Hedmarks-Tråden 2013
|
Re: Hedmarks-Tråden 2013
[Re: Oddefa]
16/07/2013 09:34
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
Det blir rolig tur i dag eller i morra, må kjenne litt på beina etter jobb. Send meg en tekstmelding på ni sju fem en ni en sju fem så kan vi evt. avtale tur. Terrengsykkelparken ved Sanderud/Hjellum har noen fine partier, men er veldig kort.
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
|
|
|
16/07/2013 10:03
|
Zwartander
Veteran
|
Veteran
Blir med på noe i morgen. Hva med en tur i Vangsåsen? Lenge siden jeg har vært der og det er helt sikkert tørt og fint der nå. Veldig korte stipartier med mye asfaltveier rundt er vel litt kjeeeeedelig? (Kjenner jeg deg rett så har du kanskje en sti på lur mellom Hamar og Hjellum?) Vi kan også godt surre litt på kryss og tvers i Furuklughagefrøbergsbergene, det er jo alltid fint.
The quick brown fox jumps over the lazy dog.
|
|
|
16/07/2013 16:16
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
Endring av planene. Stiintervaller i dag, jogging/løping i morra (kjenner beina mine må ha litt annen belastning nå), og så blir det gjennomkjøring av gamle Mistberget rundt traseen på Torsdag med sone 3 i bakkene. For de som kjenner løypa så er det mildt sagt drøye bakker, bl.a. den her..  Redigert: ...og vi kjører fra hamar 15:30-16:00 tida på torsdag, ta kontakt hvis noen vil henge på!
Redigert av Elgvenn2; 16/07/2013 16:53.
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
|
|
|
[Re: Elgvenn2]
16/07/2013 20:12
|
kao
Ivrig
|
Ivrig
Endring av planene. Stiintervaller i dag, jogging/løping i morra (kjenner beina mine må ha litt annen belastning nå), og så blir det gjennomkjøring av gamle Mistberget rundt traseen på Torsdag med sone 3 i bakkene. Trenger annen belastning ja... ;-) Gamle Mistberget er et av de drøyeste rittene jeg har kjørt!
|
|
|
[Re: kao]
16/07/2013 21:11
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
Endring av planene. Stiintervaller i dag, jogging/løping i morra (kjenner beina mine må ha litt annen belastning nå), og så blir det gjennomkjøring av gamle Mistberget rundt traseen på Torsdag med sone 3 i bakkene. Trenger annen belastning ja... ;-) Gamle Mistberget er et av de drøyeste rittene jeg har kjørt! Kjørte gjennom traseen der for 5 år siden faktisk, rimelig tunge de to drøyeste bakkene der. Ser at siste versjon av BMC rittet har tatt med igjen noe av Mistberget rundt veiene, men de to bratteste og lengste bakkene er ikke med. Blir fint ned jogging nå en dag, og så blir det en rolig helg! Korte intensive økter til uka så sitter formen før Furusjøen-nesten-3000-høydemeter løypa.... 
|
|
|
18/07/2013 10:06
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
Ikke stirelatert men... Ser at rittkalenderen min har en åpning helgen 17/18. august, og kunne ikke finne noe spennende på NCF lista den helga heller. Hva sier folket til monsterturen over Friisvegen da (evt. Ringebufjellet, men ser for meg turen blir lang nok som den blir...)? Ser for meg avreise fra Hamar kl 6 på morra'n, avreise Elverum klokka 7. Kan også dra senere, innspill. Spise og drikke jevnt oppover Østerdalen, fylle lagrene før fjellet. Rolig over fjellet. Rullekjøring oppover Østerdalen og nedover Gudbrandsdalen. Ser for meg at dette gir godt grunnlag for UB/Birken 2 uker etterpå! Ruta, give or take a few kryss....! 
|
|
|
18/07/2013 10:29
|
Frode_Roesand
Entusiast
|
Entusiast
Ruta, give or take a few kryss.... 4:38 min - det skal jeg få til  Du kan fort behøve to uker restitusjon etter denne turen. Tror ikke det blir aktuelt for meg...  (Barn...)
CK Elverum / Hagen sport - Elverum
|
|
|
18/07/2013 10:31
|
Frode_Roesand
Entusiast
|
Entusiast
Det er forresten jævlig med trafikk på RV'en om dagen - og framover...
|
|
|
18/07/2013 10:51
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
Vi kan selvsagt kjøre østsida hele veien fra Elverum. Aner ikke hvordan denne er kvalitetsmessig etter Rena, men det er garantert mindre trafikk.  Vi kjører selvsagt ikke E6 i Gudbrandsdalen...
|
|
|
18/07/2013 11:01
|
Frode_Roesand
Entusiast
|
Entusiast
Aktuelt med en lang grustur rundt Elverum (Elverum rundt) på førstkommende søndag? Kynndalen-Ulvådalen-Julusdalen-Stavåsen med eller mot klokka... Ca. 12 mil. 5-6 timer?...
|
|
|
18/07/2013 17:21
|
Pedalsyre
Veteran
|
Veteran
Hva slags sykkel ser du for deg på turen hans olav? Blir en del knoting på gubransdalsida fram til tretten vel? Roligst og best mtp trafikk ville vel vært: birkebeinervegen over, så opp igjen imsdalen til friisvegen, den over til øksnedalen så videre mot brekkom/vekkom/langtbortom  og fjellveier videre tilbaker tilsjusjøen. Kjørte for ett par år siden motsatt vei fra hafjell til hytta på vinjevegen. Fin tur! Men dette krever vell terrengsykkel eller CX. Du hadde kanskje tenkt rææææser?
det er i motbakke du når toppen i livet... Tidligere nick: Helium team carbonium.
|
|
|
[Re: Pedalsyre]
18/07/2013 19:05
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
Hva slags sykkel ser du for deg på turen hans olav? Blir en del knoting på gubransdalsida fram til tretten vel? Roligst og best mtp trafikk ville vel vært: birkebeinervegen over, så opp igjen imsdalen til friisvegen, den over til øksnedalen så videre mot brekkom/vekkom/langtbortom  og fjellveier videre tilbaker tilsjusjøen. Kjørte for ett par år siden motsatt vei fra hafjell til hytta på vinjevegen. Fin tur! Men dette krever vell terrengsykkel eller CX. Du hadde kanskje tenkt rææææser? Hadde tenkt racertur ja....
|
|
|
20/07/2013 18:45
|
anerz
Veteran
|
Veteran
Grusturen som Frode nevner over utgår, men vi har avtalt landeveitur på racer i stedet. Avreise Elverum klokken 1100 fra Statoil Vestad.
Vi planlegger sykle mot Ebru og svinger av der mot Vang/Brumunddal med Helgøya som snuplass. Kan sikkert legge turen nærmere Hamar om det er noen interesse for folk og hoppe på i området der. Rolig tempo!
Meld interesse her eller send sms til Frode eller meg Anders - 951 245 seks to Frode - 913 064 fem fem
After climbing a great hill, one only finds that there are many more hills to climb.
|
|
|
22/07/2013 07:21
|
Oddefa
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Ikke stirelatert men... Ser at rittkalenderen min har en åpning helgen 17/18. august, og kunne ikke finne noe spennende på NCF lista den helga heller. Hva sier folket til monsterturen over Friisvegen da (evt. Ringebufjellet, men ser for meg turen blir lang nok som den blir...)? Ser for meg avreise fra Hamar kl 6 på morra'n, avreise Elverum klokka 7. Kan også dra senere, innspill. Spise og drikke jevnt oppover Østerdalen, fylle lagrene før fjellet. Rolig over fjellet. Rullekjøring oppover Østerdalen og nedover Gudbrandsdalen. Ser for meg at dette gir godt grunnlag for UB/Birken 2 uker etterpå! Ruta, give or take a few kryss....! Vi har jo snakke om denne noen ganger så blir med jeg så fremt det er ok værmelding. Men denne langturen + en fullføring av Sjøsjøen-Venabygd-Ringebu stituren fra i fjor står på planen min, men en av de må evt sykles i september, feks helga etter birken. En av disse to denne helga! Ellers er avreise 06/07 passe for en slik tur, kunne jo vurdert å kjørt bil til vienX og slik sykla sammen hele veien. Vet ikke om noen andre er gira på den Sjusjøen-Ringebu turen av de som var med i fjor, men snakket med Tord under Terningrittet og han lurte på om det ble ny tur og var nok ganske gira. Kao, Fjellreven, Zwartander, Rune, Anders Ø hva tenker dere ? alle hadde vel lyst til å sykle denne en gang til, men se om vi kommer fram til Venabygd ? Andre planer jeg har lyst til hvis tiden strekker til...landevei Åndalsnes-Dalsnibba, evt bosett seg midt i (Valldal) og sykla to dager. Gleder meg til høsten og september/oktober. Den beste tiden:) Ingen som skal lade opp til ritt og den slags, bare masse lang turer, bollestopp her og der, snickers i sekken. Good times.
|
|
|
22/07/2013 08:27
|
Andersof
Entusiast
|
Entusiast
Vi har jo snakke om denne noen ganger så blir med jeg så fremt det er ok værmelding. Men denne langturen + en fullføring av Sjøsjøen-Venabygd-Ringebu stituren fra i fjor står på planen min, men en av de må evt sykles i september, feks helga etter birken. En av disse to denne helga! Ellers er avreise 06/07 passe for en slik tur, kunne jo vurdert å kjørt bil til vienX og slik sykla sammen hele veien.
Vet ikke om noen andre er gira på den Sjusjøen-Ringebu turen av de som var med i fjor, men snakket med Tord under Terningrittet og han lurte på om det ble ny tur og var nok ganske gira. Kao, Fjellreven, Zwartander, Rune, Anders Ø hva tenker dere ? alle hadde vel lyst til å sykle denne en gang til, men se om vi kommer fram til Venabygd ?
Andre planer jeg har lyst til hvis tiden strekker til...landevei Åndalsnes-Dalsnibba, evt bosett seg midt i (Valldal) og sykla to dager. Gleder meg til høsten og september/oktober. Den beste tiden:) Ingen som skal lade opp til ritt og den slags, bare masse lang turer, bollestopp her og der, snickers i sekken. Good times.
Jeg er på vei opp til Sjusjøen nå og blir der de neste to ukene. To reale dagsturer står på programmet. Den første grovt sett Øyungen-Svartkampen-Myklebysjøen-Prøva-Lyngsjøen-evt Lyngkampen med retur mer eller mindre samme vei. Ca 8 meter grus (ved kryssing av Birkebeinervegen.) Rettelse, 16 meter grus siden jeg må tilbake samme vei. Sannsynligvis tar jeg denne turen førstkommende torsdag. Den andre har jeg ikke helt klar i hodet enda, men tanken er start på enten Prøva eller Bøsetra via Lyngsjøen og over til Goppollfjellet. Tar med godbitene der før retur til bil. Sannsynligvis neste torsdag... ;-) Det er rom for flere på tur!
Redigert av Andersof; 22/07/2013 08:41.
|
|
|
22/07/2013 08:36
|
Oddefa
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Med dette været hadde det vært digg Anders, men en kombo av jobb, stinne bein etter en del sykling in the alps og ikke minst kanskje årets hardeste ritt Furusjøen på Lørdag gjør at det ikke blir noe denne uken av sånn type utfordringer. Skulle ikke du være med på Furusjøen pathfinder Anders ?
neste uke er ting mulig, men jobber, dog kan jeg slutte av litt før på mandag-onsdag.
Tenker ett eller annet nå på søndag også, men tipper da bare blir noe rolig her omkring pga Furusjøen (et alt kunne vært å blitt igjen en dag til opp der og sykla sti, men meldt litt dårligere vær + antar ganske ødelagt av rittet9
Redigert av oddefa; 22/07/2013 08:36.
|
|
|
22/07/2013 08:40
|
Andersof
Entusiast
|
Entusiast
Med dette været hadde det vært digg Anders, men en kombo av jobb, stinne bein etter en del sykling in the alps og ikke minst kanskje årets hardeste ritt Furusjøen på Lørdag gjør at det ikke blir noe denne uken av sånn type utfordringer. Skulle ikke du være med på Furusjøen pathfinder Anders ?
neste uke er ting mulig, men jobber, dog kan jeg slutte av litt før på mandag-onsdag.
Tenker ett eller annet nå på søndag også, men tipper da bare blir noe rolig her omkring pga Furusjøen (et alt kunne vært å blitt igjen en dag til opp der og sykla sti, men meldt litt dårligere vær + antar ganske ødelagt av rittet9 Furusjøen ryker dessverre i ferielogistikken. ;-( Neste onsdag med start tidlig ettermiddag er en mulighet! Vi bør ha 6-8 timer dagslys.
|
|
|
[Re: Andersof]
22/07/2013 10:32
|
kao
Ivrig
|
Ivrig
Synd ferien er over, for jeg kunne hatt lyst til å være med på disse dagsturene dine, Anders! Men en episk stitur helga etter Birken høres ut som en glimrende plan, oddefa  Men hvordan var planen til stifinnerne Anders og Runar da? hugen har vært på tur med Solstadbonden i samme området som oss i helga også, så og hørtes ut til å ha vært flott: Dag 1 Dag 2 Dag 3
Redigert av kao; 22/07/2013 10:32.
|
|
|
22/07/2013 10:35
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
Hei hå! 17/18 august kan jo seff brukes til lang rolig tur på sti også a.la. Anders. Kluet er vel å kjøre rolig nok slik at langturen får den ønskede effekten. Selvsagt får vi mye fin natur på turen også!  Dette er vel en obligatorisk finværstur. Det hadde jo vært kjekt om vi kunne dra alle man fra Vien, men tenkte det kunne være praktisk for den enkelte å reise rett fra egen dør også. Det finnes vi ut av!  For min del så blir denne uka kun korte økter for å få litt fart på beina før Lørdag. Blir også en balansegang mellom langt og hardt hele august p.g.a. tett rittprogram. Eneste "ledige" helga er 17/18. august, ser for meg at det blir fint med litt asfalt etter mange timer på racer i hele august, men vi får sjå!!  Ryktene sier det er fin asfalt øst for Glomma opp til Koppang, og grus derfra tiL Atna så blir vel Rv3 fra Koppang til Atna.
|
|
|
22/07/2013 12:41
|
Oddefa
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Asfalten Elverum-Rena på østsiden er vel så som så, hvis ikke noe har skjedd de siste ukene med asfaltlegging, men fra Rena og oppover er det vel bra, men det er asfalt fra Åkerstrømmen til Koppang, ikke grus (hvis du ikke har tenkt opp Morakjølen da, men der har vi vel fått sykla nok i år he he).
En annen ting er vel hvor mye trafikk det er på RV/Østerdalen tidlig på morgenen, men litt er det vel. Og Rendalen høres koseligere ut og ca + 2 mil sier en på jobben her som bor i Rendalen.
Men skal vi starte en tråd på utflukt ? kanskje andre som vil være med som ikke frekenventerer på Hedmarkstråden.
|
|
|
22/07/2013 13:02
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
ja kan gjøre det. Hvis du ser på Kartet Odd Erik så ser du jo fort at å sykle Rendalen ikke er noe særlig, vi kommer jo alt for langt nord hvis vi skal via Åkrestraumen, og så ned igjen til Koppang. Da er vi like langt.
|
|
|
22/07/2013 13:40
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
Kjører en kladd her. Ble litt skeptisk selv når jeg så høydeprofilen, er dette tagbart??  " Hei. Lufter litt mulighetene for en lang Racertur helga 17/18. august. Turen starter på Hamar (eller man henger seg på underveis, men får da en senere start og senere hjemkomst selvsagt), og går mot Elverum, deretter opp på Østsiden av Glomma til Rena, videre på østsiden til Koppang og så et kort strekk (22km) på Rv3 til Atna. Her bærer det vestover og over fjellet via Friisvegen (1168moh), og kommer igjen i Gudbrandsdalen ved Ringebu. Fra Ringebu følger vi delsvis denne ruta på vestida av Lågen til Tretten, kjører så gamle E6 mot Øyer og Fåberg. På Fåberg kan vi velge om vi kjører vestsida eller østsida nedover til Moelv. Vi unngår litt klatring ut av Lillehammer ved å kjøre vestida så den er nok foretrukket. Fra Moelv kjører vi om Ringsaker kirke, Åshøgda og fylkesvegen gjennom Brumunddal tilbake mot Hamar. Den totale ruta ser ut som noe a.la. dette. Monstertur som vil ta hele dagen. Høydeprofil (tror kanskje antall høydemeter tallet er litt optimistisk): 
Redigert av Elgvenn2; 22/07/2013 13:43.
|
|
|
22/07/2013 16:49
|
Oddefa
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
ja kan gjøre det. Hvis du ser på Kartet Odd Erik så ser du jo fort at å sykle Rendalen ikke er noe særlig, vi kommer jo alt for langt nord hvis vi skal via Åkrestraumen, og så ned igjen til Koppang. Da er vi like langt. Å, jeg misforsto, trodde DU mente Rendalen, men skjønner nå at du tenker østsiden av glomma helt opp til Koppang ja, tror ikke jeg har kjørt der faktisk (med bil). Så det er nesten asfalt hele veien ? er jo et par-tre bruer med mulighet til bytte side hvis det bedre å sykle vest likevel.
|
|
|
22/07/2013 18:18
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
ja kan gjøre det. Hvis du ser på Kartet Odd Erik så ser du jo fort at å sykle Rendalen ikke er noe særlig, vi kommer jo alt for langt nord hvis vi skal via Åkrestraumen, og så ned igjen til Koppang. Da er vi like langt. Å, jeg misforsto, trodde DU mente Rendalen, men skjønner nå at du tenker østsiden av glomma helt opp til Koppang ja, tror ikke jeg har kjørt der faktisk (med bil). Så det er nesten asfalt hele veien ? er jo et par-tre bruer med mulighet til bytte side hvis det bedre å sykle vest likevel. Aha, nei gjorde ikke det.... Men hva tror du? Er dette mulig? I snitt er det nok slakere enn turen Frode, Øyvind og jeg hadde rundt Tenerife, som var 4100hm, men samtidig er det 12 mil lenger... Klarer vi 25km/t i snitt bruker vi 13 timer i sykkeltid rundt... Klarer vi 30 i snitt bruker vi 11 timer sykkeltid rundt. Jeg har veldig lyst til å holde pulsen så lav som mulig her for å ikke bryte ned for mye... Så med start på Hamar klokka 6, og stipulert 2 timer pause totalt, så er vi hjemme klokka 9 på kvelden med 25km i snitt, og klokka 19 med 30 i snitt. 17/18. august er det 15 1/2 time med sol, med soloppgang 05:30 og solnedgang 21:00. Det kan gå... 
|
|
|
22/07/2013 19:31
|
Oddefa
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Dette går Hans Olav, strengt tatt lyst til nesten 23, men da kjører nok jeg bil til Hamar, hvis ikke flere skulle dukke opp (fra Elverum).
Noe helt annet: Mosjømarka i morgen (ettermiddag, samme når)? Man lyt ikkje sove bort summarnatta og så tørt det er nå bør vi vel klare å sykle opp Stålsætra kruxet med racer!
Men rolig standard tur på halvannen time ? Har faktisk ikke sykla der i sommer!
|
|
|
22/07/2013 20:16
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
Har laga tråden på utflukt, så får vi sjå hvordan det går!
Det er veeeldig fristende med Mosjømarka i morra. Det hadde faktisk passa best i dag, men tatt en rolig styrkedag i dag. Men i morra har jeg spikra løping, så det utgår for min del.
Kanskje mosjømarka på søndag? Rooolig og litt sent på dagen?
Redigert av Elgvenn2; 22/07/2013 20:18.
|
|
|
22/07/2013 20:49
|
Oddefa
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Spikra løping du lizzom, bare å ta fram brekkjernet og dra ut spikern da. Men seriøst, blir vel ikke noe bedre en nå ? hadde tenkt å ta meg fri i morgen, men skitt au, nå er det superføre!
|
|
|
22/07/2013 21:18
|
Andersof
Entusiast
|
Entusiast
Tørre stier kan bekreftes. Har aldri opplevd makan til forhold her oppe på fjellet. Det er bare å tømme avspaseringskontoen og rømme til fjells!
|
|
|
23/07/2013 07:12
|
ØyNe
Veteran
|
Veteran
Dette går Hans Olav, strengt tatt lyst til nesten 23, men da kjører nok jeg bil til Hamar, hvis ikke flere skulle dukke opp (fra Elverum).
Noe helt annet: Mosjømarka i morgen (ettermiddag, samme når)? Man lyt ikkje sove bort summarnatta og så tørt det er nå bør vi vel klare å sykle opp Stålsætra kruxet med racer!
Men rolig standard tur på halvannen time ? Har faktisk ikke sykla der i sommer! Har fått gifta bort dattera nå, så en tur i Mosjømarka i ettermiddag/kveld kunne vært toppers.  Når tenker du å starte?
|
|
|
23/07/2013 08:42
|
Zwartander
Veteran
|
Veteran
Jeg er klar for monstertur 17/18. Syklet solo til Ytre Enebakk forrige søndag med snitt på 27,6. 188 km, er jo stort sett nedoverbakke hele veien, men hadde litt motvind. Tror vi fint skal kunne holde 25+ i snitt med en litt større gruppe. Jeg kommer ikke til å ligge i brudd :-)
Andersof: jeg er keen på en Sjusjøtur torsdag eller fredag.
Jeg vurderte også Furusjøen, men har noen strabasiøse planer søndag , så det utgår. Ville nok blitt desidert sist i pathfinder-klassen også :-)
The quick brown fox jumps over the lazy dog.
|
|
|
|
|