen stier der. En annet alternativ (men som jeg tror det ikke blir) er grus/skogs veien som går vis vis riksveien retning Åsta/Elveurum. Her må en vel inn på sti for å kommer over til Åsta. Vet ikke hvordan det er der, Ikke sykla. En variant nærmere Skramstadsætra er Holsætra, da hadde det garanter blitt sti (har sykla den) men passer ikke inn "raskest til fjells" utgangspunktet. Det første eksemplet mitt er nok ikke så mye treigere en vanlig Skramstadsætra-Djuposet. Men mandag om 10 dager vet vi mer. Men moro å synse da:)
Redigert av oddefa; 16/08/2013 14:39.
|
|
|
16/08/2013 14:58
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Noe helt annet: vi må vel nesten krysse fredagsbirkerne på Kvarstaddammen eller ser dere andre alternativ nordover (siden en sykler Hamarsætra) ? Hmm, noen tanker her og videre ? Øyungen/Skvaldra er vel lite sannsynlig siden vi også drar mot HamarSætra, da hadde vel Bjønnåsen vært mer sannsynlig hvis en skulle så langt nordøst igjen. I tillegg er løypa like lang som i fjor (sånn ca) så er vel begrenset hvor langt vi skal.
|
|
|
16/08/2013 15:23
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
Noe helt annet: vi må vel nesten krysse fredagsbirkerne på Kvarstaddammen eller ser dere andre alternativ nordover (siden en sykler Hamarsætra) ? Hmm, noen tanker her og videre ? Øyungen/Skvaldra er vel lite sannsynlig siden vi også drar mot Hamarsætra, da hadde vel Bjønnåsen vært mer sannsynlig hvis en skulle så langt nordøst igjen. I tillegg er løypa like lang som i fjor (sånn ca) så er vel begrenset hvor langt vi skal. Noe som er ganske garantert er vel at vi sykler fra Hamasætra og straka veien til Kvarstad, ser ingen annen logisk forklaring når vi verken skal opp der vi normalt sett har kjørt, og vi skal i hvert fall ikke sydover, det er i hvert fall ikke raskeste vegen til fjells. Det er vel litt klønete hvis vi må krysse Fredagsbirk løypa (vikeplikt for høyre anyone...) selv om jeg vel tipper at de første UB-ene kan være her før fredagsbirkerne, litt ettersom hvor mye sti vi får servert før Djuposet kryssinga. Vi sparer jo antagelig litt tid på å ikke dra opp mot Øyungen, det er lettsyklet opp til Kvarstad fra Hamarsætra. Jeg tror at vi enten skal inn i "strømen" og så første til høyre igjen og ned i Åstadalen hvis vi skal enda lenger opp. Noe som kanskje er mer sannsynlig er at vi kjører grusbirken enda litt til, og kjører inn i fjellet ved noe som heter Nøkkelåsen og sendes over stensvikfjellet. Da havner vi inn i Gjestbodåsen og gammelt kjent terreng igjen så hvis inngangen til fjellet er et "nytt sted" så er kanskje ikke det naturlig? Ser også at det går av en traktorveg som ender opp som sti midt i Rosinbakken. Den er kanskje den mest trolige inngangen til fjellet? Hva som skjer så er vel anyones guess. Herlig blanding av nytt og gammelt får vi tro! 
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
|
|
|
16/08/2013 16:02
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
God synsing der Hans Olav, tenkte også på den sti/kjærre veien inn fra Rosinbakken! Slik at vi kommer inn på Gjestbodåsen fra andre veien ja!
|
|
|
16/08/2013 16:06
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
God synsing der Hans Olav, tenkte også på den sti/kjærre veien inn fra Rosinbakken! Slik at vi kommer inn på Gjestbodåsen fra andre veien ja! Tenkte kanskje ikke de som kombinasjon, men tenker mer at en av de var "inngangen til fjellet". Havner vi på Gjestbodåsen blir det nok vante løypa derfra tipper jeg. Men har faktisk større tru på grus helt til rosin og så sti nordover derfra.
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
|
|
|
[Re: Elgvenn2]
16/08/2013 16:17
|
Christen
Ex Trippelbirker
|
Ex Trippelbirker
God synsing der Hans Olav, tenkte også på den sti/kjærre veien inn fra Rosinbakken! Slik at vi kommer inn på Gjestbodåsen fra andre veien ja! Tenkte kanskje ikke de som kombinasjon, men tenker mer at en av de var "inngangen til fjellet". Havner vi på Gjestbodåsen blir det nok vante løypa derfra tipper jeg. Men har faktisk større tru på grus helt til rosin og så sti nordover derfra. Vi skal vel litt nord for Hafjell denne gangen?
|
|
|
[Re: Christen]
16/08/2013 16:34
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
God synsing der Hans Olav, tenkte også på den sti/kjærre veien inn fra Rosinbakken! Slik at vi kommer inn på Gjestbodåsen fra andre veien ja! Tenkte kanskje ikke de som kombinasjon, men tenker mer at en av de var "inngangen til fjellet". Havner vi på Gjestbodåsen blir det nok vante løypa derfra tipper jeg. Men har faktisk større tru på grus helt til rosin og så sti nordover derfra. Vi skal vel litt nord for Hafjell denne gangen? Ja, stemmer det! Kanskje vi skal rett nordover mot Hornsjø ? på tide at ringsaker folket begynner å synse nå! Kao ? Anders ?
|
|
|
16/08/2013 16:43
|
Andersof
Entusiast
|
Entusiast
God synsing der Hans Olav, tenkte også på den sti/kjærre veien inn fra Rosinbakken! Slik at vi kommer inn på Gjestbodåsen fra andre veien ja! Tenkte kanskje ikke de som kombinasjon, men tenker mer at en av de var "inngangen til fjellet". Havner vi på Gjestbodåsen blir det nok vante løypa derfra tipper jeg. Men har faktisk større tru på grus helt til rosin og så sti nordover derfra. Jeg har litt tro på inngang over Nøkkelåsen og Steinviksfjellet, jeg. Fra Steinviksfjellet går det en liten perle av en sti bort til toppen av Storstilhøgda aka rosinbakken. På grus bort til Aksjøen og sti derfra til Snultra. Og da er vi på kjente jaktmarker... ;-)
|
|
|
16/08/2013 16:48
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Oki, men ned fra fjellet da ? skal vi til Lillehammer fra nord/nedenfra ? Dvs ikke Nordseter!
|
|
|
16/08/2013 17:52
|
Straightline
Ringrev
|
Ringrev
Oki, men ned fra fjellet da ? skal vi til Lillehammer fra nord/nedenfra ? Dvs ikke Nordseter! Det er jeg spent på også! Men uansett hvilken trase som velges, regner jeg med å ha vært gjennom det ganske mange ganger. Det er flere muligheter: Gamle birkeløpstrase fra Lunkefjell ned via Birkebeinerbakken og ned til Sjøsetervegen bort til nye birkeløpstrase og den inn til mål. Tror det hadde vært en kanon avslutning. Fra bommen midt oppi asfaltvegen til Hafjell går det av en traktorveg mot sør som passererer Balbergkampen og som via en temmelig bratt unnabakke på grus/asfalt havner nedi boligstrøka i Lillehammer. Lite sannsynlig alternativ som jeg ser det, da det vil gå styggfort på trafikerte og smale boligstrøkveier. Dessuten har grunneierne i Gropmarka ihvertfall tidligere sagt et klart nei til sykkelritt. Derfor er vel heller ikke skiløypa fra Nordseter via Gropmarka til Skurvbrua (rett overfor Birkebeinerstadion) aktuell; og den er heller ikke spesielt spennende (eller skånsom mot naturen) - med masse tung myrsykling. Sørover fra Hafjell mot Lillehammer har vi Pilegrimsleden (nedi dalbunnen - langs gamle E6), som ihvertfall fra Fåberg byr på leken smalstisykling på flytstier. Gjennom Hovemoen er det også finfin stisykling og så er det grusgangvei helt sør til Strandtorget. Derfra og opp langs Mesnaelva er Kjærlighetsstien og litt sentrumstråkling opp til SAS-hotellet og Håkons hall.
|
|
|
[Re: Andersof]
16/08/2013 18:42
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
Jeg har litt tro på inngang over Nøkkelåsen og Steinviksfjellet, jeg. Fra Steinviksfjellet går det en liten perle av en sti bort til toppen av Storstilhøgda aka rosinbakken. På grus bort til Aksjøen og sti derfra til Snultra. Og da er vi på kjente jaktmarker... ;-) Har du vært å kikket Anders?
|
|
|
[Re: Straightline]
16/08/2013 18:47
|
egbl
Ringrev
|
Ringrev
Burde vel også være lov til å ta noen begere med Enervit og helle på flaska, eller er det bare vann vi kan ta med oss? Det har aldri vært noe problem å helle sportsdrikk over på sykkelflaskene. Faktisk så står matstasjonhjelperne og tripper etter å få hjelpe til med nettopp sånt. Ja, faktisk så ivrige at det var slutt på sportsdrikke på de to siste matstasjonene for oss som kom litt bak i fjor...
|
|
|
16/08/2013 18:59
|
Andersof
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har litt tro på inngang over Nøkkelåsen og Steinviksfjellet, jeg. Fra Steinviksfjellet går det en liten perle av en sti bort til toppen av Storstilhøgda aka rosinbakken. På grus bort til Aksjøen og sti derfra til Snultra. Og da er vi på kjente jaktmarker... ;-) Har du vært å kikket Anders? Nei, ha'kke det altså. Men det er den raskeste veien til fjells jeg vet om når siste kjente punkt er Hamarsætra. Kan selvfølgelig hende at vi drar over til Gjestbodåsen fra Steinviksfjellet. Leken nedkjøring, det!
|
|
|
[Re: Andersof]
16/08/2013 19:06
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
Jeg har litt tro på inngang over Nøkkelåsen og Steinviksfjellet, jeg. Fra Steinviksfjellet går det en liten perle av en sti bort til toppen av Storstilhøgda aka rosinbakken. På grus bort til Aksjøen og sti derfra til Snultra. Og da er vi på kjente jaktmarker... ;-) Har du vært å kikket Anders? Nei, ha'kke det altså. Men det er den raskeste veien til fjells jeg vet om når siste kjente punkt er Hamarsætra. Kan selvfølgelig hende at vi drar over til Gjestbodåsen fra Steinviksfjellet. Leken nedkjøring, det! Skal ha en rolig langtur i morra med bailout potensiale. Bli med på utforsking her kanskje?
|
|
|
16/08/2013 20:02
|
Straightline
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har litt tro på inngang over Nøkkelåsen og Steinviksfjellet, jeg. Fra Steinviksfjellet går det en liten perle av en sti bort til toppen av Storstilhøgda aka rosinbakken. På grus bort til Aksjøen og sti derfra til Snultra. Og da er vi på kjente jaktmarker... ;-) Har du vært å kikket Anders? Nei, ha'kke det altså. Men det er den raskeste veien til fjells jeg vet om når siste kjente punkt er Hamarsætra. Kan selvfølgelig hende at vi drar over til Gjestbodåsen fra Steinviksfjellet. Leken nedkjøring, det! Skal ha en rolig langtur i morra med bailout potensiale. Bli med på utforsking her kanskje? Jeg skal på skikkelig langtur oppi området i morra - og det er ikke umulig at jeg stikker innom for å sjekke ut dette stipartiet - om ikke dagens syndeflod har ført til at stien er omgjort til elv.
|
|
|
17/08/2013 14:55
|
Trond Vidar
I want to ride my bicycle
|
I want to ride my bicycle
Føkk it. Jeg friskmelder meg selv og blir med! Kan ikke gå glipp av dette. Jeg tar det som tur (....) og prøver å åpne litt kontrollert.
08:05 på meg. Kommer ikke til å ligge først ut av gropa.
|
|
|
17/08/2013 16:36
|
kao
Ivrig
|
Ivrig
Ja, stemmer det! Kanskje vi skal rett nordover mot Hornsjø ? på tide at ringsaker folket begynner å synse nå! Kao ? Anders ?
Jeg tror i hvert fall det blir pre-1995-flom-løypa til Djuposet uten noe terreng, og så grus derfra til minst Nøkkelåsavkjøringa, etter det har jeg ikke så mange teorier egentlig. Men Anders hadde støtt på en nyryddet sti tidligere i sommer, hadde han ikke? 
|
|
|
|
|