Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet)
|
Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet)
[Re: pinwiz]
22/02/2013 20:13
|
Lenny
Veteran
|
Veteran
Les et nær sagt hvilket som helst nummer av Nytt fra Østmarka , og du vil finne nostalgiske historier om hvordan livet og forholdene var på husmannsplassene i Østmarka i gamle dager. Det er et element av "alt var bedre før" her. Derfor er det litt festlig at Skandinavias mest trafikerte vegstrekning for ca hundreogfemti år siden, Plankeveien, gikk fra Enebakk via Elvåga til Rustadsaga. Jeg kan lett forestille meg hvilket gjørmehelvete det må ha vært i vårløsninga etter en vinter med 2000 hestekjørere og 4000-5000 hester. Hvor mye synes av Plankeveien i dag? Fint lite, og det som finnes, regnes som kulturminne. Når det er sagt, det finnes såkalte "inngrepsfrie" områder i Østmarka, men de ligger i det foreslåtte nasjonalparkområdet lenger øst. Områdene som er foreslått stengt for syklister er ikke i disse traktene.
Redigert av Lenny; 23/02/2013 07:53.
"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams
|
|
|
[Re: front biker]
23/02/2013 01:21
|
OveR
Apartheidmotstander
|
Apartheidmotstander
Altså, hvis noen har gått glipp av det så heter Fylkesmannen i Oslo Valgerd Svarstad Haugland.
Føler meg også ganske sikker på at de fleste i den rødgrønne leiren ikke har spesielt mye i mot å gi den nevnte fylkes(dame)mannen en smekk på lanken hvis hun ikke tar allmenhetens interesser(allemannsretten) på alvor.
mvh OveR
|
|
|
23/02/2013 07:42
|
Espen
More than words
|
More than words
...og er hun kanskje innhabil, fordi hun er gående i marka?
e
|
|
|
23/02/2013 08:21
|
Christian
Uflaks
|
Uflaks
Det var 6-7(?) joviale syklister på Sandbakken i går, pluss min samboer og meg på ski, og 20-30(?) andre gjester mens jeg var der. Det var ikke spesielt fullt. Aner ikke om noen var fra Østmarkas Venner. Jeg snakket ikke med andre enn de på bordet, pluss innehaver Even og Irene, hans (Lohengrin-glade) kone. Hvor var dere andre som mener man må "gjøre noe"? Dere sitter vel ikke bare inne og skriver på Facebook og her på forumet, vel..? Min høyst private mening er at minimum for enhver terrengsyklist med selvrespekt er: - Melde seg inn i NOTS - Skrive en (gjerne kort) melding til Fylkesmannen om hvorfor verneforslafget er en dårlig idé (hvis man synes det, da): http://www.fylkesmannen.no/Oslo-og-Akershus/Horinger/Verneforslag-i-Marka/Jeg skrev dette innlegget, som har fått 1200 treff på noen dager: http://blodsmak.no/2013/02/vern-av-marka-og-forbud-mot-terrengsykling/ Hvis noen synes det er verdt å dele/spre videre, er det selvsagt flott. Vel så bra er det nok å dele/spre artiklene på terrengsykkel.no og ute.no: Foreslår sykkelforbud i Oslomarka: http://terrengsykkel.no/index.php?id=4627Vil forby sykling på blåstiene i Oslomarka: http://www.utemagasinet.no/Sykkel/Sykkelforbud
|
|
|
[Re: sverreb]
23/02/2013 13:06
|
Dan
More than words
|
More than words
Det kan være på sin plass å minne DNT ved leder Sverre A.Larssen på DNTs egen resolusjon om å ikke uthule allemannsretten med restriksjoner. Ja, dette var jo litt annerledes enn den innstillingen vi trodde DNT har: "Den Norske Turistforening (DNT) Oslo og Omegn har ennå ikke tatt et offisielt standpunkt på forslaget, men daglig leder Sverre A.Larssen synes det virker spennende fordi forslaget er et skritt i riktig retning i forhold til Markaloven og ivaretagelse av friluftslivet." "Ivaretagelse av friluftslivet"? Igjen ser vi at sykling i marka ikke teller som friluftsliv for dem som ikke driver med det. Skremmende arroganse og ignoranse.
|
|
|
23/02/2013 13:10
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Jeg velger å tro at Larssen først og fremst tenkte på beskyttelse mot hogst med det utsagnet, men jeg savner prinsippene DNT har vedtatt på eget landsmøte.
|
|
|
23/02/2013 13:26
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det virker å være en stor missoppfatning at terrengsykling med det formål og trene til ritt er det de fleste som driver på med terrengsykling gjør.
Det virker som om man tror at det er høy fart og puls er formålet med turer på terrengsykkel,mens realiteten nok er at det veldig ofte dreier seg om noen venner som både har det sosialt og tar det helt med ro på tur.
Nå er det slik at kommunene skal tenke folkehelse i alt det de gjør,og hvis de begynner å ta fra folk gleden ved å bedrive en aktivitet som terrengsykling ,så vil de nok måtte bruke noen kroner ekstra på helsebudsjettene i fremtiden.
Er personlig så jævla drittlei av politikere og andre som bare vil forby ting de ikke forstår seg på at jeg må spy. Jeg kommer personlig til å sykle i skauen uansett evt. lokalt forbud,og oppfordrer samtlige som sykler i Oslo området til å gjøre det samme.
Ett evt. forbud er like patetisk som skateboard forbudet vi hadde i nisselandet.
Redigert av SimonS; 23/02/2013 13:27.
|
|
|
[Re: SimonS]
23/02/2013 14:07
|
edmann
lillofarer
|
lillofarer
|
|
|
[Re: edmann]
23/02/2013 14:28
|
biffo
Entusiast
|
Entusiast
Litt OT kanskje, men det er jo på et vis forunderlig at skiløyper regnes som noe helt annet enn en blåsti...?? Fra Bærumsmarka: Avhengig av snille grunneiere Når jeg var barn var det mange scooterkjørte skiløyper i Vestmarka. Det var disse som gave meg de gode minnene på ski. Disse løypene finnes ikke lenger, nå er det kun et nettverk av ekstremt brede traseer der man fint kunne kjørt en terrenglastebil uten problem. Hvordan i alle dager kan man få sykkel på sti til å bli en trussel i forhold? Noen av områdene som er valgt ut kan jeg ikke forstå at har noen "urskogkvalitet". Vet om flere områder som er eventyrskoger, men de er stort sett lenger inn i marka da. Den bynære østmarka er i praksis "industriskog". Hvordan de har fått bukkeberget nord for ulsrudvann til å oppfylle kriteriene for verneverdig på denne måten er komplett umulig å forstå, biffo
|
|
|
[Re: sverreb]
23/02/2013 16:36
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg velger å tro at Larssen først og fremst tenkte på beskyttelse mot hogst med det utsagnet, men jeg savner prinsippene DNT har vedtatt på eget landsmøte. Kanskje jeg spiste utydeligheten i artikkelen litt for fort. Uansett hadde det vært deilig å snart få høre DNT slå i bordet og fortelle "eliten" at dagens friluftsliv er så mye mer enn bare ski om vinteren og fotvandring om sommeren.
|
|
|
[Re: Dan]
23/02/2013 16:59
|
edmann
lillofarer
|
lillofarer
|
|
|
[Re: Christian]
23/02/2013 20:29
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Det var 6-7(?) joviale syklister på Sandbakken.....
Hvor var dere andre som mener man må "gjøre noe"? Dere sitter vel ikke bare inne og skriver på Facebook og her på forumet, vel..?
For egen del velger jeg andre aksjonsformer, jeg tror ikke det er den turen som vinner opinionen eller ikke. Derimot så er jeg både med i NOTS, kommenterer aktivt på både ØVs og Fylkesmannens sider (samt andre relevante) og akter å levere inn høringsuttalelse til Fylkesmannen før fristen.
Lars-Erik
|
|
|
[Re: Dan]
23/02/2013 23:45
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Jeg velger å tro at Larssen først og fremst tenkte på beskyttelse mot hogst med det utsagnet, men jeg savner prinsippene DNT har vedtatt på eget landsmøte. Kanskje jeg spiste utydeligheten i artikkelen litt for fort. Uansett hadde det vært deilig å snart få høre DNT slå i bordet og fortelle "eliten" at dagens friluftsliv er så mye mer enn bare ski om vinteren og fotvandring om sommeren. Som nevnt mener jeg det er vel verdt å utfordre representantene fra DNT på hvordan de forholder seg til resolusjonen vedtatt av deres eget landsmøte. Det vil være mildt sagt oppsiktsvekkende om en representant for en forening setter seg opp mot vedtatt politikk fra sitt eget øverste styrende organ.
Redigert av sverreb; 23/02/2013 23:47.
|
|
|
[Re: Ugla]
24/02/2013 10:26
|
Christian
Uflaks
|
Uflaks
For egen del velger jeg andre aksjonsformer, jeg tror ikke det er den turen som vinner opinionen eller ikke. Derimot så er jeg både med i NOTS, kommenterer aktivt på både ØVs og Fylkesmannens sider (samt andre relevante) og akter å levere inn høringsuttalelse til Fylkesmannen før fristen. Åååh, jo, den middagen på Sandbakken vil være helt sentral, hehe. Ellers ser det ut som vi gjør omtrent det sammen, og det er sikkert flere.
|
|
|
25/02/2013 08:42
|
HNK
Besatt
|
Besatt
Hm...på høring til 15.april. Da skjer hvertfall dette ikke i årets sesong, så da har man litt mere tid. Syns nesten synd på denne fylkesmannen som tydeligvis ikke har oversikten over gjeldene normer og regler. Setninger som "hvis fylkesmannen får viljen sin..." får det til å gå kaldt nedover ryggen...er vel ikke snakk om at embetsmenn skal få viljen sin eller?
|
|
|
25/02/2013 08:48
|
Rednaskela
Ivrig
|
Ivrig
Tidligere har jeg forøvrig hatt stor respekt for verneområder ellers i landet. Har aldri tenkt tanken at restriksjonene skulle være opprettet på feilaktig grunnlag; her sitter det vel eksperter som har funnet en reell problemstilling eller et genuint verdifullt område?
Etter å ha sett Ut i Naturen: Beklager, stengt, ble jeg noe mer skeptisk til ekspertene. Og etter denne siste saken med Fylkesmannen må jeg si at jeg fullstendig har mistet respekten for beslutningstakerene. Det stikkes kjepper i egne hjul når man vedtar på bakgrunn av det som virker utelukkede som synsing og med en åpenbar mangel på grunnlag for ekskludering av hele brukergrupper. Jeg tror de risikrerer at folk ikke lenger respekterer vernede områder eller naturreservater fordi de ikke har tiltro til initiativtakerene.
Redigert av Rednaskela; 25/02/2013 16:22.
|
|
|
25/02/2013 10:40
|
stigeso
Ringrev
|
Ringrev
Da jeg flyttet til Oslo på 90-tallet hadde byen 450.000 innbyggere. I 2011 rundet den 600.000 innbyggere. Framskrivninger indikerer at innen 2030 vil Oslo ha 800.000 innbyggere, og det er ikke noe som tilsier at veksten vil stagnere etter dette.
Dersom andelen aktive markabrukere holder seg relativt stabil, vil befolkningsøkningen med nødvendighet føre til at trafikken – og ”slitasjen” – på stier og veier i marka øker betraktelig, særlig i bynære områder.
Det er bred enighet om at friluftsliv er en positiv verdi som man ønsker å fremme både ut fra trivselshensyn og fra et folkehelseståsted. Det er i hvert fall ingen som tar til orde for å redusere andelen aktive markabrukere – tvert i mot har Oslo kommune hatt reklamekampanjer for få flere til å ta i bruk marka. Både kulturelt og politisk er det altså et mål at folk skal drive med friluftsliv og bruke marka.
Befolkningsøkningen fører allerede nå til press på utbygging av nye boliger og utvikling av nye boligprosjekter. Hvis andelen som bruker marka aktivt går ned, blir det færre som vil oppleve en nytteverdi av disse friarealene, samtidig som vi alle betaler en viss pris i form av begrensninger på utbygging og høyere boligpriser. Min antakelse er derfor at redusert bruk av marka på sikt er den største trusselen mot varig vern.
Hvis befolkningen fortsetter å øke og vi fortsatt vil at folk skal benytte marka, kan jeg ikke skjønne annet enn at vi må akseptere større slitasje på de stiene som ligger nærmest byen, enten det er fra sykkel, føtter, hestesko eller hoppestokker. Jeg er ikke så lysten på egne sykkeltraseer. Ikke fordi det ikke kan være morsomt med spesielt tilrettelagte løyper, men det må da være bedre å bruke ressursene på å vedlikeholde disse stiene og kloppe og drenere der det er behov? Jeg er egentlig ganske takknemlig for fotfolket som år ut og år inn tråkker stier og rydder spor, selv om de noen ganger er i veien for meg når jeg skal sykle. Jeg skulle tro at vi har en felles interesse i at flest mulig er opptatt av å bevare marka, og jeg lurer på om det virkelig smart av dem å verne blåstier mot sykkelspor hvis det betyr at sykkelsporene på sikt blir erstattet av trikkespor.
Give my love to all my brothers and sisters in mediocrity
|
|
|
25/02/2013 15:25
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Det spillet vi ser nå, og jeg kaller det spill, har neppe noen stor representasjon blant befolkningen som sådan, men drives av en liten gruppe i særskilt Østmarkas Venner og NOA.
Disse har av ulike grunner noe mot sykkel, om det er ubehagelige opplevelser, eller noe annet vites ikke, men de har i det minste satt seg fore å få syklister ut av stiene.
På et typisk årsmøte i Østmarkas Venner møter det så vidt jeg har skjønt under 100 deltakere. Så ønsker man å forme meningen til en slik organisasjon er det ikke mye som skal til. Det har motstanderne av sykkel gjort.
Personlig er jeg ikke mot et vern av områdene som er foreslått, men jeg er fullstendig mot forbud mot sykling. Det er kun skjønnsutøvelse som ligger til grunn, og denne gjøres åpenbart etter "den som roper høyest" prinsippet, og er ikke basert på objektive funn fra uavhengige instanser. ØV har gjentatt at sykling skader (mer enn bruk til fots) så lenge nå at de er i ferd med å etablere en sannhet uten fnugg av bevis. La meg også legge til at ØV har under 4.000 medlemmer, noe som ikke er spesielt myte etter mange tiårs tilstedeværelse.
Et viktig prinsipp for lover, regler og forskrifter er at inngripen i folks frihet er rimelig. Da må det ligge en forsvarlig saksbehandling bak. Det Fylkesmannen nå legger opp til nå lar seg ikke forsvare.Har man ikke dette på plass, så vil heller ikke eventuelle forbud og restriksjoner respekteres. Dette er jo forbud som baserer seg på respekt, fordi det kan aldri håndheves. En annen ting at et forbud som foreslått også vil få meg til å tenke at forbudet mot sykling i f.eks Østmarka Naturreservat er gjort på like sviktende grunnlag. Jeg har tidligere trodd at dette var gjort på et faglig svært solid grunnlag, men nå må jeg si at jeg ikke lenger er sikker.
Lars-Erik
|
|
|
[Re: Ugla]
25/02/2013 15:33
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er kun skjønnsutøvelse som ligger til grunn, og denne gjøres åpenbart etter "den som roper høyest" prinsippet, og er ikke basert på objektive funn fra uavhengige instanser. ØV har gjentatt at sykling skade Jeg har tidligere trodd at dette var gjort på et faglig svært solid grunnlag, men nå må jeg si at jeg ikke lenger er sikker. Dessverre er det slik at mange av reglene og forbudene i Norge er basert på følelser og at noen ikke liker noe,her er man i ferd med å få ett vedtak basert på akkurat det. Noen føler at deres opplevelser og forventninger er verdt mye mer enn det jeg vil kalle viktigere saker som folkehelse og allemansretten er så viktig at de vil stoppe andres opplevelser og livsutfoldelse. Slik jeg ser det så vil ett evt. forbud kunne skape en presedens når det gjelder forbud mot moderne friluftsliv i bynære strøk og i verneområder,selv om det ikke er noen god vitenskaplig grunn til å stoppe det. Og forbudslinja stopper sjelden ett sted,man gjør det som regel andre steder også. Før man vet ordet av det så er terrengsykling ,kiting og andre aktiviteter enten noe man gjør på anvist sted,i anlegg mot betaling eller forbudt over alt...
Redigert av SimonS; 25/02/2013 15:34.
|
|
|
25/02/2013 18:08
|
edmann
lillofarer
|
lillofarer
|
|
|
25/02/2013 20:02
|
Hebbelill
Entusiast
|
Entusiast
God opptreden i kveldens Østlandssending Øyvind!
|
|
|
[Re: Hebbelill]
25/02/2013 20:28
|
edmann
lillofarer
|
lillofarer
|
|
|
25/02/2013 20:36
|
HNK
Besatt
|
Besatt
|
|
|
25/02/2013 21:00
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Takk for det. Beklager den litt ubarberte fremtoningen, men var ute å syklet fra morran av da de ringte og ville ha meg foran kamera. Var på vei til min 8 dager gamle datter da jeg snudde for å møte NRK ved Gaustad. Hadde ikke trodd da jeg syklet hjemmefra at jeg kom til å bli intervjuet av TV8 og NRK i løpet av sykkelturen. Hadde jeg visst det hadde jeg om ikke annet tatt tenåringsbarten.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
25/02/2013 21:10
|
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
– Vi ønsker å ta vare på disse godbitene. De mest urørte, naturlige(?) særprega områdene i marka som er tett inntil hovedstadsregionen. Hun vil altså forby sykling, selv om områdene ifølge henne selv fortsatt fremstår som urørte etter noen tiår med sykling der. Hvorfor? Har dama vært i disse områdene selv? Det er da nok av områder i marka som er mye mer urørte enn disse. Tenker disse folka i det hele tatt før de åpner kjeften?
|
|
|
|
|