Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvor høy intensitet til og fra jobb?

Hvor høy intensitet til og fra jobb? #1643461 16/07/2013 06:36
G
grr Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
G
Fikk meg pulsmåler til telefonen for et par dager siden, og har aldri brukt det før. Har en mil hver vei til jobb, og lurer på om intensiteten er grei for to slike økter hver dag? Står da opp, drar på meg sykkelklærne og rett på offroadsykkelen. Lite trening utenom, men prøver å få til en litt lenger tur til eller fra jobb en gang i uka.

http://runkeeper.com/user/gunrys/activity/209628853

Har ikke målt makspuls, men er 32 år.

Målet er enkelt og greit god form, og på sikt å få av 14-15kg.

Redigert av grr; 16/07/2013 06:43.
Re: Hvor høy intensitet til og fra jobb? [Re: grr] #1643610 16/07/2013 10:16
Moonlit Offline
Ringrev
Ringrev
Får ikke sett pulsen din der uten å logge inn.

Vil ikke anbefale deg å kjøre "hardt" hele veien til jobb, det er en dyd å kunne sykle sakte! Jeg synes det er litt morsommere å se meg ut et par segmenter som man kan sykle fort, f.eks mot slutten av turen slik at du får litt rolig oppvarming. Gjerne 2 eller flere segmenter, f.eks i bakker, så får du litt intervalltrening også.

Tving deg så til å faktisk sykle rolig utenom de segmentene. Om alle turene skal være "harde" så får du aldri sykla verken hardt eller rolig nok til å få et så bra treningsutbytte som mulig ICON_SMILE

Men for all del, det viktigste er å ha det gøy!

Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank
Re: Hvor høy intensitet til og fra jobb? [Re: grr] #1643665 16/07/2013 12:06
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Det blir vel hverken det ene eller det andre, med tanke på at det er bare er en mil og varer bare 20 minutter.
Totalt blir syklingen 100 km i uken. Det er da 100 km mer enn ingenting, men om det er nok til å skulle miste 14-15kg... Kommer jo an på hvor lang tid du ser for deg at det skal ta.
Selv hadde jeg et utgangspunkt på 110 kg og først etter 3000 km begynte vekta å gå ned uten å redusere matinntaket.

Anyway så er 100 km mer enn ingenting...

Re: Hvor høy intensitet til og fra jobb? [Re: grr] #1643666 16/07/2013 12:08
C
Chrstphrsn Offline
Entusiast
Entusiast
C
Interessant tema!
Er enig i det meste Moonlit skriver, men ikke ver redd for å trø på til jobb, du kan bli titt sur i bena, men det går over etter hvert som formen stiger ICON_SMILE

Mine erfaringer:

For to og et halvt år siden flyttet jeg hjem og fikk en jobb med en avstand på 7-8km, kjøpte meg skikkelig sykkel og startet å sykle til jobb.
Hadde da hatt en fire-fem år uten mye sykling, men har syklet en del terrengsykling tidligere(aldri konkurranse).
Målet var å komme i form igjen, og å gå ned 5-6 kilo i vekt.

Merket raskt at konkurranseinstinktet mitt var større enn forstanden, noe som gjorde at jeg lå opp mot makspuls hver vei, hver dag! idiot...

Resultatet var stive og sure ben og lite lyst til å trene etter jobb.

Fortsatte å sykle hardt(måtte sykle forbi alle jeg så)... Men prøvde å unngå makstoppene. Etter hvert som formen steg, ble jeg mindre og mindre stiv og sur i bena.
Etter et år stilt jeg til start i Nordsjørittet og kom inn på 03t06min, uten særlig mye trening annet enn jobbsykling. Det var en del raskere enn mange bekjente som sykler mye mer.
Det er nok mange faktorer som spiller inn på hvorfor jeg syklet så pass mye raskere enn jeg hadde forventet med det treningsgrunnlaget, men jeg er ikke i tvil om at å sykle korte turer med høy puls flere ganger i uken gir et godt løft i kondisjon. Dessverre det hjalp meg ikke i å ta av så mye. Høy puls gir stor forbrenning av glykogen, og det gjorde meg så sulten at jeg spiste tilsvarende mer(eller litt til)..

Mot Nordsjørittet året etter startet jeg med bakkeintervaller og rolige langturer, noe som gav ytterligere forbedring i kondisjon, men fikk meg også en del ned i vekt.

Konklusjon:
Å sykle relativt hardt til jobb, samt en langtur i ny og ne, er en fin måte å komme i form på. Er hovedfokus å gå ned i vekt, kan det være lurt med litt mer langkjøring og eventuelt litt bakkeintervaller.

Re: Hvor høy intensitet til og fra jobb? [Re: grr] #1643728 16/07/2013 15:29
Z
Zaskarin Offline
Avhengig
Avhengig
Z
Sykler du fem dager i uken til jobb?
Hva med å sykle maks hjem fra jobb på mandag, onsdag og fredag, rolig resten. ?
Legg gjerne inn ei lita ekstra sløyfe med 10 min oppvarming før du knaller til hjem man, ons og fre.

Re: Hvor høy intensitet til og fra jobb? [Re: grr] #1644557 18/07/2013 10:06
G
grr Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
G
Takker for tips. ICON_SMILE

Ser jeg har vært grundig lurt av Runke-Per. Har lagt ved det jeg ser som bilde. Makspuls på 168 på denne turen, snitt 142, utenom "oppvarmingen" så ligger jeg nok stort sett på 70-80%.

Ja, jeg sykler til og fra fem dager i uken. 100km er ikke allverdens, men jeg merka fort store forskjeller. Faktisk så brukte jeg elsykkel i starten for å holde oppe motivasjonen til å sykle hver dag, uansett vær. Ga det jeg hadde med den og, men nå sykler jeg nesten like raskt med vanlig MTB som jeg gjorde på det raskeste med elsykkel for 2-3 mnd siden, så den har ikke vært i bruk siden det. Den største forskjellen var den dagen jeg merket at jeg kunne holde høye gir og klare å holde 25km/t+ i en del oppoverbakker jeg før måtte ned på 3.-4. gir i. Samtidig begynte bekledning å komme i orden, og alt har gått seg til og på en måte blitt kjekt. Har lyst til å sykle hver dag nå, uansett vær. Madammen syns jeg er helt idiot som "kappsykler" hver dag og kommer hesblesende hjem, men for meg er "konkurranseaspektet" i det noe av det som gjør at jeg gidder.

Chrstphrsn, Det du skriver hørtes veeldig kjent ut. Konklusjonen din høres fornuftig ut, og målet er å få til to 20-30km turer i uka, men sliter litt med å få alt til å gå sammen med familieliv og barnehageleveringer med sykkel.

Grunnen til at jeg spør er delt, både om det er bra for kroppen og hva en får best treningsutbytte av. Det hender jeg tenker at det kanskje ikke er helt bra å ta en Northug ti ganger i uka...

Vedlegg
runkeeper.JPG (96.84 KB, 357 nedlastinger)
Re: Hvor høy intensitet til og fra jobb? [Re: grr] #1644716 18/07/2013 16:47
Z
Zaskarin Offline
Avhengig
Avhengig
Z
Trenger ikke ha all verdens med hjerneceller for å skjønne at framgangen vil utebli om du kjører maks hver dag..annenhver dag derimot bør jo gå bra.

Re: Hvor høy intensitet til og fra jobb? [Re: grr] #1644726 18/07/2013 17:07
R
Rexenes Offline
Avhengig
Avhengig
R
Mulig jeg har lite hjerneceller da, for jeg tror makskjøring 2x 20 min 5 dager på rappen vil gi god effekt. Som det meste av trening gjør. Tror også det vil gi minst like mye som annenhver dag.

jeg vil bli som jesus, gå i hvite klær.
Re: Hvor høy intensitet til og fra jobb? [Re: grr] #1644744 18/07/2013 17:38
Z
Zaskarin Offline
Avhengig
Avhengig
Z
en uke eller par uker går jo bra ja, det blir jo periodisering, men å kjøre dette hver dag ukevis/mndvis vil nok resultere i tunge bein og generelt lite villig kropp.

Re: Hvor høy intensitet til og fra jobb? [Re: grr] #1644905 18/07/2013 20:41
R
Rexenes Offline
Avhengig
Avhengig
R
Vi er sikkert ikke veldig uenige her, men.. Jeg tror at omtrent uansett hvordan man trener så hjelper det på (i hvert fall i forhold til om man ikke trente). Og etter hva jeg ser av treningstips rundt om, finnes det nå så mye forskjellige veier til Rom - at man neppe kan gå særlig feil..

jeg vil bli som jesus, gå i hvite klær.
Re: Hvor høy intensitet til og fra jobb? [Re: grr] #1646825 23/07/2013 17:44
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Alt kommer ann på restitusjonen din.
Tren mer enn du restituerer og du får stillstand eller tilbakegang. Restituer mer enn du trener (bort) og du får fremgang. Hva som er optimalt skjæringspunkt, hva du trenger å trene på etc. er vel individuelt.

I starten funker "alt". Når man blir bedre trent så må kvaliteten på øktene økes for å få fremgang.

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Hvor høy intensitet til og fra jobb? [Re: Elgvenn2] #1648400 27/07/2013 06:31
V
varg.78 Offline
Fersking
Fersking
V

Hei grr,

Her er et par ting du kan tenke på om du kan få til en gang i blant:

-Dersom du har lite tid men kona synes du kjører fra hardt hjem fra jobb så høres du jo ut som du ikke trenger så kjapt hjem :-) Jeg er ikke så flink som deg til å sykle til jobb, men de få gangene jeg gjør det så tar jeg omveien så hvertfall en av retningene kan bli en 20-25km tur istedet for 7-8K. Da får du kort en lite times tur minst og mer km per uke. Kona tror du sykler rolig hjem, bare ta det litt rolig de siste 3 minuttene så du får tilbake pusten :-)

.Vet ikke om konkurranseinstinktet tillater det, men du kan jo gjøre jobbturen til en intervalløkt. Dvs du tar det faktisk litt rolig i perioder, og har du noen bakker, eller kan legge turen om noen bakker på veien er det bare å vente til de kommer og kjøre hardt der for å få intervaller, Jeg tror ikke slike intervaller trenger å være så lange, kjør bare hardere dersom bakken ikke mer mer enn 1-2 minutt lang.

-kristian

Re: Hvor høy intensitet til og fra jobb? [Re: grr] #1653615 06/08/2013 01:23
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: grr
Madammen syns jeg er helt idiot som "kappsykler" hver dag og kommer hesblesende hjem, men for meg er "konkurranseaspektet" i det noe av det som gjør at jeg gidder.

Rett innstilling ! Madammen synes bare egentlig du er helt idiot fordi syklingen tapper deg for overskudd til kveldskosingen ICON_TONGUE

Fortsett å tren som du skulle vært disippelen til Ivan Abadijev. Du kaller perioden med sure ben for idiottrening. Han ville kalt det forutsetningen for det du senere opplevde som "riktig trening som gav fremgang og overskudd". Prinsippet hans er å bryte ned, for så bryte mer ned osv, slik at kroppen stresses til å øke produksjonen av det meste for restitusjon. Gjerne 3 av 4 uker. Så en "deload" uke hvor man har noe mer teknikkfokus, noen flere lettere økter med elementer av maks (bakkedrag f.eks). Det er i denne uken løfterne til Abadijev skulle sette ny PR

Hva som er sannheten i dette, er vanskelig å si og også individuelt. Men ingen har produsert flere mestre enn Abadijev gjorde og det gjenstår som et faktum.
Synes ikke du skal dempe innstillinga di fordi andre sier det. Er tross alt den som faktisk gjør at noen kan bli best i utgangspunktet. Kanskje du skulle konkurrere litt mer mot deg selv og egne gir, enn bare å skulle forbi andre. En ide her, er 2 vesker på sykkelen med vekter i, som bare du ser at du bærer på. Altså du tvinger deg selv til å slutte å måle deg selv i forhold til Frøken Sommersyklist foran deg på veien.
Når du virkelig er på grensen til å være overtrent, eller kanskje småsyk av den, passe outgassed, så merker du det på det meste. Kanskje til og med hjernen vil be deg roe ned litt.
Ha i mente at det har vært få dødsulykker i oppoverbakker, enda færre i oppoverbakke i lav fart (vekter i veska), men likevel er det alltid bakkene opp og ikke ned, som skiller klinten fra hveten i de store rittene

Redigert av Abit; 06/08/2013 01:28.
Re: Hvor høy intensitet til og fra jobb? [Re: grr] #1653834 06/08/2013 09:56
D
Dinho07 Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
D
Jeg har egentlig samme problemstilling selv. Blir fort donaldsykling uten mål og mening (har jo spart bensin og miljø, da :-p ).

Kan et alternativ være naturlig intervall? Eller fartslek?
Hvor stor utbytte har disse på 10-15 km lange løyper?

Re: Hvor høy intensitet til og fra jobb? [Re: Dinho07] #1654514 07/08/2013 05:12
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: Dinho07
Jeg har egentlig samme problemstilling selv. Blir fort donaldsykling uten mål og mening (har jo spart bensin og miljø, da :-p ).

Kan et alternativ være naturlig intervall? Eller fartslek?
Hvor stor utbytte har disse på 10-15 km lange løyper?

Sett den på singlespeed. Det gir naturlig intervaller. Hine haarde dagar. Også lett å se progresjon etterhvert (gitt at du ikke bor i et blåsehål) som man klarer et tyngre gir. Fordelen med å bruke girsykkel til dette er mange. Bl.a. den dagen kroppen er helt outgassed og man bare må bruke et lavere gir opp en av de tøffere bakkene på strekningen.

Utbytte er hva du gjør det til selv. 10 km daffetempo har halvparten av utbytte til 20km daffetempo. Begge har lite for seg, etter min mening, sånn bortsett fra at man holder seg unna sofa, chips, røyk og kjøleskap. Alt som får opp puls er bra. Dessuten er det ikke mulig å liggge i toppsona så lenge. På en 10km rekker man fint 2-4 ganger opp i sone 5. Høres lite ut, men gjennomsnittsOla har er kanskje i den sona 1 gang pr 5. år.

Don't overanalyze, just do it

Re: Hvor høy intensitet til og fra jobb? [Re: grr] #1654661 07/08/2013 08:35
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Jobbsykling er veldig familevennelig trening. Det er "gratis tid", hvis man bruker 40 min på å komme seg på jobb med bil/buss og 1 time når man sykler så koster det deg bare 20 min for å trene en time. Genialt!

60-70% av all min trening er jobbsykling. Sykler da alltid rolig til jobb, midt i sone 1, og finner evt på noe på vei hjem. 2 ganger i uken legger jeg inn 5 bakkedrag, resten av dagene varierer jeg mellom rolig hjem (kanskje en omvei hvis sola skinner) eller full fart hjem.

Trener da 7-8 timer til å fra jobb, men netto så bruker jeg bare 3-4 timer. Som sagt genialt!

Jeg vil råde deg til å sette opp en ukeplan for syklingen, med rolige og harde dager. Prøv å legg en rolig dag etter de harde.

Re: Hvor høy intensitet til og fra jobb? [Re: grr] #1656060 08/08/2013 20:41
P
påhodetoverstyre Offline
Entusiast
Entusiast
P
Har feire nå. Hadde meg en nydelig langtur på ræsern i indre bygder nord for Kristiansand. Tenkte ikke over det. Men havnet midt i et jobb sykling rush ut av Kristiansand mot øst. Hel... for et tempo. Bånn gnur opp hver eneste bakke. Døds gøy. Må få meg jobb i sentrum.....

Re: Hvor høy intensitet til og fra jobb? [Re: grr] #1656064 08/08/2013 20:46
P
påhodetoverstyre Offline
Entusiast
Entusiast
P
Har feire nå. Hadde meg en nydelig langtur på ræsern i indre bygder nord for Kristiansand. Tenkte ikke over det. Men havnet midt i et jobb sykling rush ut av Kristiansand mot øst. Hel... for et tempo. Bånn gnur opp hver eneste bakke. Døds gøy. Må få meg jobb i sentrum.....

Re: Hvor høy intensitet til og fra jobb? [Re: grr] #1665776 22/08/2013 18:36
P
PeterLynn Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Henger meg litt på denne tråden, sykler en del til jobb, prøver med to til fire ganger i uka. Er ca 10 km. Til jobb er veldig greit, hjem har jeg muligheter for godt treningsutbytte, kan velge mellom ulike motbakker den værste er 2 kategori med 350 meter. Jeg må uansett opp en sammenhengende bakke med 270 meter på den letteste ruten.
Jeg sliter mest med sure lår, pusten er ikke så ille i disse bakkene. Det går stort sett alltid så fort jeg orker "takket" være strava. Bør jeg få inn intervaller for å øke o2 opptak eller vil dette bli bedre etter hvert?
Jeg mener selv jeg sykler med ganske høy frekvens, tipper mellom 70-80. Sykler jeg med tyngre gir surner beina fullstendig.

Re: Hvor høy intensitet til og fra jobb? [Re: grr] #1665915 22/08/2013 20:31
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sure lår er dårlig restitusjon. Du kan være overtrent, muskelmessig. Vevet må få tid til å styrke seg opp. Det kan være sykdom/allergi som påvirker energiopptaket. Det kan også være matvanene, generelt stress og lite søvn. Legg styrkedrag på hylla en uke, øk kadensen litt, og prøv noen tunge drag neste uke. Funker det, så kan du eksperimentere litt med restitusjonstiden du personlig behøver. Eventuelt søvn, kosthold og andre variabler, som man ikke ofte er helt herre over selv i A4-livet, som neste steg.

Har en totalt uvitenskaplig positiv erfaring med bruk av kreatin for å motvirke sure lår under perioder med høge styrkemengder.

Redigert av Abit; 22/08/2013 20:33.
Re: Hvor høy intensitet til og fra jobb? [Re: PeterLynn] #1667955 26/08/2013 08:28
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: PeterLynn
Henger meg litt på denne tråden, sykler en del til jobb, prøver med to til fire ganger i uka. Er ca 10 km. Til jobb er veldig greit, hjem har jeg muligheter for godt treningsutbytte, kan velge mellom ulike motbakker den værste er 2 kategori med 350 meter. Jeg må uansett opp en sammenhengende bakke med 270 meter på den letteste ruten.
Jeg sliter mest med sure lår, pusten er ikke så ille i disse bakkene. Det går stort sett alltid så fort jeg orker "takket" være strava. Bør jeg få inn intervaller for å øke o2 opptak eller vil dette bli bedre etter hvert?
Jeg mener selv jeg sykler med ganske høy frekvens, tipper mellom 70-80. Sykler jeg med tyngre gir surner beina fullstendig.

Mener du høydemeter eller er bakken 350 meter lang?

Uansett jeg hadde droppet å sykle "så fort jeg orker" hver gang. Ta feks to dager i uken, hvor du heller sykler bakken så fort du orker 4-5 ganger, så kan du ta det rolig de andre dagene og heller sykle en omvei hjem. Prøv også og ikke ta bakkedragene to dager etter hverandre.

Re: Hvor høy intensitet til og fra jobb? [Re: Dexter] #1673167 01/09/2013 19:45
P
PeterLynn Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Bakken har 350 høydemeter, den er ca 5km lang, eventuelt kan jeg sykle 270 høydemeter over 4,5 km. Burde kanskje ta med pulsklokka og la den styre mer og prøve å ignorere strava.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå