Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

politiet

Re: politiet [Re: GeirK] #1590875 20/04/2013 19:38
Espen Offline
More than words
More than words
Neida, og jeg har snakket med flere Politifolk opp gjennom åra. Som ønsker info om og som liker å snakke. Mange er saklige bra folk, men møter du en som ikke er det, kan man få mange timer med beslagalgt tid, noe jeg ikke synes det er verd. Derfor ser jeg an typene litt.

For noen uker siden var jeg vitne til en situasjon der en drita bråkete fyr var direkte ufin mot en kvinnelig bartender. Hun er kjempeflink og hyggelig. Duden burde gått hjem og lagt seg for mange timer siden. Han var ikke spesiellt aggresiv, men ubehagelig og han tok ikke hint fra gjester, og kom med mye dritt da han ikke fikk servering.

Hun sa at hun kom til å ringe politiet hvis han ikke dro fra stedet med en gang. Han gjorde ikke det og politiet kom.

To politimenn kom inn, tok han med ut, satte på han håndjern og inn i bilen. Null dramatikk.

...men så, kommer en politibil til, og enda en, og enda en!

4 politibiler, alle bråparkert oppe på fortauet, med blålys og full pakke. Sperra hele gata selvfølgelig, og mange sto og så, rista på hodet og lo.

Mange Politifolk, med lommelykter i beltene og skikkelig action. Tok helt av!

Det var helt absurd. Jeg ble stående ved siden av en av dem, og han spurte hva jeg lo av. Jeg sa; litt av av aksjon! Bråkmakern var jo forlengst uskadeligjort.
Fire politibiler, sa jeg! Han svarte, neida, det er bare to biler!
Jeg pekte og begynte med en, to, tre...han sa hold kjeft! (30 folk står og ser på 4 biler)

Jeg begynte å slite med å holde maska og trakk meg tilbake. Tviler på at han var en slik som ville latt seg sette på plass.

E

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: politiet [Re: Espen] #1590952 20/04/2013 20:56
Dan Offline
More than words
More than words
Makan til tullediskusjon. Er dere en haug med rettshavarister eller? (Ikke du CyberTrack, jeg er helt med på det du skriver.)

Hvis en vanlig bilist bruker håndholdt telefon så vil det nesten uten unntak være en forhøyning av risiko uten noen positiv bieffekt. Hvis en politimann bruker håndholdt telefon for å få informasjon relevant for utrykningen han er på, og håndholdt telefon er det som er mest effektivt der og da så er risikoen ved telefonbruken mindre enn den positive effekten totalt sett. Det er jo ikke akkurat slik at politimannen ringer hjem for å be kona begynne på middagen.

Re: politiet [Re: Franz Pissoar] #1590957 20/04/2013 21:04
sverreb Offline
Besatt
Besatt
De har vel annet samband i politibilene for faglig bruk. Jeg ville gjettet at om en politi i bil valgte å bruke mobiltelefon så var det nettopp for å få kona til å sette på middagen o.l.

Re: politiet [Re: Dan] #1590958 20/04/2013 21:07
Espen Offline
More than words
More than words
Quote:
Det er jo ikke akkurat slik at politimannen ringer hjem for å be kona begynne på middagen.

Nei, men desverre så er det endel politifolk som føler seg hevet over lover og regler.

Etter å ha møtt en del av disse tvilsomme kara, så ville jeg ikke blitt veldig oversaket, hvis det kom for en dag at det blir foretatt unødvendige samtaler.

Det får skjelden eller aldri konsekvenser.

Sjekk linken om villmannskjøring i Oslofjord-tunnellen, og ikke minst hele Gjørv-rapporten.

Tilliten for min del, er blitt svært lav, uten at det får konsekvenser for noen.

Håper den stiger etterhvert. mange i Politiet er skikkelige folk som gjør en viktig og god jobb.

e

post@espenwettre.no
Re: politiet [Re: sverreb] #1590963 20/04/2013 21:12
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: sverreb
De har vel annet samband i politibilene for faglig bruk. Jeg ville gjettet at om en politi i bil valgte å bruke mobiltelefon så var det nettopp for å få kona til å sette på middagen o.l.

Nå har det blitt skrevet en del om dette sambandet og nødnettet etter 22. juli. Overbelastning av mobilnettet var den direkte årsakene til at Delta ikke fikk kommunisert med politiet på vei til Utøya og at de havnet på feil sted. Så telefonen brukes nok til mer enn å bestille pizza.

Re: politiet [Re: sverreb] #1590968 20/04/2013 21:16
C
Christen Offline
Ex Trippelbirker
Ex Trippelbirker
C
Sitat: sverreb

Innen Helse må alle sensitive pasientopplysninger meldes inn til AMK/Akuttmottak via mobiltelefon, da hvem som helst kan avlytte helsesambandet, slik er det også innen Politiet.
Når nytt nødnett, Tetra, kommer vil det være kryptert og alt kan foregå på eget samband. Nå ser jeg at journalistene har klaget på Tetra, da de ikke lengre kan avlytte det...

Re: politiet [Re: Franz Pissoar] #1590971 20/04/2013 21:20
Espen Offline
More than words
More than words
Nå er vel ikke nettet sprengt 24/7, men det forekommer sikkert.

Enda vanskeligere å avdekke om mobiltelefoner blir brukt til det de skal eller ikke?

e

post@espenwettre.no
Re: politiet [Re: Christen] #1590977 20/04/2013 21:28
Espen Offline
More than words
More than words
Tetra kommer vel til å koste like mye som de nye jagerflyene når/hvis det blir operativt.

Klassiske prosesser som går over tiår, og milliardene strømmer ut. Konsulenter tjener seg rike og ingen vet helt hva som skjer, eller hvor kurrant eller fremtidsrettet systemene er når de endelig er i drift. Aldri snakk om å kjøpe noe ferdig utviklet, som feks andre land bruker.

Nye politibiler anyone? Svenske eller tyske politibiler holder ikke her nei.

Datasytemer, reklamekampanjer og rekka er lang.

Beste og mest effektive kommunikasjonsoppgraderingen i Politiet de senere år, er vel Twitter, som forøvrig er gratis.

Litt for mange saker, hvor det viser seg at det sitter feil folk på feil stoler i Politiet.

Et trist faktum.

e

post@espenwettre.no
Re: politiet [Re: Espen] #1590981 20/04/2013 21:36
C
Christen Offline
Ex Trippelbirker
Ex Trippelbirker
C
Sitat: Espen
Tetra kommer vel til å koste like mye som de nye jagerflyene når/hvis det blir operativt.

Klassiske prosesser som går over tiår, og milliardene strømmer ut. Konsulenter tjener seg rike og ingen vet helt hva som skjer, eller hvor kurrant eller fremtidsrettet systemene er når de endelig er i drift. Aldri snakk om å kjøpe noe ferdig utviklet, som feks andre land bruker.

Nye politibiler anyone? Svenske eller tyske politibiler holder ikke her nei.

Datasytemer, reklamekampanjer og rekka er lang.

Beste og mest effektive kommunikasjonsoppgraderingen i Politiet de senere år, er vel Twitter, som forøvrig er gratis.

Litt for mange saker, hvor det viser seg at det sitter feil folk på feil stoler i Politiet.

Et trist faktum.
e

Du har nok mye rett i at Tetra blir dyrt. Det er f.eks ingen som hadde tenkt at de flyvende enhetene innenfor helse skulle ha samband. Det har medført at det over lengre tid ikke har vært mulig å kommunisere med skadested fra lufta.
Innen Luftambulansetjenesten bruker vi XC70 Polis edition som legebiler og er veldig godt fornøyd med biler som er bygget for fart og sikkerhet. Politiet får ikke tilgang til disse da de koster mer enn 750.000 og går da glipp av er meget godt verktøy.

Re: politiet [Re: KenR] #1590984 20/04/2013 21:43
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Sitat: KenR

Nå har det blitt skrevet en del om dette sambandet og nødnettet etter 22. juli. Overbelastning av mobilnettet var den direkte årsakene til at Delta ikke fikk kommunisert med politiet på vei til Utøya og at de havnet på feil sted. Så telefonen brukes nok til mer enn å bestille pizza.

I så fall er det jo mer enn bare litt sløvt å ikke installere handsfree. (uten at det ville ha overrasket meg vesentlig)

Re: politiet [Re: Christen] #1590993 20/04/2013 21:57
Espen Offline
More than words
More than words
Quote:
Det er f.eks ingen som hadde tenkt at de flyvende enhetene innenfor helse skulle ha samband

Er du ikke enig i at det er litt rart at ingen tenke på det?

Aha, folk skal bruke systemene også. Nei da, må vi begynne på nytt, med blanke ark og nye millarder.

Blir litt som med Sporveien. Da jeg flyttet til Oslo rundt 1990 rulla og gikk skandalene med elektronisk bilettsystem. 20 år senere kom Flexus, akkurat i tide til at alle kundene fikk smake på dritten, før noe mye enklere og ikke minst mye billigere og bedre kommer til å overta.

Når det gjelder politibiler, kjenner jeg ikke detaljene godt nok, og kanskje saken er blåst ut av proposjoner, men vi har jo hørt så mye rart før, at det er vanskelig i tro at alt er oppspinn.

http://bil.aftenposten.no/bil/--Norsk-politi-forlanger-fantasibil-9936.html#.UXMN6Ur7N9s

Når man leser slikt som dette, må det jo være lov å lure litt.

" På Langhus i Ski kommune river «blålysekspert» Trond Simarud seg i håret over de nye kravene til politibiler.

Simarud Electronic har levert spesialbygde politibiler siden 1974, og er også den som i samarbeid med Volkswagen-importør Harald A. Møller har levert den spesialbygde versjonen av VW Passat som vant forrige konkurranse i 2007.

- Vi har signalisert til Politiets data- og materielltjeneste at vi ikke vil være med på konkurransen denne gangen. Årsaken ligger jo i anbudsdokumentene selv ved at man ikke aksepterer biler som er bygget om av andre enn bilfabrikken, sier Simarud.

- Finnes ikke den nye politibilen norsk politi ønsker seg?

- Nei. Den finnes ikke. Når ikke en gang Volvos spesialbygde bil tilfredsstiller kravene, kan ingen levere en fabrikkny politibil, mener Simarud.

- En «fantasibil»?

- Til den prisen, ja, rett og slett, sier Trond Simarud. "

e

post@espenwettre.no
Re: politiet [Re: Franz Pissoar] #1591394 21/04/2013 20:19
ScottRacing Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Franz Pissoar
behøver man bak og frontlykt nå som våren og lyset er her ?
de bøtela en haug med folk i vinter her i trheim, for for dårlig lys

Kan du gi meg en god grunn til å la være å bruke lys ?

Æresmedlem i KrampeKameratene
Re: politiet [Re: ScottRacing] #1591401 21/04/2013 20:27
BeefCake Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: ScottRacing

Jeg har ødelagt tre styremonterte lykter (les da billiglykter kun kjøpt inn til transportsykling etter det er mørkt) som enten har ristet i stykker eller fått festene ødelagt pga knall og fall osv når jeg har syklet sti. Magicshinen har holdt seg fin hele tiden, men skjønner at ikke alle ønsker å investere i en så "dyr" lykt for kun transport (også litt for sterk til det imho). Så på en del turer er det ikke veldig praktisk å ta med lykt, og ryker man på ett uhell kan det jo hende at man ikke er hjemme før det blir skumring.

Uansett, kan anbefale sånne små lykter man kan sette på hundehalsbånd. Fikk noen slike utdelt av trygg trafikk laget for syklister i fjor, og de går i baklomma på jakken uten problemer.

- Mvh BeefCake
- - - - - - - - - - - - - - -
I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Re: politiet [Re: ScottRacing] #1591439 21/04/2013 21:04
sverreb Offline
Besatt
Besatt

Knog blinder lyktene har fine silikonfester som monteres av og på på sekunder og trenger ingen fastmontert brakett. De lades rett i et USB stikk. Anbefales.

Re: politiet [Re: sverreb] #1591458 21/04/2013 21:40
anderfo Online
Besatt
Besatt
Enig!
Jeg er storfornøyd med Knog-lykta mi, men jeg har ikke surret meg til å skaffe en baklykt av samme sort. Frontlykta ligger alltid i "jobb-sekken" (når den ikke trengs), selv på denne tida av året når det er lyst nesten hele tida.

Re: politiet [Re: ScottRacing] #1591487 22/04/2013 06:08
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit

At det ikke er mørkt er vel den aller beste grunnen.

LarsB

Re: politiet [Re: larsb] #1591532 22/04/2013 07:25
ScottRacing Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: larsb

At det ikke er mørkt er vel den aller beste grunnen.

LarsB

For meg så er det to grunner til å bruke lys på bil, sykkel og MC;
og det er å se og bli sett bedre.
Bruker MagicShine foran og bak året rundt når jeg sykler gatelangs for at
det skal være mulig for de fleste bilistene å se meg. Har selv erfart hvor
vanskelig det kan være å se joggere og syklister på dagtid - og det er mange
som har dårligere syn enn meg !

Æresmedlem i KrampeKameratene
Re: politiet [Re: Franz Pissoar] #1591541 22/04/2013 07:35
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Ang politibiler, og innkjøp, så burde disse vært fritatt for engangsavgift slik ambulanser, brannbiler, begravelsesbiler, lastebiler og busser er. Til og med taxi og varebiler har redusert sats!

Personbiler og politibiler derimot, de slipper ikke unna full engangsavgift til statskassa, og da blir 750.000 veldig lite..

Trafikkpolitiet i UK kjører nesten utelukkende sti og evo, og sti koster 980.000NOK bare i baseutgave, før noe påbygg. Men i Norge holder det med en 140HK tdi med mikkemustrekk for ingen kjeltringer har kjappe biler.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support