Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Får jeg bedre resultater av en bedre sykkel?

Re: Får jeg bedre resultater av en bedre sykkel? [Re: keo] #1583458 09/04/2013 21:41
Håvardo Offline
Fersking
Fersking
Sitat: keo
Quote:

Selv om det norske sykkelmarkedet er veldig snodig, stort sett kun med fokus på lette sykler framfor kvalitet i alle ledd. Bare se på gsport og intersport.

Er det dårlig kvalitet på G-sport og Intersport sykler? Det er rammer med ganske så standard deler og lette hjul. Hva er det som er så dårlig? Har aldri skjønt den påstanden.

+1

Har ikke jeg skjønt heller, kun fokus på vekt er ikke riktig vel?

2015 Cannondale SuperSIX evo RED
2012 Diamant T1

www.ckvictoria.no
Re: Får jeg bedre resultater av en bedre sykkel? [Re: sykkeloyvind] #1583966 10/04/2013 16:55
Dagsven Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: sykkeloyvind
Eller sagt på en annen måte, sparer du 2% på totalvekten kan du i beste fall håpe på å spare 2% i tid opp en klatring. På flatmark på en landeveissykkel vil 2% lavere vekt ikke ha noen effekt i det hele tatt.

Sannsynligvis vil du spare mindre enn 2% i klatring også, men hvis vi for enkelthets skyld leker med at du sparer 2% så vil det tilsi at du sparer 12 sekunder opp en 10 minutter lang bakke.

12 sek er jo faktisk ganske mye! Hvis du kan stå inne for regnestykket Øyvind bytter jeg ut min 7,8 kg sykkel til 6,0 kg!!

Santa Cruz Highball Carbon 29er
Merida FLX Carbon
Lapierre Sensium 100
Re: Får jeg bedre resultater av en bedre sykkel? [Re: Dagsven] #1584578 11/04/2013 11:49
Tom_Bombadill Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg har regnet en del på dette, og kan gå god for Øyvinds regnestykke.

På flata (Regner 0,2% stigning) vil en vektreduksjon på 2 kg gi meg en besparelse på 2W (3/4 er redusert rullemotstand og resten pga redusert tyngdekraft). For min del tilsvarer det 1,5-2 sekunder spart på en 10 km tempo. Det er med andre ord ikke her man vil tjene noe på lettere sykkel.

I bakkene blir det derimot annerledes. Pga tyngdekraften går farta ned, og luftmotstanden reduseres pga lavere fart. I eksempelet på flata utgjorde gravitasjon og rullemotstand 25% av totaleffekten.

I en bakke på 6%, hvor jeg sykler med samme Watt (har brukt 330W i eksempelet), vil nå summen av andelene til effektbehov fra gravitasjon og rullemotstand utgjøre 90% av totalen. De siste 10% er da mekanisk friksjon og luftmotstand, som driter i hvor tung man er.

Da kan man tenke at man kun vil få 90% utnyttelse av vektreduksjonen (dvs 90*0,02=1,8%). Men, når vekt på ekvipasje reduseres med med 2%, vil vektavhengige effektkomponenter reduseres, og dermed tilgjengelig effekt benyttes til økt fart, slik at luftmotstanden øker. Dermed sykler man mer enn 1,8% raskere (1,94% for å være nøyaktig), selv om rullemotstand og tyngdekomponent reduseres med 1,8%.

Effekt: 12 sekunder raskere opp en 10 minutters bakke på 6% stigning i terskalfart (330W/19,5 km/t).

Konklusjon: Ved bakker over 6% er det greit å regne 1:1 besparelse i tid ift totalvekt.

/geekmode off. Shut up and ride!

Jan Erlend
Re: Får jeg bedre resultater av en bedre sykkel? [Re: Negua] #1584629 11/04/2013 12:34
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Ivrig
O
Helt enig i regnestykket, men i praksis vil dagsform og tilfeldigheter ha større betydning for om man henger med på halen av feltet opp en slik stigning enn den 12 sekunder store besparelsen vekten gir.

Hvis målet er å sykle bakkene raskere så tror jeg mer på å bruke penger på en grundig test av watt/terskel/O2 samt etterfølgende veiledning for et riktig treningsopplegg enn å kun kjøpe lettere sykkel. Men som jeg har skrevet lenger opp her, ny sykkel er veldig gøy!

Re: Får jeg bedre resultater av en bedre sykkel? [Re: Tom_Bombadill] #1584783 11/04/2013 15:10
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Tom_Bombadill

På flata (Regner 0,2% stigning) vil en vektreduksjon på 2 kg gi meg en besparelse på 2W (3/4 er redusert rullemotstand og resten pga redusert tyngdekraft).

Blir tyngdekraften mindre med en lettere sykkel? Nesten som å sykle på månen.

Fra spøk til revolver. En lettere sykkel vil vel også være bedre når det kommer til rykk og spurt. Kan jo fort være avgjørende hvis man skal spurte om plasseringer (ikke så relevant for min del btw).

Re: Får jeg bedre resultater av en bedre sykkel? [Re: Open 1.0] #1584786 11/04/2013 15:11
Z
Zaskarin Offline
Avhengig
Avhengig
Z
Sitat: Open 1.0
Helt enig i regnestykket, men i praksis vil dagsform og tilfeldigheter ha større betydning for om man henger med på halen av feltet opp en slik stigning enn den 12 sekunder store besparelsen vekten gir.

Hvis målet er å sykle bakkene raskere så tror jeg mer på å bruke penger på en grundig test av watt/terskel/O2 samt etterfølgende veiledning for et riktig treningsopplegg enn å kun kjøpe lettere sykkel. Men som jeg har skrevet lenger opp her, ny sykkel er veldig gøy!

