Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 4 1 2 3 4

Problemer med kramper :-(

Re: Problemer med kramper :-( [Re: steffs] #1655884 08/08/2013 16:48
John_Harald Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: steffs
Rune Høydal uttalte på tv i beste birkentid at kramper kom når en var for dårlig trent...erfaringsmessig velger eg å støtte meg på denne teorien

Dette er sikkert den viktigste grunnen til at mange sliter med kramper.
Hvordan skal man trene for å ligge rundt terskel i 4 til 5 timer?

Re: Problemer med kramper :-( [Re: kaffekanne] #1656559 09/08/2013 12:10
pharynx Offline
Besatt
Besatt
Å drikke Ringer bl.a fordi smaken er GOD er noe av det sykeste jeg har hørt den siste tiden, no offence ICON_WINK

Re: Problemer med kramper :-( [Re: pharynx] #1656563 09/08/2013 12:14
maghva Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: pharynx
Å drikke Ringer bl.a fordi smaken er GOD er noe av det sykeste jeg har hørt den siste tiden, no offence ICON_WINK

Enig, det høres noget rart ut ICON_GRIN

Re: Problemer med kramper :-( [Re: kaffekanne] #1656770 09/08/2013 18:55
tobiast Offline
Ivrig
Ivrig
hihi ... No offence taken :-)

Poenget var å synliggjøre at prisforskjellen til alternativene ikke er så enorm som alle skal ha det til og at det kan være mange flere grunner til at folk velger ringer.

Jeg syns ringer smaker ok og bedre enn farris uten kullsyre og betaler mer enn gjerne noen tiere ekstra pr lite for det :-)

Mvh
Tobias

Redigert av tobiast; 09/08/2013 18:57.
Re: Problemer med kramper :-( [Re: kaffekanne] #1656785 09/08/2013 19:21
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Ahh. kognitiv dissonans. Siden den er dyrere, så må den være bedre.
Ringer koster 30 kr/l
Farris koster 6.66 kr/l ved kjøp av fire flasker.

Re: Problemer med kramper :-( [Re: anonym] #1656789 09/08/2013 19:27
tobiast Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: anonymous
Ahh. kognitiv dissonans. Siden den er dyrere, så må den være bedre.
Ringer koster 30 kr/l
Farris koster 6.66 kr/l ved kjøp av fire flasker.

Ja, som du sa: "fy hvor mye billigere" ;-)

Forresten: Kan ikke du forklare hvorfor det er en følge av kognitiv dissonans at jeg drikker ringer? Gjelder det all drikke som koster mer enn farris? Er det kognitiv dissonans dersom noen velger farris over vann?

-Tobias

Redigert av tobiast; 09/08/2013 19:39.
Re: Problemer med kramper :-( [Re: kaffekanne] #1657053 10/08/2013 12:55
B
brandonman:) Offline
Ringrev
Ringrev
B
Litt styrketrening et par ganger i uka hjelper mye mot kramper. Spesielt ettbens bekkenløft funker veldig bra!
http://iform.nu/trening/styrketrening/styrkeskolen/ettbens-bekkenloft-fra-gulv

Re: Problemer med kramper :-( [Re: kaffekanne] #1657170 10/08/2013 17:29
CyberTrack Offline
Veteran
Veteran
Jeg har alltid hatt relativt lett for å få kramper på lange ritt. Synes jeg kjører behersket, men blir nok i realiteten revet noe med. Jeg merker dog en bedring og tilskriver det mer og bedre trening, og det å bli flinkere med å holde meg hydrert og ikke minst å være restituert på startstreken.

Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
Re: Problemer med kramper :-( [Re: tobiast] #1658554 12/08/2013 15:53
2
29" mannen. Offline
Entusiast
Entusiast
2
Sitat: tobiast
hihi ... No offence taken :-)

Poenget var å synliggjøre at prisforskjellen til alternativene ikke er så enorm som alle skal ha det til og at det kan være mange flere grunner til at folk velger ringer.

Jeg syns ringer smaker ok og bedre enn farris uten kullsyre og betaler mer enn gjerne noen tiere ekstra pr lite for det :-)

Mvh

Tobias

+1

Re: Problemer med kramper :-( [Re: kaffekanne] #1658587 12/08/2013 16:37
anderfo Offline
Besatt
Besatt
I hvilke muskler får dere disse krampene, egentlig?
Jeg har aldri fått kramper på sykkel. Har forsåvidt aldri kjørt ritt heller, men jeg har nå ligget på syregrensa i 2-3 timer i strekk, ihvertfall...

Edit: Etter å ha lest første innlegg på nytt ser jeg det er snakk om "lår og legger", men det er jo mange muskler der...

Re: Problemer med kramper :-( [Re: kaffekanne] #1658589 12/08/2013 16:44
Spartacus! Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg fikk dessverre krampe i begge quadsene og den venstre legmuskelen under gårsdagen UM fellesstart. Gruppa jeg lå i kjempet om 3. Plass, endte på 25. Pga krampene, dette skjedde da halvveis i den første av de 2 korte rundene etter 4 lange runder.

Litt kjipt, men har nå begynt med magnesiumtabletter for å forsøke å minske sjansen for kramper

Re: Problemer med kramper :-( [Re: anderfo] #1658637 12/08/2013 17:42
K
kaffekanne Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
K
Sitat: anderfo
Jeg har aldri fått kramper på sykkel. Har forsåvidt aldri kjørt ritt heller, men jeg har nå ligget på syregrensa i 2-3 timer i strekk, ihvertfall...

Edit: Etter å ha lest første innlegg på nytt ser jeg det er snakk om "lår og legger", men det er jo mange muskler der...

Jeg kunne trene i timesvis på syregrense uten noe som helst for for kramper, så brått begynte de bare å komme. Det som jeg synes var så rart.
Det er i mitt tilfelle snakk om bakside legger, forside og bakside lår + den muskelen som går ned mot kneet, biceps femoris tror jeg den heter.

Har fulgt alt av råd i denne tråden, kjøpt massasjerulle, tøyet ut, drukket mye vann under trening + kjøpt crampfix. Fikk kramper igjen på grenserittet.

Re: Problemer med kramper :-( [Re: kaffekanne] #1658686 12/08/2013 18:43
Spartacus! Offline
Ringrev
Ringrev
Kan kramper komme av feil sittestilling eller feil innstilling av cleats etc...?

Re: Problemer med kramper :-( [Re: Spartacus!] #1658693 12/08/2013 18:46
John_Harald Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Spartacus!
Jeg fikk dessverre krampe i begge quadsene og den venstre legmuskelen under gårsdagen UM fellesstart. Gruppa jeg lå i kjempet om 3. Plass, endte på 25. Pga krampene, dette skjedde da halvveis i den første av de 2 korte rundene etter 4 lange runder.

Litt kjipt, men har nå begynt med magnesiumtabletter for å forsøke å minske sjansen for kramper

Har selv hatt problemer med kramper, men nå har jeg merket en ekstrem forbedring de siste ukene. Har gått på magnesiumtabletter i over et år, så det er ikke der det ligger. Sist uke har jeg blant annet trent 4 økter med o2 trening. Tre av de gikk på tredemølle med 5 graders stigning og o2 opptaket økte her med over 8% på disse øktene som jeg nådde 95% av maks puls. Den siste økten gikk på sykkel med 1,5 time intervalltrening og mye over terskel.
I dag gikk jeg på en smell på siste draget. Trodde jeg hadde satt tredemøllen på 13,8 km/t med 5 graders stigning. Etter 3 min ble pulsen så høy at jeg måtte skru ned hastigheten til 13,5 km/t. Etterpå fant jeg ut at tredemøllen var satt på 6 grader og ikke 5, kanskje ikke så rart at benene ble litt sure.

Re: Problemer med kramper :-( [Re: anderfo] #1658742 12/08/2013 19:26
CyberTrack Offline
Veteran
Veteran
Sitat: anderfo

Jeg kan også kjøre harde langturer og være nede i kjelleren på slutten uten å få krampe, men på ritt av typen Helterittet og Birken har det nesten alltid vært innslag av kramper. Jeg tror man tar seg ut på en annen måte når man kjører ritt og gjerne roter seg bort i felt som i perioder kjører så hardt at det må jobbes intenst både oppover og nedover kontinuerlig. På trening slipper man nok ubevisst opp litt over bakketopper og et stykke ned i neste bakke, og dette kan være nok til å unngå kramper. Det er her jeg tror bedre og riktigere trening gjør at rittsituasjonene ikke er fullt så uvante, og det tar i det minste lengre tid før krampene kommer.

Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
Re: Problemer med kramper :-( [Re: kaffekanne] #1658847 12/08/2013 21:14
Spartacus! Offline
Ringrev
Ringrev
Blir som regel aldri plaget av krampe, det som skjedde under UM var 2. Gangen jeg har fått krampe på sykkelen!

Re: Problemer med kramper :-( [Re: kaffekanne] #1661055 15/08/2013 22:52
A
AllanHov Offline
Avhengig
Avhengig
A
Kramper er veldig kjedelig og noe jeg opplever i mer eller mindre grad i nesten alle triatlomkonkurransene mine, spesielt mot slutten av løpingen men også til dels på syklingen.

I følge boka Waterlogged - The Serious Problem of Overhydration in Endurance Sports, så har kramper ingen sammenheng med verken saltinntak (mineralmangel) eller dehydrering. Personer som får kramper er verken mer dehydrert eller har større grad av saltmangel enn personer som ikke kramper. Inntak av Ringer, salttabletter, magnesium osv vil derfor ikke hjelpe mot kramper, og dette er bare en myte som sportsdrikkprodusenter har skapt.

Når det gjelder den virkelige grunnen til kramper så er dette fortsatt uavklart, men mulig en "signalfeil" som kommer fra ryggmargen (eller noe slikt). Kanskje er det en slags beskytelsesmekanisme mot overbelastning. Raskere idrettsutøvere er mer utsatt for kramper som kan tyde på at jo flinkere du er til å presse deg opp mot maks, desto større er sjansen for kramper, som kan komme etter en svært høy belastning av musklaturen.

Når det gjelder tiltak mot krampe så løsningen dessverre ofte å redusere intensiteten. En mirakelkur mot krampe er forresten sylteagurkjuice (saften fra et glass med sylteagurk), men du har ikke det tilgjengelig alltid.

www.triallan.com Veien til Ironman Hawaii.
Re: Problemer med kramper :-( [Re: AllanHov] #1661090 16/08/2013 06:32
O
Oppmannen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
O
Har du prøvd å ta med deg sylteagurk på konkurannse? Er dette egenerfaring, eller har det vært suksess for andre også?
Sitat: AllanHov
Kramper er veldig kjedelig og noe jeg opplever i mer eller mindre grad i nesten alle triatlomkonkurransene mine, spesielt mot slutten av løpingen men også til dels på syklingen.

I følge boka Waterlogged - The Serious Problem of Overhydration in Endurance Sports, så har kramper ingen sammenheng med verken saltinntak (mineralmangel) eller dehydrering. Personer som får kramper er verken mer dehydrert eller har større grad av saltmangel enn personer som ikke kramper. Inntak av Ringer, salttabletter, magnesium osv vil derfor ikke hjelpe mot kramper, og dette er bare en myte som sportsdrikkprodusenter har skapt.

Når det gjelder den virkelige grunnen til kramper så er dette fortsatt uavklart, men mulig en "signalfeil" som kommer fra ryggmargen (eller noe slikt). Kanskje er det en slags beskytelsesmekanisme mot overbelastning. Raskere idrettsutøvere er mer utsatt for kramper som kan tyde på at jo flinkere du er til å presse deg opp mot maks, desto større er sjansen for kramper, som kan komme etter en svært høy belastning av musklaturen.

Når det gjelder tiltak mot krampe så løsningen dessverre ofte å redusere intensiteten. En mirakelkur mot krampe er forresten sylteagurkjuice (saften fra et glass med sylteagurk), men du har ikke det tilgjengelig alltid.

Re: Problemer med kramper :-( [Re: AllanHov] #1661096 16/08/2013 06:40
O
Oppmannen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
O
Det med forsvarmekanisme mot overbelastning finner jeg litt rart.
Etter lengere (spesiellt landeveisritt, og ski konkurannser) sliter jeg med kramper i bena(spesiellt satorius) og på siden av magen når jeg reiser meg opp av badekaret, eller hvis jeg snur meg litt for fort i senga

Re: Problemer med kramper :-( [Re: Oppmannen] #1661263 16/08/2013 10:07
Kelo Offline
Fersking
Fersking
Sitat: Oppmannen
Har du prøvd å ta med deg sylteagurk på konkurannse? Er dette egenerfaring, eller har det vært suksess for andre også?

Dette med sylteagurk juice har visst blitt forsket på bl.a. i "Reflex inhibition of electrically induced muscle cramps in hypohydrated humans." (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19997012), der konklusjonen er:

"Pickle juice, and not deionized water, inhibits electrically induced muscle cramps in hypohydrated humans. This effect could not be explained by rapid restoration of body fluids or electrolytes. We suspect that the rapid inhibition of the electrically induced cramps reflects a neurally mediated reflex that originates in the oropharyngeal region and acts to inhibit the firing of alpha motor neurons of the cramping muscle."

Glasset med sylteagurker blir heretter fast følge på ritt tommelopp

Jeg måtte lese litt flere forskningsrapporter/sammendrag mens jeg var inne på www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed. Virker ikke som noen kan finne sammenheng mellom kramper og mangel av elektrolytter. Det som derimot er nevnt å ha forebyggende virkning er tøying. Ingen vidunderkur, kun god gammeldags tøying... For en nedtur! crying

Jeg tøyde mye som aktiv, men har ikke gjort det som mosjonist. Hvordan er det med dere; Tøyer dere som ofte får kramper på ritt?

Re: Problemer med kramper :-( [Re: kaffekanne] #1661274 16/08/2013 10:23
B
BjKj Offline
Ringrev
Ringrev
B
Nei. Tøyer aldri

Re: Problemer med kramper :-( [Re: kaffekanne] #1661383 16/08/2013 12:48
EiW Offline
Ringrev
Ringrev
Får alltid kramper i ritt. Tøyer aldri. Fyller heretter den ene flaska med sylteagurksaft. Nam.

Re: Problemer med kramper :-( [Re: Kelo] #1661387 16/08/2013 12:51
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Har ikke fått kramper siden forrige årtusen, og jeg tøyer aldri, men jeg spiser endel sylteagurk på leverpostei av og til. Ikke mens jeg trener eller konkurrerer, riktignok ICON_WINK

Re: Problemer med kramper :-( [Re: kaffekanne] #1661483 16/08/2013 16:10
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Ref Ringer: ifølge legesøster er det samme lurium som man får intravenøst på sykehus. De gir vel ikke Farris intravenøst?

Irriterende med ubeviselige produkter. Brukte ringer for første gang på GR i år og hadde ikke antydning til krampe (bortsett fra brekkelsesrefleksen kanskje...) i motsetning til forrige gang hvor jeg hadde følelsen fra ca 35km og til krampa slo ut i full blomst i colabakken...

En annen faktor som muligens spiller inn er at jeg hadde syklet både mye mer intenst, variert pluss 2.5x så mange mil i beina i år sammenliknet med sist gang...

Men: hva nå med Placeboeffekten? Tør jeg ever å sykle GR igjen uten å drikke Ringer?

Re: Problemer med kramper :-( [Re: kaffekanne] #1661541 16/08/2013 17:53
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Hmmmm, tøyde før og hadde kramper. Så tok krampene slutt i mange år for plutselig å dukke opp igjen (syklet forøvrigt fortere for nesten hvert ritt som jeg har deltatt på siden 90-tallet). De siste årene har krampene vært tilbake, men ikke så ille som før da jeg kunne ha krampe i begge beina både foran og bak samtidig.

Drikker gjerne sylteagurksaft som hurtigremedie mot halsbrann. Veldig effektivt.

Re: Problemer med kramper :-( [Re: knutspeed] #1661554 16/08/2013 18:09
Kelo Offline
Fersking
Fersking
Ang. Crampfix. Jeg prøvde det under Grenserittet i år. Krampene kom etter ca 4 mil. Akkurat på samme måte som året før. Treningsgrunnlaget er omtrent det samme. Ingen åpenbar effekt der altså. Noe beviselig effekt må det vel ha, siden selveste landslaget bruker det.

Nå har jeg lest at kramper kan settes i sammenheng med utmattelse av muskler, at musklene ikke får nok blod og i tillegg er det en arvelig faktor inne i bilde.

Jeg tror problemet mitt er at jeg har kjørt for lite langt, slik at jeg ikke har kunnet utvikle gode nok blodårer (kapilærårer) i musklene. Når muskulaturen blir stiv, blir blodårene snevret inn, musklene får ikke nok oksygen og reagerer med krampe.

Jeg tror også at kramper som ikke kan relateres til fysisk aktivitet, kan skyldes mangel på magnesium, kalium, salter, m.m. Slike kramper kan dempes med f.eks. Crampfix/Ringer.

Dette er hva jeg tror. Hadde vært fint om det var noen med litt mer kunnskap på området kunne si om det henger på greip thinking

Re: Problemer med kramper :-( [Re: Oppmannen] #1664306 20/08/2013 21:55
A
AllanHov Offline
Avhengig
Avhengig
A

Jeg prøvde det for første gang under Norseman i år siden jeg hadde lett mulighet til det med support hele veien. Jeg hadde hørt om det for lenge siden på en podcast om krampe, men glemte det helt ut.

Nå fikk jeg bare krampe de siste 500 meterne av løpingen når jeg la inn siste giret, men det fungerte veldig bra og 30 sek etter at jeg hadde drukket det så gav krampene seg ICON_SMILE

www.triallan.com Veien til Ironman Hawaii.
Re: Problemer med kramper :-( [Re: kaffekanne] #1664350 21/08/2013 05:24
N
NeDD Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
N
Finnes KUN to grunner:

1. For dårlig trent.
Påkjenningen på kunkurransen er såpass mye hardere og lengre enn hva kroppen er trent til.

2. For lite væske.
Væsketapet er mye større enn tilføringen. På varme dager må man øke inntaket.

Re: Problemer med kramper :-( [Re: AllanHov] #1664368 21/08/2013 06:08
O
Oppmannen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
O
Vill det si at du fikk kramper de siste 5 minuttene(Vi går utifra 1 min pr 100 meter). Så drakk du litt sylteagurklake, og vips så forsvant krampene? Hvor mye drakk du?

Jeg prøvde det for første gang under Norseman i år siden jeg hadde lett mulighet til det med support hele veien. Jeg hadde hørt om det for lenge siden på en podcast om krampe, men glemte det helt ut.

Nå fikk jeg bare krampe de siste 500 meterne av løpingen når jeg la inn siste giret, men det fungerte veldig bra og 30 sek etter at jeg hadde drukket det så gav krampene seg ICON_SMILE

Re: Problemer med kramper :-( [Re: NeDD] #1664391 21/08/2013 06:44
Kelo Offline
Fersking
Fersking
Sitat: NeDD
Finnes KUN to grunner:

1. For dårlig trent.
Påkjenningen på kunkurransen er såpass mye hardere og lengre enn hva kroppen er trent til.

2. For lite væske.
Væsketapet er mye større enn tilføringen. På varme dager må man øke inntaket.

Hvilket grunnlag har du for å si det? Du har sikker rett, men jeg trenger mer enn din påstand for å bli overbevist :-)

Side 2 av 4 1 2 3 4

Moderator  support