|
|
Snart 3-åring og dogåing.
|
Re: Snart 3-åring og dogåing.
[Re: cvrokka]
18/03/2013 09:15
|
Christpa
Avhengig
|
Avhengig
|
|
|
18/03/2013 09:16
|
ReidarS
Avhengig
|
Avhengig
Jeg er rimelig sikker på at truse-trikset vil funke på veldig mange unger, da jeg tviler på at de færreste unger trives med det ubehaget dette medfører. Men løsningen har (minst) en stor ulempe, truse med et visst innhold av avføring er ikke spesielt praktisk å håndtere, spesielt ikke når man er utenfor hjemmet....
Jeg har mest tro på at dette skjer når barnet er klar for det, og at man som foreldre kan bidra med å sørge for at barnet kommer seg kjapt på do når det haster....
Og helt klart, dette går alltid mye enklere om sommeren enn på vinteren.
|
|
|
18/03/2013 09:36
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Jeg tror det beste rådet er å ikke stresse med dette i det hele tatt. Snakk med ungene, legg ting til rette, bruk evt tisselaken men vent til det er sommer. Noen blir stuereine når de er ett år gamle, andre ikke før de er 4-5. Vi slutta å ta på bleie når været var fint, varmt og vi kunne være ute i hagen. I løpet av et par dager fikk ungen god nok mental kontakt med tissen og endetarmen sin til at hun skjønte tegninga. Eneste viktige råd, ikke kjeft ved uhell.
|
|
|
[Re: Garpen]
18/03/2013 16:23
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Les nå hva jeg skriver.
For det første så tippet jeg vilt at kona til cvrokka "står for det meste (eller en del) av vask av barneklær", dersom kona til cvrokka ikke vasker klær i heimen i det hele tatt så er dette kanskje en annen sak.
Om kona til Rokka skal jegt ikke uttale meg, det får andre gjøre, men øh.... Dersom hun i det hele tatt vasker klær og barn i heimen har hun kanskje ikke lyst til å vaske dritt ut av underbuksene på sønnen framfor å krølle sammen en bleie og vaske sønnen som normalt. ....nå har jeg oppdratt tre barn som alle har hatt gleden av å bli 'pakket' i tøybleier og jeg har aldri lagt merke til at det var annerledes å vaske unger 'etter papirbleie' (vi brukte papirbleier på sykkelferie med nr. to). Hva er egentlig normal vaske av unger etter drittbleier? Dersom du har erfaring med å vaske unger skjønner du forskjellen (et barn med papirbleie er mye enklere å vaske reint enn et barn i underbukser). Jeg håper du har skjønt at man må ta av trusa før barnestumpen vaskes, ellers blir det litt vanskelig ja.  Nå vil du sikkert argumentere for at "vi har jo vært så rasjonelle og presentert en løsning for dama, dette blir jo mye enklere". Men det er ikke sant, i den umiddelbare framtid er det mer arbeid i en løsning med truse i bleia enn per i dag, og dere kan ikke vite (det kan heller ikke kona) når en eventuell periode med truse i bleia er over. Selv på det verste kjørte vi kanskje tre bleievask i uka, kan ikke se helt for meg hvordan en haug med truser størrelse 2-3 år kan gi så forferdelig mye merarbeid. Hvor mange sånne små truser går det i en vaskemaskin, 200, 300? Jeg tipper (bare tipper altså) at du ikke engang klarer å fylle en vaskemaskin før barnet har lært å gå på do/potte. Men til syvende og sist hadde vi bare tøybleiebarn i seks år, fordelt over våre tre små håpefulle, og det er jo tre år mindre enn en vi i snitt skulle ha hatt hvis vi hadde brukt papirbleier (ifølge helsenett) så egentlig har vi vel fått ett barn 'gratis' på en måte. Har du egentlig relevant erfaring med tøybleier? Uten at jeg kjenner situasjonen så kan det være flere grunner til at man ikke velger å argumentere om bleier/oppkast/bæsj/andre kroppsvæsker og jeg skal holde meg for god til å spekulere mer om dette denne tråden. Oops, akkurat ja.......
|
|
|
[Re: ReidarS]
18/03/2013 16:34
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Jeg er rimelig sikker på at truse-trikset vil funke på veldig mange unger, da jeg tviler på at de færreste unger trives med det ubehaget dette medfører. Men løsningen har (minst) en stor ulempe, truse med et visst innhold av avføring er ikke spesielt praktisk å håndtere, spesielt ikke når man er utenfor hjemmet.... Det er det som også er så fint med at barn ammer litt også etter fylte ett år, det sørger for at avføringa er av en helt annen konsistens (lukter syrlig) og hvis man da er litt tidlig ute med 'potttrening' så er ungen tørr før det rekker å produsere 'voksenbæsj' lenge; 'voksenbæsj' lukter dritt ja.
|
|
|
20/03/2013 00:12
|
ingeplinge
Påklikket
|
Påklikket
Dette er lite å stresse med, som mange har sagt. Er nok noe som ordner seg med litt varmere vær og enklere bleiefritid.. I likhet med Tanges har våre barn hatt tøybleier og det gjorde sikkert at de sluttet såpass mye tidligere, men alle(!) sluttet på den varme sida av året. Det er absolutt et par gode poeng med tøybleier, ikke mye ekstrajobb i det hele tatt, og mye penger og søppel spart.. (Jeg kan si det, for det har alltid vært jeg som har stått for klesvasken..:)
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
|
|
|
20/03/2013 00:32
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Tøybleier er sikker fint, men det er ekkelt. Skraper man av bæsjen før man vasker? Uansett papirbleier koster ikke stort.
|
|
|
[Re: Dexter]
20/03/2013 06:30
|
nilswithskills
Ringrev
|
Ringrev
Tøybleier er sikker fint, men det er ekkelt. Skraper man av bæsjen før man vasker? Uansett papirbleier koster ikke stort. Vi har brukt innlegg av rispapir i tøybleiene. Disse fanger opp det meste av driten, og kan kastes i do.
mvh Nils
|
|
|
20/03/2013 07:55
|
ScottRacing
Ringrev
|
Ringrev
Gutta mine ble bleiefrie ved hhv 2år, 3år og 2,5år. (yngstemann syklet uten støttehjul når han var 3,5) Nevøen min ble bleiefri rett før skolestart....hurra for at det ikke var min sønn Ikke alle barn klarer å bli bleiefrie selv om de ønsker selv;så gjør det til en hyggelig sak å gå på potte/do, la dem lese ett blad eller les en liten historie fra en barnebok mens de tømmer tanken. Hvis problemet er dovenskap så gå den harde veien: Ikke skift bleier men la dem gå våte slik at de får føle ubehaget - gjerne i kulda. La dem deretter fly med rumpa bar slik at de kan kjenne hvor deilig det er 
Æresmedlem i KrampeKameratene
|
|
|
20/03/2013 10:11
|
ingeplinge
Påklikket
|
Påklikket
papirbleier koster ikke stort. Kommer vel litt an på hvor mye av regnskapet en tar med i betraktningen. Koster ikke stort for oss,.. men antakelig mer for andre/naturen/etc... Tøybleier kan brukes til flere barn (hos oss tre stk), og gis videre til andre (evt selges;-).. Det er selvsagt rispapir innlegg.
Redigert av ingeplinge; 20/03/2013 10:16. Rediger grunn: Har forøvrig aldri tenkt på mine barns avføring som ekkel... men det er betydelig forskjell ved amming og etter..
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
|
|
|
[Re: ingeplinge]
20/03/2013 17:01
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
papirbleier koster ikke stort. Kommer vel litt an på hvor mye av regnskapet en tar med i betraktningen. Koster ikke stort for oss,.. men antakelig mer for andre/naturen/etc... Tøybleier kan brukes til flere barn (hos oss tre stk), og gis videre til andre (evt selges;-).. Det er selvsagt rispapir innlegg. Samme her, rispapirinnlegg og gjenbruk av ca. 100 brettebleier fordelt over tre barn. Som jeg nevnte tidligere fikk vi vel på en måte ett barn gratis (6 isf. 9 år med bleier) og da er det fort snakk om 5-6000,- bare på det; blir en del sykkelstæsj det  .
|
|
|
20/03/2013 18:23
|
nilswithskills
Ringrev
|
Ringrev
Tøybleier har funket finfint for oss. Mine to var tørre ved hhv. 18 og 25 mnd.
mvh Nils
|
|
|
07/10/2013 15:20
|
cvrokka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Henter denne frem igjen da jeg sliter litt nå. Dogåingen fungerte bra en god stund og tissing foregår fortsatt på do, men i det siste har bæsjingen ikke foregått på do.... Han er nå 3 år og 5 måneder.
Hjemme går det bra helt til han har vært i barnehagen noen dager, der bæsjer han i buksa. Han blir følgt på do til faste tider, men det hjelper ikke. Idag bæsjet han 5 minutter etter han hadde sittet på do i barnehagen.
Jeg har fulgt barnehagens råd og det er å vente da dette er en overgangsfase, men 1 måned synes jeg blir litt lang overgangsfase, og det blir dyrt i lengden med all kleskastingen.
Vi har lagd en "bæsjekalender" som funket bra nå i helga hjemme.
Nå frister det veldig for meg å begynne å sette hard mot hardt, vi har prøvd å prate med han og motivere på flere måter.. Han kjenner godt når han må, han bare unnlater å si ifra.
Er det noen som har forslag? Nye metoder noen uten konsekvenser, eller kan konsekvenser ha noe for seg?
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
|
|
|
07/10/2013 16:43
|
b_mattias
Entusiast
|
Entusiast
Alle mine har sagt ifra selv då dem synes det er noe dritt at gå rundt med bleie. Har ni spurt om han vill slutte med bleie?
|
|
|
07/10/2013 22:33
|
cvrokka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Han har slutta med bleie. Han sier at han ikke vil ha bleie på, men han har ikke så fryktelig mye imot det. Det hender han har det i barnehagen.
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
|
|
|
08/10/2013 05:50
|
DavidS
Ivrig
|
Ivrig
Hvorfor kaster dere klærne da?
Rust? Fordi det rimer på dust.
|
|
|
08/10/2013 05:51
|
cvrokka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Kaster de bokserne/trusene som er innsauset i drit. Gjør ikke du det?
|
|
|
08/10/2013 06:03
|
DavidS
Ivrig
|
Ivrig
Selvfølgelig ikke. Kaster dritten i do, skyller opp klærne, og hiver de til vask. Mitt råd er uansett ikke å stresse ungen, eller sammenligne med andre barn. Det går seg til.
|
|
|
08/10/2013 06:06
|
b_mattias
Entusiast
|
Entusiast
er det i barnehagen han gjør det eller hjemme? kansje han har det så gøy at han ikke vil gå fra eller glemmer bort det før det er forseint. Eller ikke føler seg trygg på do i bhg
|
|
|
[Re: DavidS]
08/10/2013 06:19
|
cvrokka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Selvfølgelig ikke. Kaster dritten i do Hvordan kaster du dritten i do når den er innsauset i trusa? Skraper du det ut med noe eller bruker du hånda og graver det ut?
|
|
|
[Re: b_mattias]
08/10/2013 06:26
|
cvrokka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
er det i barnehagen han gjør det eller hjemme? kansje han har det så gøy at han ikke vil gå fra eller glemmer bort det før det er forseint. Eller ikke føler seg trygg på do i bhg Jeg skrev at det går bra hjemme til han har vært i barnehagen noen dager. Da går det verken bra hjemme eller i barnehagen. Han er trygg på do nå i barnehagen, men han sier ikke ifra.
|
|
|
08/10/2013 06:28
|
tron
Besatt
|
Besatt
Hva er det som gjør at det funker hjemme? Dere er flinkere til å se signalene og får han på do i tide? Er det barnehagepersonalet som er for uoppmerksomme, kanskje? Antar det varierer i veldig stor grad fra barnehage til barnehage hvor mye kapasitet de har til å følge opp dotreningen.
|
|
|
[Re: tron]
08/10/2013 06:34
|
cvrokka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hva er det som gjør at det funker hjemme? Dere er flinkere til å se signalene og får han på do i tide? Er det barnehagepersonalet som er for uoppmerksomme, kanskje? Antar det varierer i veldig stor grad fra barnehage til barnehage hvor mye kapasitet de har til å følge opp dotreningen. Har følelsen av det kan være noe slikt ja, muligens i kombinasjon med noe annet. Vi ser signalene ganske kjapt og får han på do de gangene han ikke sier ifra selv. Det gjør han vel ca. 50% av gangene. Jeg vet ikke om det er det at de ikke har kapasitet til å få med seg dette eller om de ikke evner det.
|
|
|
[Re: GeirK]
08/10/2013 06:47
|
cvrokka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Oops. Sånne som mener at et tylig uttalt "FORDI!" er et gyldig argument. Jeg benyttet sjansen når hun var ute av huset noen dager. Tok bare av han bleien og sa han måtte si ifra når han måtte på do. Tørr om natten ble han og med en gang. Det var null problem, han tok det med en gang og alt funket helt fint i 1-2 uker før han begynte i barnehagen igjen..
Redigert av cvrokka; 08/10/2013 06:49.
|
|
|
08/10/2013 06:54
|
DavidS
Ivrig
|
Ivrig
Selvfølgelig ikke. Kaster dritten i do Hvordan kaster du dritten i do når den er innsauset i trusa? Skraper du det ut med noe eller bruker du hånda og graver det ut? Alvorlig?
|
|
|
[Re: DavidS]
08/10/2013 07:02
|
cvrokka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Selvfølgelig ikke. Kaster dritten i do Hvordan kaster du dritten i do når den er innsauset i trusa? Skraper du det ut med noe eller bruker du hånda og graver det ut? Alvorlig? Ja.
|
|
|
08/10/2013 07:13
|
DavidS
Ivrig
|
Ivrig
Det er jo bare å vippe/ vrenge trusa over doskåla, så skylle i kummen, og hive til vask. Vi har en egen balje med kluter, truser og tøybleier, så det går en maskin om dagen. Er det snakk om diaré tar jeg hele ungen i dusjen, spyler rumpa bar, og skyller tøy. Bæsj er bare noe som følger med barn, man gjør det som kreves. Nytter ikke stresse med det, lukkemuskelen er som kjent svært følsom/sjenert.
|
|
|
08/10/2013 07:34
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Min mellomste sluttet også greit med bleier, men han hadde aldri tid til å gå på do. Ventet til han måtte løpe på do, og da bommet han med 3 sekunder slik at det gikk i buksa rett før han var fremme.
Det jeg gjorde var å vaske han med litt kaldere vann en ønskelig. Prøvde bare å koble det og gjøre i buksa med et mildt ubehag. Velger å tro at det var en medvirkende årsak til at det gikk seg til. Mulig det har gitt han dype psykologiskearr, og han kommer til å medvirke i en TVNorge dokumentar om noen år. Men det kan jeg leve med :-)
PS: Avhengig av konsistensen på bæsjen, så hiver også jeg truser som er skikkelig innsauset.
|
|
|
08/10/2013 07:44
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Når de går i barnehage og ser at de store barn går på do, så går det der av seg selv. I barnehagen er det lave barnedoer, og de synes det er morsomt å prøve. Alle våre har kommet hjem fra barnehagen med smil om munnen og stolt sagt at de har sluttet. Jentene våre sluttet med bleie i 3år salderen og gutten i 4års. Vi har ikke pushet. Men barne må være bevisste over dotingene sine. Nytter ikke å "lokke" de til det, selvrealisering skjer i barnets tempo. Er de klare, så er de klare.
Og etter det så er det litt tisseuhell på natt og lekehuhell med å sitte på huk (er så morsomt å leke at de "glemmer"/utsetter dobesøket litt lenge). De uhellene omtaler man som uhell uten å gjøre så mye rabalder av det i det hele tatt.
Jenter derimot, de skal "ha med" seg en person på do allerede fra 3år og til evig tid. Så du er advart, slutte med bleie er ofte "bli med på do" mhp jenter. Men alle barn er ulike.
Leave no trace - with fatbike
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
08/10/2013 08:08
|
cvrokka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Min mellomste sluttet også greit med bleier, men han hadde aldri tid til å gå på do. Ventet til han måtte løpe på do, og da bommet han med 3 sekunder slik at det gikk i buksa rett før han var fremme.
Det jeg gjorde var å vaske han med litt kaldere vann en ønskelig. Prøvde bare å koble det og gjøre i buksa med et mildt ubehag. Velger å tro at det var en medvirkende årsak til at det gikk seg til. Mulig det har gitt han dype psykologiskearr, og han kommer til å medvirke i en TVNorge dokumentar om noen år. Men det kan jeg leve med :-)
PS: Avhengig av konsistensen på bæsjen, så hiver også jeg truser som er skikkelig innsauset.
Vi er nok på riktig bølgelengde. Det hørtes ut som en god plan. Spørs vel om jeg får gjennomslag for et slikt tiltak i barnehagen men. 
|
|
|
|
|