|
|
Nytt kjøkken: Hvor bør jeg gå?
|
Re: Nytt kjøkken: Hvor bør jeg gå?
[Re: MuddyBear]
02/12/2012 22:19
|
bixit
Entusiast
|
Entusiast
Det første strøket skal være tynnet med white-sprit, klarlakk er sterkest. Finnes papir for å jevne ut lakklagene med, før finishlaget. Sandpapir med skum på baksiden. Bør bli ganske sterkt og pent.
Corian høres bra ut det altså, veldig pent, men det er vel mulig å reparere lakkskader i tre også, med dremel. Ikke det at jeg har dremel selv.
|
|
|
02/12/2012 22:26
|
bixit
Entusiast
|
Entusiast
Jeg ville vel selv kanskje prøvd å fått tak i stein, corian eller noe kompositt hvis jeg skulle hatt nytt kjøkken, men hadde vurdert lakkert bøk også.
|
|
|
[Re: Espen]
03/12/2012 05:36
|
anderssb
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har en herdet glassplate, men er ikke så happy med den. Matt på framsiden, malt hvit bak. En dråpe, og det synes.
Blir et tynn Corianplate til Jul tenker jeg. Noen som vet hvor jeg kan få ta i en, uten at det koster armer og bein?
Ellers er IKEA helt ok, godt supplert av eksklusiv granitt, eik og fliser.
e Ikea har en corianplate (den kalles "akryl" siden corian er et varemerke). Jeg aner ikke hvordan kvaliteten er i forhold til en ekte corianplate.
|
|
|
[Re: anderssb]
03/12/2012 07:14
|
bixit
Entusiast
|
Entusiast
Legg ut IKEA link da, til "akryl". Jeg fant den ikke.
|
|
|
[Re: Plankepetter]
03/12/2012 07:35
|
thamg
Ivrig
|
Ivrig
Ikke bruk heltre benkeplater. Jobber selv som kjøkkenmontør og har sett endel benkeplater som ikke får det stellet de krever m olje og forsiktighet. De aller fleste blir overrasket over at de må oljes så ofte. Jeg monterte heltre bøk benkeplate (fra Ikea) for 3 år siden. Oljet den da - og har nå nettopp oljet den for andre gang (det tok 2 x 10 minutter). Jeg synes ikke det er overraskende mye vedlikeholdsbehov. En fordel med en slik benkeplate er at jeg (hvis jeg skulle få lyst) kan slipe ned noen millimeter, og dermed få en flett ny benkeplate. Om jeg kan vente 2-3 år mellom hver gang jeg må olje den, så klarer jeg å leve med det. Fin er den nå iallefall.
|
|
|
03/12/2012 07:53
|
bixit
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har heltre benkplate i bøk, og tenker å lakkere. Hadde olja den, men zalovann fjerna olja, og pizzadeigen festa seg i plata.
Hva for noe olje bruker du?
|
|
|
03/12/2012 07:58
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
+1
Har og Ikeas heltre benkeplate, 6-7år siden montering. Tror og det er bøk. Oljet 2ggr. Det går jo kjapt, enig i den.
Er som "ny" platen, litt konstant vannsøl etter tørking av våte matbokser har gitt ett lite sort omeråde. Dette ble slipet litt før siste oljebehandlingen 1-2år siden, og ble bra. Men den er nok litt ømfintlig for KONSTANT vannsøl. Vår heltre bankeplate er grei, og har hatt hard (mis)bruk.. Greiere med noe som kan slipes enn noe som gir hakk for vår del.
|
|
|
[Re: bixit]
03/12/2012 08:02
|
anderssb
Ringrev
|
Ringrev
Legg ut IKEA link da, til "akryl". Jeg fant den ikke. Du må gå på varehuset, den er bestillingsvare og finnes ikke på nett (Du kan finne den i kjøkkenbrosjyra).
|
|
|
[Re: thamg]
03/12/2012 08:53
|
Straightline
Ringrev
|
Ringrev
Kjøp fra Ikea, og du får et flott kjøkken og kan kjøpe 2 dødsfete sykler - en til deg og en til sambo/kone, evt to til deg..
Jeg var i den samme båten for seks år siden - antagelig har ikke prisene og produktene endret seg sånn voldsomt. Vi landet på IKEA (høyglans hvit) da det var i særklasse billigst av de vi kunne sammenlikne med. Benkeplate (heltre eik) kjøpte jeg i "løsvekt" hos IKEA og kuttet selv. En brøkdel av prisen som andre leverandører opererte med. Utslagsvask og vannkran kjøpte vi på nettet. Hvitevarer hos en el-butikk. Monterte det aller meste selv. Null problem. Erfaring: IKEA var/er helt konge. Prisen er i en egen klasse - i tillegg synes jeg at produktene, inkl. benkeplata, er helt supre. Om jeg skulle valgt på nytt, ville jeg nesten ikke vurdert andre leverandører.
|
|
|
03/12/2012 09:15
|
thamg
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har heltre benkplate i bøk, og tenker å lakkere. Hadde olja den, men zalovann fjerna olja, og pizzadeigen festa seg i plata.
Hva for noe olje bruker du? Jeg tror den het Liberon Finishing oil - kjøpte den på Maxbo.
|
|
|
03/12/2012 12:05
|
JEMyhre
Medlem
|
Medlem
Et "triks" flere jeg vet om har brukt, er gå til f.eks HTH og få tegna kjøkkenet ditt der. Så tar du med tegninga til IKEA også ser du om de har det du ønsker
"Sykkel og peng, kjerring og seng. Det er alt jeg treng!"
|
|
|
05/12/2012 21:17
|
bixit
Entusiast
|
Entusiast
Jeg antar og er nesten helt sikker på at de som har heltre benkplate som er olja, har det fordi at de liker at det er litt barskt og naturprega. Det med heltre benkplate som er olja skjønner jeg egentlig ikke vitsen med. Hvis ikke så er det slik at mange liker å ha benkplata olja noen år, før de lakkerer den.
Mye annet er blankt og hardt, bil-lakk, vindusruter, flis, parkett, men kjøkkenplata skal gjerne være olja og litt rå på en måte. Jeg synes IKEA heltre får et kvalitetsløft med grundig lakkering iallefall. Jeg holder på med en bøkplate fra IKEA nå, og lakkerer den. Men så tilhører jeg kanskje den andre gruppa som ikke liker olja heltre benkplater. Likevel så antar jeg at de som har sansen for olja heltre benkplater blir imponert av lakkerte trebåter. Lakkerte trebåter er også ofte dyre, fordi de har finish. Trebåter med inboard motor, som helst ikke skal ligge for lenge i vannet og samle grønske.
|
|
|
05/12/2012 21:43
|
Espen
More than words
|
More than words
Ok, jeg skjønner. Du er klar for å gjøre om tråden til den store unyanserte generaliseringstråden.
e
|
|
|
[Re: JEMyhre]
05/12/2012 21:44
|
Straightline
Ringrev
|
Ringrev
Et "triks" flere jeg vet om har brukt, er gå til f.eks HTH og få tegna kjøkkenet ditt der. Så tar du med tegninga til IKEA også ser du om de har det du ønsker Vi brukte "kjøkkentegneprogrammet" til Ikea, og kom etter utallige utkast fram til det vi ønsket. Syntes det fungerte helt ypperlig - og kjøkkenet ble akkurat slik vi hadde tenkt oss det.
|
|
|
[Re: Espen]
07/12/2012 03:19
|
bixit
Entusiast
|
Entusiast
Ok, jeg skjønner. Du er klar for å gjøre om tråden til den store unyanserte generaliseringstråden.
e
Nei, jeg mente å komme med eksempler og noen poeng for at det er bra med lakkering. Synes ikea heltre platene øker i verdi når de er lakkert. Den bøk-plata jeg har hadde litt variabel kvalitet på stavene, noen er nok for myke til at den er topp-kvalitet. Når den er lakka, og hardere, så ser det mer interressant ut. Potensialet er der for at det kan bli toppers. Jeg brukte elektrisk pussemaskin først, og fint sandpapir etterpå. Fikk runda av kantene og hjørnene en ørliten smule også. Lakken trenger også ganske langt ned i treverket, så jeg mener det tåler vann. Ei slik benkplate skal vel helst også ha et par strøk lakk på baksiden, for å sikre at den ikke bøyer seg. Et pluss er at lakkert tre er godt egnet til å lage mat på, og det demper også støt hvis man er uheldig og slipper en kopp eller noe, man må vel regne med litt bruksmerker og slitasje. Lakkert tre gir også ganske pene refleksjoner, uten at man blir blenda av det. håper de med olja kjøkkenplate ikke blir for provosert
Redigert av bixit; 07/12/2012 03:21.
|
|
|
07/12/2012 09:00
|
thamg
Ivrig
|
Ivrig
håper de med olja kjøkkenplate ikke blir for provosert JO, nå følte jeg meg skikkelig provosert.. 
|
|
|
24/01/2013 17:19
|
MuddyBear
OP
Måsabjønn
|
OP
Måsabjønn
Dette har tatt litt tid, men har nå vært på besøk hos flere og hatt time hos HTH. Jeg sitter igjen med en sterk følelse av at det er viktig å få en god konsulent. Han vi fikk var elendig. Han var mest opptatt av å prøve å finne på noe jeg ikke hadde tenkt på, uten å lykkes. Etter det brukt han tid på å diskutere Corian platen og hvitevarer. Tok to timer, og vi så knapt en skuff eller skap, og ingen lure løsninger HTH hadde, som andre ikke har. Han brukt mye tid på skapdører, og hvordan noen skapdører kunne ha innfelt håndtak m.m. Har nå funnet ut at de har både noe som heter "klikk push" for skap og "Servodrive" for skuffer.
Spørsmålet er: er det andre smarte løsninger jeg burde tenke på? Og er det noen som har prøvd "Servodrive" fra HTH? Videre, har noen prøvd å montere klikk push eller servodrive på ikke HTH kjøkkenskap?
Har ikke fått noen "rabatter" fra HTH: men så langt ser jeg at de tar ca. 56% mer for corian benkplate enn en uavhengig leverandør (av Corian plater) ca. 35% mer for hvitevarer, og vil ha 40 timer for å sette opp kjøkkenet som har 17 skrog til sammen, både oppe og nede. Greit at de tar godt betalt for premium varer, men når det er standardvarer andre også fører, er det grenser hvor mye over jeg syns det er greit de legger seg...
|
|
|
24/01/2013 18:20
|
Plankepetter
Veteran
|
Veteran
Med servodrive på alle skuffer blir det vel grisedyrt. Har montert noen i utstilling i butikk og en hos kunde. De virker bra men er veldig dyre, man må jo ha en motor pr skap og mange trafoer. Det eneste stedet jeg ønsker å ha det selv er på skuffen under vasken, der kildesorteringsbeholderene er. Han jeg monterer for kan stort sett konkurere med prisene hos elkjøp e.l på hvitevarer. Og uten å se tegninger hørtes 40 t montering mye ut, ville trodd 16-20 t
|
|
|
24/01/2013 18:59
|
anderssb
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har montert servodrive fra IKEA på kildesorteringsskuffen (det er samme sak som fra HTH, bare til halv pris). Synes den fungerer bra til det bruket. Skuffen kan åpnes med foten når man kommer med nevene fulle av potetskrell, og man slipper å ta på håndtaket med møkkete fingre.
Ulempen er at jeg har begynt å dytte på de andre skuffene, med forventing om at de skal åpne seg...
|
|
|
27/01/2013 13:56
|
Bjørnson
Medlem
|
Medlem
Heisann.
Jeg kjøpte vårt kjøkken fra KVIK. Fra det dypeste mørket i min sjek kan jeg si at jeg HATER KVIK. Kjøkkenet vårt ser helt jævlig ut. Vi fikk elendig løsning fra en ansatt som tydligvis ikke forsto seg på mål. Kjøkkenet er nå fire år gammelt og for tre uker siden begynte kjøleskapsdøren å gå i oppløsning. Gjengene på SELVE hvitevaren var ødelagt da platen som brukes fra KVIT var i overkant tung når den i tillegg fikk varer å bære.
Da det ikke fantes hjørneskap i overskapene til Mano-serien så fikk vi århundrets dårligste løsning med foringer. Ja, jeg burde sett dette, men jeg var helt blank på kjøkken og håpte i det lengste at selger ville si at "Beklager, men vi har ikke løsninger for dine mål". Da hadde jeg gått på Ikea og denne posten ville aldri blitt skrevet...
Jeg angrer så bittert på at jeg ikke bare valgte IKEA. Da kan man tutle inn og velge nye deler uten å måtte forholde seg til idioter. Aldri ALDRI mer, og jeg bruker mye energi på å videreformidle problematikkene mine til venner etc. Har reddet et par fra KVIKK-fella. Nå skal jeg straks lage middag og atter en gang bli påminnet om mitt livs dårligste kjøp!
|
|
|
27/01/2013 14:19
|
GeirK
More than words
|
More than words
Skuffen kan åpnes med foten når man kommer med nevene fulle av potetskrell, og man slipper å ta på håndtaket med møkkete fingre.
Potetskrell kjører man i avfallskverna slik at man slipper å grave det ut av vasken med fingrene
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
27/01/2013 15:20
|
anderssb
Ringrev
|
Ringrev
Skuffen kan åpnes med foten når man kommer med nevene fulle av potetskrell, og man slipper å ta på håndtaket med møkkete fingre.
Potetskrell kjører man i avfallskverna slik at man slipper å grave det ut av vasken med fingrene Avfallskvern er ikke lov i alle kommuner.
|
|
|
27/01/2013 18:20
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Med god grunn. Avfallskvern medfører mye mat ned i avløpssystemet som i sin tur må renses ut, eller holder rottene i kloakken gode og mette. Tette avløp kan også bli et problem. Det er av samme grunn man oppfordres til å ikke helle stekefett o.l. i vasken.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: Bjørnson]
28/01/2013 07:14
|
MortenRE
Ringrev
|
Ringrev
Heisann.
Jeg kjøpte vårt kjøkken fra KVIK. Fra det dypeste mørket i min sjek kan jeg si at jeg HATER KVIK. Kjøkkenet vårt ser helt jævlig ut. Vi fikk elendig løsning fra en ansatt som tydligvis ikke forsto seg på mål. Kjøkkenet er nå fire år gammelt og for tre uker siden begynte kjøleskapsdøren å gå i oppløsning. Gjengene på SELVE hvitevaren var ødelagt da platen som brukes fra KVIT var i overkant tung når den i tillegg fikk varer å bære.
Da det ikke fantes hjørneskap i overskapene til Mano-serien så fikk vi århundrets dårligste løsning med foringer. Ja, jeg burde sett dette, men jeg var helt blank på kjøkken og håpte i det lengste at selger ville si at "Beklager, men vi har ikke løsninger for dine mål". Da hadde jeg gått på Ikea og denne posten ville aldri blitt skrevet...
Jeg angrer så bittert på at jeg ikke bare valgte IKEA. Da kan man tutle inn og velge nye deler uten å måtte forholde seg til idioter. Aldri ALDRI mer, og jeg bruker mye energi på å videreformidle problematikkene mine til venner etc. Har reddet et par fra KVIKK-fella. Nå skal jeg straks lage middag og atter en gang bli påminnet om mitt livs dårligste kjøp! Har en kompis med akkurat samme erfaring.
|
|
|
[Re: MortenRE]
28/01/2013 19:01
|
o-five
Avhengig
|
Avhengig
Heisann.
Jeg angrer så bittert på at jeg ikke bare valgte IKEA. Da kan man tutle inn og velge nye deler uten å måtte forholde seg til idioter. Aldri ALDRI mer, og jeg bruker mye energi på å videreformidle problematikkene mine til venner etc. Har reddet et par fra KVIKK-fella. Nå skal jeg straks lage middag og atter en gang bli påminnet om mitt livs dårligste kjøp! Har en kompis med akkurat samme erfaring. Føler trang til å gi Kvik en hjelpende hånd her; Er altså en smule innhabil, da jeg i det store og hele, lever av å skru disse danske kjøkken. Er dog selvstendig snekker -ikke ansatt av Kvik. Det må understrekes at disse kjøkken er klønete å montere...har tatt over etter både faglærte og mindre faglærte, som rett og slett har gitt opp/blitt kastet på dør. Lite er så sørgelig som et nytt kjøkken som knapt henger sammen. Dette er umulig å rette opp uten fullstendig demontering og en jobb jeg håper å unngå i størst mulig grad. Kjøpte nevnte Mano til meg selv i 2005 og kjøkkenet ser like fint ut i dag. Kvaliteten på fronter, hengsler og skinner er tipp topp og står ikke tilbake for Sigdal, HTH og lignende. Skrog, er som hos de fleste, laminert spon og montert riktig vil dette stå i årevis! At enkelte selgere av dårlig kvallitet er selvsagt synd, men problemer med "gjør det selv" eller "we fix" tror jeg er langt større;) Kvik har gjennom undersøkelser avdekket at kunden er strålende fornøyd på vei ut av butikken etter kjøp og mindre fornøyd etter montering. Kan igjen bare snakke for meg selv, men har på 8-9 år med et kjøkken i uka kun hatt to-tre tilfeller hvor jeg må tilbake å rette opp feil som har oppstått. Ta gjerne kontakt for montering med tilhørende sykkelprat...vi avtaler fastpris slik at det går an å ta en kaffe uten å se kronene forsvinne:)
Surfin' the turf
|
|
|
28/01/2013 19:31
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Ang servodrive og forskjellige hengselløsninger, så virker det som om alle produsenter bruker varianter av hengsler og hardware fra Blum. http://www.blum.com/no/sv/Poenget er at fancy hengsler fra en produsent veldig ofte passer i skrogene fra andre, så jeg tipper det er mulig å kjøpe skrog og hengsler fra IKEA, men den fine fronten fra HTH osv. Skrogene fra IKEA virker meget solide og systemet for å feste dem i veggen virker mye mer fleksibelt og lettere å få rett enn det opplegget HTH kjører, men det er bare mine erfaringer fra eget bygg og noen venners oppussing. Og til slutt, heltre benkeplate må oljes en hel haug ganger de første årene, men da holder det bra. Og mine 7 meter benkeplate tar en halvtime å olje, hvorav 20 min er venting... Ganske lite stress, men du må være bittelitt opptatt av å holde ting ved like, noe jeg tror er ganske vanlig på dette forumet.
|
|
|
[Re: o-five]
29/01/2013 12:32
|
Johan
Avhengig
|
Avhengig
Vi også anbefale Kvik. Fikk tegnet et finfint kjøkken som jeg satte opp selv i 2006. Ikke snekker, men litt handy. Gode løsninger og ingen problemer med kvalitet. En spesiallaget benkeplate i heltre med fingertapping satte kronen på verket og kostet jammen like mye som resten av kjøkkenet... Vi har valgt løsning uten overskap - gir en luftig og lys arbeidsplass på benken.
Og XL-kjøkken gir bra arbeidshøyde for oss som er litt over gjennomsnittet + at du får plass til stor oppvaskmaskin.
Vi har god erfaring med mest mulig skuffer, mye bedre enn skap der du må ta ut ting for å nå det som står innerst.
-johan
|
|
|
30/01/2013 15:45
|
thomasengen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
har ikke sjekket ikea ennå, men spør kjapt her. hvor mye koster det ca med ikeakjøkken med 8 overskap og 6 underskap/skuffseksjoner inkl benkeplater og vifte? Og ikea har folk til å montere? vet dere omfanget/pris på det for standard montering? og om det er lang ventetid på monterere?
|
|
|
[Re: thomasengen]
31/01/2013 18:20
|
o-five
Avhengig
|
Avhengig
Vet ikke mye om ikea, men de har montører. Kjøp heller Kvik; lettere å selge, ser bedre ut, oppleves noe mer eksklusivt imo:) Pris montering: ca 13000 eks.mva (4-5 dager på en mann)
Surfin' the turf
|
|
|
|
|