Tror jeg ville gått for en sykkel med 26" eller 28" hjul, med stiv gaffel, men ikke CX. Tror folk flest, (som ikke anser sykkelen som et treningsredskap), ikke vil være fornøyd med en racer eller cx fremfor en helt "vanlig" sykkel.
En vanlig by sykkel er helt topp hvis det gjelder transport på asfaltveier - gjerne da det som kalles "hybrid". På grusveier ville jeg derimot anbefalt noe bredere dekk. Det gir bedre bæreevne i løs grus, bedre grep og kontroll, bedre punkeringsbeskyttelse og bedre støtdemping, kontroll. "Terrengsykler" i denne prisklassen leveres standard med noe bredere dekk (1,9 - 2,1"). Dette vil fungere utmerket på både grus og asfalt - "hybridsykler" leveres som regel med betydelig smalere dekk, men dette kan som regel enkelt byttes (men felgen setter begrensninger for hvor bredt man kan gå).
Generelt ville jeg unngått dempegaffel på sykkel i denne prisklassen - men det kan være vanskelig å finne.
Billige dempegaffel fungerer etter min mening svært dårlig (eller ikke i det hele tatt) med hensyn til det den er ment til, men den er med på å gjøre sykkelen; tyngre, dyrere og med mer vedlikeholdsbehov.
Tror kanskej jeg ville anbefalt noe slik som dette:
http://www.sykkelsenteret.no/sykler/hybrid/cross-machine-c3-v-brems/,
http://www.oslosportslager.no/produkt/everest-explorer-wsd-2011-hybridsykkel-stiv-gaffel-26441.aspx, eller
http://www.oslosportslager.no/produkt/ev...010-23358.aspx.(Som foreslått av andre over)
Kjøp gjerne noen breder dekk, (forutsatt felgbredden tillater, og at det er plass i ramma til det) - eksempelvis Maxxis Wormdrive 42mm