Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Merking av sykkelsti

Merking av sykkelsti #1650458 31/07/2013 15:16
C
ChrissCross Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
C
Jeg er nettopp tilbake i Oslo og prøver å finne frem i Østmarka. Enten så forsvinner den blå stien ut i ingenting eller et myrhull. Frustrasjonen er til tider stor. Er det noe plan og/eller ønske for å merke sykkelstier? Blå strek på trærne holder ikke for min del. I USA hvor jeg er vant med å ferdes, finnes egne kart og merking for sykkel. Gul, grønn og røde sløyfe med vanskelighetsgrad og km angivelser. Alle større kryss har kart med "du er her indikasjon".

Blir mer enn gjerne med på et slikt initiativ hvis det er stemning. Det er knall at alle kan finne frem uten å ha vært der 50 ganger før!! Bra stier skal ikke være en hemmelighet.

Kjør debatt.

Re: Merking av sykkelsti [Re: ChrissCross] #1650467 31/07/2013 15:34
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Et alternativ:

Å finne fram på kjente og ukjente stier har blitt latterlig enkelt her i Trondheim, for de som har GPS som kan vise kart (OSM/Frikart). Særlig etter at Reitstøens stiguide (basert på mtb:scale-tagger i OSM) ble mulig å laste ned som kmz-fil - som f.eks. kan vises på en Edge 800/810. Umulig å rote seg bort! Dette er muligens en enklere løsning enn å sette opp skilter og kart overalt i marka...

OSM og mtb:scale-tagger har ikke blitt mye brukt i Oslo-området foreløpig (ihvertfall ikke i Østmarka), men det kan antakelig legges inn kjappere enn å merke trærne i skogen ICON_WINK

Les mer om gjennomføringen i Trondheim i denne tråden.

Re: Merking av sykkelsti [Re: ChrissCross] #1650473 31/07/2013 15:46
C
ChrissCross Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
C
Jeg er vel litt old fashion, men det er noe lekkert med merkede løyper ICON_SMILE

Re: Merking av sykkelsti [Re: ChrissCross] #1650500 31/07/2013 16:30
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Sitat: ChrissCross
Jeg er vel litt old fashion, men det er noe lekkert med merkede løyper ICON_SMILE

Nå er vel merkingen i Oslo-markene stort sett gjort av DNT og de har sitt system med blått for fotstier (og senere, kanskje uoffisielt, sykkelstier) og rødt for skiløyper, samt skilting i stikryss.

Og siden det, til nå, ikke er noen stier som forbeholdt syklister må man vel bare tåle at stiene er merket som de er. Situasjonen mange steder i USA, etter hva jeg har hørt, er vel rene sykkelløyper som da også er merket som det.

Ellers er jeg enig med Anders om at OSM-kartet er framifrå når det gjelder stier og om vi kunne fått til en dugnad på mtb:scale hadde det vært topp. Var forresten innom openstreetmap.org for å se hvordan jeg kunne oppdatere kartet for en sti som lå litt feil, og det er jo en liten terskel der på å komme igang der, men overkommelig.

Dessuten er dette en tilvenningssak. Da jeg startet å sykle i marka for fire år siden syklet jeg rundt med "turkart over Østmarka 1:25000" i sekken og ante ikke hvor jeg var store deler av tiden. Nå finner jeg fram stort sett over det hele. En bomtur på en dustesti er som regel nok for at den sitter i hukommelsen.

Noen spesielle stier du mener ender i myr eller steinrøys?

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Merking av sykkelsti [Re: knuthaug] #1650506 31/07/2013 16:41
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
En annen utfordring er at med dagens konfliktnivå mellom fylkesmannen, Østmarkas venner og syklistene, vil en mye sterkere merking av enkelte stier, for syklister, sannsynligvis føre til negativ oppmerksomhet og konflikt. Pluss at merkingen neppe vil leve lenge. Tror jeg.

Re: Merking av sykkelsti [Re: knuthaug] #1650513 31/07/2013 16:58
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Sitat: knuthaug
Ellers er jeg enig med Anders om at OSM-kartet er framifrå når det gjelder stier og om vi kunne fått til en dugnad på mtb:scale hadde det vært topp. Var forresten innom openstreetmap.org for å se hvordan jeg kunne oppdatere kartet for en sti som lå litt feil, og det er jo en liten terskel der på å komme igang der, men overkommelig.

Det er litt terskel, ja.
I første omgang, hvis man bare skal "merke" stiene med mtb:scale og ikke tegne inn nye stier, er det ganske enkelt. Såvidt jeg kan se er det ufattelig mange stier som allerede er lagt inn på OSM for Østmarka, så jeg tipper det vil bli mest innlegging av mtb:scale-tagger...

Her er en (relativt) kjapp guide for de som vil prøve:
1. Last ned JOSM fra http://josm.openstreetmap.de/wiki/Download
2. Åpne JOSM.
3. Gå inn på openstreetmap.org i nettleseren din, og zoom inn på området du ønsker å redigere. Hvis "Redigere"-knappen blir svart har du zoomet inn langt nok til å få et håndterbart område å redigere...
4. Trykk på pila ved siden av "Rediger" og velg "Rediger med Lokalt installert program (JOSM eller Merkaartor)". Det aktuelle området lastes nå ned fra serveren og åpnes i JOSM. Hvis du får feilmeldinger om at området har for mye data, må du zoome inn litt mer i nettleseren før du laster ned.
5. Gå inn i JOSM og trykk på stien du ønsker å tagge. Pass på at du ikke bare trykker på en node - du vil merke hele stien og må derfor trykke på linja mellom nodene. Da skal hele stien bli rødmerket. Om du ønsker å merke flere stier (hvis de skal ha samme tagg for mtb:scale) kan du bruke Shift eller Ctrl for å gjøre det.
6. I fanen "Properties" på høyre side står alle taggene for den aktuelle stien. F.eks. "highway=path" (sti) eller "highway=track" (traktorvei/setervei/skiløype/dårlig grusvei). Dersom mtb:scale mangler (det gjør den antakelig dersom du ønsker å legge den inn), trykker du på + (Add). Her skal du skrive inn "key" og "value". "Key" skal være mtb:scale, mens "value" blir et tall mellom 0 og 7 som angir vanskelighetsgrad. Sjekk forklaring på skalaen her (i Trondheimsområdet har den nesten utelukkende havnet fra 0 til 3). Kort fortalt vil traktorveier/skiløyper o.l. bli 0, flytstier blir 1 og vanskeligere stier blir 2 eller 3, det er ihvertfall slik jeg tolker det ICON_SMILE
7. Når du har lagt inn slike tagger på endel stier, kan du trykke på "Upload"-knappen i menyen (knappen med grønn pil oppover), og skrive en enkel forklaring på hva du har gjort (f.eks. "Lagt inn mtb:scale på sykkelstier i Østmarka").

I tillegg til dette kan man gjøre et triks for å få synliggjort hva slags mtb:scale som allerede eksisterer i kartet:
1. Gå til File-> Preferences (F12) -> Map settings -> Map paint styles
2. Trykk på "+" oppe i høyre hjørne og legg inn denne URL-en: http://folk.ntnu.no/anderfo/scripts/mtbscale-anderfo.mapcss
3. Sett denne til "active" (kryss av for den) og lagre innstillingene.
Nå vil mtb:scale gi fargekoder i OSM-kartet når du viser det i JOSM.

Det finnes enda et par triks som jeg kan gi på PM. F.eks. er det mulig å få satelittbilder eller andre kart som bakgrunn, slik at man lettere finner ut hvilke stier man redigerer og ser at det stemmer overens.

En helt annen sak er selvsagt visualiseringen av dette på nett og på GPS. Der har Reitstøen gjort en kjempejobb i Trondheim, og jeg regner med at noen andre kan gjøre det i Oslo og andre steder ICON_WINK Det er selvsagt mye mer motiverende å redigere på dette når man kan se resultatet visualisert på nett (eller GPS) etterpå...

Re: Merking av sykkelsti [Re: ChrissCross] #1650515 31/07/2013 16:59
tais Offline
Ringrev
Ringrev
Kjøp kart!

eva
Re: Merking av sykkelsti [Re: anderfo] #1650525 31/07/2013 17:17
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: anderfo
[quote=knuthaug](...)
Her er en (relativt) kjapp guide for de som vil prøve:
1. Last ned JOSM fra http://josm.openstreetmap.de/wiki/Download
2. Åpne JOSM.
3. Gå inn på openstreetmap.org i nettleseren din, og zoom inn på området du ønsker å redigere. Hvis "Redigere"-knappen blir svart har du zoomet inn langt nok til å få et håndterbart område å redigere...
4. Trykk på pila ved siden av "Rediger" og velg "Rediger med Lokalt installert program (JOSM eller Merkaartor)". Det aktuelle området lastes nå ned fra serveren og åpnes i JOSM. Hvis du får feilmeldinger om at området har for mye data, må du zoome inn litt mer i nettleseren før du laster ned.
5. Gå inn i JOSM og trykk på stien du ønsker å tagge. Pass på at du ikke bare trykker på en node - du vil merke hele stien og må derfor trykke på linja mellom nodene. Da skal hele stien bli rødmerket. Om du ønsker å merke flere stier (hvis de skal ha samme tagg for mtb:scale) kan du bruke Shift eller Ctrl for å gjøre det.
6. I fanen "Properties" på høyre side står alle taggene for den aktuelle stien. F.eks. "highway=path" (sti) eller "highway=track" (traktorvei/setervei/skiløype/dårlig grusvei). Dersom mtb:scale mangler (det gjør den antakelig dersom du ønsker å legge den inn), trykker du på + (Add). Her skal du skrive inn "key" og "value". "Key" skal være mtb:scale, mens "value" blir et tall mellom 0 og 7 som angir vanskelighetsgrad. Sjekk forklaring på skalaen her (i Trondheimsområdet har den nesten utelukkende havnet fra 0 til 3). Kort fortalt vil traktorveier/skiløyper o.l. bli 0, flytstier blir 1 og vanskeligere stier blir 2 eller 3, det er ihvertfall slik jeg tolker det ICON_SMILE
7. Når du har lagt inn slike tagger på endel stier, kan du trykke på "Upload"-knappen i menyen (knappen med grønn pil oppover), og skrive en enkel forklaring på hva du har gjort (f.eks. "Lagt inn mtb:scale på sykkelstier i Østmarka").

I tillegg til dette kan man gjøre et triks for å få synliggjort hva slags mtb:scale som allerede eksisterer i kartet:
1. Gå til File-> Preferences (F12) -> Map settings -> Map paint styles
2. Trykk på "+" oppe i høyre hjørne og legg inn denne URL-en: http://folk.ntnu.no/anderfo/scripts/mtbscale-anderfo.mapcss
3. Sett denne til "active" (kryss av for den) og lagre innstillingene.
Nå vil mtb:scale gi fargekoder i OSM-kartet når du viser det i JOSM.
(...)

Bra guide. Ikke så langt unna for de som bruker potlatch heller, men er er det vel ingen mulighet til å raskt å se hva som er mtb.scale allerede afaik.
Vær også obs på at veien du merker som mtb:scale kan være lenger eller kortere enn det faktiske way-en i OSM, så det kan være nødvendig å dele en way, eller merke flere way's med samme mtb:scale.

Ser at wikien nevner at mtb:scale også gjelder for highway=track. Slik highway=track tegnes i Norge er det vel nærmest implisit at dette er mtb:scale=0. Her er forskjellige typer tracktype=* som kan brukes sammen med highway=track. Er det noe grovere/mer utydlig enn grade5 så er det vel path.

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Merking av sykkelsti [Re: Elgvenn2] #1650529 31/07/2013 17:26
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Elgvenn2
Bra guide. Ikke så langt unna for de som bruker potlatch heller, men er er det vel ingen mulighet til å raskt å se hva som er mtb.scale allerede afaik.

Antar det er du som har begynt å ta for deg Hedmark? ICON_SMILE
Jeg ser faktisk at det er mulig å manuelt legge inn egen kartstil i Potlatch, men jeg fikk det ikke helt til å funke. Prøv å trykke "Kartstil" i øvre høyre hjørne, trykk "Endre" og skriv inn URL-en jeg foreslo. Hvordan man aktiverer den vet jeg ikke.
Forøvrig synes jeg JOSM er mye enklere enn Potlatch. Og de er såpass forskjellige at jeg anbefaler å gå rett på JOSM framfor å venne seg til Potlatch først.

Vær også obs på at veien du merker som mtb:scale kan være lenger eller kortere enn det faktiske way-en i OSM, så det kan være nødvendig å dele en way, eller merke flere way's med samme mtb:scale.

Jepp. Å dele opp en sti kan man gjøre ved å trykke på noden der man ønsker å dele, og så trykke på "P" på tastaturet. Eventuelt finner man det under "Tools"-menyen, sammen med andre kommandoer, f.eks. for å slå sammen stier.

Ser at wikien nevner at mtb:scale også gjelder for highway=track. Slik highway=track tegnes i Norge er det vel nærmest implisit at dette er mtb:scale=0. Her er forskjellige typer tracktype=* som kan brukes sammen med highway=track. Er det noe grovere/mer utydlig enn grade5 så er det vel path.

Jeg tenker at "track" gjelder alt som er med to spor, mens "path" er singletrack - og av og til er traktorveiene såpass gjengrodde eller steinete at de havner på mtb:scale=1 (og tracktype=grade5). Så jeg legger inn mtb:scale også på det som er tagget med "track". I tillegg må dette (i øyeblikket) til for å bli visualisert med farge (grønt, evt blått).
Som du ser her er det flere traktorveier og skiløyper i Trondheim som er tagget blått (mtb:scale=1).
Hvorvidt steinete, bratte og gjengrodde traktorveier/slep/seterveier egentlig bør tagges som track eller path vet jeg ikke sikkert (og jeg har ikke funnet noen god diskusjon av det), men jeg synes ihvertfall det er naturlig å sette dem som track. Selv om det ikke passer helt med bildene/definisjonen her.

(Følgende diskusjon passer antakelig bedre i en egen tråd:)
Noe jeg foreløpig savner er en spesifikk tagg for å fortelle at en sti er fullstendig uegnet med sykkel (f.eks. masse blautmyr eller uframkommelig steinur). Man kan sette mtb:scale=6, mtb:scale=-1, mtb=no eller class:bicycle:mtb=-3, men dette er lite utbredt foreløpig og har ikke noen standard som jeg vet om...
Inntil videre står disse stort sett uten mtb:scale-tagg, men da vet man jo ikke om den bare er utagget/ikke vurdert eller om den er uegnet.

Re: Merking av sykkelsti [Re: anderfo] #1650556 31/07/2013 18:16
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K

Det er litt terskel, ja.
I første omgang, hvis man bare skal "merke" stiene med mtb:scale og ikke tegne inn nye stier, er det ganske enkelt. Såvidt jeg kan se er det ufattelig mange stier som allerede er lagt inn på OSM for Østmarka, så jeg tipper det vil bli mest innlegging av mtb:scale-tagger...

Her er en (relativt) kjapp guide for de som vil prøve:...

Dette er jo knall! Her skal det testes. Kult om flere forsøker seg på dette for oslomarkene. Jeg sykler stort sett bare i Østmarka.

Koden for osm.reitstoen.com så jo ikke så halvgal ut, men cruxet her er vel hvordan disse overlay-png'ene lages. Jeg prøver meg på en mail til den godeste Reitstøen jeg, og ser om han vil dele noe kode og/eller tips.

Re: Merking av sykkelsti [Re: anderfo] #1650765 31/07/2013 21:46
kao Offline
Ivrig
Ivrig

Antar det er du som har begynt å ta for deg Hedmark? ICON_SMILE

Og jeg ICON_SMILE

Veldig fint om vi kan få til en diskusjon om praktisk bruk av verdiene i mtb:scale for Norge også, guiden som finnes online baserer seg jo egentlig på forholdene i Alpene.

Men orker ikke begynne på den nå ICON_WINK

Re: Merking av sykkelsti [Re: tais] #1650769 31/07/2013 21:53
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: tais
Kjøp kart!

"Analoge" kart er alltid en vinner. Noe å peke på i felleskap mens man nyter morgenkaffen, noe man peker på og vise frem under post-ride-øl - vise frem dagens tur, og planlegge morgendagen.

Analoge kart FTW!

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Merking av sykkelsti [Re: tmork] #1650773 31/07/2013 21:59
kao Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: tmork
Sitat: tais
Kjøp kart!

"Analoge" kart er alltid en vinner. Noe å peke på i felleskap mens man nyter morgenkaffen, noe man peker på og vise frem under post-ride-øl - vise frem dagens tur, og planlegge morgendagen.

Analoge kart FTW!

Definitivt ICON_SMILE Bare synd at de ikke inneholder alle stiene man vil se..

Re: Merking av sykkelsti [Re: ChrissCross] #1650778 31/07/2013 22:05
dokhan Offline
Entusiast
Entusiast
For å gi et litt annet svar: Har du vurdert å bli med noen som kjenner marka bedre? Det er lett å slenge seg på en stitur gjennom forumet. GPS er bra, men dette er den beste måten å bli kjent på.

Det er ikke gitt at blåmerkede stier er bedre enn umerkede stier. Noen rødmerkede stier er kjempebra, mens andre er umulige å sykle på. Man må nesten ut og utforske selv. Noe av sjarmen med "norsk" stisykling er man sykler på naturlige stier.

Disse Open Street Map greiene høres spennende ut. Skal teste det på smarttelefonen min.

Re: Merking av sykkelsti [Re: kao] #1650780 31/07/2013 22:07
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Jeg kjenner flere som har printet ut OSM-kartet for et område, laminert det og hatt det med i baklomma... ICON_WINK

Re: Merking av sykkelsti [Re: ChrissCross] #1652768 04/08/2013 19:36
C
ChrissCross Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
C
Dette her ble en helt annen diskusjon enn hva jeg hadde sett for meg. Selvfølgelig er det mulig å laste GPS'en med 8 000 000 waypoints, ha med hele østlandet i laminerte kart og satelittfoto, men det var ikke poenget mitt.

Poenget er at det er fantastisk å komme til er sted uten å forberede seg i dagesvis for så hoppe på sykkelen og rase avgårde. Vet at forholdene i USA ikke er de samme som her, men gudbedre hvor gode de er til å legge forholdene til rette. Det ideelle er å ha spesielle stier som er bygget for sykler og hvor gående ikke har tilgang. Dette er også noe vi burde jobbe med å få til i Oslomarka og alle andre steder hvor folk sykler. Før vi kommer så langt så tror jeg det vil hjelpe med merkede stier hvor gående vet at her er det mange sykler.

Merkede stier har minst to fordeler:

1.Alle kan nyte lokale stier uansett hvor de kommer (fra) og uavhengig av nitidige forberedelser. Møt opp, følg merkingen og la det stå til.
2. Alle vet at her sykles det, og hvis man en redd for sykler så kan man gå på en annen sti.

I tillegg er det digg å komme til et nytt sted å oppleve at her har folk sin shit together...

Fremtiden bør vi dog jobbe for spesielle stier etter mal av utlandet. Lobby, dugnad, mer lobbyering, innsamling, litt dugnad til etterlugt av mer lobbyering og noen sponsorer så er man i mål. Greiene nedenfor koster kun noen hundre tusen dollar.

Se feks:

http://trails.mtbr.com/cat/united-states...42_4585crx.aspx

http://youtu.be/0F8DYdw1DC4

Re: Merking av sykkelsti [Re: ChrissCross] #1652841 04/08/2013 20:48
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Det ideelle er å ha spesielle stier som er bygget for sykler og hvor gående ikke har tilgang. Dette er også noe vi burde jobbe med å få til i Oslomarka og alle andre steder hvor folk sykler.

Dette har en klar ulempe: Da vil også gående, syklende og bilkjørende kreve å få ha stier/veier der andre brukergrupper (inkl. syklister) er forbudt.
Det ønsker ikke jeg, ihvertfall.

Re: Merking av sykkelsti [Re: ChrissCross] #1652871 04/08/2013 21:28
Loki Offline
Besatt
Besatt
Gørrkjedelig, gruslagte stier uten svinger spesielt tilrettelagt for syklister i beste mening, nei takk!

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Merking av sykkelsti [Re: ChrissCross] #1652885 04/08/2013 21:44
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J

Merkede stier har minst to fordeler:

1.Alle kan nyte lokale stier uansett hvor de kommer (fra) og uavhengig av nitidige forberedelser. Møt opp, følg merkingen og la det stå til.
2. Alle vet at her sykles det, og hvis man en redd for sykler så kan man gå på en annen sti.

I tillegg er det digg å komme til et nytt sted å oppleve at her har folk sin shit together...

Fremtiden bør vi dog jobbe for spesielle stier etter mal av utlandet. Lobby, dugnad, mer lobbyering, innsamling, litt dugnad til etterlugt av mer lobbyering og noen sponsorer så er man i mål. Greiene nedenfor koster kun noen hundre tusen dollar.

Se feks:

http://trails.mtbr.com/cat/united-states...42_4585crx.aspx

http://youtu.be/0F8DYdw1DC4

Dette er jo tillagde sykkelløyper, ikke stier i så måte og minner meg mer om Arendal singeltrack jeg besøkte tidligere i uka sett i Norske forhold. I følge siste utgave av Terrengsykkel, artikkel om Arendal er det liknende prosjekter på gang flere steder i landet, bl.a. Østmarka og pengene til støtte ser ut til å sitte løst. De trenger sikkert dugnadshjelp, er jo bare hive seg med på det. ICON_SMILE NOTS Oslo står bak prosjektet i Østmarka.

Re: Merking av sykkelsti [Re: ChrissCross] #1652938 05/08/2013 06:13
ScottRacing Offline
Ringrev
Ringrev

Jeg er litt todelt;
savner det å ha ett kart over gode sykkelstier
men ser helt klart gleden av å finne nye stiperler som ikke er ferdig syklet opp.

De beste stiene er de som bikkja har funnet når han får lov å løpe løs foran ICON_WINK kan
forsikre dere om at det er mange perler rundt forbi som har ligget brakk i mange år !

Æresmedlem i KrampeKameratene
Re: Merking av sykkelsti [Re: ScottRacing] #1652947 05/08/2013 06:49
C
Cube29 Offline
Fersking
Fersking
C
Området rundt Canvas;Gautefall i Nissedal (Telemark),har i tillegg til et utmerket stisykkelkart satt opp databrikker på en del av merkestolpene i stikryssene. Ved å scanne disse med I-phone/android får du opp kart,opplysninger om stinettet osv. Funker utmerket :-) .

Re: Merking av sykkelsti [Re: Cube29] #1652983 05/08/2013 07:38
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Sitat: Cube29
Området rundt Canvas;Gautefall i Nissedal (Telemark),har i tillegg til et utmerket stisykkelkart satt opp databrikker på en del av merkestolpene i stikryssene. Ved å scanne disse med I-phone/android får du opp kart,opplysninger om stinettet osv. Funker utmerket :-) .

Det var interessant. Vet du noe om hva slags teknologi som er brukt? Er det bare en qr-kode som tar deg til en nettside, en app av noe slag eller noe annet?

Re: Merking av sykkelsti [Re: ChrissCross] #1653115 05/08/2013 11:23
Marsan Offline
Entusiast
Entusiast
Få lokalkjente til å guide deg frem. De vet alltid noen skjulte perler som aldri kommer fram på GPS eller kart. Også er det 10 ganger mer sosialt ICON_SMILE

Re: Merking av sykkelsti [Re: ChrissCross] #1653127 05/08/2013 11:34
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
.. Det ideelle er å ha spesielle stier som er bygget for sykler og hvor gående ikke har tilgang. Dette er også noe vi burde jobbe med å få til i Oslomarka og alle andre steder hvor folk sykler. Før vi kommer så langt så tror jeg det vil hjelpe med merkede stier hvor gående vet at her er det mange sykler.

Dette er jeg ikke enig med deg at er det ideelle, på noen måte. Og etter hva jeg kan lese utifra andre svar i tråden, tror jeg at det er flere som deler den oppfatningen.

For all del, om du tror på det, ønsker det og vil jobbe for det, så kjør på. Men jeg synes ikke det er en god ide.

+1 på at det fort kan skli til at man ikke får sykle andre stier enn de tilrettelagde, og da taper vi som gruppe.

Re: Merking av sykkelsti [Re: ChrissCross] #1653132 05/08/2013 11:46
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
+1 på siste taler - ferdselsforbud for den ene eller andre brukergruppen er ingen god løsning. Men stiprosjektet vi jobber med, kan der i mot designes slik at fotgjengere prefererer andre steder, noe som er en mye bedre strategi. Stier som er morsomme å sykle på, er ikke nødvendigvis spesielt interessante å gå på.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Merking av sykkelsti [Re: ChrissCross] #1653243 05/08/2013 14:26
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Har heller ikke tro på at merking er en veldig god løsning overalt, merking kan være bra på resorts, trail centres, og andre steder kor det er ønskelig med økt ferdsel.

Folk er altfor dårlige til å utforske, og merking av trasèer i Oslo elelr Drammensmarka vil kun føre til å kanalisere mye trafikk på enkelttrasèer, å få stiguidene ut til folket og spre ferdselen er de beste virkemidlene. Det meste på sentrale østland er allerede godt utforsket og merket som blåsti.

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Merking av sykkelsti [Re: ChrissCross] #1653256 05/08/2013 14:48
C
ChrissCross Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
C

Klassisk kjedelig tilrettelagt sti ICON_WINK

Re: Merking av sykkelsti [Re: ChrissCross] #1653317 05/08/2013 16:20
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Det var ikke snakk om tilrettelegging her, men ytterligere merking av allerede blåmerkede stier i Nordmarka.
NOTS og andre dugnadgrupper grupper jobber p.t. med stivedlikehold og stier spesielt tilrettelagt for sykling ymse steder i landet. Tilrettelagte stier er ikke det samme som "forbeholdt". Bli med i din lokale gruppe og hjelp til å drenere eller kloppe de myrhullene du ikke liker.

Å trenere allemannsretten med å forbeholde stier for sykling, en allemannsrett som gir oss anledning til å sykle uhorvelig mange flotte steder overalt i landet, tror jeg er å skyte seg selv i foten og gni såret inn med sauskit

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Merking av sykkelsti [Re: ChrissCross] #1653334 05/08/2013 16:38
Reitstoen Offline
Entusiast
Entusiast
Når det kommer til merking har Innovativ Fjellturisme laget en flott "Håndbok for skilting og gradering".

Re: Merking av sykkelsti [Re: Reitstoen] #1653395 05/08/2013 18:09
C
ChrissCross Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
C
Sitat: Reitstoen
Når det kommer til merking har Innovativ Fjellturisme laget en flott "Håndbok for skilting og gradering".

Xactly what I want!!!

Redigert av ChrissCross; 05/08/2013 19:00.
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå