Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

All-City macho man, en cx byggetråd

All-City macho man, en cx byggetråd #1538776 01/01/2013 14:07
haavardhun Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Da er endelig ramma i hus, men lite ellers, kommer til å ta litt tid da januar ikke er den feteste måneden rent økonomisk. Mye mer tafsing og noenlunde orntlie bilder kommer, først en liten titt oppi eska...

grove sykler og mørk musikk
Re: All-City macho man, en cx byggetråd [Re: haavardhun] #1538859 01/01/2013 17:00
ELO73 Offline
Ivrig
Ivrig
Godt nytt år.
Donerer denne om du vil ha den.

Re: All-City macho man, en cx byggetråd [Re: ELO73] #1539665 03/01/2013 19:43
haavardhun Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Da har jeg tatt den frem og tafset litt med den på sofan, ser veldig bra ut. Kvaliteten på sveiser og lakken ser meget bra ut. Veldig vanskelig å ta skikkelige bilder av fargen, ser mest ut som banan på bildene selv om jeg har prøvd litt med/uten blitz, men i virkeligheten er det mye mer citron over den, ganskel lekker egentlig. Den har en spesiell coating inni ramme som er sort, denne gjør at det er overflødig med framesaver.

Som sagt går det smått med deler, men jeg har styre, stem, setepinne, gir/bremse-hendler, bakgir samt kjede og noe småtteri. Det blir komplett campa lett blandet fra de lavere seriene med 10 tannhjul på kasetten. Det jeg først og fremst mangler er bremser og hjul. Bremser blir mini-v fra paul comp. Hjul er jeg mer usikker på, men campa har kommet med en del egne cx-hjul som er ganske rimelige, spørs om det blir noe slikt. Også mangler jeg krank, men der har også campa kommet med cx spesifikt, så en tidelt blank en blir det vel..

Pics:

Redigert av haavardhun; 03/01/2013 19:44.

Re: All-City macho man, en cx byggetråd [Re: haavardhun] #1539688 03/01/2013 20:24
Spiffhopeless Offline
Ivrig
Ivrig
Fin ramme, kan gjøre den riktig så snasen. MEN!! du har sannsynligvis en nisse som lusker rundt i kåken.

"If you are going to die! make sure
its in the front of the peloton!"
Raphael Geminiani to Jacques Anquetil

If your not sleeping you should be eating.If your not eating you should be cycling
Re: All-City macho man, en cx byggetråd [Re: haavardhun] #1539719 03/01/2013 21:35
Espen E Offline
Ivrig
Ivrig
Gratulerer med ny ramme. Det blir en spennede sykkel å følge med på. Angående hjul, Fulcrum Racing 5 CX kunne jo være et bra og rimlig hjulvalg? Campas CX krank er jo ok, ellers burde det vel også funke fint med en blank Veloce kompaktkrank og en Veloce 13-29 kassett.

Og, ja du har en nisse snikende rundt ;-)

Redigert av Espen E; 03/01/2013 21:36.

- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg....
2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International
http://instagram.com/esp1e/
Re: All-City macho man, en cx byggetråd [Re: haavardhun] #1539731 03/01/2013 22:14
haavardhun Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Hjulene som nevnes blir også opp til vurdering, men er ikke egentlig fulcrum og campa samme produsent egentlig? Veloce compakt kan funke, men ser mer riktig ut med 46 tenner på storeskiva på en cx, pluss at cx-kranken til campa har dobbeltforseglede lager (hvis det betyr noe som helst)...

Nissen sniker seg rundt og nekter å innse at julen er over

Re: All-City macho man, en cx byggetråd [Re: haavardhun] #1539782 04/01/2013 07:58
O
otveit Offline
Medlem
Medlem
O
kan bruke de dobbelforseglete kranklagerne på andre powertorque kranker også, det gjør jeg (athena kompakt).

et hjul basert på h+ son tb14 eller archetype i polert utførelse ville ha sett fantastisk ut på denne.

Re: All-City macho man, en cx byggetråd [Re: haavardhun] #1539878 04/01/2013 11:04
T
T K V Offline
Fersking
Fersking
T
Jeg er også midt i et cx-prosjekt, og jeg fikk custombygget noen hjul til formålet hos justridingalong til en rimelig penge.

velocity a23, hope 3 mono, og sapim race i dobbelkryss. Virker veldig solide, og en forholdsvis hyggelig vekt til prisen (1657g).

Rundt 3 lapper inkludert hjulbygg, mener jeg å huske.

De har også archetype og tb14 som blir nevnt ovenfor i sortimentet sitt, såvidt jeg husker.

Re: All-City macho man, en cx byggetråd [Re: haavardhun] #1577606 31/03/2013 19:42
ulveroar Offline
Ringrev
Ringrev
Har all-cityen slått seg til i sofaen, eller får vi noen fine bilder med litt deler på snart? :-)

Re: All-City macho man, en cx byggetråd [Re: haavardhun] #1577628 31/03/2013 20:23
haavardhun Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Beklager treg fremgang, men det går sakte her, hjul hentes til uka så da skal jeg legge ut litt delebilder, satser på å ha den klar når marka er tørr:-)

I mellomtiden har det kommet en disc-utgave av macho man...

Re: All-City macho man, en cx byggetråd [Re: haavardhun] #1679892 11/09/2013 10:34
haavardhun Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
løfter denne litt i disse CX-tider. Av mange grunner har denne bare blitt liggende lenge nå, men jeg har den fortsatt og nå har jeg også hjul til den. Det er med andre ord ikke så veldig mange deler jeg trenger.

Har hatt lite tid og den store given til å bygge har blitt liggende. Ble frista og kjøpte en Singular Gryphon av Esox for litt siden. Utrolig morsom sykkel som gir litt av deet jeg var ute etter i terrenget og på grusveien med stålramme og bukkestyre, dog med fete 29er hjul og skivenremser. Da ble jeg litt betenksom med hvor mye jeg trenger en ren CX lenger.

Men jeg trenger en sykkel som funker på landeveien da jeg solgte min racer, så spørs om jeg bygger opp denne litt mer landeveisrettet med tanke på dekk og utveksling, hmmm

Hvis ikke så selger jeg prosjektet og kjøper en ferdig stålracer fra Fiksjon, dvs en genesis sykkel.

Hmmm, flere gode tanker/ideér?

Re: All-City macho man, en cx byggetråd [Re: haavardhun] #1679912 11/09/2013 10:58
BjornS Offline
Ivrig
Ivrig
Spot on innlegg.

Jeg så bildene av prosjektet ditt, fin sykkel! Ser at All-City også har disc spesifikk ramme tilgjengelig nå.

Ramma mi er ikke like strøken, men jeg har jobbpendlet noen uker nå med godt brukt Niner EMD (29er) med Salsa Woodchipper "offroad drop bar". Liker oppsettet godt, 2.2 Ikon dekk med heldekkende skjermer, 1x9 oppsett med 36 klingen foran gir litt lite fart på flatene men helt greit.

Mine 2 cents er: bygg opp en CX som er litt dreid mot landevei mtp styre/dekkvalg og utveksling.

Jeg har ei brukt CX ramme på veggen, lurker rundt på interwebben og leter etter Campa gruppe i sølv. Skal settes opp med brukte BB7 road versjon, de ligger på postkontoret og skal hentes idag. Hjulene arves fra jobbsykkelen, de er ZTR Arch felger på Hope ProII nav.

Dermed har jeg allerede en "gryphon"-wannabe sykkel som lett kan sykles på relativt grov sti og i drittvær til og fra arbeid. Og i tillegg en ren CX under bygging/planlegging for mer landeveis-orientert sykling. Ren racer byr på litt for lite komfort for min nakke foreløpig, men det får bli neste fase.

Bjørn

Re: All-City macho man, en cx byggetråd [Re: haavardhun] #1680244 11/09/2013 18:59
haavardhun Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Blir vel til at jeg bygger den opp. Akkurat da jeg fikk ramma rundt juletider ble samme ramme lansert med diskfeste, kjenner det stikker litt, selv om den har en mye kjipere farge. Alternativet er jo ny gaffel og diskfeste til ramma, men det koster jo litt det også.

De nye hydrauliske felgbremsene til sram passer vel heller ikke i ramma eller til breie dekk.

Re: All-City macho man, en cx byggetråd [Re: haavardhun] #1699877 15/10/2013 17:16
tregil Offline
Avhengig
Avhengig
Beklager "kuppet" av tråden, men her kommer en liten rapport om mitt byggeprosjektet og hvordan jeg opplever min nye All-City Macho Man disc.

Utgangspunktet mitt var at jeg ønsker en god sykkel for turer i marka på grusveier, familieturer og jobbsykkel på vinteren.

Fra før har jeg en eldre Scott terrengsykkel og Canyon Ultimate AL

Har tidligere hatt en hybrid bygget om til CX, men dette var ikke helt vellykket. Blant annet var kabelføring og bredde på hjulsett dårlig tilpasset slik at jeg stadig fikk problemer. Ikke var den god å sykle på heller. Alt for stor ramme for meg.

Etter uhell tidligere i sommer fikk jeg en del deler til overs. Blant annet krank og gruppesett. Kranken er en FSA K-Force Light og gruppesettet Dura-Ace 7800, etter mitt syn en helt ypperlig gruppe.

Jakten ble deretter ramme. Jeg hadde lyst på stål pga. tidligere gode erfaringer med gammel stål-racer fra -80 tallet. Rammer av stål kan være veldig gode, men ulempen er vekt.

Til slutt bestemte jeg meg for All-City ramme og nå med disc bremser siden jeg er lei av å slite ut hjulsett og hadde lyst på gode bremser med lite vedlikehold. Design på rammen var også ypperlig med en nyderlig orange metallic lakk.

Deler ble kjøpt fra Cyclecomponents (god service med bl.annet valg av størrelse) og herligheten ble satt sammen.
Sykkel er nå utstyrt med Dura-Ace 7800 gruppe, FSA K-Force light krank 50-34, Fulcrum Red Power XL og bremser fra TRP. Bremsene er semi hydrauliske dvs. en overgang fra wire til hydraulikk i en boks plassert under stem.
Vekt med skjermer og CX dekk kom på 11,2 kg i str. 55 cm. Denne størrelsen passer for kroppslengde 180-190 cm

Nå har jeg hatt noen turer både med racerdekk og med CX dekk. Så langt foretrekker jeg CX dekk pga komforten de gir. Den er svært stabil og trygg nedover. Gode bremser sammenlignet med felgbremser. Jeg har ikke erfaring fra andre skivebremser så den sammenligningen kan jeg ikke uttale meg om. Ikke veldig kvikk oppover, den danser ikke så lett fra side til side i motbakkene sammenlignet med raceren. Den er vel noe for tung til å bli kvikk vil jeg anta. Jeg opplever den likevel som rask selv om vekta er vesentlig høyere enn raceren jeg bruker til daglig. Den gamle terrengsykkelen er også vesentlig lettere. Likevel går markaturene raskere enn med terrengsykkelen. Placeboeffekt og gleden over ny sykkel? Vet ikke, men er veldig godt fornøyd så langt.

Sammenligner jeg den med -80 talls racer er det ikke fullt så mye fleks i denne rammen. Setestagene er litt for grove for å få like gode egenskaper. Derimot vil den være veldig solid og kan lastes tung om det er ønskelig.

Redigert av tregil; 15/10/2013 17:24.
Re: All-City macho man, en cx byggetråd [Re: tregil] #1699904 15/10/2013 18:14
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Så fin a'
Gratulerer med vellykket bygg. Grom farge og fine detaljer. Synd du ikke kan sammenligne TRP paraboxen med helhydrauliske bremser. Det ville vært interessant.

LarsB

Re: All-City macho man, en cx byggetråd [Re: haavardhun] #1700459 16/10/2013 19:18
haavardhun Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Takker for tilbakemelding:-) vi utgjør vel dem meget ekslusive macho-man klubben i norge. Godt å høre at du er fornøyd, mitt prosjekt står fortsatt rolig, med unntak av anskaffelse av bremser. Kjenner det ikke stresser meg og tror det får bli et koseprosjekt til vinteren.

Re: All-City macho man, en cx byggetråd [Re: haavardhun] #1700553 17/10/2013 05:35
tregil Offline
Avhengig
Avhengig
Vi er nok ikke helt alene. Jeg har sett noen fine bilder av den gult flotte Macho Man på instagram.

Gled deg til prosjektet er ferdig:-)

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå