Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Når på året bør jeg reise sydover??

Når på året bør jeg reise sydover?? #1557057 12/02/2013 13:19
G
goatmxx Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
G
Min kone har vært så vennlig å sagt at jeg kan få 1 uke i syden til neste vinter. Så da er spørsmålet når bør jeg ta denne turen? Har valget mellom medio januar, eller månedsskiftet april/mai.

For det sosiale aspektet bør jeg absolutt dra nedover i april/mai, da det er mange kjentfolk som skal nedover til mallorca på den tiden. Men jeg tenker at det treningsmessig kanskje gir bedre utbytte å ta denne uka i januar?

Er ingen vintersyklist, så nå på vinteren blir det stort sett 4 økter på rulla i kjelleren/spinning, og evt noen gåturer eller skiturer hvis det er snø nok (noe det sjelden er). Kjenner jeg savner mengdetreningen nå på vinteren da det kun blir intervaller eller korte, rolige økter.

I april/mai bør jo utesesongen for en landeveisrøver som meg være godt i gang, og jeg bør klare å få mange mil i beina hjemme også (sykle til og fra jobb 7 mil 3 dager i uka) samt helgene. Slik at man rett og slett reiser sørover for å få noen bakker og litt sol på de likbleke beina..

Spørsmålet er litt todelt. Når på vinteren er det best å legge inn en uke med sykkel i sydlige strøk, og er det noen forskjell på hvordan jeg bør legge opp den uka?

Sykkelfjas - Sjekk ut gruppa på facebook for mer fjas ICON_SMILE
Re: Når på året bør jeg reise sydover?? [Re: goatmxx] #1557061 12/02/2013 13:25
Rene Offline
Besatt
Besatt
Jeg synes det var glimrende med en uke på GC i slutten av januar nå i år, det ga meg en motivasjon jeg trengte midt i den "kjedelige" vintersesongen. Mye mer giret nå på å komme meg ut på turer, spesielt i helgene når det er lyst. Ikke veldig glad i lyktesykling, så det blir lite utendørs på kveldstid for min del, da blir det heller rulle/spinning.

Re: Når på året bør jeg reise sydover?? [Re: goatmxx] #1557120 12/02/2013 15:10
Dan Offline
More than words
More than words
Jeg legger også min stemme på januar. Som Rene skriver så er det jo motivasjon det går på, mer enn kanskje faktisk trening, når det bare er snakk om en uke. I april/mai begynner det å bli deilig hjemme og mindre behov for å dra sørover.

Jeg er så heldig at jeg kan dra sørover hver vinter for å sykle, som f eks forrige uke i Italia. Den uken på landeveisykkel og tørre veier hjelper noe fryktelig på humøret og motivasjonen.

Men i januar så gjelder det å velge riktig sted. I forrige uke var jeg heldig med det nord-italienske været, med nesten bare sol og temperaturer fra -2 på det kaldeste helt opp til 13 grader på det varmeste. Men jeg har jo vært med om å måtte sykle i 8 grader og striregn også, på den samme tiden. Så hvis man bare har den ene uken og vil få ut maks så er sikkert Kanarieøyene det beste tipset.

Slik så det ut i forrige uke:

Og slik så det ut for to år siden på tilsvarende lille vintermotivasjonsreise:

Re: Når på året bør jeg reise sydover?? [Re: Dan] #1557124 12/02/2013 15:15
G
goatmxx Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
G
Blir nok Kanariøyene ja.. snubla over tilbud på nett nå i januar.. kr 1.000 for en uke.. Medregnet sykkelleie og normal mat og drikke bør jeg klare meg på ca 4.000 ICON_SMILE

Turen til mallorca er jo 7000 bare for reisen..

Men er det noe forskjell i hvordan jeg bør legge opp treningen på de to turene? Jeg tenker jo at april/mai er så tett opptil sesong, at man ikke trenger 15 rolige mil hver dag, men heller kjørt noen skikkelig harde økter for å bygge form. Tenker at det kanskje er motsatt i januar?

Sykkelfjas - Sjekk ut gruppa på facebook for mer fjas ICON_SMILE
Re: Når på året bør jeg reise sydover?? [Re: goatmxx] #1557129 12/02/2013 15:22
Rene Offline
Besatt
Besatt
Jeg er så tung og Gran Canaria er så bratt at det ikke finnes noe annet enn tunge, lange turer.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå