Her er vintersykkelen min som har kostet meg en sixpack inkludert oppgradering til crossmark dekk Nå må bare pedaler og led lysene på så er den klar til tjeneste. Den er ikke lett og eller fancy på noe som helst vis, men den skal få gjøre jobben i saltslapset.
Det eneste som bekymrer er litt lite klaring mellom skjerm og dekk etter at crossmark 2.1 kom på, men det går vel greit.
Det var da virkelig en lekker Kilimanjaro.Sjøl har jeg en rusten '92 Kilimanjaro som jeg brukte vinterstid i flere år. Jeg hadde samme erfaring som deg - 2.1 dekk blei trangt i skjermene (jeg hadde Nokian Extreme 296).
De siste åra har det variert hva jeg har brukt. I år hadde jeg bygd klar denne:
Dette var vintersykkelen min helt til mandag denne uka. Da rappa noen hjul og lykt. Nå teller jeg litt på knappene om jeg skal satse på 26" eller 28" vintersykkel. Schewalbe Marathon Winter 35mm virker ganske lekkert, men jeg får ikke den nye hybridramma mi før om noen uker. Har også fått en Merida Matts Comp jeg skal bygge om til skivebremser, den kan nok også bli en fin vintersykkel.
Nå kan vinteren komme da Woodooen er skodd med nye Ice Spiker Pro dekk, SLX Shadow+ bakgir og Formula R1 bremser. Første gang eg prøver 1X10 og foreløpig står det på en tredelt krank med originale 32 drev. Venter på et 36 singeldrev så det blir spennende å teste dette ut. Om dette er noe eg vil gå for så kommer det kanskje en ny krank beregnet for singeldrev.
Dette er cx'n jeg har skaffet meg for å bruke langs trønderske vinterveier. Meget fornøyd foreløpig, men nå har den ikke fått prøvd seg i skikkelig vintersnøføre enda..
Vinteroppsatt helårshest type Extreme Piste usikkert årsmodell 92 kanskje dere får arrestere meg vis det er feil. Dekk pigget med Kold Kutters 96 stk i hjula . sitter som pokker. "litt" klabbføre i dag snøen pakket seg rundt hjula, så ut som hvite feithjul. men det får bli til neste vinter
Vinteroppsatt helårshest type Extreme Piste usikkert årsmodell 92 kanskje dere får arrestere meg vis det er feil. Dekk pigget med Kold Kutters 96 stk i hjula . sitter som pokker. "litt" klabbføre i dag snøen pakket seg rundt hjula, så ut som hvite feithjul. men det får bli til neste vinter
Fet!
Ramma eller du som har bestemt bremsetypen bak? Om sistnevnte, hvorfor? Det så litt spesielt, men ikke feil, ut med felgbrems bak og den heftige bremseskiva foran.
[quote=looneyrider] Vinteroppsatt helårshest type Extreme Piste usikkert årsmodell 92 kanskje dere får arrestere meg vis det er feil. Dekk pigget med Kold Kutters 96 stk i hjula . sitter som pokker. "litt" klabbføre i dag snøen pakket seg rundt hjula, så ut som hvite feithjul. men det får bli til neste vinter
Fet!
Ramma eller du som har bestemt bremsetypen bak? Om sistnevnte, hvorfor? Det så litt spesielt, men ikke feil, ut med felgbrems bak og den heftige bremseskiva foran. [/quote
Det er ramma som har bestemt at jeg må bruke felgbrems. Liker frambremsen min selv Har ett skivebremsadapter til ramma som venter på at jeg skal kjøpe nytt bakhjul. men klarer ikke å bestemme meg for om jeg skal kjøpe 650b . For jeg er ikke sikker på om det får plass bak teoretisk plass til 27.5. men det er litt smalt i triangelet. men har hele vinteren til å bestemme meg, så skal jeg lage en post med kombi 650b ombygging og skivebremsadapter
Kona Jake the Snake (CX) - bygd opp høsten 2011. Vanlig v-bremser m/travelagents slik at vanlige sti-hendler kan brukes (105-gruppe, med unntak av kompaktkranken).
Ikke helt fornøyd med de skjermene, så blir nok fort et sett biltema-skjermer.
Re: Din vintersykkel 2012/2013
[Re: Gaga]
#153364813/12/201210:20
En Genesis Fortitude Adventure. Takk til Herr Friksjon for sykkel & kjærlighet
Ramma gjør et solid (og noe Reynolds-tungt) førsteinntrykk. Jeg orker ikke tanken på å veie sykkelen med piggdekk, i hvert fall. Lakken sitter godt. Bra med plass til brede dekk og forhåpentligvis etterhvert 29er-skjermer. Nok av påbyggingsmuligheter uansett. Spacerne under stem samt sete&holker vil bli vurdert etter jomfruturen.
Genesis var en smule gnien på smøring av styrelager, hittil det eneste jeg kan påpeke.
Jeg har skiftet om fra engelsk til æwropeisk bremsing, ikke primært pga. av gammel vane men fordi jeg slik får redusert kabelgnissing betraktelig. Piggdekk, Framesaver og beskyttelsestape er påført. Mitt første møte med BB7 og Alfine 11. Også gamle karer kan fortsatt prøve nytt. Jobbturene vil vise om de holder det de lover (både karer, BB7 og Alfine!).
Jeg satser nå på at overgangen fra ballettdansende CX med spinkle Winter Marathon til bredbeint 29er med fete IceSpiker skal redde meg fra glattisen og issvullene.
Jeg hadde egentlig tenkt å sykle Pompetamine hele vinteren, men har fortsatt ikke fått somlet meg til å kjøpe ny bakbrems til den. Men det gjør ikke noe så lenge det er kaldt nok til at man kan sykle nesten helt saltfritt til jobben (heia Bærum kommune som ikke salter gangveiene).
Ja, setepinnen er lang, men det er eneste muligheten til å få plass med mange nok baklys. Eller så har det noe å gjøre med at jeg er høy og mot bedre viten sykler på en 26"...
Re: Din vintersykkel 2012/2013
[Re: NjuK]
#154898123/01/201313:17
Jeg følger opp med mer Genesis, en Day One Alfine 8. BB5-bremser, dekk er Marathon Winter 35mm. Byttet til plattform-pedaler. Skjermer og bagga skal på, men det er så tørt og fint nå at jeg har klart meg uten. Den er handlet fra Friksjon og fungerer så langt utmerket.
Oisann, enda en alfinisert Genesis. Kult! Er du fornøyd med utvekslingen? Jeg må innrømme at det monterte 18t-drevet bak på min Alfine (11) er for mye av det gode, iall fall om vinteren. De burde ha satt på 19 eller 20t. Regner med at jeg kommer til å skifte drev bak snart. Ellers er kombinasjonen av Fortitude med Alfine og 29er piggdekk fra Schwalbe en drøm for pendlingen
Jeg må innrømme at det monterte 18t-drevet bak på min Alfine (11) er for mye av det gode, iall fall om vinteren. De burde ha satt på 19 eller 20t.
Jeg har 40-20 utveksling (uten de 3 tyngste girene på 11). Det er så langt perfekt synes jeg. Ikke tungt nok til landeveissykling, men helt fint frem og tilbake til barnehage/skole/jobb/butikk/trening. Mulig det føles for lett når det blir sommerføre.