Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Får hundeeiere sms når løypene er nyoppkjørte?

Re: Får hundeeiere sms når løypene er nyoppkjørte? [Re: kaiost] #1535868 19/12/2012 21:07
K
kirderf Offline
Avhengig
Avhengig
K
Jeg sitter i Sør-Sudan og prøver å ikke tenke på hvor fint du hadde det idag...

Re: Får hundeeiere sms når løypene er nyoppkjørte? [Re: kaiost] #1535894 19/12/2012 21:55
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har problemer med sure folk i skisporet. Er det ikke en uskreven regel om «ut på tur, aldri sur»? Eller opphører regelen fordi det er et ordtak?

Var nylig på ferie i Sør-Afrika, og møtte en foreldreløs kar uten aids som bodde på gaten. Han lurte på hvordan i all verden vi orket å bo i Norge når hundene lager snø i skisporet som er laget av snø.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Får hundeeiere sms når løypene er nyoppkjørte? [Re: kaiost] #1536042 20/12/2012 10:11
EiW Offline
Ringrev
Ringrev
Det er en uskreven regel at man ikke snakker om hunder som lager snø når man er i Sør-Afrika. Jeg vet ikke hvem som skrev den.

Re: Får hundeeiere sms når løypene er nyoppkjørte? [Re: Alpers] #1536285 20/12/2012 22:54
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Alpers
Får bitre mennesker sms når løypene er nyoppkjørte?

PMS, tror jeg.

Re: Får hundeeiere sms når løypene er nyoppkjørte? [Re: Alpers] #1536289 20/12/2012 23:01
olechr Offline
More than words
More than words
Får bitre mennesker sms når løypene er nyoppkjørte?

Ja de sender SMS til hverandre. Dvs i det siste har de brukt denne delen av Forumet til å gi hverandre meldinger.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Får hundeeiere sms når løypene er nyoppkjørte? [Re: hJürg1] #1536290 20/12/2012 23:03
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: trekbikes
Mange hundeeiere går langt i å tilegne hunden sin en høyere intelligens og skryter den opp skyene hvor flink den er. De kan sitte , gi labb, løse andregrads diff.ligninger osv, men å få de til å gå 1 meter til venstre for sporet er umulig.

Dette gjelder en del foreldre når de snakker om barna sine også. Men er jaggu i tvil om det stemmer også når jeg ser hva folk klarer å klage på om dagen

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Får hundeeiere sms når løypene er nyoppkjørte? [Re: kaiost] #1536347 21/12/2012 09:33
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Jo bedre man har det i hverdagen jo mer banale ting klager man på. Det er i menneskets natur å finne noe å erge seg over, ser det ut som.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Får hundeeiere sms når løypene er nyoppkjørte? [Re: kaiost] #1536367 21/12/2012 10:02
Kakachka Offline
Avhengig
Avhengig
Som eier av både hund, pulk, barn, magicshine, sykkel, ski, joggesko og dieselbil tenkte jeg bidra med alt _jeg_ ikke liker, og hetse alle som jeg syntes utgjør en fare for meg med sin tankeløse oppførsel. Eller som bare er irriterende.

Men så rakk jeg innom aftenposten på nett først.

Og der leste jeg denne kommentaren fra Bjørn Egil Halvorsen.

Og da ble det med det.

Re: Får hundeeiere sms når løypene er nyoppkjørte? [Re: kaiost] #1536437 21/12/2012 12:58
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: kaiost

Så da ville jeg nyte urørt natur og fortsatte innover Raudfjellet.

Hver mann sin definisjon på urørt natur! ICON_SMILE

Re: Får hundeeiere sms når løypene er nyoppkjørte? [Re: KenR] #1536439 21/12/2012 13:00
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Jeg ser på markadatabasen at det er nykjørte løyper i mitt nærområde. Jeg skal forte meg hjem å ta med kjøteren på skitur pronto.... God jul!

Re: Får hundeeiere sms når løypene er nyoppkjørte? [Re: Alpers] #1536441 21/12/2012 13:10
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Var nylig på ferie i Sør-Afrika, og møtte en foreldreløs kar uten aids som bodde på gaten. Han lurte på hvordan i all verden vi orket å bo i Norge når hundene lager snø i skisporet som er laget av snø.

En gang møtte jeg en hund uten aids som lagde snø som bodde på gaten som var lagd av asfalt.

Seriøst: Hvis det er behov for å spesifisere "uten aids", er det ille forhold på gata i Sør-Afrika.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Får hundeeiere sms når løypene er nyoppkjørte? [Re: GeirK] #1536447 21/12/2012 13:32
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Sitat: GeirK

En gang møtte jeg en hund uten aids som lagde snø som bodde på gaten som var lagd av asfalt.

Seriøst: Hvis det er behov for å spesifisere "uten aids", er det ille forhold på gata i Sør-Afrika.

Det er ille forhold på gata i Sør-Afrika. Finner man en potensiell kjæreste der holder ikke engang sennepstrikset hvis man får lyst til noe mer enn å leie lanke....

Re: Får hundeeiere sms når løypene er nyoppkjørte? [Re: kaiost] #1536448 21/12/2012 13:33
tron Offline
Besatt
Besatt
Jeg har hund og er veldig glad i å trene på ski. Hunden har jeg ekstremt sjelden med, på grunn av altfor mange kjipe opplevelser med mosjonister som tar treningen sin litt for seriøst. Labradoren min har blitt slått med staver og blitt spytta på og jeg har fått skyllebøtter pga potespor i snøen og for å ha hindret fire stavtak når de skal forbi. Så hund på skitur har jeg mer eller mindre gitt opp. Jeg håper bare ikke sønnen min blir slått og spyttet på når han skal lære å gå på ski, for det kommer også til å være til et par sekunders hinder, og han kommer garantert til å falle og dermed lage uønskede spor i løypa.

I forhold til egen trening på ski har jeg forlengst sluttet å irritere meg over potespor eller skøytespor i "trikkeskinnene", hunder som er med eller barnefamilier med pulk. Oppfordrer trådstarter til å gjøre det samme. Legg igjen irritasjonen før du spenner på deg skiene, da blir turen så mye, mye bedre. Se på potespor i løypa som ferdighetstrening - du har ikke perfekte spor i Birkebeinerrennet heller, med mindre du er av dem som går aller først. Takk for meg, og god jul!

Edit: Jeg glemte å nevne dem som går til fots i skisporene. Jeg har sluttet å irritere meg over dem også. Jeg forstår dem ikke, men har funnet ut at jeg får en bedre skitur ved å tenke på noe annet.

Redigert av tron; 21/12/2012 13:36.
Re: Får hundeeiere sms når løypene er nyoppkjørte? [Re: kaiost] #1536451 21/12/2012 13:55
Ola R. Offline
Veteran
Veteran
Holdningen som tron har, er nok den beste, og jeg prøver også å leve etter det.

På den andre side så har jeg en viss forståelse for at det går an å irritere seg litt over hunder og fotgjengere i nykjørte spor. Et eksempel er fra vår egen langrennsavdeling i Byåsen IL. Vi har kjøpt oss en egen liten maskin (en ATV med slådd og sporlegger) som vi har lov til å bruke i vår lysløype i Nilsbyen. For det første er det et økonomisk løft for klubben, for det andre så er det 3-4 stykker av våre egne foreldre/frivillige som legger ned et betydelig antall timer i å få til bra forhold. Lysløypa blir da også benyttet av de flere hundre barna og ungdommene i klubben, juniorene og seniorene, samt mange andre som trener og mosjonerer. Spesielt nå som det er lite snø, så har vår ATV sørget for at det er fine forhold, lenge før kommunens store maskin har kjørt. Av respekt for det store arbeid som legges ned, så ville iallefall ikke jeg ha tatt med meg hund, eller gått til fots før løypene har satt seg.

Re: Får hundeeiere sms når løypene er nyoppkjørte? [Re: kaiost] #1536452 21/12/2012 13:57
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Jeg er veldig enig med deg Tron, med et lite unntak: jeg har ikke sluttet å ta med bikkja på ski. Situasjonen er litt anderledes. Når jeg går med hunden er det ingen som går forbi, en rasetypisk egenskap. Tror ikke engang selveste Northug hadde klart det. Hvis noen slår eller spytter, noe som ikke har skjedd, men som ville resultert i at jeg ganske sikkert hadde slått eller spyttet tilbake. Eller i hvert fall fremstått som en svært sint og utrivelig type. Bikkja kan "bak" og "høyre-venstre", og dermed er det kun spor i løypa som er problemet, noe som altså ikke er et problem.

Re: Får hundeeiere sms når løypene er nyoppkjørte? [Re: kaiost] #1536455 21/12/2012 14:06
tron Offline
Besatt
Besatt
La det være sagt at jeg også har brukt energi på å irritere meg grønn over ødelagte spor. Især dem som går mellom sporene, i skøytetraseen. Så, ja, jeg har forståelse for irritasjonen. Men det slo meg sist jeg gikk Birkebeinerrennet i ganske slitte og vinglete spor, at det kanskje bare er en fordel at det ikke alltid er perfekte spor når jeg trener. Å se på ødelagte spor som en ferdighetsøvelse gjør det enklere å la være å irritere seg over andre brukere.

Re: Får hundeeiere sms når løypene er nyoppkjørte? [Re: GeirK] #1536483 21/12/2012 15:17
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: GeirK

God jul til GeirK!

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Får hundeeiere sms når løypene er nyoppkjørte? [Re: tron] #1536485 21/12/2012 15:31
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: tron
Jeg glemte å nevne dem som går til fots i skisporene. Jeg har sluttet å irritere meg over dem også. Jeg forstår dem ikke, men har funnet ut at jeg får en bedre skitur ved å tenke på noe annet.

Jeg kan hjelpe deg å forstå de som går til fots i skisporet (hvis vi med "skisporet" mener et eller annet sted mellom høyre og venstre løssnøkant).

Det første cluet er at ikke alle ønsker å gå på ski. Det kan høres rart ut for en nordmann, men det finnes folk som faktisk synes at naturen nytes best i den fullstendig avslappede fremkomstformen som vanlig gåing utgjør. Skigåing selv i den minst ambisiøse stil krever litt koordinasjon, konsentrasjon og mestring for ikke å snakke om velfungerende utstyr. Det kan best sammenlignes med forholdet mellom sykling og vandring. Noen ganger liker jeg bedre å gå til fots enn å sykle, selv på en perfekt singletrack.

Det andre cluet er at ikke alle kan gå på ski. Det kan enten være fordi utstyrs- og teknikkterskelen oppleves som for høy, eller som i mitt eget tilfelle, at kroppen ikke liker det (i mitt tilfelle et kne som gir meg problem i flere uker etter noen skiturer).

Det tredje cluet svarer på det naturlige spørsmålet "greit nok, men hvorfor må dere gå i skisporet?" Der er svaret ganske enkelt at det er skispor absolutt overalt (i Oslomarka) og det skal godt gjøres å ta seg ut i skogen uten innimellom å måtte gå langs et skispor for å komme til neste stykke labbesti.

Og når man innimellom må gå i skisporet så prøver man selvfølgelig å ikke gå i selve trikkeskinnene, men nå som skøyting har tatt over så er det plutselig veldig dårlig plass. Hvis man går i midten så ødelegger man skøytetraséen og hvis man prøver å gå på utsiden av trikkeskinnene så får man høre at man ødelegger det området der stavene skal settes i.

Denne vinteren skal jeg prøve meg med truger håper jeg, slik at jeg kan gå akkurat der jeg vil uten å måtte gå innom skispor for å komme meg ut i skogen. Man ønsker jo ikke å utsette seg unødvendig for intolerante skigåere som mener de eier absolutt hele marka fra slutten av oktober til begynnelsen av mai.

Re: Får hundeeiere sms når løypene er nyoppkjørte? [Re: Dan] #1536494 21/12/2012 16:34
S
SturlaA Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Pussig at de som spaserer i skisporet ikke føler seg malplassert. Jeg ville følt meg som i et stappfullt kjøpesenter i bikini.

Re: Får hundeeiere sms når løypene er nyoppkjørte? [Re: kaiost] #1536507 21/12/2012 17:40
kaiost Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
http://www.ostlendingen.no/nyheter/nord-%C3%B8sterdal/ugyldig-hundeforbud-i-lysloypa-pa-tynset-1.7692806

"Ugyldig hundeforbud i lysløypa på Tynset

Med loven i hånda kan Steinar Kverneng fortsatt gå sine daglige turer med hunden Laika i den delen av lysløypa på Tynset hvor styret i TIF ski har vedtatt hundeforbud."

Re: Får hundeeiere sms når løypene er nyoppkjørte? [Re: kaiost] #1539642 03/01/2013 18:23
SturlaS Offline
Avhengig
Avhengig
Buvik IL har også innført båndtvang i sin turløype: http://buvikil.no/index.php/ski/110-hunder-i-skiloypa.html
De truer i tillegg med å forby hunder i løypa.
Har ikke sett noen reaksjoner på dette men har ikke lett heller.. ;-) De får holde på med sitt oppå åsen der.

Jeg mener oppkjørte turløyper må kunne brukes av alle skiløpere med/uten kondomdress, barn, pulk, hund osv. Lysløyper i form av rene treningsløyper (som Nilsbyen i Trheim) synes jeg hundeeiere bør holde seg unna.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå