Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Lime pariserdekk (tubular)

Re: Lime pariserdekk (tubular) [Re: Scottlized] #1591369 21/04/2013 19:51
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 655
Morteen Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 655
Sikkert en liten forhøyning rundt ventilen .Trim det bort med et barberblad.Altså på dekket.


Re: Lime pariserdekk (tubular) [Re: rocketscientist] #1591372 21/04/2013 19:52
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 2,720
rockphotog Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 2,720
Sitat: rocketscientist
Da har jeg gjort mitt første tafatte forsøk på å montere tubulardekk. Etter å ha filt vekk 3/4 av bremseklossene for i hele tatt å få plass til hjulet (ja, stoppeskruen er skrudd helt ut),


Løsne wiren neste gang.


"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: Lime pariserdekk (tubular) [Re: Scottlized] #1591379 21/04/2013 20:01
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 226
R
rocketscientist Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
R
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 226
Tror ikke det ville hjulpet å løsne wiren, da det er stoppeskruen som begrenser avstanden mellom bremsearmene.

Når det gjelder tipset om barberblad, så er det ikke en "bulk" rundt ventilen det er snakk om. Det virker mer som om det er noen partier på dekket som kanskje ikke ligger godt nok nedpå felgen. La kroppsvekten på hjulet og trillet dekket noen runder rundt på gulvet med 20 PSI før jeg pumpet det opp til 145 PSI, så jeg trodde jeg gjorde ting riktig...

Bør jeg rive av og kjøre en ny runde med lim på felgen før jeg prøver på nytt igjen?


Det har jag aldrig provat förut, så det klarar jag säkert!
Re: Lime pariserdekk (tubular) [Re: Scottlized] #1591410 21/04/2013 20:39
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 2,053
torinb Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 2,053
Du må strekke dekket skikkelig ut til hver side når du begynner å legge det på felgen ved ventilen. Høydekast kommer antakelig av at det ligger strammere til felgen på enkelte plasser. Antar du måtte dra litt i det for å få på siste delen av dekket på motsatt side av ventilen.

Re: Lime pariserdekk (tubular) [Re: Scottlized] #1591505 22/04/2013 06:45
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 226
R
rocketscientist Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
R
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 226
Her er du nok inne på kjernen av problemet.

Første gangen jeg satte på dekket, så måtte jeg dra så hardt at jeg fortsatt har krampe i alt av muskler i håndledd, fingrer og brystkassa (av alle ting). Når jeg i tillegg slipte av det meste av fingertupper da jeg pussa ned bremseklossene, så syns jeg litt synd på meg selv i dag. ICON_SMILE

Men da er oppskriften videre å ha på nytt lim på felg og strekke så godt jeg kan under monteringen?


Det har jag aldrig provat förut, så det klarar jag säkert!
Re: Lime pariserdekk (tubular) [Re: rocketscientist] #1592020 22/04/2013 19:10
Registrert: Jan 2013
Innlegg: 43
J
Jokke78 Offline
Fersking
Offline
Fersking
J
Registrert: Jan 2013
Innlegg: 43
Ved punktering under ritt så har jeg forstått det slik at man setter på et nytt dekk som man har med seg. Reserve dekket er det lim på, men dette antar jeg har tørket før jeg punkterer. Har jeg forstått det riktig at det ikke skal påføres noe lim ved bytte?
Kan man fortsette rittet i samme tempo, eller må man kjøre varsomt i svingene?

Re: Lime pariserdekk (tubular) [Re: Jokke78] #1592073 22/04/2013 19:51
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 5,273
N
nicolai Offline
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Offline
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
N
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 5,273
Inget lim påføres ute i felten, men felgen (selvfølgelig) og det nye dekket er limt på forhånd slik at du har en base som tilsammen gir en viss heft.

Du bør sykle rolig i svingene med dette oppsettet til du kommer hjem, og får byttet til nytt dekk evnt. montert reservedekket skikkelig.

Siden det meste av festet til et tubulardekk ligger i at det er limt godt fast ut mot kantene samt det høye trykket, bør du ha i godt/normal med luft (alså ikke bare sette det på med lite luft fordi du uansett skal ta det av etter å trillet hjem) før du sykler videre.


/Are Nicolai
Re: Lime pariserdekk (tubular) [Re: nicolai] #1592093 22/04/2013 20:08
Registrert: Jan 2013
Innlegg: 43
J
Jokke78 Offline
Fersking
Offline
Fersking
J
Registrert: Jan 2013
Innlegg: 43
Takker, da har jeg oppfattet det riktig.

Det vil si på styrkeprøven har man et problem om man punkterer tidlig. thinking

Re: Lime pariserdekk (tubular) [Re: Jokke78] #1592102 22/04/2013 20:12
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
gare Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
Sitat: Jokke78
Takker, da har jeg oppfattet det riktig.

Det vil si på styrkeprøven har man et problem om man punkterer tidlig. thinking


Sykler man på et lag har man vel følgebil med byttehjul?
Dessuten sitter det temmelig godt på med det limet som er der og skikkelig lufttrykk.
Du kan jo prøve med et reservedekk i heimen, og kjenne hvor godt det faktisk sitter.


Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Lime pariserdekk (tubular) [Re: gare] #1592207 23/04/2013 05:54
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 2,021
I
imag Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
I
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 2,021
Det sitter nok ganske godt, ja. Jeg monterte et "gammelt" dekk på felg med tørt lim for å teste, har syklet litt med det og rev det av i går. Det satt like godt som når jeg er mer pedantisk med limingen.

Re: Lime pariserdekk (tubular) [Re: Scottlized] #1592217 23/04/2013 06:20
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Kontaktlim, som god dekklim jo er, er fabelaktige greier. ICON_SMILE

Gjør man seg flid med grunningen av felgen, dvs. ordentlig rengjøring med aceton og to tynne lag lim penslet på med minst 12 timers mellomrom, og har gjort tilsvarende (NB! IKKE ACETON!) med reservedekket, sitter det fast nok tørrmontert i en fei i veikanten.
Og har du øvd bytter du pariser fortere enn du bytter slange i et punktert åpent dekk.
Det er også mindre sjanse for punktering med pariser enn med åpne dekk.

Redigert av Valentino; 23/04/2013 17:10. Rediger grunn: Ikke aceton på dekket, nei...

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Lime pariserdekk (tubular) [Re: Valentino] #1592647 23/04/2013 15:40
Registrert: Jan 2013
Innlegg: 43
J
Jokke78 Offline
Fersking
Offline
Fersking
J
Registrert: Jan 2013
Innlegg: 43
Det er 3 år siden sist punktering, men man vet hvordan det er. Det skjer når det passer dårligst ICON_SMILE

Godt å høre at det sitter greit på om uhellet skulle være ute.

Redigert av Jokke78; 23/04/2013 15:41.
Re: Lime pariserdekk (tubular) [Re: Scottlized] #1592684 23/04/2013 17:40
Registrert: Apr 2013
Innlegg: 49
Tobias Bø Offline
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: Apr 2013
Innlegg: 49
dette er litt of topic, men hva med tape isteden for lim? eg har continental giro dekk. går de med tape da??

Re: Lime pariserdekk (tubular) [Re: Scottlized] #1592710 23/04/2013 18:05
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Nei!
Men Conti Giro er nei de og...


Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Lime pariserdekk (tubular) [Re: Scottlized] #1593668 24/04/2013 18:23
Registrert: May 2012
Innlegg: 1,088
M
Magnoos Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
M
Registrert: May 2012
Innlegg: 1,088
Har nylig påført første lag med lim på nye dekk (førstegangslimer, red.anm.) og har brukt i underkant av en tube lim på to dekk. Kan det hende jeg har vært litt gnien på limen og bør slenge på et lag til på dekket før montering?


Specialized Phenom 155 mm kjøpes
Re: Lime pariserdekk (tubular) [Re: Scottlized] #1593669 24/04/2013 18:25
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 3,004
anderz Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 3,004
Det går nok bra om limen ikke bare ligger i bunn av felgen men ligger fint ut til felgkanten. Ville heller lagt et ekstra lag på felgen enn på dekket i så fall.

Re: Lime pariserdekk (tubular) [Re: Scottlized] #1593961 25/04/2013 06:49
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 413
Myrulv Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 413
Jeg kjørt på pariser (hvorfor sier noen tubular?) fra rundt 1980 til 2005 tror jeg det var. I grunnen ganske så fornøyd med det. Sjelden eller aldri punkteringer, og klart behagelig å kjøre på. Da jeg kjøpte ny sykkel kom den med dekk/slange, og det har da også fungert helt strålende. Sjelden eller aldri punktering, behagelig å kjøre på, men veldig greit å håndtere da. Så for meg har det ikke vært aktuelt å gå tilbake.
Synes dere at det upraktiske aspektet ved pariser veies opp av bedre kjøreegenskaper ?

Re: Lime pariserdekk (tubular) [Re: Myrulv] #1594013 25/04/2013 07:41
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864
A
alfred Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
A
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864
Sitat: Myrulv
Jeg kjørt på pariser (hvorfor sier noen tubular?) fra rundt 1980 til 2005 tror jeg det var. I grunnen ganske så fornøyd med det. Sjelden eller aldri punkteringer, og klart behagelig å kjøre på. Da jeg kjøpte ny sykkel kom den med dekk/slange, og det har da også fungert helt strålende. Sjelden eller aldri punktering, behagelig å kjøre på, men veldig greit å håndtere da. Så for meg har det ikke vært aktuelt å gå tilbake.
Synes dere at det upraktiske aspektet ved pariser veies opp av bedre kjøreegenskaper ?

Ja. Synes også mange overvurderer det upraktiske ved pariser. Tar meg ca 5 min å lime nytt dekk på jobbsykkelen, og synes at selv billigtubular gir bedre kjørefølelse enn clincher. Men som du er inne på - begge deler gjør jobben. Og går en litt opp i dimensjon på clincher er de også behagelige å sykle på.
Nå på våren med mye stein bruker jeg 25mm Conti clincher på jobbsykkelen - komfortmessig på linje med 22-23mm tubular, men allikevel ikke det samme. Skifter snart til tubular...
(PS På racer&trisykkel bruker jeg litt ekstra tid for å sikre at dekket kommer 100% beint, tar sikkert 15min å lime nytt, og der bruker jeg gode dekk.).
Jeg er for gammel til å kaste bort mer tid på clincher.

Re: Lime pariserdekk (tubular) [Re: Scottlized] #1597721 30/04/2013 17:28
Registrert: Feb 2007
Innlegg: 237
W
wessel Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
W
Registrert: Feb 2007
Innlegg: 237
Spørsmål:

Jeg har et par hjul som har et tynt lag med lim på felgbunnen som er ferdig herdet. (2døgn). Akkurat nå har jeg lagt tpå et nytt lag med lim på felg og dekk. Venter nå i ca 2 timer før jeg legger et nytt tynt lag på felg og deretter smeller på dekket.

Så til spørsmålet: Er hjulene klare til løp i morgen kl 0930?

Re: Lime pariserdekk (tubular) [Re: wessel] #1597800 30/04/2013 19:13
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 75
P
Path Offline
Medlem
Offline
Medlem
P
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 75
Ja, det er de.

Jeg gjorde følgene : Et godt lag med lim på felg og dekk. Ventet i 15 min før jeg monterte de på felgene. Dagen etter var det bare å trille i vei. Dekkene sitter som støpt på felgene.

Sitat: wessel
Spørsmål:

Jeg har et par hjul som har et tynt lag med lim på felgbunnen som er ferdig herdet. (2døgn). Akkurat nå har jeg lagt tpå et nytt lag med lim på felg og dekk. Venter nå i ca 2 timer før jeg legger et nytt tynt lag på felg og deretter smeller på dekket.

Så til spørsmålet: Er hjulene klare til løp i morgen kl 0930?


Re: Lime pariserdekk (tubular) [Re: Scottlized] #1597938 30/04/2013 20:49
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853
erling Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853
Jeg limte to dekk i dag. Gjorde det slik:

- Satte på dekket på felgen.
- Et tynt lag på felgen
- Et lag med lim på dekket
- Et nytt lag med lim på felgen. Ca. 15-20 min etter det første,
- Satt så på dekket på felgen. Rettet det så godt som mulig.
- Pumpet det opp til ca. 20 psi. Rettet det ferdig.
- Pumpet opp til cq. 150 psi.
- Tørke bort lim med aceton.

Venter 2 døgn før jeg tar de i bruk. Jeg hadde ikke kjørt ritt på de allerede dagen etter.




Re: Lime pariserdekk (tubular) [Re: rocketscientist] #1597969 30/04/2013 21:43
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 259
T
TaNielsen Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
T
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 259
Sitat: rocketscientist
Tror ikke det ville hjulpet å løsne wiren, da det er stoppeskruen som begrenser avstanden mellom bremsearmene.



Da er tipset mitt å slippe ut lufta, billigere enn å ødelegge bremseklossene..

Re: Lime pariserdekk (tubular) [Re: Scottlized] #1799327 02/06/2014 14:37
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 3,835
pharynx Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 3,835
Et spørsmål her: må rive av mitt limte dekk for å fikse på ventilene og noe klirring der. Hvor mye må jeg lime ekstra når det skal på igjen? Skal bruke samme dekk.

Re: Lime pariserdekk (tubular) [Re: pharynx] #1799340 02/06/2014 15:16
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
gare Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
Tynt lag med fersk lim på dekk og du er innafor, for ekstrem sjelefred, tynt lag på felg og dekk.
Klirring løses med elektrikerteip rundt ventilen, evt tape den fast.


Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Lime pariserdekk (tubular) [Re: Scottlized] #1799344 02/06/2014 15:34
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 3,835
pharynx Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 3,835
jepp, har klare planer for å teipe/forlenge ventilen med kjernen (såfremt det går an på Vittoria Corsa CX 320tpi)

Re: Lime pariserdekk (tubular) [Re: Scottlized] #1804030 10/06/2014 20:09
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 3,835
pharynx Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 3,835
Hmm, reiv av dekket, fiksa på ventilforlengere med teip, monterte det på igjen UTEN å lime på nytt bare for å rulle og sjekke hvordan det ble mtp. ulyder osv som jeg sleit med. Dekket sitter som støpt på felgen. Må jeg lime på nytt ?

Re: Lime pariserdekk (tubular) [Re: Scottlized] #1804083 10/06/2014 21:24
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 323
Fidelio Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 323
Spørs hvor lavt du liker å ligge i svinger i høy hastighet:)

Re: Lime pariserdekk (tubular) [Re: Scottlized] #1804086 10/06/2014 21:29
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 3,835
pharynx Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 3,835
Hehe, det var det da.. Har vel innsett at et lag med lim må til, tror jeg skipper å fjerne faenskapet som sitter på fra før.

Re: Lime pariserdekk (tubular) [Re: Scottlized] #1804167 11/06/2014 06:39
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Det slipper du om du holder deg til samme lim. Og limet skal (for gang =n+1) være Vittoria Mastik'One.


Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Lime pariserdekk (tubular) [Re: Scottlized] #1804200 11/06/2014 07:48
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 3,835
pharynx Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 3,835
Mastik ja. Hva slipper jeg? Å lime en gang til eller rengjøre før liming?

Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå