Syklet Fossum-Brunkollen på grus og Brunkollen-Fossum på tråkket sti i dag. Grusen opp til Brunkollen var nybrøyta og fin mens stien ned fra Brunkollen var smal og vanskelig å sykle med 5-10 cm nysnø oppå et konvekst islag. Skummelt glatt enkelte steder.
På Brunkollen ligger det bortimot 1 m snø så det er bare å smøre med blåsvix eller tolmodighet en stund til.
Stokk og stein sykkelklubb
Re: Opptråkkede vinterstier i Oslo, statusrapport!
[Re: Subs]
#157108816/03/201312:20
Skullerud, Rundvann, Fjellstad, Rustadsaga, helt topp med dryss av styresnø. Kjørte tjukkas uten pigg - helt fint men isen ligger og lurer under snøen - et par overraskelser. Så spor etter vanlige hjul med pigg (ISP).
[Re: neistein]
#157116716/03/201316:48
ISP 2,35 pigg dekk. Det ligger 5-10 cm med nysnø oppå stålis mao det kan komme overraskelser men ikke er forberedt på. Hadde et skikkelig tryn da begge dekkene slapp på et snedekket skrått isparti.
Stokk og stein sykkelklubb
#157125416/03/201321:24
Greie forhold i Grønliåsen. Pigg er et must, en del is under nysnøen. De urørte stiene var de fineste, ikke stort med motstand i snøen. Syklet det meste av åsen i dag, ingen stier som ikke var tagbare.
Lars-Erik
#157126316/03/201323:17
Det var ganske trått opp fra Riksen i går. Det er en del is under snølaget, særlig lengst nede, og det siste snøfallet har gjort det tidvis tungt framkommelig. Men ganske gøy nedover, likevel. Vi får håpe at våre tobente venner gjør jobben med å tråkke løyper de neste par dagene, så blir det så bra skal du se!
Give my love to all my brothers and sisters in mediocrity
#157218319/03/201307:59
Fortsatt ganske løst i Nordmarka. Må nok bli litt mildere for at snøen skal sette seg skikkelig. Det har heller ikke blitt noe bedre av at noen med snøscooter har kjørt istykker store deler av stinettet!
Dette er et bilde fra mellom Grinda og E6, hvor det i forrige uke var 40cm bred single track.
Er dette første steg i utbyggning av enda flere skiløyper?
magnusc: vet du om den lille stibiten er merket som skuterkjørt løype av skiforeningen?
Sjekket kartet på hjemmesiden dems tidligere i dag og Grinda-Ankerveien(e6) var ikke en del av løypenettet som preppes. Scooteren har kjørt ganske mange stier i området som ikke er en del av løypenettet som Skiforeningen sier de prepper. Disse stiene var ikke oppkjørt av scooter i fjor.
Kan se ut til at en eller annen scootersjåfør har vært litt overivrig og trodd at han har gjort folk en tjeneste med å kjøre opp/istykker alle de oppgåtte stiene.
E6 er scooterkjørt i tre bredder hele veien opp til Ullevålseter. Kom nettopp ned der på ski. Sikkert noen som skulle være greie mot fotfolket, selv om tipper de fleste synes det er hyggeligst med sti. Fortsatt litt løst for sykling, selv om noen hadde trosset føreforholdene og etterlatt seg et sett spor. Vanlige dekk, ikke tjukkas.
Jeg har sendt mail til Skiforeningen med spørsmål om de kjenner til årsak eller gjerningsmann bak scooterkjøringen. Det er altså ikke snakk om skispor, kun scooterkjøring til frustrasjon for alle som har en forkjærlighet for smale stier eller upreparerte skiløyper.
Jeg syklet opp E6 i går kveld. Det er litt for løst til at det er ordentlig moro med smalsykkel, og i noen av kneikene måtte jeg av sykkelen og trille. Nedover var det fint, dog. Scootersporene er for løse til å sykle ordentlig i, men mange steder er det mulig å gjenfinne det opprinnelige tråkket. Jeg syntes jeg så et fatbikespor på veien oppover. Jeg tror kanskje det var mer egnet redskap i går.
Give my love to all my brothers and sisters in mediocrity
#157391922/03/201314:49
Tips: Vi var oppe og lyktesyklet i alpinanlegget etter stengetid. Havnet i "skogsløypene" ungene hadde kjørt opp i skogen på siden av slalåmbakken. Skikkelig "Rollercoaster" :-) Tenker det er slik på de fleste alpinanlegg nå.
Redigert av Byggern; 23/03/201311:09.
#157424723/03/201310:00
Tipper det begynner å bli OK på Ankerveien og stien på selve Vettakollen. Ellers er vel forholdene på stinettet forøvrig som stigeso beskriver; scooterkjørt, litt løst men farbart. Spådd null grader i dag, kanskje det setter seg litt!
Nå er det mange herlige stier på distansen fra Høvik til Hosle, Haga,l Lund, Løvenskioldbanen og i Fossumtraktene. Skal vi avtale en tur en dag i påsken, Lasse?