Tror nok ikke det er et nasjonalt problem. Men vi er nok litt fattige på motorvei og kjørekultur. En kampanje ala stå til, høyre, gå til venstre i rulletrapper og la folk slippe av før man går på buss og trikk hadde vært bra tror jeg. STÅ TIL HØYRE, KJØR TIL VENSTRE for eksempel
Tror nok ikke det er et nasjonalt problem. Men vi er nok litt fattige på motorvei og kjørekultur. En kampanje ala stå til, høyre, gå til venstre i rulletrapper og la folk slippe av før man går på buss og trikk hadde vært bra tror jeg. STÅ TIL HØYRE, KJØR TIL VENSTRE for eksempel
Ja for det hjelper jo skikkelig
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Det er også nyttig å vite at kapasiteten til en vei (antall biler per time) ikke fortsetter å øke med hastigheten. Det er faktisk rundt 40-50 km/t at en vei tar unna flest biler per time.
Problemet med å få testet dette er jo som kan leses i denne tråden, at folk flest i Norge mener at venstre felt på 4 felts veier er et forbikjøringsfelt og ikke et felt for å ta unna mest mulig trafikk. Hadde folk sluttet å bytte felt hele tiden så ville trafikken hatt mye bedre flyt på Ring3 og rundt Oslo. De som gjør at det blir kø og trekkspillkjøring i Oslo er de som konstant skal ligge 5-10 km/t over hastigheten til alle de andre, og som da gjør at alle andre må bytte til høyre felt for å slippe forbi.
De som gjør at det blir kø og trekkspillkjøring i Oslo er de som konstant skal ligge 5-10 km/t over hastigheten til alle de andre, og som da gjør at alle andre må bytte til høyre felt for å slippe forbi.
Hysj! Nå må du jo huske at de som kjører i 5-10 km/h over fartsgrensen gjør det fordi de er mye bedre og effektivere førere enn oss andre.
Hysj! Nå må du jo huske at de som kjører i 5-10 km/h over fartsgrensen gjør det fordi de er mye bedre og effektivere førere enn oss andre.
Jeg vil tro at de som kjører i lavere hastighet enn 4-5 Km/t over fartsgrensen på norske 4-felts motorveier er i et ørlite mindretall. De gangene jeg har kjørt E6 mellom Oslo og Østfold i det siste, har trafikken ligget jevnt i sikkert 110-115 på speedometeret, i høyre felt. Mer som regel enn unntak.
Siden du synes jeg oppfører meg respektløst som splitter rekka i to - hvordan i all verden skal jeg vite at bilene bak meg ønsker å bryte fartsgrensen.
Det er jo enkelt; alle bilar som ønsker å bryta fartsgrensa har eit symbol for dette over grillen:
Siden du synes jeg oppfører meg respektløst som splitter rekka i to - hvordan i all verden skal jeg vite at bilene bak meg ønsker å bryte fartsgrensen.
Det er jo enkelt; alle bilar som ønsker å bryta fartsgrensa har eit symbol for dette over grillen:
Tror jeg skal montere fire ringer foran på stisykkelen min.
Audiførere er jo ikke noe å hisse seg opp over. Mercedesførere derimot. Pensjonerte 40-tallistdirektører som plutselig har mistet all makten sin og må kompensere med å være fullstendig uhjelpsomme i trafikken. Ikke vike en tomme, ikke slippe noen frem og i hvert fall ikke flette.
[quote=GeirK]Siden du synes jeg oppfører meg respektløst som splitter rekka i to - hvordan i all verden skal jeg vite at bilene bak meg ønsker å bryte fartsgrensen.
Noen ganger virker du ganske smart Geir andre ganger er jeg litt usikker. Når jeg "flår" i venstrefila med min elbil over fartsgrensa eller spot on og har kjørt forbi mange legger jeg meg inn i høyrefila så snart jeg kan. Om det så bare er for noen" sekunder" . Jeg beholder samme fart og om de som lå bak synes det går fort nok legger jeg meg ut i venstre fila igjen når jeg møter noen som skal kjøres forbi. Om de derimot IKKE synes jeg kjører fort nok kjører de forbi når de kan og da venter jeg til de har passert . Hvor vanskelig kan det være ? Det kan nesten virke som om noen er litt "politi" og skal bremse de som kjører "for fort" . Det er i følge det ekte politiet ikke greit om noen lurer. Enkelte ligger konsekvent i venstre som om de eier fila selv om de er alene. Misstenker at de lider av anthofobi, sikkert en plagsom lidelse som krever avstand til veikanten til høyre.... ;-)
Etter eg flytta til Bergen har eg funne ut at her er det ingen som veit kva venstrefila er til. Problemet er at dei fleste tofeltsvegane her endar i kryss som dette: Dette tolkar bergensarane av ein eller annan grunn som at det betyr dei berre kan ligga i den fila dei skal i til slutt, uavhengig av kor mange kilometer det er fram dit. (Og ja, eg køyrer Audi....)
Kjørte bil i Los Angeles og California forøvrig nå i juli, og merket meg at der flytter ingen på seg, og forbikjøringer gjøres i hytt og gevær der det passer. Litt uvant, og så vidt jeg registrerte var det heller ingen sure miner, blinking med lys eller bruk av horn pga dette! På det meste telte jeg der 7-8 filer i hver retning.
Her hjemme virker det av og til som folk blir sure bare av å bli forbikjørt.
Om ingen forstod at dette handlet om en firefeltsvei med to filer i samme himmelretning må jeg ta det til etterettning... Hvem ligger i "venstre" på tofelt å hindrer andre likesinnede i å gjøre forbi kilometer etter kilometer.. Om jeg mot formodning føler at noen vil kjøre enda fortere enn meg på tofelt i en forbikjøringsituasjon må de vente til jeg finner en luke i høyrefila. Det tar vanligvis ikke mange sekundene så jeg tviler på at noen blir desperate av den grunn :o)
Hoveddiskusjonen handler om flerfeltsvei. Den sidediskusjonen der du kommenterte min intelligens handlet om tofeltsvei. Hadde du fått med deg det, hadde du ikke tenkt å spekulere på om jeg er smart eller ikke.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Om ingen forstod at dette handlet om en firefeltsvei med to filer i samme himmelretning må jeg ta det til etterettning... Hvem ligger i "venstre" på tofelt å hindrer andre likesinnede i å gjøre forbi kilometer etter kilometer.. Om jeg mot formodning føler at noen vil kjøre enda fortere enn meg på tofelt i en forbikjøringsituasjon må de vente til jeg finner en luke i høyrefila. Det tar vanligvis ikke mange sekundene så jeg tviler på at noen blir desperate av den grunn :o)
Handler om å legge flest mulig "feller", få folk til å gå på limpinnen for så å flisspikke til man har rett og er kongen av diskusjon. Det viktigste er å ha rett i enhver sak for da har man høy IQ og er fryktelig smart... kan det virke som innimellom.
Det verste er faktisk at disse som er "liksom politi" og skal hevde sin rett i trafikksikkerhetens navn, de skaper ofte flere farlige situasjoner ved å hevde sin rett i sin ukuelige ferd hvor de har et mål om å oppdra andre i trafikken ved å gjøre dette.
Venstre fil er ment som en forbikjøringsfil. Det er ikke min eller din oppgave å regulere hastigheten. Det er like mange troll som hevder sin rett til å bruke venstre filen all den tid de kjører i fartsgrensen som det finnes troll som kjører uvettig i høy hastighet som også tror de eier denne filen. Samhandling er fine greier, dere skulle prøve, også kan jo politiet få lov å gjøre den jobben de skal - ingen av oss har rett eller lov til å leke politi ute på veiene.
Redigert av Lurifax; 26/07/201308:15.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
Det er like mange troll som hevder sin rett til å bruke venstre filen all den tid de kjører i fartsgrensen som det finnes troll som kjører uvettig i høy hastighet som også tror de eier denne filen
Det er ein vesentleg forskjell på desse trolla, og det er at førstnemde ikkje gjer noko ulovleg (når dette skjer under forbikjøring). Om dette er noko som irriterer deg, så er det ikkje så mykje du kan få gjort noko med, bortsett frå å kalle folk for troll og leikepoliti.
Det er like mange troll som hevder sin rett til å bruke venstre filen all den tid de kjører i fartsgrensen som det finnes troll som kjører uvettig i høy hastighet som også tror de eier denne filen
Det er ein vesentleg forskjell på desse trolla, og det er at førstnemde ikkje gjer noko ulovleg (når dette skjer under forbikjøring). Om dette er noko som irriterer deg, så er det ikkje så mykje du kan få gjort noko med, bortsett frå å kalle folk for troll og leikepoliti.
Mange år siden jeg lot meg irritere over noe som helst i trafikken, men jeg har øyer å se med og forstår like lite av begge ytterlighetene. Konstaterer bare at det er slik det er. Tror ikke det er noen som helst som påpeker at folk har rett til å kjøre forbi i lovlig hastighet, det folk reagerer på, og som jeg SER skaper farlige situasjoner er at enkelte faktisk ligger i venstrefile i fartsgrensen uten at det er trafikk i høyre fil.
Da ligger en del bilister bak en stund før de til slutt legger seg i høyre fil og kjører forbi. Dette er tullete oppførsel fra den som ligger i venstre fila, det kan også sies å være tullete å bryte loven og kjøre forbi på høyresiden. Uansett hvordan man vrir og vender på dette så er det personen i venstre fil som fremprovoserer oppførselen som fører til forbikjøring på høyre side.
Men kjør videre i venstre fil du, meg provoserer du IKKE.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
det folk reagerer på, og som jeg SER skaper farlige situasjoner er at enkelte faktisk ligger i venstrefile i fartsgrensen uten at det er trafikk i høyre fil.
Enig. Så når du skriv:
Sitat: Lurifax
Samhandling er fine greier, dere skulle prøve,
Så meiner du eigentleg: Samhandling er fine greier, de som ligger i venstrefila i fartsgrensen uten at det er trafikk i høyre fil skulle prøve.
det folk reagerer på, og som jeg SER skaper farlige situasjoner er at enkelte faktisk ligger i venstrefile i fartsgrensen uten at det er trafikk i høyre fil.
Enig. Så når du skriv:
Sitat: Lurifax
Samhandling er fine greier, dere skulle prøve,
Så meiner du eigentleg: Samhandling er fine greier, de som ligger i venstrefila i fartsgrensen uten at det er trafikk i høyre fil skulle prøve.
hehe, ja, det er nok det jeg mener. Jeg mener i hvertfall ikke at de skulle kjøre i høyre fil der man lærer man skal kjøre når man ikke foretar en forbikjøring.
Men for å svare deg seriøst, så forstår jeg ikke hvorfor folk kjører i venstre fil uten trafikk i den høyre. Det kan ikke være noen annen årsak til dette enn at man føler man KAN og SKAL og at ingen andre skal fortelle "meg" at jeg ikke kan.
Men som sagt, folk får gjøre hva de vil for min del, jeg bare rister på hodet og smiler neste gang jeg ser dette også. Holder meg som regel i god avstand til de også, for det er alt for ofte det oppstår konflikter rundt dette.
De som dundrer forbi 50 km over fartsgrensa har som regel en tendens til å bli fotgjengere før eller siden når de blir tatt av de som faktisk skal håndheve lovene vi har i dette landet. At andre føler de har dette kallet og skal påtvinge andre samme borgerlige lydighet som de selv utviser i bilen - nei se det har jeg fint liten sans for.
Redigert av Lurifax; 26/07/201311:25.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
det folk reagerer på, og som jeg SER skaper farlige situasjoner er at enkelte faktisk ligger i venstrefile i fartsgrensen uten at det er trafikk i høyre fil.
Da ligger en del bilister bak en stund før de til slutt legger seg i høyre fil og kjører forbi.
Det jeg ikke skjønner, er hvordan dette kan være et problem.
Hvis det ikke er noen trafikk i høyre felt, og det kommer en bil bakfra i venstre felt, betyr ikke det at den som kommer bakfra da også er slik en tulling som ligger i venstre felt uten at det er trafikk i høyre?
Hvis den som kommer bakfra kommer i høyre felt, er det da egentlig bedre at han som ligger i venstre legger seg inn i høyre, slik at han som kommer bakfra kan legge seg ut til venstre? Er det ikke egentlig mer smidig om begge bare holder seg i feltene sine og lar forbikjøringen foregå på høyre siden, selv om dette egentlig ikke er lov?
Men for å svare deg seriøst, så forstår jeg ikke hvorfor folk kjører i venstre fil uten trafikk i den høyre. Det kan ikke være noen annen årsak til dette enn at man føler man KAN og SKAL og at ingen andre skal fortelle "meg" at jeg ikke kan.
Jeg er en av de som kan finne på å gjøre dette. Ikke hele tiden, men det hender.
Som oftest er det fordi det er trafikk i høyre felt, men ganske lite. Jeg tar igjen biler med jevne mellomrom, og selv om det er god tid til å legge seg inn mellom bilene (la oss si at jeg tar igjen en ny bil omtrent hvert minutt), så er det unødvendig å foreta feltskifter når man bare kan holde seg i det ene feltet. Men, jeg holder selvfølgelig et øye med hva som skjer bak meg, og hvis jeg ser noen ta meg igjen, legger jeg meg selvfølgelig inn i høyre felt.
En annen ting er veier der det er relativt tett mellom påkjøringene. Selv når veien er helt tom for biler, synes jeg det kan være greit å holde meg i venstre felt, så jeg slipper å forholde meg til eventuelle biler som skal inn på veien. Spesielt hvis det også er korte aksellerasjonsfelt. Også her passer jeg på å se etter trafikk bakfra.
det folk reagerer på, og som jeg SER skaper farlige situasjoner er at enkelte faktisk ligger i venstrefile i fartsgrensen uten at det er trafikk i høyre fil.
Da ligger en del bilister bak en stund før de til slutt legger seg i høyre fil og kjører forbi.
Det jeg ikke skjønner, er hvordan dette kan være et problem.
Hvis det ikke er noen trafikk i høyre felt, og det kommer en bil bakfra i venstre felt, betyr ikke det at den som kommer bakfra da også er slik en tulling som ligger i venstre felt uten at det er trafikk i høyre?
Hvis den som kommer bakfra kommer i høyre felt, er det da egentlig bedre at han som ligger i venstre legger seg inn i høyre, slik at han som kommer bakfra kan legge seg ut til venstre? Er det ikke egentlig mer smidig om begge bare holder seg i feltene sine og lar forbikjøringen foregå på høyre siden, selv om dette egentlig ikke er lov?
Altså ut fra Oslo, så ser man dette hver dag på E6 sydover. Det kan være veldig lite trafikk. Typ jeg ligger i høyrefila som går i 90-100 km/t (10 over grensa) denne filen går smidig og flyter veldig godt.
Innimellom så ser man en bil i venstre fil som ligger i eksakt samme hastighet som høyrefila, ofte kan det være en luke på si 50 meter mellom siste bil i rekka på høyre og denne bilen i venstre.
Venstre fil er varierende, noen kjører alt for fort, og skal tydeligvis rekke noe ekstremt viktig. Hva veit jeg. Det som skjer er at de ofte kjører forbi et par tre biler, legger seg inn i høyre, kjører frem til neste luke er tettet og legger seg ut. Resten gir seg selv, dette fungerer helt til de tar igjen Mr. Jeg eier venstre fila. Det blir ofte tuting, lyshorn +++ enkelte ganger velger da vedkommende i venstre til og med å slå av på hastigheten, da kommer høyre rekka og lager muligheter for konflikter. Som regel, så ser man at vedkommende i venstre gir seg etter en stund og faktisk bytter fil, men det passerer gjerne noen biler ulovlig på høyre side først, med gestikulerende armer +++
Hva oppnår vedkommende som ligger i venstre fil? annet enn å ha fri sikt fremover og fornøyelsen av å irritere en drøss med andre bilister?
Jo, de skaper farlige forbikjøringer ved å utvise en slik adferd, til syvende og sist så kan det godt være meg dette går utover, om jeg en dag er uoppmerksom på hendelsene og ikke holder den avstanden som skal til for å være utenfor rekkevidde av hele det idiotiske spillet og kampen om å være rettmessig EIER av venstre felt.
Trafikksikkert er det i hvertfall IKKE.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
Men for å svare deg seriøst, så forstår jeg ikke hvorfor folk kjører i venstre fil uten trafikk i den høyre. Det kan ikke være noen annen årsak til dette enn at man føler man KAN og SKAL og at ingen andre skal fortelle "meg" at jeg ikke kan.
Det er unektelig enklest, når egne tankeevner kommer til korte, å tro at andres rare adferd er grunnet idioti. Men hvis man tenker seg om kan man komme på opp til flere forskjellige grunner til hvorfor folk ligger i venstre felt selv om det er fritt i høyre akkurat der og da. (Man kan være uenig i disse motivene, men det er noe annet.)
F eks kan jeg noen ganger bli liggende i venstre selv om jeg ser at jeg blir tatt igjen bakfra, fordi jeg ser at hvis jeg går inn i høyre felt vil jeg ta igjen en der og da må jeg bremse mer for den enn han bak meg må bremse for meg. Da blir jeg i venstre felt til jeg har passert han i høyre felt.
Men det er jo enklere å gå ut fra at folk er slemme hobbypoliti selvfølgelig.