Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 4 1 2 3 4

Sure syklister i Randsfjorden Rundt.En brannfakkel

Re: Sure syklister i Randsfjorden Rundt.En brannfakkel [Re: tobiast] #1613986 27/05/2013 08:31
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: tobiast
Sitat: Mad-Max

...
Noen andre ryttere kom også opp fra sekken for å hjelpe til på slutten.(takk til dere!)

DU var IKKE en av dem, derfor fikk du den verbale overhøvlingen du fortjente!!

Lar dere ryttere fra andre klubber få bidra i rulla under lagkonkurranse?

-Tobias

Nå vet ikke jeg, men jeg leste det som at egne ryttere som hadde hvilt litt bidro litt igjen.

Redigert av Lurifax; 27/05/2013 08:31.

Re: Sure syklister i Randsfjorden Rundt.En brannfakkel [Re: BigHomer] #1613989 27/05/2013 08:32
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Sitat: BigHomer
Et litt annet spørsmål. Er det ok å ligge i pulja på fellesstart uten å bidra, så stikke de siste meterene (vinne pulja) eller blir folk sure da også?

Utrolig nok blir enkelte furtne, men det er ingenting å bry seg om. Det er et sykkelritt vi deltar i... Har du ligget og dratt hele veien og du allikevel havner bakerst i din gruppe ved målgang er du vel såkalt dumsterk som Alpers så elegant kalte det.

RoyE

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Sure syklister i Randsfjorden Rundt.En brannfakkel [Re: RoyE] #1614004 27/05/2013 08:48
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: RoyE
Et litt annet spørsmål. Er det ok å ligge i pulja på fellesstart uten å bidra, så stikke de siste meterene (vinne pulja) eller blir folk sure da også?

Utrolig nok blir enkelte furtne, men det er ingenting å bry seg om. Det er et sykkelritt vi deltar i... Har du ligget og dratt hele veien og du allikevel havner bakerst i din gruppe ved målgang er du vel såkalt dumsterk som Alpers så elegant kalte det.

RoyE

Vel, om du henger med gruppa, og har sjanse til å spurte om en god plassering er det ikke bare ok, men det er helt riktig.
Om du derimot er på stålet, mister gruppa, blir tatt igjen av en annen liten hyggelig gjeng som "tar deg med" til mål - da er det dårlig stil, og ikke minst meningsløst å skulle "vise muskler" de siste 100m, for å ende på plass nr 187 istedet for 193.
Men det er som sagt "lov".

Re: Sure syklister i Randsfjorden Rundt.En brannfakkel [Re: GVI] #1614014 27/05/2013 09:01
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vil bare minne om at det ikke er tillatt å spurte ved målgang på et turritt iht. turrittreglementet til NCF.

Re: Sure syklister i Randsfjorden Rundt.En brannfakkel [Re: GVI] #1614020 27/05/2013 09:10
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hehe, ja. En av de mange sovende regler i boka det der.

Snart Landeveisbirken. Fellesstartpuljer. Alltid herlig å se konflikten mellom de indoktrinerte storlagtempokjørerne og opportunistene i slike.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Sure syklister i Randsfjorden Rundt.En brannfakkel [Re: RoyE] #1614038 27/05/2013 09:32
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

Helt uenig. Som deltager i MOSJONISTRITT (og lik det eller ikke, det er det 99,9 % av oss her inne driver med) så er det en ting som er interessant, og det er slutt-tiden. Å spurte om plassering i aldersklassen er stusselig og uviktig. De som er "smarte" og ligger bak uten å bidra sørger for at hele feltet, dem selv inkludert, oppnår et dårligere resultat bare for å kunne havne 3-4 plasser opp på en betydningsløs resultatliste. Korttenkt, dårlig stil og elendig karma, kjeft, buksevann og kokos (uten hjelm) er fullt fortjent.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Sure syklister i Randsfjorden Rundt.En brannfakkel [Re: erling] #1614040 27/05/2013 09:34
tobiast Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: erling
Vil bare minne om at det ikke er tillatt å spurte ved målgang på et turritt iht. turrittreglementet til NCF.

Er ikke den regelen tatt bort?

Mvh
Tobias

Re: Sure syklister i Randsfjorden Rundt.En brannfakkel [Re: erling] #1614042 27/05/2013 09:36
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Det begynner å bli en del år siden det sto i turrittreglementet.... ICON_WINK

Re: Sure syklister i Randsfjorden Rundt.En brannfakkel [Re: GVI] #1614049 27/05/2013 09:44
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Så den har sovnet stille inn? Så flott! Er det for å være i sync med UCIs regler og granfondoritt ute i verden?

Re: Sure syklister i Randsfjorden Rundt.En brannfakkel [Re: Oystein L] #1614052 27/05/2013 09:46
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Oystein L

Jeg har gått ut på dato tydeligvis. Foreldet slik som turrittreglementet :-)

Re: Sure syklister i Randsfjorden Rundt.En brannfakkel [Re: GVI] #1614054 27/05/2013 09:48
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg skal kjøre Landeveisbirken til søndag. Starter i pulje 2. Skal bli spennende å se hvordan det blir kjørt der. Kampen om seieren skjer i pulje 1. Målet for pulje 2 bør være og få med flest mulig rundt til en best mulig tid. Noe jeg tror ikke vil skje. Blir nok støting og mye morsomheter tenker jeg. Sikkert noen som synes det er viktig å vinne pulje 2.

Re: Sure syklister i Randsfjorden Rundt.En brannfakkel [Re: erling] #1614060 27/05/2013 09:54
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Jeg skal kjøre Landeveisbirken til søndag. Starter i pulje 2. Skal bli spennende å se hvordan det blir kjørt der. Kampen om seieren skjer i pulje 1. Målet for pulje 2 bør være og få med flest mulig rundt til en best mulig tid. Noe jeg tror ikke vil skje. Blir nok støting og mye morsomheter tenker jeg. Sikkert noen som synes det er viktig å vinne pulje 2.

Lykke til. Jeg kjørte Landeveisbirken i pulje 2 i fjor og det var tilnærmet null vilje til å kjøre fort etter Militærveien (gruspartiet). Det blir kjørt hardt opp Duengerhøgda og Brøttumsbakken. Jeg lå alene i front i ca 10 minutter sammenhengende mellom Moelv og Brøttumsbakken. Sånn var det hvertfall med motvinden i fjor,

Re: Sure syklister i Randsfjorden Rundt.En brannfakkel [Re: KenR] #1614067 27/05/2013 10:00
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: KenR

Lykke til. Jeg kjørte Landeveisbirken i pulje 2 i fjor og det var tilnærmet null vilje til å kjøre fort etter Militærveien (gruspartiet). Det blir kjørt hardt opp Duengerhøgda og Brøttumsbakken. Jeg lå alene i front i ca 10 minutter sammenhengende mellom Moelv og Brøttumsbakken. Sånn var det hvertfall med motvinden i fjor,

Det burde vært kjørt motsatt. Hardt organisert på flatene, og litt rolig i bakkene for å få med flest mulig folk som kan bidra videre. Men jeg er ikke overrasket nei.

Re: Sure syklister i Randsfjorden Rundt.En brannfakkel [Re: erling] #1614080 27/05/2013 10:12
mojo Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Oystein L

Jeg har gått ut på dato tydeligvis. Foreldet slik som turrittreglementet :-)

AFP er det noe som heter ICON_WINK

Re: Sure syklister i Randsfjorden Rundt.En brannfakkel [Re: BigHomer] #1614093 27/05/2013 10:26
rockphotog Offline
Besatt
Besatt

Ja på begge. Det er slik sykkelritt kjøres i resten av verden. De som blir sure bør være det fordi de har blitt taktisk utmanøvrert.

Forresten, kan noen forklare hva som er greia med Norge og kjærligheten til lagtempo?

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: Sure syklister i Randsfjorden Rundt.En brannfakkel [Re: Torshov-Simen] #1614119 27/05/2013 10:56
M
martinO Offline
Fersking
Fersking
M
Sitat: Torshov-Simen

Helt uenig. Som deltager i MOSJONISTRITT (og lik det eller ikke, det er det 99,9 % av oss her inne driver med) så er det en ting som er interessant, og det er slutt-tiden. Å spurte om plassering i aldersklassen er stusselig og uviktig. De som er "smarte" og ligger bak uten å bidra sørger for at hele feltet, dem selv inkludert, oppnår et dårligere resultat bare for å kunne havne 3-4 plasser opp på en betydningsløs resultatliste. Korttenkt, dårlig stil og elendig karma, kjeft, buksevann og kokos (uten hjelm) er fullt fortjent.

Hæ? Hvem bryr seg om slutt-tiden i en fellesstart på landevei?

Re: Sure syklister i Randsfjorden Rundt.En brannfakkel [Re: martinO] #1614132 27/05/2013 11:09
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Enig! For de fleste av oss som aldri kommer til å spurte om seieren i et stort ritt. Så er det nestbeste å leke Cavendish, når man spurter om en hederlig 23 plass i Landeveisbirken.

Sykler man fellesstart så er litt av poenget å komme først i mål. Hvis ikke så kan man spare mye tid og penger ved å ta en treningstur.

Re: Sure syklister i Randsfjorden Rundt.En brannfakkel [Re: martinO] #1614147 27/05/2013 11:20
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: martinO

Hvem bryr seg om plasseringen i en fellesstart på landevei?
Konkurranse mot andre er aktuelt for eliten, vi mosjonister bør innse at det bare er oss selv og vår egen tid fra i fjor det er relevant å konkurrere mot.

Redigert av Torshov-Simen; 27/05/2013 11:20.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Sure syklister i Randsfjorden Rundt.En brannfakkel [Re: Torshov-Simen] #1614153 27/05/2013 11:23
Lurifax Offline
Besatt
Besatt

Konkurranse mot andre er aktuelt for eliten, vi mosjonister bør innse at det bare er oss selv og vår egen tid fra i fjor det er relevant å konkurrere mot.

Det du beskriver her heter trening - ikke konkurranse.

Re: Sure syklister i Randsfjorden Rundt.En brannfakkel [Re: Dexter] #1614158 27/05/2013 11:25
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: Dexter

Sykler man fellesstart så er litt av poenget å komme først i mål. Hvis ikke så kan man spare mye tid og penger ved å ta en treningstur.

Så hvis du feks. vinner klassen din i Nordmarka Rundt på 4.20 så er det en prestasjon du ville vært mer fornøyd med enn å bli nr. 7 på 3.58?

Vi er mosjonsutøvere, det er ikke en kjeft bortsett fra oss selv som bryr seg. Da er det bare tiden som er interessant fordi man kan konkurrere med seg selv fra år til år.

Re: Sure syklister i Randsfjorden Rundt.En brannfakkel [Re: Lurifax] #1614161 27/05/2013 11:28
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: Lurifax

Det du beskriver her heter trening - ikke konkurranse.

Godt du oppklarte det, var veldig usikker...
De fleste opplever nok at de yter mer med en formtopp i kroppen og startnummer på sykkelen, derfor deltar jeg også på ritt for å konkurrere med meg selv sammen med andre.

Re: Sure syklister i Randsfjorden Rundt.En brannfakkel [Re: Torshov-Simen] #1614172 27/05/2013 11:40
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Godt du oppklarte det, var veldig usikker...
De fleste opplever nok at de yter mer med en formtopp i kroppen og startnummer på sykkelen, derfor deltar jeg også på ritt for å konkurrere med meg selv sammen med andre.

Da er vi to, men så bryr jeg meg filla om noen stikker av etter at de har ligget i ryggen min også ICON_SMILE Vil de spurte så gjerne for meg. Hadde en fin hale jeg vistnok hadde hatt i ryggen i ca 4 mil på Grenserittet i fjor jeg, var dønn sliten for ikke å si utslitt når jeg jammen tok meg en pust og roet litt. Så da en kar bak meg, sa som det var - steike nå er beina ferdig.
Han smilte og sa, du har jo vært helt rå da, vi har så vidt holdt ryggen din de siste 4 mila, bra syklet - jeg lo litt, sa hey då, også forsvant de ICON_SMILE De slo meg med 1:30 eller noe sånt. Helt greit for meg. Jeg slo tida og egen målsetning med god margin og viktigst av alt - ikke gidder eller ønsker jeg å drive med voksenopplæring.

Hadde en flott tur, om enn noe slitsom ICON_SMILE Er det viktig å være først, vel så får man kjøre taktisk da - så enkelt er det. Gir man beng i dette (som meg) så får man bare regne med at de bak ha mer krefter (som er normalt)

Når det kommer til lagkjøring så er greia etter mitt syn enkel. Man blander seg IKKE inn i ei lag rulle. Da henger man på - det er lov, også er man der til man er i mål
Tolket nesten karen på en måte at han hadde lyst til å bidra på slutten, det er i seg selv positivt om han spør og de svarer ok. Sier de nei, så skal man respektere dette.

For dette var vel et eget lag i en TUR gruppe slik jeg tolker det. Kjører laget en lagkonkurranse så skal man jo rett og slett holde seg unna. De konkurrerer jo lag mot lag.

Re: Sure syklister i Randsfjorden Rundt.En brannfakkel [Re: Lurifax] #1614176 27/05/2013 11:43
tobiast Offline
Ivrig
Ivrig

For dette var vel et eget lag i en TUR gruppe slik jeg tolker det. Kjører laget en lagkonkurranse så skal man jo rett og slett holde seg unna. De konkurrerer jo lag mot lag.

De får svare selv, men jeg tror de startet i lagkonkurransen. Såvidt jeg forstod startet alle sorte/røde/hvite grupper i lagkonk.

-Tobias

Re: Sure syklister i Randsfjorden Rundt.En brannfakkel [Re: Torshov-Simen] #1614179 27/05/2013 11:45
M
martinO Offline
Fersking
Fersking
M

Ser ut som vi er på forskjellige planeter på akkurat dette området ICON_SMILE

Etter min mening er det totalt meningsløst å sammenligne tider fra år til år når det gjelder fellesstarter på landevei. Det er jo veldig mange andre faktorer i tillegg til din egen prestasjon som påvirker sluttiden her!

Re: Sure syklister i Randsfjorden Rundt.En brannfakkel [Re: Lurifax] #1614183 27/05/2013 11:48
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

Da er vi to, men så bryr jeg meg filla om noen stikker av etter at de har ligget i ryggen min også ICON_SMILE Vil de spurte så gjerne for meg. Hadde en fin hale jeg vistnok hadde hatt i ryggen i ca 4 mil på Grenserittet i fjor jeg, var dønn sliten for ikke å si utslitt når jeg jammen tok meg en pust og roet litt. Så da en kar bak meg, sa som det var - steike nå er beina ferdig.
Han smilte og sa, du har jo vært helt rå da, vi har så vidt holdt ryggen din de siste 4 mila, bra syklet - jeg lo litt, sa hey då, også forsvant de ICON_SMILE De slo meg med 1:30 eller noe sånt. Helt greit for meg. Jeg slo tida og egen målsetning med god margin og viktigst av alt - ikke gidder eller ønsker jeg å drive med voksenopplæring.

Hadde en flott tur, om enn noe slitsom ICON_SMILE Er det viktig å være først, vel så får man kjøre taktisk da - så enkelt er det. Gir man beng i dette (som meg) så får man bare regne med at de bak ha mer krefter (som er normalt)

Da tror jeg vil er ganske enige :-)

Jeg tror bare at dersom litt flere hadde hatt et like reflektert forhold til seg selv og sin egen rittdeltagelse så hadde det vært mye mindre kjefting og sure miner i rittene.
Som noen har nevnt lenger opp: det er like dårlig stil å spurte fra et lag man har hengt på som å kjefte på dem som gjør det, og i et mosjonsritt burde begge deler vært unødvendig da det er knekkende likegyldig om noen klarer å rykke fra med 2 sek. i siste bakken.

Re: Sure syklister i Randsfjorden Rundt.En brannfakkel [Re: Torshov-Simen] #1614184 27/05/2013 11:49
tobiast Offline
Ivrig
Ivrig

Så hvis du feks. vinner klassen din i Nordmarka Rundt på 4.20 så er det en prestasjon du ville vært mer fornøyd med enn å bli nr. 7 på 3.58?

Vi er mosjonsutøvere, det er ikke en kjeft bortsett fra oss selv som bryr seg. Da er det bare tiden som er interessant fordi man kan konkurrere med seg selv fra år til år.

Jeg opplever at dette kommer veldig an på rittet:

I mindre ritt hvor de på samme nivå er samlet i en pulje, er det jo et mål å slå de man starter med. F.eks ble det kjørt taktisk hele veien i den raskeste, åpne pulja under årets Nordmarka. Mange ville frem, ingen ville dra. Hardt i bakker, ganske rolig inn mot dem. I denne settingen er det klart man spurter på slutten. Selvom man kanskje har samarbeidet på et vis underveis. Det samme gjelder jo seff i ordentlige fellesstarter, der alle i samme klasse starter sammen.

I større ritt som f.eks Bergen-Voss, Enebakk og Lillehammer, hvor det er mange puljer med samme tidsmål og ingen klar seeding, blir det helt annerledes. Da gir det ingen mening å spurte om plasser fordi det sitter mange på ditt nivå i andre puljer. Da konkurrerer man på tid, selvom dette også er meningsløst iom at man er prisgitt kjørestyrken i puljen man havner i...

En ting som irriterer meg litt, er at arrangørene ikke opererer med separate resultatlister: Starter du med et lag i egen pulje og kjører lagtempo, burde du stille i lagkonkurranse og disse tidene har ikke noe å gjøre i resultatlistene til fellesstarten.

Mvh
Tobias

Redigert av tobiast; 27/05/2013 11:51.
Re: Sure syklister i Randsfjorden Rundt.En brannfakkel [Re: martinO] #1614191 27/05/2013 11:56
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

Ser ut som vi er på forskjellige planeter på akkurat dette området ICON_SMILE

Helt greit det :-)

Etter min mening er det totalt meningsløst å sammenligne tider fra år til år når det gjelder fellesstarter på landevei. Det er jo veldig mange andre faktorer i tillegg til din egen prestasjon som påvirker sluttiden her!

Nja, vær og dravillighet i feltet, er det egentlig så mange flere som ikke er knyttet til egen prestasjon og som vil ha påvirkning på tid og ikke plassering?
Tekniske problemer påvirker begge, velt påvirker begge, hvilken gruppe man blir sittende i er relatert til egen prestasjon osv., osv.

Og dravilligheten i feltet ville ikke vært et moment om alle innså at plasseringen i mosjonsritt ikke betyr allverden og kjørte for best mulig tid :-)

Re: Sure syklister i Randsfjorden Rundt.En brannfakkel [Re: GVI] #1614202 27/05/2013 12:04
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Fellesstart er fellesstart. Lagtempo er lagtempo. Trening er trening.

På (turrittet) Hamarrittet kåres vinneren i fellesstarten, selv om et lagtempolag skulle kjøre raskere..

Re: Sure syklister i Randsfjorden Rundt.En brannfakkel [Re: Torshov-Simen] #1614214 27/05/2013 12:25
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig

Helt klart! Synes nesten det er rart hvis du er uenig.

Re: Sure syklister i Randsfjorden Rundt.En brannfakkel [Re: GVI] #1614223 27/05/2013 12:32
O
ozzy Offline
Entusiast
Entusiast
O
Første, og eneste, gangen jeg syklet Vestfold Rundt, ventet feltet mitt på toppen av siste bakken da jeg falt av. Jeg hadde dradd og dradd på flata og de synes vel jeg fortjente såpass.Det var også første rittet mitt og jeg fikk nye kamerater der. Det var viktigere for meg enn å komme foran de i mål. Ingen av oss lever av dette, vi får skinne på andre arenaer.

Nordmarksrittet
Nedenom og hjem
www.oslosykkelcup.no
Side 2 av 4 1 2 3 4

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå