Målte forøvrig med et spann med nøyaktig 5,1 kg vann hengende 10 cm ut på armen på momentnøkkelen nå, og alt ser ut til å stemme ganske bra. Man trenger en temmelig fingradert skala på momentnøkkelen også om man har behov for å være pinlig nøyaktig.
Ai ai....Men målte du vekten til vannet, eller volumet?
Døh, din frekkas! Jeg skrev kilo, gjorde jeg ikke!
Målte forøvrig med et spann med nøyaktig 5,1 kg vann hengende 10 cm ut på armen på momentnøkkelen nå, og alt ser ut til å stemme ganske bra. Man trenger en temmelig fingradert skala på momentnøkkelen også om man har behov for å være pinlig nøyaktig.
Her overlates ingenting til tilfeldighetene, og dersom svaret var antall liter, ville jeg umiddelbart arrestert deg med henvisning til vannets egenvekt
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Her overlates ingenting til tilfeldighetene, og dersom svaret var antall liter, ville jeg umiddelbart arrestert deg med henvisning til vannets egenvekt
Du skrur fast sykkelen i en tvinge. Så binder du deg selv fast til veggen. Tar takk med begge armer og drar så hard du kan til du hører det hyler i karbonen. Da har du dratt til nok... (neida, ikke gjør det.)
Har kjøpt en slik Bontrager mininøkkel som er fast på 5Nm. Regner med at den er bra nok. Det er vel ingen krise om man ikke er 100% nøyaktig.
Dette er moro, Tron. Du får ta deg en tur innom en dag, så får vi testet nøklene opp mot hverandre og et spann med vann. Om ikke momentnøkkelparty er toppen av nerding vet ikke jeg...
Jeg hadde faktisk momentnøkkelparty i går kveld. Gikk over seks sykler og strammet alt med korrekt moment. Ordentlig gøy var det! Fikk dog samme følelse som da jeg kjøpte mekkestativ for endel år siden: hvorfor i all verden har jeg ikke kjøpt dette før!
Man skrur på en digital vekt, setter spannet oppå, skrur på vannet og stopper idet vekten sier 5100 gram. Litt feilmargin var akseptert. Jeg var ute etter å få bekreftet at min egen feeling på hva 5 Nm er var totalt ute på viddene.
Mekker stem, ja. Har slitt med at styrelager på raceren kommer løs på annenhver tur. Karbonrør, så det er en ekpansjonsting i stedet for starnut. Men problemet har nok vært at min tilfølte 5 Nm-finger har vært feilkalibrert, så nå gjør jeg nytt forsøk på å stramme stem med momentnøkkel.
Kjøpte en Mighty-momentnøkkel fra Bikeshop. Lå noe dokument der, men tror det var manual og ikke noe kalibreringsdokument. Ser for meg at momentnøkkel kan gjøre livet litt enklere når momentet blir identisk på alle skruer ved stem, krank osv, og dermed minimere sjansen for knirk.
Forøvrig leste jeg et sted at det var viktig å skru momentet tilbake til null etter bruk.
Hvilken Biltema-nøkkel er det som gjelder, da?
Kjøpte selv en Mighty fra Bikeshop idag. Var forresten et helvete å handle der, masse folk, lang kø og treg kasse. Ikke mye effektivitet.
Men, har satt den opp mellom 4 og 6. Står ikke 5 der. Er det sånn at hvis den begynner å gi litt motstand, eller at den lager klikkelyder så har jeg nådd riktig moment?
Idet den klikker har du riktig moment. Skulle gjerne sett at det var en mer fingradert skala, ja. Har aldri vært i butikken deres, men kjøpt på nett noen ganger. Siste bestillingen gikk raskt og smertefritt. Tidligere har jeg opplevd at det har tatt litt tid.