Re: Ulv i Østmarka
[Re: Dragev87]
21/01/2013 13:16
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Så hyggelig  For oss 2-beinte: null stress For firbeinte i hundefamilien: kanskje passe litt ekstra på dyret så det ikke tråkker ulvene på tærne.
|
|
|
[Re: baronKanon]
21/01/2013 13:20
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
|
|
|
21/01/2013 14:02
|
dokhan
Entusiast
|
Entusiast
|
|
|
21/01/2013 21:57
|
Espen E
Ivrig
|
Ivrig
Fantastisk, da håper jeg vi klarer å ta vare på dem. Området ligger vel innenfor sonen det "er lov å holde rovdyr" og det kan være lov å håpe at gårdbrukerene rundt Oslo er noe mindre triggerhappy, har bedre allmennkunnskap og er mindre forutinntatte enn sine kolleger andre steder i landet. Disse har alltid sagt "bare vent til dere har ulv rundt Oslo..." vel nå har vi det og da får vi vise oss oppgaven voksen.
Redigert av Espen E; 21/01/2013 21:57.
- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg.... 2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International http://instagram.com/esp1e/
|
|
|
[Re: Espen E]
21/01/2013 22:44
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Fantastisk, da håper jeg vi klarer å ta vare på dem. Området ligger vel innenfor sonen det "er lov å holde rovdyr" og det kan være lov å håpe at gårdbrukerene rundt Oslo er noe mindre triggerhappy, har bedre allmennkunnskap og er mindre forutinntatte enn sine kolleger andre steder i landet. Disse har alltid sagt "bare vent til dere har ulv rundt Oslo..." vel nå har vi det og da får vi vise oss oppgaven voksen. Triggerhappy? Allmennkunnskap? Forutinntatte? Her må du gjerne utdype litt, for jeg klarer ikke å forstå hva det er du sikter til.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: Anders A-R]
21/01/2013 23:21
|
Espen E
Ivrig
|
Ivrig
Det jeg mener er at det finnes en gruppe mennesker som åpenbart mener at ulven er roten til alt vondt = forutinntatt. Denne gruppen individer mener at ulven er 100% livsfarlig og morderisk og dreper alt den kommer over av to og firbente av ren drapstrang = manglende allmenkunnskap. De samme menneskene mener at all ulv som drister seg til å sette poter på norsk jord skal skytes,og som faktisk skyter ulovlig = triggerhappy. Og ja, jeg spissformulerer,generaliserer, karikerer og ironiserer en smule, men kommer ikke til å dra i gang en tung rovdyrdebatt på et sykkelforum. Nøyer meg med å ønske ulven hjertlig velkommen til bynære strøk og håper den får være i fred og får et langt og godt liv. Ironi og spissformulering tilside. Mitt seriøse standpunkt uttrykkes 100% av Naturfotografen Roger Brendhagen i denne artikkelen der han oppsummerer meget treffende hvordan forvaltningen av den skandinaviske ulvestammen vansmekter. http://www.dagsavisen.no/nyemeninger/rbrendhagen/
Redigert av Espen E; 21/01/2013 23:27.
- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg.... 2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International http://instagram.com/esp1e/
|
|
|
21/01/2013 23:54
|
M.R.Schjøtt
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Ulv er null tull! Se "The Grey" med Liam Neeson, all ulv dreper for fote! Min vurdering er at Canis lupus, bedre kjent som ulv bør skytes ved første øyekast, og ulven må på ingen måte tro at den har like mye rett til å være i norsk natur som vi har! Hva blir det neste, skal det opprettes et N.O.T.S for dem også nå da?! Makan, og hva skal det hete da? Norsk organisasjon for terrengulver! Ulver ass! Get lost!
Marcus Weapon of choice Cannondale Jekyll 3
|
|
|
22/01/2013 08:23
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det jeg mener er at det finnes en gruppe mennesker som åpenbart mener at ulven er roten til alt vondt = forutinntatt. Denne gruppen individer mener at ulven er 100% livsfarlig og morderisk og dreper alt den kommer over av to og firbente av ren drapstrang = manglende allmenkunnskap. De samme menneskene mener at all ulv som drister seg til å sette poter på norsk jord skal skytes,og som faktisk skyter ulovlig = triggerhappy. Og ja, jeg spissformulerer,generaliserer, karikerer og ironiserer en smule, men kommer ikke til å dra i gang en tung rovdyrdebatt på et sykkelforum. Nøyer meg med å ønske ulven hjertlig velkommen til bynære strøk og håper den får være i fred og får et langt og godt liv. Ironi og spissformulering tilside. Mitt seriøse standpunkt uttrykkes 100% av Naturfotografen Roger Brendhagen i denne artikkelen der han oppsummerer meget treffende hvordan forvaltningen av den skandinaviske ulvestammen vansmekter. http://www.dagsavisen.no/nyemeninger/rbrendhagen/ Jeg tror ikke vi kan ta hva du tror at en hel bondenæring "mener" som noe bevis. Ironi/generaliseringen din faller på sin egen urimelighet. Bildet er mye mer nyansert enn som så, og stråmannsargumentasjoner syns jeg kan spares til debattfeltet hos Dagbladet. Ad linken; Brendhagen er ikke alene. I november i fjor sendte 25 miljøvernorganisasjoner brev til statsministrene i de nordiske landene, og forlangte en felles politikk. Det morsomme er vel kanskje at det er nøyaktig det som har blitt ønsket av f.eks FNR i en årrekke. Les mer her: http://rovdyr.org/arkiv/FNR_velkommen-etter.pdfBrendhagen bommer forøvrig på ett punkt, og det er at ulven er utrydningstruet. Om argumentet om en egen skandinavisk stamme skal bestå, betyr det at vi må ha mange tusen ulv for å beholde genetisk variasjon. Den debatten vil man neppe få noe politisk parti til å ta.
Redigert av Anders A-R; 22/01/2013 08:26.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
22/01/2013 08:29
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Anbefaler norske filmen Ulvesommer (på netflix).
Både datter på 4 og 7 syntes den var knallbra. Jeg og syntes den var bra.. Fine dyrescener! Den belyser og litt problematikken. Men du blir ikke redd ulver, men man får respekt for ville dyr.
Leave no trace - with fatbike
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
22/01/2013 08:41
|
Espen E
Ivrig
|
Ivrig
Det jeg mener er at det finnes en gruppe mennesker som åpenbart mener at ulven er roten til alt vondt = forutinntatt. Denne gruppen individer mener at ulven er 100% livsfarlig og morderisk og dreper alt den kommer over av to og firbente av ren drapstrang = manglende allmenkunnskap. De samme menneskene mener at all ulv som drister seg til å sette poter på norsk jord skal skytes,og som faktisk skyter ulovlig = triggerhappy. Og ja, jeg spissformulerer,generaliserer, karikerer og ironiserer en smule, men kommer ikke til å dra i gang en tung rovdyrdebatt på et sykkelforum. Nøyer meg med å ønske ulven hjertlig velkommen til bynære strøk og håper den får være i fred og får et langt og godt liv. Ironi og spissformulering tilside. Mitt seriøse standpunkt uttrykkes 100% av Naturfotografen Roger Brendhagen i denne artikkelen der han oppsummerer meget treffende hvordan forvaltningen av den skandinaviske ulvestammen vansmekter. http://www.dagsavisen.no/nyemeninger/rbrendhagen/ Jeg tror ikke vi kan ta hva du tror at en hel bondenæring "mener" som noe bevis. Ironi/generaliseringen din faller på sin egen urimelighet. Bildet er mye mer nyansert enn som så, og stråmannsargumentasjoner syns jeg kan spares til debattfeltet hos Dagbladet. Ad linken; Brendhagen er ikke alene. I november i fjor sendte 25 miljøvernorganisasjoner brev til statsministrene i de nordiske landene, og forlangte en felles politikk. Det morsomme er vel kanskje at det er nøyaktig det som har blitt ønsket av f.eks FNR i en årrekke. Les mer her: http://rovdyr.org/arkiv/FNR_velkommen-etter.pdfBrendhagen bommer forøvrig på ett punkt, og det er at ulven er utrydningstruet. Om argumentet om en egen skandinavisk stamme skal bestå, betyr det at vi må ha mange tusen ulv for å beholde genetisk variasjon. Den debatten vil man neppe få noe politisk parti til å ta. Jeg hverken tror eller mener noe om hel bondenæring. Derimot pirker jeg i noen holdninger som en liten minoritet av bondenæringen har gitt uttrykk for i diverse kommentatorfelt både i Dagbladet og andre steder. Du vet samme mennesketype som i andre kommentatorfelt hevder at veien kun er til for bilister, og at de jævla sykkelistene kan holde se på fortauet.... ;-) Jeg håper, tror og tar som en selvfølge at vi snakker om et lite men tildels høylytt mindretall. Jeg derfor overbevist at den seriøse og samfunnsorienterte majoriteten av bondenæringen er særdeles løsningsorientert og ser at ulv har en like naturlig plass i Norsk fauna som grevling og elg og dermed søker fornuftige måter å leve med denne utfordringen på.
Redigert av Espen E; 22/01/2013 08:43.
|
|
|
22/01/2013 09:15
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Vi valser over alt og alle på denne jordkloden og har mye større utfordringer enn ulv, likevel går sjakla som en tornado rundt slikt som dette.
Daglig dør barn og voksne på grunn av hungersnød, vi ødelegger naturen og setter alt liv i fare - likevel krangles det om noen ulv.
Hold gjerne marka fri for ulv og gjør noe med de virkelig store problemene vi steller i stand til her på jorda.
Holdningene og hjelpen starter med DEG.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
22/01/2013 09:51
|
G. Freeman
Entusiast
|
Entusiast
Sitat: Espen E:Jeg tror ikke vi kan ta hva du tror at en hel bondenæring "mener" som noe bevis. Ironi/generaliseringen din faller på sin egen urimelighet. Bildet er mye mer nyansert enn som så, og stråmannsargumentasjoner syns jeg kan spares til debattfeltet hos Dagbladet. Hmm. Som bonde i et av områdene hvor temperaturen er rimelig høy i ulvedebatten om dagen( og har vært en stund), så må jeg nok gi Espen ganske rett her. Som innflyttet bonde hit er jeg ikke veldig imponert over evne til å se en sak fra flere sider her i distriktet. Ikke der jeg kommer fra heller, forsåvidt, men der var ulven mer eksotisk og mindre aktuell. Det inngrodde hatet mot ulven kan jeg ikke forstå som noe annet enn noe som ligger genetisk i mennesket fra den tiden da vi konkurrerte med ulven om byttedyrene. Det er primitivt og uvitenskapelig. Her i området er det først og fremst jegerne som vil ulven til livs, det er mindre beitedyrproblematikk enn lengre nord. Ulven er null problem i dette området her, selv om det forsøkes fremstilt som det av disse motstanderne. Ja, den tar noen 100talls elg i året og det går ei bikkje i ny og ne. Det er jo mer elg i landet enn noen gang siden 2. verdenskrig, og det er flere bikkjer som kjøres ihjel av pickup'er på grusveiene på mørke høstkvelder enn det som tas av ulv. Det er en bakstreversk, hatsk og gammeldags holdning som kommer til syne når bønder og jegere her i området snakker om ulv. Og de mest ekstreme tar loven i egne hender og sørger for at det "forsvinner" ulv iht de som driver med sporing. Det er vel bare et fåtall som går så langt, men det sier noe om respekten for naturen, fellesskapet og myndighetene hos enkelte. Så sent som i fjor ble det funnet forgiftet åte litt lengre inn i fylket her. Unntakene finnes, men dette er skremmende "gjengse" oppfatninger. Og jeg FATTER ikke hva det kommer av? Det må være en kombinasjon av mangel på kunnskap og mangel på andre ting å kjempe for/mot eller at dette er et området man kan "hevde" seg på. Jeg tror man føler et slags mindreverdighetskompleks mot storsamfunnet eller folk som faktisk kan mer enn seg selv. Det er et vanskelig utgangspunkt å ha en debatt på når den ene siden utelukkende baserer seg på følelser og hat, og nekter å ta inn over seg reelle tall og fakta. Det er en stund siden nå, men det har vært reportasjer med "livredde" foreldre som har hatt ulv i nærheten av husene sine. De "tør ikke å slippe ut barna sine." Men å la ungene kjøre bil eller moped på jordene sine fra de er 12 år, det tør de. Å slippe ungene ut på fest på bygda fra de er 15 år med hjemmebrent, det tør de. Det er helt andre "ulver" de burde være opptatt av her, spør du meg. Med ulvens gledelige inntog i Østmarka er det viktig at den tas godt vare på så man ikke gir motstanderne i distriktene rett i sine påstander om "bare vent til ulven kommer til Oslo." Det er et argument jeg ofte hører. Jeg tror og håper det vil gå bra, og har sammenheng med at Oslofolk er av natur litt mer "open minded." Vi fikk jo et eksempel i fjor, da ei bikkje ble tatt av ulv oppe ved Lutvann. Hadde dette vært i distriktet, ville vi (sannsynligvis) møtt en hundeeier full av hevnlyst og hat mot ulv. Men mannen som eide den aktuell bikkja fremsod jo som imponerende reflektert og fornuftig selv om bikkja han hadde hatt i mange år ble revet i filler av ulv. "Man får ikke gardert seg mot alt" var på en måte holdningen som ble formidlet. Utrolig oppløftende å høre folk som evner å tenke rasjonelt selv om man er følelsesmessig berørt.
Shut up legs!
|
|
|
[Re: G. Freeman]
22/01/2013 10:07
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
For ordens skyld, så har Rosendal gått over til den andre siden og har blitt ulvemotstander (ikke hater trur jeg).
Tange - som har streifulv i nabolaget og barn i skogen
|
|
|
[Re: baronKanon]
22/01/2013 10:09
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Så hyggelig  For oss 2-beinte: null stress For firbeinte i hundefamilien: kanskje passe litt ekstra på dyret så det ikke tråkker ulvene på tærne. Yupp, kjempebra ! Østmarka kan gjerne få alle ulvene vi har i våre tur-og jaktterreng ! Så blir det mye hyggeligere å gå tur, kunne slippe hunden uten å være engstelig for om den overlever. Jeg tror "Disney-opplevelsen" av å ha rovdyr i nabolaget vil bli litt redusert når man finner hunden sin skamfert, kanskje såvidt i live, eller død, på turstien. Skjønt, noen vil sikkert da også synes det er flott med ulv i nabolaget, hunder (og alle andre dyr) skal for noen stå under ulven i rang, oppfatter jeg at en del mener. De har gjerne ikke hatt noen close encounters med rovdyr, men sett de på tv ...
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
22/01/2013 10:18
|
ole-m
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
I mine øyne har vi en hel fjollete ulvesone, bra med ulv i østmarka, men skulle hatt så mye mer av den andre steder også.
For eksempel I følge Wikipedia bor det: ca 2000 personer i Rendalen, ca 2700 personer i Stor-Elvdal ca 1400 personer i Engerdal
Dette er supre områder for ulv, lite folk, mye elg. Men, på grunn av ganske mange sau og rein(fordelt på et lavt antall bønder) kan vi ikke ha noe særlig ulv boende der. I følge statistisk sentralbyrå er antall jordbruksbedrifter i disse områdene som feks. driver med sauehold(sauer over 1år) meget lavt: Stor-Elvdal - 21 Rendalen - 25 Engerdal - 14 (Disse dataene kan man søke opp selv)
Til sammenlikning er det ca 400-500.000 brukere av oslomarka(nord og øst). Men, jeg liker rovdyr, jeg liker østmarka og den må gjerne bo her for min del om den vil. Livredd for å tråkke noen på tærne i denne debatten, så jeg vil presisere at dette er kun mitt perspektiv på saken.
|
|
|
[Re: Tange]
22/01/2013 10:19
|
G. Freeman
Entusiast
|
Entusiast
Tange - som har streifulv i nabolaget og barn i skogen Men som en oppegående fyr Tange, så forstår du at du statistisk og logisk sett på dine barns vegne bør være mer engstelig for naboens løsbikkje som han ikke har kontroll på, brunstige elgokser, mannevond tiur, FLÅTT eller fyllekjørere langs veien enn en og annen ulv som streifer forbi, ikke sant?
Redigert av G. Freeman; 22/01/2013 10:21.
Shut up legs!
|
|
|
22/01/2013 10:50
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Du misforsto meg Freeman, det at vi har streifulv i nabolaget (har funnet elgkadaver spist av (flere?) ulv) er ikke noe hindring for oss å la barna leke alene i skogen.
|
|
|
22/01/2013 10:54
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Haha, brunstige elgokser, ja. Jeg lokket en brunstig okse en gang for noen år siden (han laget mye styr i buskene bak huset), jeg endte opp i toppen av et tre.
|
|
|
[Re: Tange]
22/01/2013 10:57
|
G. Freeman
Entusiast
|
Entusiast
Du misforsto meg Freeman, det at vi har streifulv i nabolaget (har funnet elgkadaver spist av (flere?) ulv) er ikke noe hindring for oss å la barna leke alene i skogen. Ja, da misforstod jeg deg, sorry. Har jo lest endel av det du har skrevet her opp igjennom årene og du virker jo som nevnt som en rimelig opplyst fyr. 
Shut up legs!
|
|
|
22/01/2013 11:29
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hmm. Som bonde i et av områdene hvor temperaturen er rimelig høy i ulvedebatten om dagen( og har vært en stund), så må jeg nok gi Espen ganske rett her. Som innflyttet bonde hit er jeg ikke veldig imponert over evne til å se en sak fra flere sider her i distriktet. Ikke der jeg kommer fra heller, forsåvidt, men der var ulven mer eksotisk og mindre aktuell. Det inngrodde hatet mot ulven kan jeg ikke forstå som noe annet enn noe som ligger genetisk i mennesket fra den tiden da vi konkurrerte med ulven om byttedyrene. Det er primitivt og uvitenskapelig. Her i området er det først og fremst jegerne som vil ulven til livs, det er mindre beitedyrproblematikk enn lengre nord.
Jeg sier ikke at det ikke eksisterer slike holdninger. Jeg reagerer på Espens generalisering over en hel næring som han umulig kan ha dekning for. Det "inngrodde hatet" som du kaller det, kommer nok som et uttrykk for frustrasjonen over en forvaltning som har en virkelighetsfjern tilnærming til rovdyr. Ulven er null problem i dette området her, selv om det forsøkes fremstilt som det av disse motstanderne. Ja, den tar noen 100talls elg i året og det går ei bikkje i ny og ne. Det er jo mer elg i landet enn noen gang siden 2. verdenskrig, og det er flere bikkjer som kjøres ihjel av pickup'er på grusveiene på mørke høstkvelder enn det som tas av ulv.
Å si at ulven er "null problem" er vel i beste fall upresist. Avskyting av elg i f.eks Halden har falt dramatisk de siste 15 årene. Jeg kjenner til reduksjon i størrelsesorden 60-70%. Hva ville du sagt om du fikk redusert evnen til å tjene til livets opphold, eller skaffe deg mat med 60-70%, fordi forvaltningsorganene har problemer med regneferdighetene? Det er en bakstreversk, hatsk og gammeldags holdning som kommer til syne når bønder og jegere her i området snakker om ulv. Og de mest ekstreme tar loven i egne hender og sørger for at det "forsvinner" ulv iht de som driver med sporing. Det er vel bare et fåtall som går så langt, men det sier noe om respekten for naturen, fellesskapet og myndighetene hos enkelte. Så sent som i fjor ble det funnet forgiftet åte litt lengre inn i fylket her.
At de mest ekstreme tar loven i egne hender tolker jeg mer som en konsekvens av at noe er forferdelig feil med forvaltningen. Forøvrig tror jeg det skjer svært sjelden. Ulvebestanden er bedre overvåket enn mange byer. Heldigvis, så ser det ut som miljøvernorganisasjonene har sett lyset og snudd, ref linken lenger opp. Unntakene finnes, men dette er skremmende "gjengse" oppfatninger. Og jeg FATTER ikke hva det kommer av? Det må være en kombinasjon av mangel på kunnskap og mangel på andre ting å kjempe for/mot eller at dette er et området man kan "hevde" seg på. Jeg tror man føler et slags mindreverdighetskompleks mot storsamfunnet eller folk som faktisk kan mer enn seg selv. Det er et vanskelig utgangspunkt å ha en debatt på når den ene siden utelukkende baserer seg på følelser og hat, og nekter å ta inn over seg reelle tall og fakta.
"Mindreverdighetskompleks" er nok riktig begrep - i den forstand at forvaltning som ikke forholder seg til den virkelige verden skaper frustrasjon og en følelse av å bli ignorert. Å tillegg alt av meninger som kommer fra motstandssiden som basert på følelser og hat er en hersketeknikk jeg ville unngått å bruke. Jeg tar gjerne en diskusjon rundt tall og fakta, fremfor å sammenligne mopedkjøring med rovdyrforvaltning...
|
|
|
22/01/2013 11:34
|
oppogned
Avhengig
|
Avhengig
Det har vært observert ulv ikke så langt unna der jeg ferdes med sykkel. Riktignok er dette enslige streifdyr, men jeg er glad så lenge jeg slipper og møte noen. Håper at hvis noen på forumet møter på ulv så vil de fortelle hvordan det føltes... Høyet i hatten osv.
Hvis gud hadde ment at vi skulle vært vegeterianere, hadde grønnsakene vært lagd av kjøtt.
|
|
|
22/01/2013 11:52
|
Espen
More than words
|
More than words
forferdelig feil med forvaltningen. Ja, "feilen" er vel at ulven ikke er utryddet? E
|
|
|
[Re: Espen]
22/01/2013 12:16
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
forferdelig feil med forvaltningen. Ja, "feilen" er vel at ulven ikke er utryddet? E Stråmann. Ulven kan vanskelig utryddes all den tid Sibir er full av den. Allikevel snakkes det i hvert land om "norsk ulvestamme", "svensk ulvestamme" osv. Det er sprøyt. Ulven beveger seg hundrevis av km om nødvendig. At man da praktiserer en forvaltning der "dine" og "mine" men ikke "våre" ulver er gjenngangsmelodien blir søkt. En felles forvaltning er det eneste fornuftige. Et bestandskart (som jeg dessverre ikke klarte å finne tilbake til) viser hva slags influens svensk ulv har i Norge, og motsatt. Det er slike vurderinger som må til for å gi et inntrykk av reell rovdyrbelastning. Når den først får på plass en reell forvaltning, kan man begynne å snakke om akseptkriteriene, og ikke minst hvor fjollete det i seg selv er å skulle forsøke å diktere hvilke steder vi skal ha ulv eller ikke.
|
|
|
22/01/2013 12:21
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
og ikke minst hvor fjollete det i seg selv er å skulle forsøke å diktere hvilke steder vi skal ha ulv eller ikke. Er det ikke nettopp dette rovdyrmotstanderne også gjør?
Anonym5
|
|
|
22/01/2013 12:30
|
G. Freeman
Entusiast
|
Entusiast
Det "inngrodde hatet" som du kaller det, kommer nok som et uttrykk for frustrasjonen over en forvaltning som har en virkelighetsfjern tilnærming til rovdyr.
Den er ikke virkelighetsfjern i det hele tatt. Vi skal ha ynglende rovdyr i Norge. Punktum. Det klarer de i andre deler av verden, og det må vi klare i Norge også. Det er veldig virkelig og ikke fjernt i det hele tatt etter min mening. Å si at ulven er "null problem" er vel i beste fall upresist. Avskyting av elg i f.eks Halden har falt dramatisk de siste 15 årene. Jeg kjenner til reduksjon i størrelsesorden 60-70%. Hva ville du sagt om du fikk redusert evnen til å tjene til livets opphold, eller skaffe deg mat med 60-70%, fordi forvaltningsorganene har problemer med regneferdighetene?
Hånda på hjertet; hvor mange er det som er hengig av elgjakt som levebrød eller matauk? Man har jakt som en hobby og noen leier ut litt jaktareal, men dette er ikke noe være eller ikke være spørsmål for lokale bønder. OG denne argumentasjonen forutsetter også at "tapet" for ulven i form av jakt er så stort. Jeg mener det ikke er det, og min påstand er at det skytes flere elg i Norge nå enn på mange, mange år og at man fint kan drive jakt med ulv i nærområdene. Jeg tar gjerne en diskusjon rundt tall og fakta, fremfor å sammenligne mopedkjøring med rovdyrforvaltning...
Det ser ikke ut som det felles plagsomt lite elg i ulvesonene, i alle fall. http://www.ssb.no/elgjakt/fig-2012-03-23-01.htmlhttp://www.ssb.no/elgjakt/fig-2012-03-23-02.htmlNei, jeg mener nok fortsatt at dette skyldes en slags irrasjonell motstand, hat eller frykt som jeg fremdeles ikke har noen god forklaring på.
Redigert av G. Freeman; 22/01/2013 12:33. Rediger grunn: dårlig vedlegg, lenke er bedre
Shut up legs!
|
|
|
[Re: anonym5]
22/01/2013 12:35
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
og ikke minst hvor fjollete det i seg selv er å skulle forsøke å diktere hvilke steder vi skal ha ulv eller ikke. Er det ikke nettopp dette rovdyrmotstanderne også gjør? Hehe, godt poeng  . Jeg tenkte sett fra forvaltningens side, der "ulvesonen" er et ganske spesielt konsept.
|
|
|
22/01/2013 12:42
|
Espen E
Ivrig
|
Ivrig
[/quote] Jeg reagerer på Espens generalisering over en hel næring som han umulig kan ha dekning for. [/quote]
Kan gjerne innrømme at mitt første innlegg kunne virke generaliserende og om du har oppfattet det slik beklager jeg det. Det har forhåpentligvis kommet fram litt lenger ned i tråden at jeg først og fremst setter pekefingeren mot de gruppene som har en smule ensidig tunnelsyn i saken og som tenderer til å begå selvtekt, det være seg bønder eller for den saks skyld jegere som vil ha viltet for seg selv... Jeg har som også nevnt stor tro på at den jevne bonde, jeger og generelle friluftsmennesker er i stand til å utvise både skjønn, fornuft og ikke minst er i stand til å skille epler og pærer.
Når det gjelder diskusjonen rundt "norsk" vs. "skandinavisk" ulvestamme kommer vi nok ikke til å bli enige så den debatten lar jeg ensidig ligge ;-)
Redigert av Espen E; 22/01/2013 12:44.
|
|
|
22/01/2013 13:28
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Den er ikke virkelighetsfjern i det hele tatt. Vi skal ha ynglende rovdyr i Norge. Punktum. Det klarer de i andre deler av verden, og det må vi klare i Norge også. Det er veldig virkelig og ikke fjernt i det hele tatt etter min mening.
La meg utdype hva jeg siktet til. Jeg mener forvaltningen er feil fordi den har fokus på hva som skjer i Norge, og ignorerer nabolandene. Det er virkelighetsfjernt når man kan observere 8-10 ulv i et område, og få beskjed om at disse er en del av et annet lands bestand. Så kan man selvfølgelig diskutere hvor stor grad av ynglende rovdyr man skal ha. Jeg mener det er totalt feilslått å skulle betrakte de få ulvene vi har her som noe "særegent" som må beskyttes på bekostning av utmarksterreng, gårdsdrift og næringsvirksomhet i distriktene. Hånda på hjertet; hvor mange er det som er hengig av elgjakt som levebrød eller matauk? Man har jakt som en hobby og noen leier ut litt jaktareal, men dette er ikke noe være eller ikke være spørsmål for lokale bønder. OG denne argumentasjonen forutsetter også at "tapet" for ulven i form av jakt er så stort. Jeg mener det ikke er det, og min påstand er at det skytes flere elg i Norge nå enn på mange, mange år og at man fint kan drive jakt med ulv i nærområdene.
Eksempelet mitt var mer anekdotisk for hjemtraktene enn noe annet, siden du bor der. Om man har det som hovednæringsvei eller ikke er vel irrelevant. Jeg mener det er nok en stein til byrden. Det er klart man fortsatt kan bedrive jakt, men på en annen måte.(Jakt med hund er det så og si slutt på i hjemtraktene mine.) Nyttig statistikk, takk for den. Selv med en svak nedgang siste år, så er det vel tidlig å si noe om tendensen.
|
|
|
22/01/2013 13:31
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Når det gjelder diskusjonen rundt "norsk" vs. "skandinavisk" ulvestamme kommer vi nok ikke til å bli enige så den debatten lar jeg ensidig ligge ;-)
Agree to disagree er helt uproblematisk 
|
|
|
|
|