Hvis målet er å sykle bakkene raskere tror jeg mer på å trene mer og hardere, men bruke penger på tester tror jeg gjør mosjonisten mer forvirret enn bedre.

Re: Får jeg bedre resultater av en bedre sykkel? [Re: Negua] #1584795 11/04/2013 15:19
W
wirre Offline
Avhengig
Avhengig
W
Jeg har både alu og karbon versjonen av giant xtc, begge har eksakt samme geometri, og er begge rammer i toppsegmentet.. Hvis jeg benytter samme hjulsett på disse to rammene, så merker ikke jeg noe forskjell.. Vekte på disse syklene skiller vel 200g i Alu sykkelens favør.... Men for alle del, kjøp deg en carbon sykkel... På landevei vil nok en karbon ramme føles mere behagelig en e n alu ramme, siden den demper litt mere.. At du sykler noe forter har jeg ikke troa på, men det er noe med det å ha det samme som de andre. , Skal ikke stikke under en stol at jeg selv har bestilt meg ny Trekk superfly elite.

Feit og i dårlig form..
Re: Får jeg bedre resultater av en bedre sykkel? [Re: Negua] #1584801 11/04/2013 15:31
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Ivrig
O
Uenig med deg Zaskarin, testing OG treningsveiledning gav i hverfall meg en god fremgang uten å øke mengden særlig. En økning av mengden hadde også vært vanskelig ettersom jeg allerede lå på 6-8 økter pr uke.

Men det kommer selvfølgelig an på hvem som er målgruppen, snakker vi om mosjonister som trener 2-4 ganger pr uke så er rådene annerledes enn hvis du snakker om veterantullinger som trener alt de orker.

Re: Får jeg bedre resultater av en bedre sykkel? [Re: Dexter] #1584892 11/04/2013 17:51
Tom_Bombadill Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Dexter
Sitat: Tom_Bombadill

På flata (Regner 0,2% stigning) vil en vektreduksjon på 2 kg gi meg en besparelse på 2W (3/4 er redusert rullemotstand og resten pga redusert tyngdekraft).

Blir tyngdekraften mindre med en lettere sykkel? Nesten som å sykle på månen.

Fra spøk til revolver. En lettere sykkel vil vel også være bedre når det kommer til rykk og spurt. Kan jo fort være avgjørende hvis man skal spurte om plasseringer (ikke så relevant for min del btw).

Pirk ICON_SMILE

Nei, ikke tyngdekraft, men kraft pga masse og gravitasjon (tyngde)

Jan Erlend
Re: Får jeg bedre resultater av en bedre sykkel? [Re: Open 1.0] #1585042 11/04/2013 20:51
Z
Zaskarin Offline
Avhengig
Avhengig
Z
Sitat: Open 1.0
Uenig med deg Zaskarin, testing OG treningsveiledning gav i hverfall meg en god fremgang uten å øke mengden særlig. En økning av mengden hadde også vært vanskelig ettersom jeg allerede lå på 6-8 økter pr uke.

Men det kommer selvfølgelig an på hvem som er målgruppen, snakker vi om mosjonister som trener 2-4 ganger pr uke så er rådene annerledes enn hvis du snakker om veterantullinger som trener alt de orker.

Treningsveiledning er jeg enig at kan gi mosjonister framgang, da mange trener feil.
Men at testing skal være veien for en mosjonist syns jeg er tullball og bortkastet penger.

Re: Får jeg bedre resultater av en bedre sykkel? [Re: Negua] #1585707 12/04/2013 18:54
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
I praksis er betydningen lik 0. Rytteren avgjør stort sett uansett sykkel så lenge vi snakker om bra utstyr, carbon eller alu ramme. Slutt å tro på snarveier!

Re: Får jeg bedre resultater av en bedre sykkel? [Re: Negua] #1587444 16/04/2013 02:23
P
Playboy75 Offline
Entusiast
Entusiast
P
Sammenlignet 2 offroadsykler i en asfaltbakke på denne måten en gang, og resultatet var interessant.
Kjørte to 4x4-5min økter to dager på rad. Den første dagen kjørte jeg den antatt svakeste sykkelen, slik at jeg skulle være piggest med den. Dagen etter den andre. De to syklene hadde like dekk. Den ene en alu Giant Anthem x1 som er en fulldemper, og den andre en Giant hardtail Carbon. Den veier sikkert et par tre kilo mindre og har ikke bakdemper.
Det skilte faktisk ca 25 sek på en bakke på 5 min på alle dragene. Jeg kjenner bakken utrolig godt og "vet " hvor hardt jeg skal tråkke osv. Kjørte fulldemperen inn til en 12plass i min klasse i Vestmarkrittet i fjor, men vurderer sterkt å bruke hardtailen i år. Det er jo minutter å hente oppover, og det tar jeg ikke igjen i terrenget tror jeg.

Re: Får jeg bedre resultater av en bedre sykkel? [Re: Negua] #1587600 16/04/2013 08:55
B
BuseTomas Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
Jeg bytta fra en gt zaskar elite alu, som jeg ER så glad i, til en Cube reaction gtc race carbon. Jeg blir i alle fall inspirert til å sykle MYE mer, da den er mer responsiv, og går jo fader meg som en kule.
Har sykla 417 km siden 29 mars. Sykkelglede!

Re: Får jeg bedre resultater av en bedre sykkel? [Re: Negua] #1774104 21/04/2014 16:08
N
Negua Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
N
Da har jeg kjøpt meg ny sykkel. Cervelo S5 2012-modell med Ultegra. Nå har jeg hatt S1 lenge nok. På tide å ta steget oppover. 10.000 i rabatt. Da slo jeg til.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå