Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 10 av 10 1 2 8 9 10

Venstrefila!

Re: Venstrefila! [Re: Lurifax] #1648201 26/07/2013 12:14
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: Lurifax
Altså ut fra Oslo, så ser man dette hver dag på E6 sydover. Det kan være veldig lite trafikk. Typ jeg ligger i høyrefila som går i 90-100 km/t (10 over grensa) denne filen går smidig og flyter veldig godt.

Innimellom så ser man en bil i venstre fil som ligger i eksakt samme hastighet som høyrefila, ofte kan det være en luke på si 50 meter mellom siste bil i rekka på høyre og denne bilen i venstre.

Først var det altså snakk om å ligge i venstrefil helt uten trafikk i høyre felt. Nå er det biler der allikvel, men bilen til venstre holder akkurat samme hastighet som dem. Hvordan venstrebilen klarte å kjøre forbi alle disse bilene til høyre, uten å kjøre fortere enn dem, ser ut til å være et mysterium.

For meg høres det ut som om denne bilen i venstre faktisk har foretatt en forbikjøring, og jeg vil ikke bli veldig forbauset om det vil vise seg at det faktisk befinner seg flere biler i høyre felt litt lenger fremme, som denne bilen i venstre feltet også har tenkt seg forbi.

Burde han legge seg inn når det kommer noen bakfra? Selvfølgelig. Feilen er etter min mening ikke at han ligger der i utgangspunktet, men at han ikke følger godt nok med på hva som skjer bak ham. Men de som kommer bakfra utfører nøyaktig samme, lange, forbikjøring. Bare litt fortere. Så å påstå at det er "sinken" som oppfører seg som om han eier venstrefila, synes jeg er feil.

Re: Venstrefila! [Re: Dan] #1648202 26/07/2013 12:16
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Dan
Men for å svare deg seriøst, så forstår jeg ikke hvorfor folk kjører i venstre fil uten trafikk i den høyre. Det kan ikke være noen annen årsak til dette enn at man føler man KAN og SKAL og at ingen andre skal fortelle "meg" at jeg ikke kan.

Det er unektelig enklest, når egne tankeevner kommer til korte, å tro at andres rare adferd er grunnet idioti. Men hvis man tenker seg om kan man komme på opp til flere forskjellige grunner til hvorfor folk ligger i venstre felt selv om det er fritt i høyre akkurat der og da. (Man kan være uenig i disse motivene, men det er noe annet.)

F eks kan jeg noen ganger bli liggende i venstre selv om jeg ser at jeg blir tatt igjen bakfra, fordi jeg ser at hvis jeg går inn i høyre felt vil jeg ta igjen en der og da må jeg bremse mer for den enn han bak meg må bremse for meg. Da blir jeg i venstre felt til jeg har passert han i høyre felt.

Men det er jo enklere å gå ut fra at folk er slemme hobbypoliti selvfølgelig.

Nope, det er IKKE sånne jeg rister på hodet av.

Re: Venstrefila! [Re: trondmm] #1648204 26/07/2013 12:19
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: trondmm
Altså ut fra Oslo, så ser man dette hver dag på E6 sydover. Det kan være veldig lite trafikk. Typ jeg ligger i høyrefila som går i 90-100 km/t (10 over grensa) denne filen går smidig og flyter veldig godt.

Innimellom så ser man en bil i venstre fil som ligger i eksakt samme hastighet som høyrefila, ofte kan det være en luke på si 50 meter mellom siste bil i rekka på høyre og denne bilen i venstre.

Først var det altså snakk om å ligge i venstrefil helt uten trafikk i høyre felt. Nå er det biler der allikvel, men bilen til venstre holder akkurat samme hastighet som dem. Hvordan venstrebilen klarte å kjøre forbi alle disse bilene til høyre, uten å kjøre fortere enn dem, ser ut til å være et mysterium.

For meg høres det ut som om denne bilen i venstre faktisk har foretatt en forbikjøring, og jeg vil ikke bli veldig forbauset om det vil vise seg at det faktisk befinner seg flere biler i høyre felt litt lenger fremme, som denne bilen i venstre feltet også har tenkt seg forbi.

Burde han legge seg inn når det kommer noen bakfra? Selvfølgelig. Feilen er etter min mening ikke at han ligger der i utgangspunktet, men at han ikke følger godt nok med på hva som skjer bak ham. Men de som kommer bakfra utfører nøyaktig samme, lange, forbikjøring. Bare litt fortere. Så å påstå at det er "sinken" som oppfører seg som om han eier venstrefila, synes jeg er feil.

Vanskelig å forklare og visualisere slike scenario uten video - dessverre.
Men kjør utover den veien i 15 tiden så vil du se og forstå. Det er IKKE slike scenario som du og Dan skisserer jeg rister på hodet og reagerer på.
Jeg kan ligge bak den samme bilen helt fra Reo anlegget og ut til Tusenfryd, regner med de fleste av dere er enig i at man da holder samme fart - og ikke gjør noe annet enn å holde igjen / provosere de som kommer bakfra.

Redigert av Lurifax; 26/07/2013 12:20.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå