Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bytte kjede - stor/stor + 2 og så kom et spørsmål!

Bytte kjede - stor/stor + 2 og så kom et spørsmål! #1612349 23/05/2013 20:21
Registrert: May 2009
Innlegg: 3,952
Lurifax Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Registrert: May 2009
Innlegg: 3,952
Vanlig prosedyre som jeg har lært er å legge kjede på stor bak og stor fremme. Utover dette så skal man legge til to ledd.

Jeg har byttet kjede på min racer i kveld, så slo det meg, at her passer det jo ikke med to "ledd" ekstra. Man må jo sørge for at kjedene "matcher" hverandre

Så hva gjør man, er det to + "fit" om det ikke går opp som gjelder? eller hvordan gjøres dette?

Vet det er flere som er litt usikre, så derfor fyrer jeg av "dummy" frågan


______________________________________________________________
"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." ICON_WINK
Re: Bytte kjede - stor/stor + 2 og så kom et spørsmål! [Re: Lurifax] #1612354 23/05/2013 20:30
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 2,380
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
O
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 2,380
Synes det er enklere å ha kjedet på liten/liten og så kutte det slik at bakgiret akkurat har litt stramming. Det gjør det enklere å bruke ulike kasetter med det samme kjedet, noe som er veldig greit på racer. Jeg kan bruke alt fra 11-23 til 12-29 uten å bytte kjedet.

Re: Bytte kjede - stor/stor + 2 og så kom et spørsmål! [Re: Open 1.0] #1612361 23/05/2013 20:37
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,583
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Offline
Besatt
T
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,583
Sitat: Open 1.0
Synes det er enklere å ha kjedet på liten/liten og så kutte det slik at bakgiret akkurat har litt stramming. Det gjør det enklere å bruke ulike kasetter med det samme kjedet, noe som er veldig greit på racer. Jeg kan bruke alt fra 11-23 til 12-29 uten å bytte kjedet.


Amen!
Synes også den metoden er enklere, har aldri blitt helt trygg på den +2 historien nettopp på grunn av matchingsproblemet.


Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Bytte kjede - stor/stor + 2 og så kom et spørsmål! [Re: Torshov-Simen] #1612368 23/05/2013 20:46
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256
thamg Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256
Sitat: Torshov-Simen
Sitat: Open 1.0
Synes det er enklere å ha kjedet på liten/liten og så kutte det slik at bakgiret akkurat har litt stramming. Det gjør det enklere å bruke ulike kasetter med det samme kjedet, noe som er veldig greit på racer. Jeg kan bruke alt fra 11-23 til 12-29 uten å bytte kjedet.


Amen!
Synes også den metoden er enklere, har aldri blitt helt trygg på den +2 historien nettopp på grunn av imatchingsproblemet.

Funker vel greit med stor-stor metoden, så lenge du bruker den største kassetten du vil bruke når du gjør dette.
For min del kutter jeg nytt kjede like langt (like mange ledd) som forrige kjede, (forutsatt at forrige kjede hadde riktig lengde). Det er iallefall en bortimot idiotsikker metode.

Re: Bytte kjede - stor/stor + 2 og så kom et spørsmål! [Re: Lurifax] #1612381 23/05/2013 21:12
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 306
Vulturous Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 306
Stor-stor, 2 ekstra ledd + masterlink, da matcher det bra! Bruker vanligvis 25-11 kassett, men går fint å bruke 28-11 med samme kjede.


Specialized S-Works Tarmac Ultralight 2017 11-delt Di2
BMC RaceMachine RM01 SramRed
Richmond SL1 Xtr gruppe

Re: Bytte kjede - stor/stor + 2 og så kom et spørsmål! [Re: Vulturous] #1612637 24/05/2013 10:14
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 259
G
goatmxx Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
G
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 259
Hva med å bruke samme antall ledd som den forrige?


Sykkelfjas - Sjekk ut gruppa på facebook for mer fjas ICON_SMILE
Re: Bytte kjede - stor/stor + 2 og så kom et spørsmål! [Re: goatmxx] #1612676 24/05/2013 11:07
Registrert: May 2009
Innlegg: 3,952
Lurifax Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Registrert: May 2009
Innlegg: 3,952
Sitat: goatmxx
Hva med å bruke samme antall ledd som den forrige?


Fungerer helt utmerket det - gitt at det er riktig lengde på den som sitter der.
I mitt tilfelle så var det dessverre ikke slik.

Det hender også at folk bygger sykler som ikke har hatt kjede.


______________________________________________________________
"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." ICON_WINK
Re: Bytte kjede - stor/stor + 2 og så kom et spørsmål! [Re: Vulturous] #1612847 24/05/2013 16:25
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 2,179
Ketle Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 2,179
Sitat: Vulturous
Stor-stor, 2 ekstra ledd + masterlink, da matcher det bra! Bruker vanligvis 25-11 kassett, men går fint å bruke 28-11 med samme kjede.


Det er vel stor-stor + et ekstra ledd + masterlink som er fasiten?

Re: Bytte kjede - stor/stor + 2 og så kom et spørsmål! [Re: Lurifax] #1612869 24/05/2013 17:19
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 306
Vulturous Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 306
Mulig du har rett der Ketle, men har fungert bra med den måten jeg bruker.
I følge Shimano skal følgende metoder brukes. Kjede på storklinga og gjennom trinsehjulene på det minste tannhjulet. Da skal linja gjennom senter av tannhjul, og de 2 trinsehjulene være 90 grader i forhold til gulvet. Gjelder kassett opp til 27t.
Fra 28t og over skal stor-stor+2 ledd brukes.


Specialized S-Works Tarmac Ultralight 2017 11-delt Di2
BMC RaceMachine RM01 SramRed
Richmond SL1 Xtr gruppe


Moderator  support, Valentino