Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tilgjengelige girkombinasjoner (hjelp)

Tilgjengelige girkombinasjoner (hjelp) #1601708 06/05/2013 14:45
Registrert: May 2013
Innlegg: 7
C
Chrise Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
C
Registrert: May 2013
Innlegg: 7
Jeg har akkurat fått meg min første landeveissykkel, en CAAD10 damemodell med Shimano 105. Hatt to fine prøveturer på en drøy time, og sykkelen er kjempegod!

Men jeg sliter litt med å forstå giringa. Jeg har kompaktkrank 50/34 og 11-28 kasett (11-12-13-14-15-16-19-21-24-28).

Er det normalt at jeg bare skal kunne bruke de 6 letteste girene (15-28) kombinert med den lille skiva (34) før det oppstår "kjedelyder"? Tilsvarende at jeg bare kan benytte de 6 tyngste girene (11-16) før det oppstår "kjedelyder" når jeg bruker den store skiva (50)?

Det er jo ikke noe overlapp mellom girene hvis jeg ikke kan bruke 1-2 til av bakgirene, og det er ganske stor forskjell på 34/15 og 50/16.

Eller er det bare å gire i vei selv om kjedet rører inntil "veggene" eller hva det heter på giret foran? Det skjer uansett om jeg sykler eller bare sveiver pedalene rundt når sykkelen er hengt opp...

Er girene dårlig justert fra butikken eller kan jeg ikke forvente bedre? Hybriden min var mye mer fleksibel med girene...

Håper noen kan svare (eller trøste)...

(P.S. jeg vet at man av og til må klikke to ganger på forgiret for å skifte gir foran (trimming) - det er ikke her problemet ligger)

Re: Tilgjengelige girkombinasjoner (hjelp) [Re: Chrise] #1601731 06/05/2013 15:32
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 1,632
oscaringe Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 1,632
Går fint an å justere den bedre

Re: Tilgjengelige girkombinasjoner (hjelp) [Re: Chrise] #1601817 06/05/2013 18:15
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 295
T
tdi Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
T
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 295
Kan kanskje få til et gir til hvis du er heldig, men kjede får mer belastning med å kjøre så skrått.

Elektronisk giring så følger framskifter med, da først kan du kjøre alle girene på en skive.

Re: Tilgjengelige girkombinasjoner (hjelp) [Re: Chrise] #1601828 06/05/2013 18:31
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 3,766
L
Lektoren Offline
Besatt
Offline
Besatt
L
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 3,766
Jeg oplever ingen kjedelige lyder på min sykkel når jeg har kjedet på storeklinga, kanskje med unntak av om jeg samtidig har det på et aller største drevet bak. Jeg tipper kjedeføreren på sykkelen din er dårlig justert, og at en dyktig mekaniker kan hjelpe deg på 10 minutter.

Re: Tilgjengelige girkombinasjoner (hjelp) [Re: Chrise] #1601857 06/05/2013 19:15
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Teit kontrollspørsmål fra en som aldri har brukt moderne Shimano-gir: Får du ikke justert litt ved å "gire" ett hakk på frontskifteren? Altså, his du starter på letteste bak og letteste foran og forgiret lengst inn mot lett, og så når du har giret deg videre på bakgiret til der det begynner å skrape så gir du ett lite klikk med frontskifteren, slik st du får ut giret litt, men uten å gire opp på storskiven.

Hvis jeg er helt på bærtur med Shimano-teknologien så er det bare å gå til en mekaniker. Han kan fikse det, siden det helt klart ellers ikke er som det skal.

Re: Tilgjengelige girkombinasjoner (hjelp) [Re: Dan] #1601903 06/05/2013 19:58
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 586
paala Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 586
Sitat: Dan
Teit kontrollspørsmål fra en som aldri har brukt moderne Shimano-gir: Får du ikke justert litt ved å "gire" ett hakk på frontskifteren? Altså, his du starter på letteste bak og letteste foran og forgiret lengst inn mot lett, og så når du har giret deg videre på bakgiret til der det begynner å skrape så gir du ett lite klikk med frontskifteren, slik st du får ut giret litt, men uten å gire opp på storskiven.

Hvis jeg er helt på bærtur med Shimano-teknologien så er det bare å gå til en mekaniker. Han kan fikse det, siden det helt klart ellers ikke er som det skal.


Jo, man kan "trimme" giret.


Kapitalismen uten konkurser ville være som kristendom uten helvete.
Re: Tilgjengelige girkombinasjoner (hjelp) [Re: Chrise] #1601927 06/05/2013 20:20
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 295
T
tdi Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
T
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 295
2 klikket på girspaken til framgiret er beregnet hvis du skal bruke trippel krank foran.

Re: Tilgjengelige girkombinasjoner (hjelp) [Re: Chrise] #1601974 06/05/2013 20:58
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256
thamg Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256
Jeg har 105, og har justert det slik at jeg kan bruke alle kombinasjoner uten lyd (også uten "trimming"). Jeg bruker det riktig nok ikke (eller kun sjeldent).
Det burde være meget godt mulig å justere så du iallefall kan bruke 8 eller 9 av tannhjulene uten lyd.
Kan hende framgiret ikke står rett i forhold til krankdrevene - altså at den er rotert litt rundt setestaget (eller at den ikke var riktig justert i utgangspunktet).

Re: Tilgjengelige girkombinasjoner (hjelp) [Re: Chrise] #1602051 07/05/2013 05:16
Registrert: May 2013
Innlegg: 7
C
Chrise Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
C
Registrert: May 2013
Innlegg: 7
Takk for innspill!
Jeg var innom butikken utgår kveld med "problemet" mitt. De fortalte at det er mulig å stille inn girene slik at jeg får flere valgmuligheter, men det vil sannsynligvis kreve en større innsats fra meg selv (lære å justere girene selv, kanskje finjustering før hver tur). Jeg er nok satt i båsen "gammel dame ønsker problemfri sykling". Dessuten syntes de ikke at jeg skulle sykle med skeivere kjede enn det jeg kunne oppnå med 6 skiver bak uansett.

Han sa også at jeg kunne "trimme" giret foran når jeg var på den store skiva og slik få tilgjengelig 1 eller 2 lettere gir bak. Antagelig er jeg godt nok hjulpet med dette - og slår meg til ro med at dette er en grei nok "nybegynnerinnstlling"?
Merkelig nok sa han at det ikke gikk an å "trimme" giret når jeg er på den minste skiva foran. Hmm. Det ser ut til at dette går strålende når sykkelen henger i mekkestativet i alle fall? Er det noen grunn til at dette ikke skulle gå begge veier?

Take home message: 1) vanligvis ikke gire "skeivere" enn 6 skiver, og hvis jeg MÅ kan jeg trimme meg til en eller to til på bakgiret? 2) Må vel før eller siden bli selvhjulpen med girjustering...

Re: Tilgjengelige girkombinasjoner (hjelp) [Re: Chrise] #1602061 07/05/2013 06:09
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 2,021
I
imag Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
I
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 2,021
Dette med økt slitasje på kjedet o.l. er bare tullete argumenter, det går helt fint å kjøre f.eks. 53/27 hvis situasjonen krever det. Kjedeslitasjen blir kanskje noen prosent større i det lille intervallet man befinner seg skjevgiret, men pytt.

Ditt punkt 2) om å bli selvhjulpen på girinstilling er for øvrig en meget bra take home message, det er tross alt ganske enkle prinsipper som ligger bak giringen, og hvis man forstår disse og hvordan de kan manipuleres, finner man som regel en løsning hvis et problem skulle oppstå. Nettet er breddfullt av gode ressurser på dette.

Re: Tilgjengelige girkombinasjoner (hjelp) [Re: Chrise] #1602100 07/05/2013 07:05
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 19
E
escariot Offline
Fersking
Offline
Fersking
E
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 19
Kan forøvrig anbefale youtube for å vise hvordan alle mulige tuninger kan gjøres. Ikke bare av front/back derailleur (tipper det har vært noen franskmenn involvert i det navnevalget), men av alt mulig annet rart også. Som f.eks. smøring.

Her er i alle fall et eksempel på justering av fremre derailleur:
http://www.youtube.com/watch?v=oUtvaJMFZzk

Har forøvrig samme sykkel selv, fjorårsutgaven, og girer knirkefritt mellom alle bakre og fremre kombinasjoner. Det har involvert mye (feil)tuning fra min side, men så lærte jeg i alle fall hvordan det gjøres til slutt.

Viktigste å huske på er å rengjøre sykkelen (gjerne etter hver tur) og ta godt vare på den. Vaske, smøre, sjekke at innstillinger er korrekt, justere, sette fra seg sykkelen og glede seg til neste tur på en fantastisk sykkel.


Re: Tilgjengelige girkombinasjoner (hjelp) [Re: escariot] #1602109 07/05/2013 07:17
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Sitat: escariot
Ikke bare av front/back derailleur (tipper det har vært noen franskmenn involvert i det navnevalget)

Nå heter det jo faktisk forgir og bakgir da, så kan franskmennene si hva de vil. ICON_WINK

Re: Tilgjengelige girkombinasjoner (hjelp) [Re: Chrise] #1602114 07/05/2013 07:28
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Sitat: Chrise
kanskje finjustering før hver tur

Det skal absolutt ikke være nødvendig. Giret skal være justert (kabellengde grunnjustert med klemmeskrue på vaieren og finjustert med fingrene ved styret eller rammen, avhengig av modell) og riktig montert (høyde og vinkel) og når det er riktig gjort så skal det kun trenges finjustering etter hvert som de ferske kabelstrømpene setter seg i sine holdere.

Jeg kjører selv med standardkrank og 10-delt Campa og klarer fint å bruke alle tjue kombinasjonene uten skraping. De fire mest ekstreme blir dog bare brukt hvis jeg ser at jeg skal gire tilbake om tjue-tredve meter og ikke gidder å krysskifte (krysskifte=skifte omtrent samtidig foran og bak for å treffe nærmeste utveksling).

Re: Tilgjengelige girkombinasjoner (hjelp) [Re: Dan] #1602118 07/05/2013 07:33
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 19
E
escariot Offline
Fersking
Offline
Fersking
E
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 19
Sant det, men å finne ting på youtube (f.eks.) er litt lettere når man vet hva ymse andre språk kaller det samme. Selv om det skal sies at jeg fant også ting nå ved å søke på justere fremgir og justere bakgir...


Re: Tilgjengelige girkombinasjoner (hjelp) [Re: Chrise] #1602121 07/05/2013 07:36
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein Offline
Yozo Fanboy
Offline
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Jeg har 10-delt Ultegra, og kan bruke alle kombinasjoner uten subbing, selv om det ikke er naturlig å krysse kjedet så mye under normal bruk. Det krever selvsagt at du bruker de ekstra "trimmeklikkene" i fremskifteren, men de er jo der av en grunn!

Det er litt knot å justere sånne slanke landeveisfremgir noen ganger, ja.

Re: Tilgjengelige girkombinasjoner (hjelp) [Re: Chrise] #1602225 07/05/2013 09:35
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 808
Moonlit Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 808
For meg høres det ut som om forgiret er litt skeiv, slik som blir forklart i første del av videoen som Escariot posta.

Når du ser rett ovenfra med kjedet på storeskiva så skal den ytre platen på forgiret være helt parallell med det store tanndrevet.

Giret må heller ikke stå for høyt opp; du skal ha max 3mm (1-3mm er bra, sies det i videoen) klaring mellom toppen av tennene på storeskiva og ytterplata på forgiret når du har kjedet på storeskiva.

Om giret er for høyt så kan det subbe i nederste delen av forgiret når du har minsteskiva foran og de tyngste girene bak.

Her er eksempel på et skjevt forgir:

link til artikkel: http://bicycles.stackexchange.com/questions/7686/is-my-front-derailleur-angled-straight

Redigert av Moonlit; 07/05/2013 09:38.

Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank
Re: Tilgjengelige girkombinasjoner (hjelp) [Re: Chrise] #1602561 07/05/2013 18:28
Registrert: Feb 2005
Innlegg: 915
L
loik Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
L
Registrert: Feb 2005
Innlegg: 915
En del av girene overlapper hverandre, www.gear-calculator.com

Redigert av loik; 07/05/2013 18:30.
Re: Tilgjengelige girkombinasjoner (hjelp) [Re: Chrise] #1602578 07/05/2013 18:55
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 3,766
L
Lektoren Offline
Besatt
Offline
Besatt
L
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 3,766
Sitat: Chrise
Takk for innspill!
Jeg var innom butikken utgår kveld med "problemet" mitt. De fortalte at det er mulig å stille inn girene slik at jeg får flere valgmuligheter, men det vil sannsynligvis kreve en større innsats fra meg selv (lære å justere girene selv, kanskje finjustering før hver tur). Jeg er nok satt i båsen "gammel dame ønsker problemfri sykling". Dessuten syntes de ikke at jeg skulle sykle med skeivere kjede enn det jeg kunne oppnå med 6 skiver bak uansett.

Han sa også at jeg kunne "trimme" giret foran når jeg var på den store skiva og slik få tilgjengelig 1 eller 2 lettere gir bak. Antagelig er jeg godt nok hjulpet med dette - og slår meg til ro med at dette er en grei nok "nybegynnerinnstlling"?
Merkelig nok sa han at det ikke gikk an å "trimme" giret når jeg er på den minste skiva foran. Hmm. Det ser ut til at dette går strålende når sykkelen henger i mekkestativet i alle fall? Er det noen grunn til at dette ikke skulle gå begge veier?

Take home message: 1) vanligvis ikke gire "skeivere" enn 6 skiver, og hvis jeg MÅ kan jeg trimme meg til en eller to til på bakgiret? 2) Må vel før eller siden bli selvhjulpen med girjustering...


Min "message" er at du bytter til et verksted der de vet hva de snakker om. Det har du ikke nå.

Re: Tilgjengelige girkombinasjoner (hjelp) [Re: Chrise] #1602586 07/05/2013 19:17
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 1,251
P
Plankepetter Offline
Veteran
Offline
Veteran
P
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 1,251
Trenger ikke justere gir veldig ofte. Tror ikke jeg har justert hverken foran eller bak på landeveissykkelen på to eller tre år.

Re: Tilgjengelige girkombinasjoner (hjelp) [Re: Plankepetter] #1602593 07/05/2013 19:31
Registrert: Feb 2005
Innlegg: 915
L
loik Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
L
Registrert: Feb 2005
Innlegg: 915
Sitat: Plankepetter
Trenger ikke justere gir veldig ofte. Tror ikke jeg har justert hverken foran eller bak på landeveissykkelen på to eller tre år.
Hvor mange kilometer?

Re: Tilgjengelige girkombinasjoner (hjelp) [Re: Chrise] #1602598 07/05/2013 19:35
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 1,251
P
Plankepetter Offline
Veteran
Offline
Veteran
P
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 1,251
Den går ikke så mye, men ca 2500 km muligens. Det er Campa Veloce på den, utrolig presis og stillegående.

Redigert av Plankepetter; 07/05/2013 19:38.
Re: Tilgjengelige girkombinasjoner (hjelp) [Re: loik] #1602929 08/05/2013 08:21
Registrert: May 2013
Innlegg: 7
C
Chrise Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
C
Registrert: May 2013
Innlegg: 7
Sitat: loik
En del av girene overlapper hverandre, www.gear-calculator.com


Ja, teoretisk, men ikke uten at jeg kan bruke flere av bakgirene. Ikke overlapp mellom 50/16 og 34/15 som er maks jeg kan oppnå (uten trimming).

Re: Tilgjengelige girkombinasjoner (hjelp) [Re: Lektoren] #1602934 08/05/2013 08:27
Registrert: May 2013
Innlegg: 7
C
Chrise Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
C
Registrert: May 2013
Innlegg: 7
Sitat: Lektoren
Min "message" er at du bytter til et verksted der de vet hva de snakker om. Det har du ikke nå.


Spørs om ikke dette blir løsningen, ja. Jeg har jo en "gratis service" for stramming av girwire når jeg har syklet en måneds tid. Jeg får øve litt mer på trimming av girene i mellomtiden, og eventuelt forsøke med et lite fremstøt igjen, så får vi se. Ellers tenker jeg det blir bytte av verksted, ja. Noen som vet om verksted som holder kurs?

Re: Tilgjengelige girkombinasjoner (hjelp) [Re: Chrise] #1603083 08/05/2013 11:48
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 3,766
L
Lektoren Offline
Besatt
Offline
Besatt
L
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 3,766
Det er det helt sikkert noen som vet, men det er lettere å svare om vi vet hvor i landet du bor. ICON_SMILE

Jeg for min del, har aldri gått kurs, men har en sykkelmekaniker som er så grei at han viser meg litt mens han holder på med sykkelen min. På den måten har jeg lært så mye at jeg fikser det meste sjøl nå.

Re: Tilgjengelige girkombinasjoner (hjelp) [Re: Chrise] #1603102 08/05/2013 12:30
Registrert: Jan 2013
Innlegg: 269
A
Andysor Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
A
Registrert: Jan 2013
Innlegg: 269
Jeg kjøpte meg også nylig landeveissykkel og har hatt problemer med å få Tiagra 2x10 til å funke optimalt. XT gruppa på terrengsykkelen har funket utmerket uten noe justering det siste året.

Problemet mitt er at jeg kan få alt til å funke i mekkestativet, men når jeg er på veien er det akkurat som om kranken bøyer seg litt og jeg får subb når jeg trår til. Det ble bedre etter at jeg justerte rotasjonen på bakgiret, men fortsatt ikke optimalt. Er det vanlig at kjedeføring i mekkestativ =/ på veien?

Re: Tilgjengelige girkombinasjoner (hjelp) [Re: Lektoren] #1603142 08/05/2013 13:35
Registrert: May 2013
Innlegg: 7
C
Chrise Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
C
Registrert: May 2013
Innlegg: 7
Sitat: Lektoren
Det er det helt sikkert noen som vet, men det er lettere å svare om vi vet hvor i landet du bor. ICON_SMILE
Mekkekurs i Oslo/ Bærum av interesse ICON_SMILE

Re: Tilgjengelige girkombinasjoner (hjelp) [Re: tdi] #1603273 08/05/2013 18:51
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,357
Flex Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,357
Sitat: tdi
2 klikket på girspaken til framgiret er beregnet hvis du skal bruke trippel krank foran.

Det er godt mulig du har rett, men jeg bruker i hvert fall denne innimellom, dersom jeg "trenger" å krysse kjedet. På den måten får jeg tilgang på alle tilgjengelige girkombinasjoner, selv med Q-rings.

Re: Tilgjengelige girkombinasjoner (hjelp) [Re: tdi] #1603298 08/05/2013 19:17
Registrert: Feb 2005
Innlegg: 915
L
loik Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
L
Registrert: Feb 2005
Innlegg: 915
Sitat: tdi
2 klikket på girspaken til framgiret er beregnet hvis du skal bruke trippel krank foran.
Trimming (noise prevention operation)
If the chain is on the large front chainwheel
and the larger rear sprocket, the chain will
rub in the front derailleur plate, producing a
characteristic noise. When this happens,
press lever b lightly (to the point where it
clicks); this causes the front derailleur to
move slightly towards the smaller chainwheel,
thereby eliminating the noise.
If the chain is on the smallest front chainring...
Også er det egne hendler for trippel.

Re: Tilgjengelige girkombinasjoner (hjelp) [Re: Chrise] #1603749 09/05/2013 14:12
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 413
Myrulv Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 413
Denne er ganske fiffig www.ritzelrechner.de

Bare å hale og dra. Kan legge til ekstra foran.

Redigert av Myrulv; 09/05/2013 14:13.

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå