Jeg har lagt merke til at Paintball er en schleger og stadig gjenganger når bedrifter / organisasjoner arrangerer "get-together-happeninger" for personale / ansatte. For min egen del kunne jeg aldri tenke meg å peke på noe menneske med våpen, ekte eller leketøy. Og her skal det sies at jeg egentlig kanskje er jeger av natur - med en hel rekke dertil hørende våpen)
Hva slags instinkter er det paintball egentlig fremelsker,hvor ligger morskapen? Kun lek ? Mon det.Men hva slags personlige egenskaper er det vi egentlig burde fremelske.
Jeg har alltid sagt nei til deltakelse i paintballinga - og i blant blitt avkrevd begrunnelse ( som skissert ovenfor) med undrende sukk som tilsvar. Jeg skal ikke trekke det for langt, men jeg må si at jeg opplever det som temmelig ubetenksomt at paintballskytinga fremstår som aktuell "lek" og uproblematisk selv etter 22 juli. Men kan hende er det jeg som er helt på jordet,eller ????
Vi var en kompisgjeng som drev med dette for snart 20 år siden. Har aldri satt meg ned å analysert hva som var artig, med føler ikke at det var noen undertrykt drapslyst som gjorde det gøy. Ei heller har det senket min terskel for å skyte noen med et ekte våpen.
Synes også sammenligningen med 22. juli er litt smakløs. Paintball er bare en avansert versjon av snøballkrig eller coboy og indianer.
Hva med vannpistol? Innenfor eller utenfor? Jeg synes både vannpistol med ungene og markør/malingsballer med jevnaldrende er moro. Vannballonger er også moro, til tross for at barn i afrika som kaster håndgranater ikke er det.
Å trekke inn 22. juni blir helt håpløst. Om du nevner det når folk spør hvorfor du ikke vil være med å leke, så skjønner jeg at du møtes med øyerulling.
Selv om man ikke gir barna lekevåpen, finner 2-åringer seg en pinne og sier pang pang uansett. Man for satse på at den oppdragelsen de får og holdningene de etterhvert tilegner seg forhindrer at de blir drapsmenn av den grunn.
Dette kan jeg litt om. Jeg har nærmere 10 år som aktiv paintballspiller bak meg - flere av de på høyt nivå i Norge. (Det finnes faktisk ligaspill i Norge, selv om det ikke er så kjent) Jeg har også deltatt på mange internasjonale turneringer, de fleste i Sverige, men også i Europa. Og flere år i styret i både forbund og liga, med mye arbeid mot offentlige myndigheter som Politidirektoratet, DSB etc.
Jeg har vokst opp med en far som er jeger, og har skutt relativt mye på blink i min ungdom. Og respekten for våpen setter jeg høyt.
Når vi begynte var det som en forlengelse av vanlig lek og moro blant kamerater - (innblandet litt fandenivoldskhet kanskje.) En mer moderne variant av cowboy og indianer som vi lekte med kruttlappistoler før dette.
Men mitt inntrykk er at respekten for markørene som et potensielt farlig våpen, er tilstede hos de aller fleste som driver med det. (Det er forøvrig underlagt våpenloven på lik linje med vanlige våpen)
Når vi avanserte til konkurransespill var det aldri noen underliggende behov for å skade eller skremme andre - det var en konkurranse der det laget med best strategi og mest finslipt samspill, vant. En fantastisk idrett (jeg velger å kalle det det) hvor kravene til finslipt teknikk, fysisk kondisjon og evne til samarbeid skiller de beste fra de gode.
Jeg forstår skepsisen din godt, men i mine øyne blir det ikke verre enn hva man gjør det til selv. Jeg ville aldri ha drevet med det om jeg skulle betraktet det som et våpen jeg ville skade andre med.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Jeg har også drevet en del med jakt og våpen, og hadde samme betenkeligheter: sikte og "skyte" på mennesker! Endatil sine egne venner. Etter å ha prøvd paintball måtte jeg konkludere med at dette er uskyldig moro.
En reel bekymring er likevel malingskuler på avveie: en bekjent av meg fikk en kule innunder masken og mistet nesten synet.
Hva syns du om airsoft da? Som i norge hovedsaklig brukes i milsim sammenheng (militær simulering), det skytes fortsatt på hverandre, og her med våpen som ned til 99% detaljnivå er lik det ekte våpenet (utseende). Jeg har drevet med dette i noen år, og for meg handlet det alltid om rollespill, sagt på en enkel måte. Det er flere, rundt i norske klubber, som også jobber i militæret og tjenestegjør/gjort i afghanistan, så det er blant de aller fleste steinhard respekt og disiplin til våpenbruk, og sikkerhet er høysetet.
Jeg synes ikke sammenligningen med kanonball er så god. Kanonen i kanonball er bare i navnet.
Slik jeg forstår det, handler paintball om å skyte på folk med en dings (dere kaller det 'markør'?) som er underlagt Våpenloven. Å sammenstille denne dingsen med et skytevåpen er derfor ganske nærliggende. Paintball ligner derfor mer på å skyte på folk med virkelige våpen enn kanonball ligner på å skyte med kanon.
Nå mener jeg ikke at man blir massemorder av å drive med paintball, men at denne leken skal imitere det å skyte på mennesker, er da helt åpenbart. På samme måte som leirdueskyting imiterer fuglejakt.
Vi har NERF-pistoler på jobb. Det å ha en 10 minutters nerf-combat gjør at humøret stiger og de siste timene av arbeidsdagene blir mer lystbetont og blir lettere.
Vi ble enige om å ta en pause en stund etter 22. juli men er i full gang igjen nå.
Jeg fant et nytt håndvåpen på kontoret i dag som har mye lenger rekkevidde enn noen av de vi har på jobb allerede. Det er også så lite at det kan skjules for bakholdsangrep. Gleder meg til å komme på jobb i morgen. Fredagskampene er desidert morsomst.
Vi har kun én regel: Ikke sikte på ansiktet.
Kan ikke helt se at paintball er spesielt mye verre på prinsipielt grunnlag enn en god kamp med myke skumpiler.
Jeg har i likhet med Anders spilt aktivt i en del år, dog lenge siden. Jeg tror mye av inntrykket folk sitter med av paintball stammer fra 'løpe i skogen med sorte markører', gjerne ifm utdrikningslag. Forskjellen mellom det og de som spiller på bane er meget stor. Ingen kamo, masse farger og markører som kun har avtrekker og løp til felles med et ekte våpen. De som spiller på ypperste nivå er meget godt trent og i USA (hvor ellers...) kan man gå paintball-linjen på lik linje som snowboard. Paintball som idrett er cowboy og indianer ispedd sjakk, med puls og adrenalin i taket. Fikk nesten lyst til å begynne igjen
You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
Greit å kunne skille mellom lek og alvor? Klarer man ikke å se forskjellen på det så er det kanskje greit å droppe å bli med på paintball. Hva med skytespill eller voldelig spill på pc/xbox/ps? Bør forbys?
Ønsker å kjøpe : Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
Greit nok å ikke like noe, men å dra paralleller til 22/7 synes jeg er noe overdrevet. Paintball i den formen jeg har prøvd det synes jeg også er såpass fjernt fra reell våpentrening at jeg synes det har mer med snøballkrig å gjøre enn å skulle trekke linjer til 22/7. Jeg hadde følt meg mer ukomfortabel på praktisk skyting hvis skivene her til lands hadde hatt menneskeform, for å si det sånn.
Jeg synes både paintball og kampsporttrening bør være mulig å drive med uten at man skal føle man tråkker over noen streker ifm skyting på uskyldige eller blind vold på gata.
Jeg respekterer selvfølgelig trådstarters valg. Men det er viktig å unngå å dra noen som helst paralleller mellom lovlig bruk av våpen og ulovlig bruk av våpen. Det være seg "ekte våpen" til jakt eller sportsskyting, såvel som paintballmarkører.
Jeg mener at riktig (les: Lovlig) bruk av våpen i sport og fritidssammenheng kun er positivt. Jeg er helt sikker på at mange som har startet med paintball/jakt/sportsskyting har fått et sunnere forhold til våpen etter at de kom inn i et miljø hvor de aller fleste tar avstand fra ulovlig bruk av våpen. Å trekke inn 22. Juli er i mine øyne smakløst!
mange interessante refleksjoner her ( og idrettsaspektet har jeg ikke visst om ! -A A.R : det var opplysende! ) Men, jeg stoler på mine spinale intuisjon som fortsatt sier et definitivt NEI til paintball.
Jeg har aldri vært i den situasjonen at noen har invitert meg med på noe sånt, så jeg har ikke aktivt satt meg inn i hva dette går ut på. Jeg synes likevel at bruken av ordet "markør" om en geværliknende sak som skyter prosjektiler med maling mot andre personer, der en fulltreffer setter vedkommende ut av spillet, minner om spesielt det amerikanske forsvaret sine omskrivinger av alt som minner om krig og død.
Paintballmarkører ble utviklet for merking av trær og buskap en gang på 60-70 tallet så vidt jeg husker. Jeg syns det tegner et greit bilde av hva motivasjonen for å lage det var. Siden har det utviklet seg til mange andre bruksområder, men den opprinnelige motivasjonen var neppe noe man kan sammenligne med tradisjonelle skytevåpen.
Forøvrig har vi i Norge, fra forbundshold, ikke jobbet for å få senket aldersgrenser, bare tydeliggjøring av ansvarsforhold og muligheter for yngre til å spille. Iht Våpenloven må en myndig person eie markøren, og står ansvarlig for all bruk knyttet til denne. Det syns jeg er et ganske sunt forhold.
(Tankekorset er jo at det ikke finnes NOE praktisk regelverk for trykkflaskene som brukes sammen markørene. Disse er normalt 300 Bars karbonfibertanker som man slenger seg ned i bakken med... Det syns jeg er mye skumlere enn markørene.)
Redigert av Anders A-R; 28/06/201319:20.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Samme hva det heter, det gjør jo akkurat det samme Synes egentlig det blir litt barnslig å sammenlikne det med dreping og blande inn moral, etikk og alt det pisset der. Alle oppegående mennesker vet hva det går ut på, og kan skille det fra voldshandlinger, herregud...
Det hadde vært kulere med nicknamet copycat, eller enda-en-light-nihilist-på-illustrert-vitenskaps-nivå...
Syns paintball er veldig avhengig av hvem jeg spiller mot. Er det en lær.. jeg mener, er det Stevie Wonder så er det kanskje ikke så mye som kan gå galt. Men jeg har sett slike skader selv- ekkelt.
Vi var på klassetur nå like før sommerferien og spilte paintball, alle syntes det var øy utenom han som ble truffet først, han gadd ikke mere Jenter å gutter var med, tilogmed lærere
Men du må huske på at det heter markør, og du markerer noen