Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Avstemming i Dagbladet

Avstemming i Dagbladet #1629155 19/06/2013 20:03
O
ozzy Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
O

Redigert av ozzy; 19/06/2013 20:04.

Nordmarksrittet
Nedenom og hjem
www.oslosykkelcup.no
Re: Avstemming i Dagbladet [Re: ozzy] #1629158 19/06/2013 20:08
1
10538elo Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
1
mulig jeg banner i kjerka her, men er det sykkelfelt sykler man der.

Re: Avstemming i Dagbladet [Re: ozzy] #1629172 19/06/2013 20:26
Akaly Offline
Veteran
Veteran
Quote:
I tillegg er dette sykkelfeltet i Kirkeveien altfor smalt. Jeg har målt det ned til 80 cm, til sammenlikning er styret på sykkelen min 70 cm, sier Torvund til Dagbladet.

Jusprofessoren er tydeligvis stisyklist. ICON_SMILE

Re: Avstemming i Dagbladet [Re: ozzy] #1629174 19/06/2013 20:27
PålGnål Offline
Veteran
Veteran
Hva i alle dager er vitsen med å provosere på den måten der?
Det er slik at jeg har vanskelig å tro at dette er en "syklist." Jeg innbiller meg at dette må være en sykkelhater som har laget denne filmen for å fremme sykkelhat. At en av "våre" kan være så tett i pappen som dette, det nekter jeg å tro. Og er det en her inne på forumet så gir jeg deg en klar beskjed: SKJERP DEG!

På tide å begynne å trene igjen...
Re: Avstemming i Dagbladet [Re: ozzy] #1629178 19/06/2013 20:30
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Sjelden jeg holder med bilistene når det gjelder syklister/bilister i trafikken, men herregud for en provoserende tulling denne syklisten. Bruker sjelden sykkelfelt selv, men når det gjelder Ring 2 i rushen så bør man være litt smidig. Og har han så dårlig kontroll på en sykkel at han ikke tør å sykle i sykkelfeltet så bør han sykle i gangfart på fortauet.

Re: Avstemming i Dagbladet [Re: ozzy] #1629183 19/06/2013 20:37
ØyvindHr Offline
Ringrev
Ringrev
Mange steder i rushen står bilene faktisk stille, og nesten uten unntak i veien for seg selv :o) Hvorfor hater de ikke hverandre i samme grad?

Med fremveksten av sosiale medier og adgang til å kommentere blir det bare mer og mer tilspisset.
Hvorfor er ikke Politi mer på banen? De kunne jo vært mer aktive begge veier, men det er vel ikke så sikkert politiet har noe sans for syklister de heller? De kunne jo syklet i sivil ;-)

Re: Avstemming i Dagbladet [Re: ozzy] #1629186 19/06/2013 20:39
tobiast Offline
Ivrig
Ivrig

Re: Avstemming i Dagbladet [Re: ozzy] #1629194 19/06/2013 20:44
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Sånn er det når man sykler i trafikken i (stor)byen. Kan ikke forvente å sykle rundt i sin egen såpeboble, da må man sykle sti!

Re: Avstemming i Dagbladet [Re: tobiast] #1629201 19/06/2013 20:49
PålGnål Offline
Veteran
Veteran

Det hadde vært en mer passende film å servere Dagbladet, men det er nok ikke like tabloid.

På tide å begynne å trene igjen...
Re: Avstemming i Dagbladet [Re: ozzy] #1629202 19/06/2013 20:49
B
biffo Offline
Entusiast
Entusiast
B
Nå sykler han jo faktisk like fort som trafikken i venstrefeltet, faktisk også fortere til tider, så det største problemet er nok inni hodet til drosjesjåføren, at den generelle følelsen av å ligge bak en sykkel for ham er helt feil.

Og kan bekrefte at det sykkelfeltet ikke er noe særlig! For de som er ukjent i området så går det faktisk ganske bratt nedoverbakke her til å være en bygate, så det er intet problem å holde godt tempo på sykkel.

biffo

Re: Avstemming i Dagbladet [Re: ozzy] #1629209 19/06/2013 20:57
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Jeg får ikke sett videoen pga treg internett, men jeg tror ikke jeg har syklet i fartsgrensen før uten å bli forbikjørt. Det må være et sant helvete for en sånn bilist å ligge bak en syklist som holder fartsgrensen, uten å ha en plass å kjøre forbi. Sikkert AP sin skyld. Osv.

Re: Avstemming i Dagbladet [Re: ozzy] #1629217 19/06/2013 21:02
T
towi Offline
Ringrev
Ringrev
T
Å legge seg helt opp i bakhjulet på en syklist er farlig
Uansett om syklisten er aldri så provoserende...

Dessuten er det ulovlig:
http://www.dinside.no/845135/heftig-straff-for-kort-avstand
Her skulle det vel strengt tatt vært inndratt er førerkort.

Re: Avstemming i Dagbladet [Re: ozzy] #1629221 19/06/2013 21:04
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Smidighet er som sagt tingen her... Har syklet denne strekningen hundrevis av ganger selv. Ikke noe som helst problem å legge seg mot høyre, i allefall mot sykkelfeltet om ikke inn i, for å slippe frem biler.
Som professoren sier, ja han har jo reglene på sin side, men igjen, skal alle stå på sitt i trafikken blir det i allefall kaos.

Tenk også om alle i trafikken i Oslo skulle stoppet midt i veibanen hver gang noen lå litt nærme bak... Hadde vært moro.

Re: Avstemming i Dagbladet [Re: aug11x] #1629248 19/06/2013 21:45
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Sitat: aug11x

Tenk også om alle i trafikken i Oslo skulle stoppet midt i veibanen hver gang noen lå litt nærme bak... Hadde vært moro.

Hadde egentlig vært helt topp, da hadde det fort blitt slutt på rævkjøringa.

Re: Avstemming i Dagbladet [Re: ozzy] #1629263 19/06/2013 22:09
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Jussprofessoren sier mye glupt, da. Men som vanlig er kommentarfeltet fullt av ubehagsytringer mot syklister (dvs egentlig ganske gjennomsnittlige mennesker), og ingen fokuserer på det man kan gjøre noe med - nemlig bedre sykkelfelt og bedre trafikktilrettelegging.

Re: Avstemming i Dagbladet [Re: ozzy] #1629277 19/06/2013 22:27
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Terskelen for å få sertifikat er tydeligvis er altfor lav. Og det samme gjelder taxiløyve. Kanskje ikke verdens mest smidige syklist, men definitivt gode eksempler på hvor håpløst det kan være å sykle i Oslo. Feltene er alt for smale, og bilistene kutter hjørner der de kan.

Ned mot Majorstua er det jo ingen problemer å holde fartsgrensa selv med jobbsykkel, men alle har et behov for å feie forbi uansett, for så å slenge seg på bremsen før fotoboks eller rødt lys...

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Avstemming i Dagbladet [Re: ozzy] #1629295 20/06/2013 01:41
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Syns det er skummelt at taxiselskapet selv uforbeholdent støtter idiotkjøringa. Her hadde vel en sakelig mail i retning selskapet vært på plass. Noen syklister tar jo med jevne mellomrom taxi også. Tviler på at trussel om boykott skremmer vannet av dem, men fortsatt...

Trønder osv
Re: Avstemming i Dagbladet [Re: ozzy] #1629315 20/06/2013 05:59
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Syklisten holder jo følge med trafikken. Selv etter å ha kranglet med drosjesjåføren havner han bak samme bil som før krangelen i neste lyskryss.

Jeg tror ikke sjåføren vil forbi. Han vil bare plage syklisten.

Syklisten stopper til og med på røde lys.

Re: Avstemming i Dagbladet [Re: tobiast] #1629337 20/06/2013 06:51
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

Brannfakkelalarm:
Syklisten holder jo her høyere fart enn bilen flere steder. Når vi hevder at vi har en naturlig plass i trafikkbildet på lik linje med bilistene, hvorfor skal vi da forvente å være fritatt for de ubehagelighetene bilistene må forholde seg i bytrafikken?

Hvorfor skal vi kunne "kreve" å holde vårt foretrukne tempo til enhver tid uten å måtte forholde oss til og bremse opp for kø, hindringer i veibanen, vimsete fotgjengere etc. på lik linje med bilistene? Det som hindrer oss hindrer også biltrafikken i tilnærmet like stor grad, feks. vil lastebilen som står halveis ut i sykkelfeltet like etter Majorstuakrysset skape stopp i biltrafikken når han skal inn i kjørebanen igjen.

Redigert av Torshov-Simen; 20/06/2013 07:00.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Avstemming i Dagbladet [Re: 10538elo] #1629347 20/06/2013 07:03
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Sitat: 10538elo
mulig jeg banner i kjerka her, men er det sykkelfelt sykler man der.

Jeg holdt på å bli kjørt ned i sykkelfeltet i Kirkeveien senest i går. Det er helt kriseelendig, mhp bredde, stand og at det er stadig skis med busslommer og avkjøring til høyre. Når det er sagt, så bruker jeg det fortsatt, men det er farlig.

Redigert av JonAre; 20/06/2013 07:03.
Re: Avstemming i Dagbladet [Re: ozzy] #1629348 20/06/2013 07:03
ØyvindHr Offline
Ringrev
Ringrev
Uten sammenligning forøvrig har jeg mange ganger opplevet at noen på død å liv MÅ kjøre forbi når jeg kjører elbil. Selv om jeg holder en fart på grensa pluss er (eller mer var for mange år siden) det noen som risikerer liv og lemmer for å komme forbi på de utroligste stedene.
En prøvde seg på yttern i en venstre sving i et veikryss en gang å han var millimeter far å kjøre seg selv i grøfta.

Er nok mye psykologi ute å går her. Mann med hatt var gjenganger i min ungdom, campingvogner og bobiler kan utløse samme behov for å kjøre forbi koste hva det koste må. Lastebiler og busser kan trigge mange...

Det værste jeg vet er når noen aktivt provoserer og presser grenser. Da kan jeg se rødt enten jeg kjører bil eller sykler (ikke stolt av det) , men ikke alle idioter bør slippe unna med sin oppførsel. Når noen ser deg i øya å presser deg av veien har de mistet enhver form for rett til respekt. enten jeg sitter i bil eller på sykkel. ;-)

Re: Avstemming i Dagbladet [Re: Torshov-Simen] #1629389 20/06/2013 07:45
G. Freeman Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Torshov-Simen

Brannfakkelalarm:
Syklisten holder jo her høyere fart enn bilen flere steder. Når vi hevder at vi har en naturlig plass i trafikkbildet på lik linje med bilistene, hvorfor skal vi da forvente å være fritatt for de ubehagelighetene bilistene må forholde seg i bytrafikken?

Hvorfor skal vi kunne "kreve" å holde vårt foretrukne tempo til enhver tid uten å måtte forholde oss til og bremse opp for kø, hindringer i veibanen, vimsete fotgjengere etc. på lik linje med bilistene? Det som hindrer oss hindrer også biltrafikken i tilnærmet like stor grad, feks. vil lastebilen som står halveis ut i sykkelfeltet like etter Majorstuakrysset skape stopp i biltrafikken når han skal inn i kjørebanen igjen.

Vel talt. Jeg synes vi syklister må stikke fingeren i jorda her. For the record - selv om jeg bor i rurale strøk nå har jeg 15+ år bak meg i Oslotrafikken, og er helt enig i at vi bør få flere til å sykle mer. Det bidrar til folkehelsa, miljø og mindre trafikkbelastning.

MEN, i flertallet av disse videoene jeg ser hvor syklister blir "hindret" i flyten er det jo bare normal trafikk i 90% av tilfellene; man må som bilister og andre trafikanter forholde seg til at veien er full. Når jeg kjører bil opplever jeg også at biler legger seg inn foran, at man må bråbremse, at det er trangt, at det er ekkelt å kjøre forbi parkerte biler osv. - man er i en storby med trafikk. Syklister må forvente at de opplever de samme utfordringene som biler. Å tro at man skal få sykle uforstyrret og 100 % trygt på RING 2 i rushtrafikken "fordi det er min forbanna rett" er jo i beste fall naivt etter mitt syn. Jeg forsvarer på ingen måte idiotkjøring fra bilister, men man må velge sine kamper her. I den ideelle verden skulle det vært helt trygt å sykle, ri eller la 7-åringen gå alene på en av Oslos mest trafikkerte veier i rustrafikken, men sånn er det dessverre ikke. I kampen mot bilen så taper de myke trafikantene hver gang. Så får man heller ta debatten om "hvorfor har vi ikke trygge sykkelveier - i verdens rikeste land osv....."

Apropos "det er min forbanna rett" osv - jeg så nylig episoden i Top Gear hvor de kjørte rundt i SørstatsHillbilly-USA med bilene dekorert med "MAN LOVE" og "COUNTRY MUSIC SUCKS". Det var deres forbanna rett ytringsfrihetens navn og de gjorde ikke noe galt, men det var ikke særlig smart....

Shut up legs!
Re: Avstemming i Dagbladet [Re: G. Freeman] #1629416 20/06/2013 08:17
I
imag Offline
Ivrig
Ivrig
I
Poenget er vel å kunne "kreve" at sykkelfeltet er forbeholdt syklende, ikke kreve å ikke bli hindret av annen trafikk. Hvis bilene kjører via sykkelfeltet til stadighet, blir det direkte skummelt og farlig å benytte det. I tillegg kan jeg nesten garantere at en del av de smartingene som tuter og peker på sykkelfeltet selv ikke har noen skrupler mot å parkere eller foreta andre "skulle bare"-manøvre i sykkelfeltet.

Nå blir man jo etter hvert herdet og forutser jo hvor bilistene kan være tilbøyelige til å plutselig vrenge seg ut i sykkelfeltet, men likevel lar jeg meg hisse litt opp og tar ikke fem øre for å kakke litt solid i bilen når dette skjer. Reaksjonen er ofte et vettskremt ansiktsuttrykk hos bilføreren, siden vedkommende plutselig innser at han "skiftet fil" til sykkelfeltet uten å sjekke bakover, og et øyeblikk tror han har kjørt over noen.

Re: Avstemming i Dagbladet [Re: ozzy] #1629430 20/06/2013 08:30
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Noen bilister er veeeldig opphengt i dette med sykkelfelt. I en av sidegatene her er det samme opplegget med sykkelfelt, og avkjøring til høyre som krysser feltet. Lav fartsgrense og nedoverbakke, slik at hastigheten til sykkel og bil er stort sett lik. Jeg har kommet nedover veien i sykkelfeltet med bil rett foran meg, som så signaliserer at han skal svinge av til høyre, over mitt felt. For at han skal slippe å forholde seg til vikeplikt for meg, legger jeg meg ut i det vanlige kjørefeltet bak bilisten. Jeg må bremse, men vikesituasjonen er mye ryddigere og i bilistens favør. Gjett hvem som blir fly forbanna for at jeg ligger i kjørebanen, bak ham ICON_TONGUE

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå