Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Bensin eller disel? Hva er å anbefale?

Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: MuddyBear] #1655877 08/08/2013 16:42
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Når det gjelder forbruk, så er det lettere å presse opp forbruket på en bensinbil, enn det er på en dieselbil...

Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: anonym] #1655889 08/08/2013 16:56
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: anonymous
Når det gjelder forbruk, så er det lettere å presse opp forbruket på en bensinbil, enn det er på en dieselbil...

Nuvél. Det er slett ikke noe problem å klare bruke 0,9l/mil på min focus som i brosjyren skal gå på 0,45 i alle fall. ICON_WINK

Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: MuddyBear] #1655932 08/08/2013 18:22
CyberTrack Offline
Veteran
Veteran
Jeg har vurdert ny bil i lang tid, og har så vanskelig for å bestemme meg at jeg kommer til å fortsette med det en god stund til.
Noen kriterier er dog klare.
Stasjonsvogn fordi jeg av og til ønsker meg mulighet til å legge en sykkel inn i bilen.
Automatgir fordi jeg har det nå og liker det svært godt.
Bensinmotor fordi jeg liker karakteristikken bedre (har nok litt med barnsligheten Stein refererer til), en mulig irrasjonell skepsis knyttet til potensielle vedlikeholds- og reparasjonskostnader på dieselmotorer som har gått noen kilometer( jeg har ikke råd til ny bil, og kommer sannsyligvis til å eie bilen jeg kjøper en god stund), men viktigst av alt er miljøaspektet; jeg synes dieseleksos lukter ubehagelig surt og det er etter hva jeg skjønner ikke lenger tvil om at dieselbiler er langt mer belastende for lokalmiljøet enn bensinbiler. NoX er vel navnet på synderen.

Dessverre så gjør den avgiftspolitikken som ble innført for noen år siden at bruktmarkedet er oversvømt med dieselbiler, mens bensinbilene er tildels ettertraktet mangelvare og priset deretter. Skulle jeg kjøpt helt ny bil hadde jeg ikke vært i tvil.

Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: GeirK] #1655984 08/08/2013 19:33
V
vegardg Offline
Fersking
Fersking
V
Sitat: GeirK
Jeg har heldigvis manuelt gir, så jeg kan gjøre de valgene selv. Det høres ut som dette er et automatkasse-problem og ikke et motorproblem.

Et problem er det ikke. Dog hadde det vært praktisk å hatt bensinmotorens kraft på lavt turtall. Dieselmotoren har ikke 320 Nm på 1400 o/min, det skal iallefall være sikkert.

Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: vegardg] #1655993 08/08/2013 19:40
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: vegardg
Jeg har heldigvis manuelt gir, så jeg kan gjøre de valgene selv. Det høres ut som dette er et automatkasse-problem og ikke et motorproblem.

Et problem er det ikke. Dog hadde det vært praktisk å hatt bensinmotorens kraft på lavt turtall. Dieselmotoren har ikke 320 Nm på 1400 o/min, det skal iallefall være sikkert.

Nei, den har ikke de typiske diesel-bunndraget. Min gamle X-Trail kunne jeg kjøre i gang i slak motbakke på 2. gir uten gasspådrag. Kjørestilen jeg la meg til var ikke kompatibel med Audi. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg kvalte den i 2 til å begynne med. Heldigvis starter den opp av seg selv når det skjer!

Nå som jeg har lært motoren å kjenne, liker ejg den skikkelig godt.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: MuddyBear] #1655996 08/08/2013 19:41
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Gjør oss alle en tjeneste og velg bensin. Minidre kreftfremkallende og lungefiendtlige utslipp. Særlig viktig for de som liker å sykle nær trafikk kanskje... Viktigere i tettbebygde strøk enn på en lite brukt landevei selvfølgelig.

Og som en bonus er disse lavtrykks bensinturbomotorene fine å kjøre.

Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: MuddyBear] #1656048 08/08/2013 20:32
H
hilmer Offline
Ivrig
Ivrig
H
Kjører diesel og kommer trolig til å gjøre det neste gang også. Kjører så og si bare langkjøring. Buss, bein og sykkel er mer effektivt på kortkjøring som handling og barnehave.

Et par andre ting:
- har "power heat" som gjør at motoren generer varme også ved tomgang
- siden jeg tar buss i byen, og forbruket er mye mindre med diesel så er ser jeg på diesel som bedre for miljøet (lokalt+globalt) (forbruket på landcruiseren min tilsvarer det jeg hadde på min forrige 1.6l golf (0,65 oppdal-oslo, 0,8 i snitt).

Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: hilmer] #1656145 08/08/2013 22:28
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: hilmer

- siden jeg tar buss i byen, og forbruket er mye mindre med diesel så er ser jeg på diesel som bedre for miljøet (lokalt+globalt) (forbruket på landcruiseren min tilsvarer det jeg hadde på min forrige 1.6l golf (0,65 oppdal-oslo, 0,8 i snitt).

Du får bensinbilar som brukar mindre da. Toyota hybrid f.eks.

Min 2001 mod. Opel Astra 1,6l stv. brukar 0,55 på langkjøring.

Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: GeirK] #1656153 08/08/2013 22:43
V
vegardg Offline
Fersking
Fersking
V

Nei, den har ikke de typiske diesel-bunndraget. Min gamle X-Trail kunne jeg kjøre i gang i slak motbakke på 2. gir uten gasspådrag.

Det har nok med utvekslingen på det enkelte gir å gjøre. Har du en link til momentkurven? Nissan er sparsommelige med info, men i tester av X-trail er moment oppgitt ved 2000 o/min. Lite trolig at det er mye å hente veldig mye før her.

"Diesel-bunndraget" det ofte refereres til er ketchup-effekten man opplever når dieselmotoren endelig begynner å levere. Er man uheldig og ligger litt under motorens effektive (snevre) arbeidsområde (1750-2500 om vi snakker om Audi) tar det tid før det skjer noe. En bensinturbo som har et mye større effektivt arbeidsområde, samt en lettere utveksling vil reagere mye kjappere og man vil spare seg en eventuell nedgiring når en skal øke hastigheten (raskt).

[Generelt - og ikke spesifikt til GeirK]
Jeg har ingen ambisjoner om å krangle i denne tråden. Jeg skjønner at man når man har brukt en liten halv million eller to på bil ønsker å forsvare sitt valg. Men å forsvare dieselmotorens fortreffelighet utover drivstofføkonomi blir for dumt. Bensin er bedre, enkelt og greit. Iallefall om man har vett til å kjøpe bil av en produsent som leverer en nymotens bensinmotor.

Jeg kjører diesel selv. Dessverre. På grunn av svært begrensa utvalg av bensinmotorer på den modellen jeg kjøpte ville det kostet 110k mer å velge bensin framfor diesel. 35k til Møller (som er helt OK) og 75k til staten (som er hårreisende).

Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: vegardg] #1656162 08/08/2013 22:59
tmork Offline
Lilloman
Lilloman

Jeg kjører diesel selv. Dessverre. På grunn av svært begrensa utvalg av bensinmotorer på den modellen jeg kjøpte ville det kostet 110k mer å velge bensin framfor diesel. 35k til Møller (som er helt OK) og 75k til staten (som er hårreisende).

Ikke nødvendigvis dessverre, men ditto. Eneste alternativ bensinmotor til den modellen jeg kjøpte har 225 HK, og koster veldig mye mer enn 177 hk TDI.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: tmork] #1656163 08/08/2013 23:06
V
vegardg Offline
Fersking
Fersking
V
Sitat: tmork

Ikke nødvendigvis dessverre, men ditto. Eneste alternativ bensinmotor til den modellen jeg kjøpte har 225 HK, og koster veldig mye mer enn 177 hk TDI.

Er rimelig sikker på at vi har kjøpt samme modell - og hadde du prøvd alternativet hadde du nok vært enig i "dessverre" ICON_SMILE

Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: vegardg] #1656167 08/08/2013 23:18
tmork Offline
Lilloman
Lilloman

Er rimelig sikker på at vi har kjøpt samme modell - og hadde du prøvd alternativet hadde du nok vært enig i "dessverre" ICON_SMILE

Tok ingen sjanse - kjøpte bilen ny, usett og uprøvd. Fikk privat visning av Marius Tegneby oppe hos Møller da den første kom til landet :-)

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: vegardg] #1656171 08/08/2013 23:44
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: tmork

Men no blir det vel litt feil å konkludere med at bensin er bedre og kvikkare enn diesel etter å ha prøvekjørt ein bensinbil med 225 hk og ein dieselbil med 177hk?

Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: MuddyBear] #1656175 09/08/2013 00:35
L
Lid Offline
Veteran
Veteran
L
Jeg har i dag en liten Toyota Auris med Diesel og skal love deg at neste bil blir med stor bensinmotor. Jeg er litt frysen av meg og skal aldri ha liten dieselmotor igjen. Herregud og kald den bilen er, selv med dieselvarmer blir den sjelden varm før jeg er på jobb på kalde dager. Og jeg har 18km til jobb. Mulig jeg har vært uheldig med bilvalg, men tilogmed flere av mine gamle folkevogner er mye varmere enn denne. Derfor bensin for meg i fremtiden.

Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: Rene] #1656184 09/08/2013 05:23
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Rene
Traktorlyden er også borte i moderne dieselmotorer.

Dream on. Det gjelder muligens inne i bilen og da takket være moderne lydisolasjon, men utenfor bilen er det det gamle vanlige raklet. Jeg blir like skuffet hver gang jeg sitter på sykkelen og er i ferd med å bli forbikjørt av noe jeg tror er en varebil og så passerer en BMW eller Alfa. (Skuffet over at disse merkene lager biler som høres ut som varebiler altså. Ikke skuffet over at jeg ikke fikk se en varebil...)

Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: -Jan] #1656236 09/08/2013 06:55
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: -Jan

Min 2001 mod. Opel Astra 1,6l stv. brukar 0,55 på langkjøring.

Og min 2011-modell Audi Q5 bruker 0,57.

- Robert Green Ingersoll
Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: vegardg] #1656244 09/08/2013 07:02
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Jeg har ingen ambisjoner om å krangle i denne tråden. Jeg skjønner at man når man har brukt en liten halv million eller to på bil ønsker å forsvare sitt valg. Men å forsvare dieselmotorens fortreffelighet utover drivstofføkonomi blir for dumt. Bensin er bedre, enkelt og greit. Iallefall om man har vett til å kjøpe bil av en produsent som leverer en nymotens bensinmotor.

Hvis jeg skal snakke for meg selv (siden utsagnet ditt ikke var spesielt adressert til meg), så føler jeg ikke at jeg trenger å forsvare mitt valg. Siden jeg kjøpte brukt, var det nemlig ikke et valg gitt tilgjengelige biler som hadde rett pris, årsmodell, km-stand og farge.

Det at jeg liker 2.0TDI-en til Audi, betyr kanskje at jeg har et dårlig sammenligningsgrunnlag, og at jeg kanskje ikke hadde likt den like bra om jeg hadde prøvd noe annet.

Det bekymrer meg ikke så mye.

- Robert Green Ingersoll
Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: MuddyBear] #1656282 09/08/2013 07:33
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Hadde det ikke vært for at diesel ble sponset av regjeringen for at det var så jævla miljøvennlig (som er bullshit) så hadde alle kjørt bensin. Sier ikke det deg nok?

Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: Ketle] #1656284 09/08/2013 07:35
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: Ketle
diesel ble sponset av regjeringen

Forklar.

Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: MuddyBear] #1656314 09/08/2013 08:06
C
chippo Offline
Entusiast
Entusiast
C
Såvidt jeg har fått med meg (mulig jeg tar feil) stilles det noen spørsmålstegn ved holdbarheten til de nye bensinmotorene med lavt volum og relativt høy effekt (feks Audis TFSI motorer)

Jeg har selv en A6 med 2.0 TDI. Før kjørte jeg Saab med 2.0 turbo bensin. Saaben var morsommere.

Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: -Jan] #1656368 09/08/2013 08:50
V
vegardg Offline
Fersking
Fersking
V

Men no blir det vel litt feil å konkludere med at bensin er bedre og kvikkare enn diesel etter å ha prøvekjørt ein bensinbil med 225 hk og ein dieselbil med 177hk?

Om du ser litt lengre opp i tråden sammenligner jeg en bensinmotor med 170 hk og en dieselmotor med 177 hk.

Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: vegardg] #1656382 09/08/2013 08:59
RazeFaze Offline
More than words
More than words

Om du ser litt lengre opp i tråden sammenligner jeg en bensinmotor med 170 hk og en dieselmotor med 177 hk.

Du kan sammenligne to motorer med 177hester i to forskjellige biler/merker og de oppfører , være seg bensin eller diesel.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: Ketle] #1656384 09/08/2013 08:59
H
hrukin Offline
Besatt
Besatt
H
Hadde det ikke vært for at diesel ble sponset av regjeringen for at det var så jævla miljøvennlig (som er bullshit) så hadde alle kjørt bensin. Sier ikke det deg nok?

Det er vel ingen som tror at hverken diesel eller bensin er miljøvenlig uansett hva regjeringen måtte mene.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: RazeFaze] #1656389 09/08/2013 09:06
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: RazeFaze

Du kan sammenligne to motorer med 177hester i to forskjellige biler/merker og de oppfører , være seg bensin eller diesel.

Effekten alene sier jo ingenting. En bensinmotor uten turbo med 177 Hk og kanskje 250Nm dreiemoment vil oppleves ganske annerledes enn en turbodiesel med 177 Hk og 400Nm.

Med moderne, turboladede bensinmotorer og avansert motorstyring, begynner man å få det beste fra begge verdener, tror jeg.

Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: Stein] #1656432 09/08/2013 09:53
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Stein
diesel ble sponset av regjeringen

Forklar.

Går ut fra at du fikk med deg at Regjeringen satte ned avgiften på diesel fordi diesel slipper ut mindre CO2. Samtidig vurderte California å forby diesel på privatbiler pga smogproblemer og Astma og allergiforbundet advarte mot akkurat det samme.

Men det blir gjennomført allikevel og salget av dieselbiler eksploderer i Norge. Så finner man ut at det er ikke så miljøvennlig allikevel og nå er prisene mer like. Ergo velger folk det beste tekniske alternativet som er bensin.

Fram til 2017 er det nesten gratis å ha el-bil i Norge pga ingen avgifter og MVA på elbiler. I tillegg har man en rekke med fordeler med parkering, bompenger, kollektivfelt etc.

DETTE KOMMER TIL Å TA SLUTT SNART!

Bilavgiftene er en PROVENYAVGIFT (google det og finn ut hva det betyr). Det vil at at staten SKAL ha inn 60 mrd kroner i året på bil. Om biler så hadde gått på luft og kun hatt rosa regnbuer som avfallstoff totalt sett så hadde det allikevel kostet norske bilister 60 mrd i året å kjøre bil. Det er en ekstra skatt for alle som kjører bil dvs folk som jobber, stort sett. Derfor har jeg en stor mistanke om at en del av årsaken til alle bompengeringene som dukker opp er for å kunne fortsette å legge avgift på bil selv om folk får el-biler.

Bilavgiftene er flat beskatning og svært usosialt. Folk som mener at det er god måte å skattlegge folk på enten skjønner ikke hvordan systemet fungerer, eller de er noen store egoister med tjukke lommebøker som syns at det er greit at småbarnsfamilier i vanlige jobber skal betale 20-40 tusen ekstra i skatt i året fordi dem jobber.

For bare noen uker siden ble bompengene i Bergen økt fra 15 til 25 kroner. Det har ikke gitt noen nedgang i trafikken. Ikke noen overraskelse på meg. Skal jeg fortelle dere hvorfor folk kjører bil? Fordi de MÅ! De har faktisk ikke noe annet valg om de skal være i jobb og få livet til å gå rundt. En må på jobb, butikken, hente i barnehagen etc. Og når samfunnet er blitt slik at begge voksne må jobbe 100% for å få ting til å gå rundt så er en nødt til å betale for å bruke mindre tid på ting. Folk flest vet ikke at BNP i Norge synker. Vi får faktisk dårligere råd. Sett bort fra klær og tekniske dipetutter som vi importerer billig fra Kina så er alt mye dyrere nå enn når våre foreldre vokste opp. De hadde råd til enebolig med ett mål tomt og i tillegg en hytte.

Redigert av Ketle; 09/08/2013 09:55.
Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: Ketle] #1656445 09/08/2013 10:07
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Samtidig vurderte California å forby diesel på privatbiler pga smogproblemer

Men nå, mange år senere er det fullt tut og kjør med diesel i California. Bare pass på, for dieselslangen er grønn, og bensinslangen sort!

- Robert Green Ingersoll
Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: Ketle] #1656449 09/08/2013 10:09
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Skal jeg fortelle dere hvorfor folk kjører bil? Fordi de MÅ!

Dette gjelder på langt nær alle, dog. Når jeg ser på bilbruken til en del av naboene og kollegaene mine, ser jeg mange bilturer som kunne vært erstattet med en sykkel- eller gåtur.

- Robert Green Ingersoll
Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: hilmer] #1656452 09/08/2013 10:12
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: hilmer

Feil. Om man sammenligner en moderne diesel og bensinmotor så er partikkel og no2-utslipp fra titalls til hundretalls ganger høyere på dieselen, da hjelper det lite at dieselmotoren har 20-30% lavere utslipp. Sjekk hva tøi har å si om dette.

Er det bare meg som legger merke til trafikkstanken når man sykler i litt trafikk? Jeg slik var det ikke i 2006.

Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: Ketle] #1656462 09/08/2013 10:17
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy

Går ut fra at du fikk med deg at Regjeringen satte ned avgiften på diesel fordi diesel

Var ikke det engangsavgiften på dieselbiler, og ikke på diesel. Selve drivstoffet har alltid vært noe billigere enn bensin, såvidt jeg kan huske.

Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: Stein] #1656469 09/08/2013 10:20
Tex Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Stein
Selve drivstoffet har alltid vært noe billigere enn bensin, såvidt jeg kan huske.

Som regel, men ikke alltid:

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=503116

Side 2 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå