Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Bensin eller disel? Hva er å anbefale?

Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: Stein] #1656505 09/08/2013 10:49
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Stein
Sitat: RazeFaze
Sitat: vegardg
Sitat: -Jan

Men no blir det vel litt feil å konkludere med at bensin er bedre og kvikkare enn diesel etter å ha prøvekjørt ein bensinbil med 225 hk og ein dieselbil med 177hk?

Om du ser litt lengre opp i tråden sammenligner jeg en bensinmotor med 170 hk og en dieselmotor med 177 hk.

Du kan sammenligne to motorer med 177hester i to forskjellige biler/merker og de oppfører , være seg bensin eller diesel.

Effekten alene sier jo ingenting. En bensinmotor uten turbo med 177 Hk og kanskje 250Nm dreiemoment vil oppleves ganske annerledes enn en turbodiesel med 177 Hk og 400Nm.

Med moderne, turboladede bensinmotorer og avansert motorstyring, begynner man å få det beste fra begge verdener, tror jeg.

Helt enig, er jo også helt rått hvor mye effekt de drar ut av de nye små bensinmotorene også.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: Ketle] #1656514 09/08/2013 11:04
Rønnern Offline
Skrotnisse
Skrotnisse
Sitat: Ketle
...store egoister med tjukke lommebøker som syns at det er greit at småbarnsfamilier i vanlige jobber skal betale 20-40 tusen ekstra i skatt i året fordi dem jobber.

For bare noen uker siden ble bompengene i Bergen økt fra 15 til 25 kroner. Det har ikke gitt noen nedgang i trafikken. Ikke noen overraskelse på meg. Skal jeg fortelle dere hvorfor folk kjører bil? Fordi de MÅ! De har faktisk ikke noe annet valg om de skal være i jobb og få livet til å gå rundt. En må på jobb, butikken, hente i barnehagen etc.

.....

De hadde råd til enebolig med ett mål tomt og i tillegg en hytte.

Klassiker å skyve barnefamilier foran seg.... Akkurat som om de er i en spesielt dårlig økonomisk situasjon.

I likhet med GeirK har jeg flere naboer og kollegaer som ikke må bruke bil, hverken til jobb, barnehage eller butikken. Både jeg og kona jobber i Oslo, men bor på Lørenskog. Vi har små barn og vi må aldri kjøre bil til og fra jobb. At vi noen ganger foretrekker det er jo på grunn av bekvemlighet og fordi det ikke er økonomisk selvmord (i hvert fall nå som vi har en elbil).

Jeg hadde også hatt råd til et mål tomt og hytte om jeg hadde valgt å bo litt mer usentralt. Selv om jeg har små barn.

Mvh Ronnie "The Runner"
www.lck.no
Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: GeirK] #1656526 09/08/2013 11:24
nilswithskills Offline
Ringrev
Ringrev
Skal jeg fortelle dere hvorfor folk kjører bil? Fordi de MÅ!

Ikke helt enig. Folk gjør valg som igjen gjør dem avhengige av bil. I by skal det gå fint å klare seg uten bil dersom man ønsker det. Jeg har selv kone og tre barn i alderen 0-8 år og vi klarer oss helt fint uten bil. Bo i nærheten av skole, barnehage og butikk, med sykkelavstand til jobben (10 km). Uproblematisk hvis man har den rette holdningen. Bor du på landet derimot har jeg full forståelse for bilbruken.

mvh
Nils
Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: nilswithskills] #1656537 09/08/2013 11:41
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: nilswithskills

Ikke helt enig. Folk gjør valg som igjen gjør dem avhengige av bil. I by skal det gå fint å klare seg uten bil dersom man ønsker det. Jeg har selv kone og tre barn i alderen 0-8 år og vi klarer oss helt fint uten bil. Bo i nærheten av skole, barnehage og butikk, med sykkelavstand til jobben (10 km). Uproblematisk hvis man har den rette holdningen. Bor du på landet derimot har jeg full forståelse for bilbruken.

Her er det store individuelle forskjeller. Ikke alle får til å bo nært begge jobbene. Ikke alle får barnehage nært hjemmet. Ikke alle har et brukbart kollektivtilbud, selv i byene. For mange er det å sykle på vinterføre og i styggvær en stor barriere.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: MuddyBear] #1656547 09/08/2013 11:54
Tex Offline
Besatt
Besatt
Spørs jo også hva man mener med "må".
Det er vel ingen som absolutt MÅ ha egen bil.
I gaten hvor jeg bor, i Asker, skiller vi oss ut ved å bare ha EN bil. Å bo i Asker med to barn uten bil virker i dag nærmest umulig, og jeg har aldri hørt om noen som gjør det. På 1960-tallet var det derimot helt vanlig, og folk klarte seg da også. Så kan man diskutere om verden har gått fremover eller bakover siden da.

Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: Tex] #1656549 09/08/2013 11:58
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: Tex
Spørs jo også hva man mener med "må".

Spørs også hva man mener med brukbare alternativer.

For noen er sykling på vinterføre en vane, for andre er det umulig å tenke seg. For noen er 5 minutters gange til bussen uproblematisk, for andre er det en 6-støvels tur. For noen er sykling til jobben meningen med livet, for andre et herk fordi sveisen er ødelagt...

Anonym5
Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: nilswithskills] #1656551 09/08/2013 12:04
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Sitat: nilswithskills

Enig, man velger selv i stor grad hvor avhengig man skal være av bil*, og selv når man har gjort seg avhengig av bil velger man selv i svært stor grad hvor mye skatt man skal betale men hvilken bil man kjøper. (Om noe i tilfelle elbil)

*) Jeg minner her om at bolig og jobb er ikke noe man blir tilordnet i norge, men noe man selv velger.

Redigert av sverreb; 09/08/2013 12:06.
Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: sverreb] #1656562 09/08/2013 12:13
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: sverreb

*) Jeg minner her om at bolig og jobb er ikke noe man blir tilordnet i norge, men noe man selv velger.

Nei - men i det valget er det flere parametre enn "minst mulig bilkjøring" som må veies mot hverandre.

- Robert Green Ingersoll
Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: GeirK] #1656565 09/08/2013 12:17
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Sitat: GeirK

Nei - men i det valget er det flere parametre enn "minst mulig bilkjøring" som må veies mot hverandre.

Det er det sikkert, men det endrer ikke på det faktum at ens avhengighet av bil i all hovedsak er en følge av egne valg. Disse valgene kan utmerket godt være rasjonelle, men de er altså uansett noe man selv står ansvarlig for. Ikke kan man komme og hevde at man ikke viste at bil er tungt avgiftsbelagt heller. Slik at det vært i norge i mange år.

Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: sverreb] #1656610 09/08/2013 13:31
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Det er det sikkert, men det endrer ikke på det faktum at ens avhengighet av bil i all hovedsak er en følge av egne valg. Disse valgene kan utmerket godt være rasjonelle, men de er altså uansett noe man selv står ansvarlig for. Ikke kan man komme og hevde at man ikke viste at bil er tungt avgiftsbelagt heller. Slik at det vært i norge i mange år.

Det kan også være utenforliggende årsaker. Mister man jobben og kun finner arbeid på motsatt side av byen eller arbeidstaker flytter til motsatt side av byen, har man kanskje ikke det valget. Dersom man ikke får barnehage i nærheten har man kanskje ikke det valget. Det er utopi å tro at en stor andel barnefamilier skal klare seg uten bil i dagens samfunn.

- Robert Green Ingersoll
Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: Ketle] #1656630 09/08/2013 14:10
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S
For bare noen uker siden ble bompengene i Bergen økt fra 15 til 25 kroner. Det har ikke gitt noen nedgang i trafikken. Ikke noen overraskelse på meg. Skal jeg fortelle dere hvorfor folk kjører bil? Fordi de MÅ! De har faktisk ikke noe annet valg om de skal være i jobb og få livet til å gå rundt. En må på jobb, butikken, hente i barnehagen etc.

Det høres ulogisk ut. Hvis man øker bompengene (fungerer vel som trengselsavgift i Bergen slik som i Trondheim) vil alltid noen velge et billigere alternativ (buss, gå, sykle, m.m.). Spesielt de som allerede er på vippen til å gjøre dette.

Problemet er heller et for glissent nett med bomstasjoner (alternativt høyere bompenger) - 20 kr i avgift for å bruke bil er jo uansett ingenting. Burde kanskje vært minimum 50kr? En gradvis økning i avgift vil også på sikt føre til et bedre bosettingsmønster hvor man bor i nærheten av jobb og barnehage. Det er jo helt tullete nå slik man subsidierer de som har lang pendlervei til jobb.

Jeg tror også at barnefamilier er de som har mest å tjene på bompenger - det er de som MÅ rekke barnehage og jobb og som ikke vil risikere å stå i kø.

Og kø er lite samfunnsnyttig (selv om mange ikke vil bruke spart køtid på noe nyttig uansett...)

Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: skiraffen] #1656659 09/08/2013 15:14
Tex Offline
Besatt
Besatt
Sitat: skiraffen

En gradvis økning i avgift vil også på sikt føre til et bedre bosettingsmønster hvor man bor i nærheten av jobb og barnehage.

Det er også både dyrt og upraktisk å måtte flytte hele tiden.
Jeg ville ikke solgt huset og flyttet fordi ungen skal gå et par år i en barnehage. Da kjører vi heller.

Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: ] #1656660 09/08/2013 15:15
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: pedaIglipp
Folk putter jo ikke flere hundre tusen inn i en dødskjedelig bil og kjører i kø fordi det er sjukt givende.

Tom Staavi sa i eit tv-program at den tida han satt i kø til og frå arbeid var den beste, fordi det var berre da han kunne slappe heilt av utan å bli forstyrra av noko som helst.

Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: ] #1656675 09/08/2013 15:34
Dan Offline
More than words
More than words
Haha, og hvem skal kjøpe husene der det ikke er jobb å få da?

Tyske turister.

Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: -Jan] #1656711 09/08/2013 16:52
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Folk putter jo ikke flere hundre tusen inn i en dødskjedelig bil og kjører i kø fordi det er sjukt givende.

Tom Staavi sa i eit tv-program at den tida han satt i kø til og frå arbeid var den beste, fordi det var berre da han kunne slappe heilt av utan å bli forstyrra av noko som helst.

Jeg har flere ganger opplevd å lande i San Francisco etter 11 timer i en 747 fra Amsterdam og egentlig synes at det hadde vært helt greit med to timer til. Jeg tror at man må være familiefar for å forstå det.

- Robert Green Ingersoll
Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: MuddyBear] #1656714 09/08/2013 16:58
E
eGo Offline
Veteran
Veteran
E
Skjønner den. Det hender jeg tar veien med lengst kø hjem fra jobben.

Ønsker å kjøpe :
Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: Tex] #1656736 09/08/2013 17:42
tobiast Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Tex

En gradvis økning i avgift vil også på sikt føre til et bedre bosettingsmønster hvor man bor i nærheten av jobb og barnehage.

Det er også både dyrt og upraktisk å måtte flytte hele tiden.
Jeg ville ikke solgt huset og flyttet fordi ungen skal gå et par år i en barnehage. Da kjører vi heller.

Tidligere var slik at man fikk barnehageplass i den samme bydelen som man bodde, i alle fall i Oslo. Og barnas skole er jo også ofte i nærheten av hjemmet, i alle fall i byene. Så jeg kjøper ikke helt at man må ha bil fordi man må levere i barnehagen/skolen.

Når jeg var ung gikk vi til skolen. Nå konstaterer jeg at mange av foreldrene kjører de håpefulle til (den samme) skolen. For så å argumentere med at det er nødvendig pga trafikken ;-)

Hadde forresten vært spennende å høre hvor mye lengre tid man kan akseptere at kollektivt tar (pr vei, pr dag).

For min egen del går vel grensen på ca 30-40 minutter pr vei, pr dag.

I mange år brukte jeg ca 30 minutter med sykkel, ca 15 minutter med bil og ca 50 minutter med kollektivt. Men med bil kunne det fort ta 1 time dersom det var kork/ulykker. Denne usikkerheten var ikke kompatibel med henting i barnehage, så derfor valgte jeg stort sett å sykle. Dette førte til at jeg fikk sykkel som hobby og noen år seinere bruker 8-10 timer på sykkelen frivillig hver uke :-)

-Tobias

Redigert av tobiast; 09/08/2013 18:45.
Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: tobiast] #1656761 09/08/2013 18:32
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Det spiller ingen rolle uvor nær barnehagen er hjemmet. Den må være toppen 25 minutter fra jobben med valgt transportmetode.

- Robert Green Ingersoll
Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: MuddyBear] #1656762 09/08/2013 18:38
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: MuddyBear
Hva er ulempene?

Skal du kun kjøre småturer - bensin. Kommer du i hovedsak til å kjøre langturer - diesel eller bensin.

Ulempen med diesel og kun småkjøring er at filtrene kan tette seg og i verste tilfelle kan dette bli en kostbar fiks. Dieselfiltrene krever en viss arbeidstemperatur over tid for å rense seg selv, og hvis du kun foretar småturer vil dette ikke skje. Varsellampe for dieselpartikkelfilter kan da slå seg på og du må kjøre en lengre tur for å rense filteret. Går alt galt må parikkelfilteret byttes - ikke garantisak.

Selv er jeg godt fornøyd med dieselmotor, men jeg bruker stort sett bilen kun til langturer - til og fra jobb og i uka ellers, så sykler jeg.

Redigert av tmork; 09/08/2013 18:40.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: GeirK] #1656778 09/08/2013 19:12
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S

Jeg har flere ganger opplevd å lande i San Francisco etter 11 timer i en 747 fra Amsterdam og egentlig synes at det hadde vært helt greit med to timer til. Jeg tror at man må være familiefar for å forstå det.

Så du mener at det er forståelig at folk "gidder å slå ihjel tiden" i fly eller i bilkø?

Sitat: GeirK i 2011
Jeg har så lyst til en gang å sykle forbi hele Sluppen-køen med et stort skilt på ryggen: "At dere gidder!"

Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: skiraffen] #1656790 09/08/2013 19:28
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Så du mener at det er forståelig at folk "gidder å slå ihjel tiden" i fly eller i bilkø?

Nei, men jeg skjønner at det er godt med alenetid. Selv vil jeg helst ha den på sykkel og ikke i bil, men når man først skal forflytte seg interkontintentalt, er hverken bil eller sykkel gode alternativer.

- Robert Green Ingersoll
Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: tmork] #1656791 09/08/2013 19:30
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: tmork
Hva er ulempene?

Skal du kun kjøre småturer - bensin. Kommer du i hovedsak til å kjøre langturer - diesel eller bensin.

Ulempen med diesel og kun småkjøring er at filtrene kan tette seg og i verste tilfelle kan dette bli en kostbar fiks. Dieselfiltrene krever en viss arbeidstemperatur over tid for å rense seg selv, og hvis du kun foretar småturer vil dette ikke skje. Varsellampe for dieselpartikkelfilter kan da slå seg på og du må kjøre en lengre tur for å rense filteret. Går alt galt må parikkelfilteret byttes - ikke garantisak.

Selv er jeg godt fornøyd med dieselmotor, men jeg bruker stort sett bilen kun til langturer - til og fra jobb og i uka ellers, så sykler jeg.

Vi småkjørte dieselbil i ti år uten at den tok skade, men én familie er ikke representativ utvalg for å konkludere med noe som helst.. Hvor har du det fra at partikkelfilteret ikke er garantisak?

- Robert Green Ingersoll
Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: GeirK] #1656806 09/08/2013 19:44
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: tmork
Hva er ulempene?

Vi småkjørte dieselbil i ti år uten at den tok skade, men én familie er ikke representativ utvalg for å konkludere med noe som helst.. Hvor har du det fra at partikkelfilteret ikke er garantisak?

Når det gjelder EU04 er jo ikke partikkelfilteret med så det du viser til er ikke relevant i så måte. Motorer som støtter EU05 har dieselpartikkelfilter som ikke er så veldig glad i småkjøring, og da kun småkjøring.

Media har vært "fulle" av historier om dette, og gjengangeren er at dette ikke er en garantisak:

Raskt søk på google:

http://www.klikk.no/motor/bil/article596916.ece
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=544215
http://www.tv2.no/underholdning/broom/di...il-3618314.html
http://www.tv2.no/underholdning/broom/pa...uk-3723985.html

Redigert av tmork; 09/08/2013 19:46.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: GeirK] #1656821 09/08/2013 20:11
sverreb Offline
Besatt
Besatt

Såvidt meg bekjent er det noen forskjeller. Enkelte eldre dieselbiler har ikke partikkelfilter, nyere skal ha, og disse krever høy temperatur for å rense seg selv. I enkelte skjer dette kun ved at de må kjøre langt, i andre er det en mekanisme som varmer filterret med en dieselbrenner, og i atter andre er det et elektrisk varmeelement som sikrer regenerering. Er det ingen annen varmekilde enn eksosen så vil det stå i instruksjonsboken at m,an må kjøre langturer innimellom for å regenerere filteret. Dermed er det ingen reklamasjon om det går tett p.g.a. manglende preventivt vedlikehold.

Det kan også være utenforliggende årsaker. Mister man jobben og kun finner arbeid på motsatt side av byen eller arbeidstaker flytter til motsatt side av byen, har man kanskje ikke det valget. Dersom man ikke får barnehage i nærheten har man kanskje ikke det valget. Det er utopi å tro at en stor andel barnefamilier skal klare seg uten bil i dagens samfunn.

Selvfølgelig har man et valg. Man kan velge å ikke følge med eller ta jobben når den er for langt unna, man kan flytte. Hva barnehage angår så er jo det å bli foreldre også et valg (Men det er jo et valg samfunnet nok ser seg tjent med at passe mange velger å ta, så her er det nok en del å ta tak i av forbedringspotensiale i tilrettelegging fra samfunnets side)

Jeg sier ikke dette for å moralisere eller fordømme de som velger å bruke bil, tvert i mot er min hovedkritikk rettet mot de som har bedrevet byplanlegging de siste 50 årene i.o.m. at de har latt seg forføre av amerikansk bilkultur (Noe de fortsatt later til å gjøre. Se. f.eks planene for dronning eufemias gate i oslo).

Mitt poeng er at å hevde at man MÅ bruke bil er villedende. At man er i den posisjon at man ser seg nødt til å bruke bil er en konsekvens av de valg man har gjort (Selv om de valgene er veiledet/villedet av måten samfunnet har blitt organisert på). Realiteten er nok at når man sier 'må' så burde man egentlig sagt 'vil', 'det er enklest', 'vi må gjøre endringer hvis ikke' e.l. men da blir naturligvis slagkraften i utsagnet når det rettes mot særskatter på bil litt svakere...

Jeg konstaterer imidlertid at stort sett alle scenariene hvor man hevder man er nødt til å ha bil egentlig ikke krever særlig mye av kjøretøyet. Mange biler har temmelig lite i engangsavgift (25-30000) som fordelt over bilens levetid ikke utgjør allverden. Noen har sågar 0 og er i tilegg subsidiert med 0 moms (D.v.s. elbil). Så om det er så kritisk å redusere ens skattebyrde og samtidig ha bil, da ligger løsningen klart i dagen.

Jeg er ikke tvil om at vi som samfunn er tjent med at man ikke kjører på med fullt frislipp av massebilisme. Vi kan bare se til USA for å se hvor ille det kan bli. Så selv om jeg ikke er noen tilhenger av hardhendt skattlegging så ser jeg helt klart et poeng med særavgiftene på biler. Og det er ihvertfall svært mange andre skatter og avgifter jeg heller vil prioritere å bli kvitt.

Redigert av sverreb; 09/08/2013 20:28.
Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: ] #1656859 09/08/2013 20:53
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S
En gradvis økning i avgift vil også på sikt føre til et bedre bosettingsmønster hvor man bor i nærheten av jobb og barnehage

Haha, og hvem skal kjøpe husene der det ikke er jobb å få da?

Hæ? Hvis man bor i en by hvor det ikke er jobber vil det være smått med kø til og fra jobb.

Da trengs det jo ikke avgift og ingen trenger flytte, men egentlig burde kanskje alle heller flytte til en annen by hvor det er jobb.

Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: MuddyBear] #1656932 10/08/2013 06:16
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Hvis en skal følge logikken til mange her så kan man altså selv velge å leve uten bil. Og det er isolert sett riktig. Men hvordan ville samfunnet sett ut dersom man skulle innrette seg etter dette? Det er utopi. Selv sykler jeg mye og irriterer meg også over folk som feks kjører en km for å trene!

Det jeg finner merkelig er at det norske folk ser på bil som et luksusobjekt. Og det beskattes som et luksusobjekt. Det er svært usosialt da de med god råd alltid vil ha råd, mens det for dem med dårlig råd vil kunne være et stort innhog i økonomien. Bil er for alle som bor mer enn 15 km fra sentrum inne av de store byene helt nødvendig dersom man "ønsker" å jobbe. Eller en kan alltids velge å si nei til jobben og velge trygd istedet...

Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: sverreb] #1656950 10/08/2013 07:07
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Selvfølgelig har man et valg. Man kan velge å ikke følge med eller ta jobben når den er for langt unna, man kan flytte.

Har har jeg en følelse at det er perspektivet til en single, barnløs person som skisseres. Dersom man skal flytte etter jobben, hva gjør da den ektefellen som ikke lenger bor nært jobben? Blir igjen? Hva gjør man med skole og barnehage til barna. Det er ikke bare å flytte dem til en annen barnehage.

Hva barnehage angår så er jo det å bli foreldre også et valg (Men det er jo et valg samfunnet nok ser seg tjent med at passe mange velger å ta, så her er det nok en del å ta tak i av forbedringspotensiale i tilrettelegging fra samfunnets side)

Jeg vil si det så sterkt at det å få barne er en samfunnsoppgave vi er helt avhengige av at en stor del voksne mennesker er villige til å ta på seg. Om den er frivillig eller tvunget, er irrelevant all den stund jobben må gjøres

Jeg sier ikke dette for å moralisere eller fordømme de som velger å bruke bil, tvert i mot er min hovedkritikk rettet mot de som har bedrevet byplanlegging de siste 50 årene i.o.m. at de har latt seg forføre av amerikansk bilkultur

Nei du moraliserer ikke, men jeg synes du hare en litt naivt syn på valgfriheten som famillier har for å få til et liv uten bil. Selv med bedre byplanlegging, tror jeg det blir umulig å oppnå at begge voksne de fleste familier bor så nært jobben at de slipper daglig bilkjøring. Vi har fått det til, og det er litt valg og en hel del flaks.

- Robert Green Ingersoll
Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: MuddyBear] #1656973 10/08/2013 08:19
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Kona og jeg har nettopp bestilt en ny Auris hybrid stasjonsvogn. Lave avgifter gjør det mulig å bestille toppmodell med en del ekstrautstyr uten at det blir veldig dyrt, og drivstofforbruket skal etter sigende være ganske lavt ved køkjøring (som det dessverre blir en del av). Noen sportslig bil er det imidlertid ikke, men komforten virket god på prøveturen.

Det skal bli spennende å se hvor fornøyde vi er når vi har brukt den noen år.

Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: Ketle] #1656990 10/08/2013 08:58
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Hvis en skal følge logikken til mange her så kan man altså selv velge å leve uten bil. Og det er isolert sett riktig. Men hvordan ville samfunnet sett ut dersom man skulle innrette seg etter dette? Det er utopi.

Spørsmålet er ikke om man skal leve uten bil eller ikke, men at man ofte kan velge å bruke den mindre.

Bil er for alle som bor mer enn 15 km fra sentrum inne av de store byene helt nødvendig dersom man "ønsker" å jobbe.

Jeg vil kanskje heller si at hvis man bor 15km fra sentrum og jobber i sentrum bør man iallefall ikke basere seg på å bruke bil til jobb. Det blir uansett mer og mer problematisk i de store byene selv om man prøver å bygge seg ut av problemene.

Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: Lektoren] #1656992 10/08/2013 09:02
Tex Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Lektoren
Kona og jeg har nettopp bestilt en ny Auris hybrid stasjonsvogn.

Grattis! Der tror jeg du har gjort et av de bedre bilkjøpene man kan gjøre i Norge for tiden. (Mine foreldre har akkurat bestilt samme. De er riktignok pensjonister, men ....)

Side 3 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå