Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Se film i heimen - Amøbe trenger hjelp

Re: Se film i heimen - Amøbe trenger hjelp [Re: Ragleyrider] #1523480 20/11/2012 12:56
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Ragleyrider
Det trådstarter trenger er:
AppleTV, Netflix og en Bluray spiller.

Men jeg har jo et par Macer som kan spille DVD... da kan jeg droppe Blueray-spilleren, i hvert fall.

Re: Se film i heimen - Amøbe trenger hjelp [Re: Øyvind V] #1523486 20/11/2012 13:01
L
Lambda Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Finnes det gode alternativer til Apple TV for oss som ikke er på Applekjøret?
Har Android telefon, og vurderer nettbrett med samme operativsystem, men det frister også med en iPad når jeg ser mulighetene med å kombinere denne opp mot Apple TV og AirPlay.

Bjørn
Re: Se film i heimen - Amøbe trenger hjelp [Re: Lambda] #1523505 20/11/2012 13:43
Ragleyrider Offline
Fersking
Fersking

Re: Se film i heimen - Amøbe trenger hjelp [Re: GeirK] #1523506 20/11/2012 13:44
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Sitat: GeirK
Lag deg en amerikansk iTunes-konto og ta deg en titt der!

Har noen sjekket om det er noe mer lovlig opphavsrettsmessig enn svenskebukta?

Re: Se film i heimen - Amøbe trenger hjelp [Re: sverreb] #1523508 20/11/2012 13:45
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: sverreb

ALT er mer lovlig opphavsrettsmessig enn svenskebukta :-D

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Se film i heimen - Amøbe trenger hjelp [Re: sverreb] #1523509 20/11/2012 13:46
Ragleyrider Offline
Fersking
Fersking
Sitat: Øyvind V
Sitat: Ragleyrider
Det trådstarter trenger er:
AppleTV, Netflix og en Bluray spiller.

Men jeg har jo et par Macer som kan spille DVD... da kan jeg droppe Blueray-spilleren, i hvert fall.

Du har helt rett, så sant du ikke vil leie/kjøpe bluray.

Dette er ulovlig etter hva jeg vet, men en amerikansk ituneskonto er ikke bare og bare.
Man får ikke betale med Norske visakort på amerikansk konto.
Ergo må man kjøpe amerikanske gavekort på svartebørsen.

Redigert av Ragleyrider; 20/11/2012 13:51.
Re: Se film i heimen - Amøbe trenger hjelp [Re: Ragleyrider] #1523516 20/11/2012 13:57
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Enig. Har dette, samt PWR fra Get. Pause, spoling, opptak, opptak via mobil; genialt. Nå ser jeg det jeg vil, når jeg vil! (Så lenge tv'en er ledig da.....)

Forresten, er den opptatt, ser jeg netflix på iPaden.

Big wheels keep on turning
Re: Se film i heimen - Amøbe trenger hjelp [Re: RazeFaze] #1523520 20/11/2012 14:01
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Sitat: RazeFaze

Mer etisk kanskje, lovlig er ikke fullt så enkelt.

Har man ikke en gyldig lisens til å reprodusere eksemplar er det like mye en ulovlig eksemplarfremstilling å spille av fra itunes som fra svenskebukta.

Re: Se film i heimen - Amøbe trenger hjelp [Re: sverreb] #1523533 20/11/2012 14:17
RazeFaze Offline
More than words
More than words

Mer etisk kanskje, lovlig er ikke fullt så enkelt.

Har man ikke en gyldig lisens til å reprodusere eksemplar er det like mye en ulovlig eksemplarfremstilling å spille av fra itunes som fra svenskebukta.

Spørsmålet var om det var lovlig å ha amerikansk konto eller ikke, ikke om alt man kan spille av i itunes er lovligere enn bukta.

Itunes kan uten tvil spille av lovlig materiale, for eksempel slikt man kan skaffe via bukta, i riktig format.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Se film i heimen - Amøbe trenger hjelp [Re: RazeFaze] #1523541 20/11/2012 14:33
sverreb Offline
Besatt
Besatt

Itunes kan uten tvil spille av lovlig materiale, for eksempel slikt man kan skaffe via bukta, i riktig format.

Jeg siktet til itunes tjenesten, ikke programmet.

Re: Se film i heimen - Amøbe trenger hjelp [Re: sverreb] #1523543 20/11/2012 14:35
RazeFaze Offline
More than words
More than words

Mener du det å kjøpe noe i Itunes er like ulovlig som å laste ned torrents fra bukta? ICON_LAUGH

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Se film i heimen - Amøbe trenger hjelp [Re: RazeFaze] #1523546 20/11/2012 14:41
sverreb Offline
Besatt
Besatt

Mener du det å kjøpe noe i Itunes er like ulovlig som å laste ned torrents fra bukta? ICON_LAUGH

Dersom du ikke har en gyldig lisens, ja. Hvis avtalen du har inngått forutsetter at du er bosatt og fysisk plassert i USA, mens du egentlig er i norge, da er ikke avtalen oppfyllt og kan være ugyldig. Uten en gyldig avtale som gir deg rett til eksemplarfremstilling bryter du opphavsretten når du så kopierer innhold fra den amerikanske itunes serveren til din hardware.

Re: Se film i heimen - Amøbe trenger hjelp [Re: Øyvind V] #1523813 20/11/2012 23:06
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Det vanskeligste med amerikansk iTunes er å finne noen som selger iTunes giftcards til deg. Jeg fikk ordnet det til slutt via ebay.

Netflix er gull for guttungen på 3 år. Masse barnetv der. Og med streaming fra NRK i tillegg så har jeg sagt opp parabolen. Men så ser ikke vi realityserier heller. Tour de France sikres via tv2 sumo. Mulig at vi kjøper TVNorge netttv også noen uker for å se det som er av serier som har gått.

Redigert av Ketle; 20/11/2012 23:10.
Re: Se film i heimen - Amøbe trenger hjelp [Re: sverreb] #1523883 21/11/2012 08:20
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Dersom du ikke har en gyldig lisens, ja. Hvis avtalen du har inngått forutsetter at du er bosatt og fysisk plassert i USA, mens du egentlig er i norge, da er ikke avtalen oppfyllt og kan være ugyldig. Uten en gyldig avtale som gir deg rett til eksemplarfremstilling bryter du opphavsretten når du så kopierer innhold fra den amerikanske itunes serveren til din hardware.

I oktober lastet jeg inn en sesong av Dexter mens jeg var på forretningsreise i USA. Jeg så noen episoder der, og noen på flyet og noen da jeg kom hjem. På hvilket tidspunkt brøt jeg loven?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Se film i heimen - Amøbe trenger hjelp [Re: GeirK] #1523894 21/11/2012 08:37
L
Lambda Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
På hvilket tidspunkt brøt jeg loven?

Forutsatt at du har amerikansk konto og norsk bostedsadresse så brøt du vel loven i det du opprettet kontoen.

Bjørn
Re: Se film i heimen - Amøbe trenger hjelp [Re: Øyvind V] #1523900 21/11/2012 08:53
jonhol Offline
Fersking
Fersking
Evnt Canal Digital sin HD-PVR dekoder. Hvor du har filmleie gjennom Go og i tillegg en billig blu-ray spiller (400+ kr på elkjøp) som vil la dere se på DVD. Det finnes jo også en del blu-ray spillere med opptaksfunksjon, men da har du problemet med at du ikke kan se på noe annet samtidig som du tar opp noe.

Vi har canal digital sin HD-PVR dekoder og det er stadig på et opptak mens vi ser noe annet (Evnt to opptak samtidig mens vi ser på netflix, Go eller Blu-ray) Også er det jo genialt å starte tv-tittinga litt senere og bare spole over alle reklamepausene... Skaper mye mindre irritasjon ICON_SMILE

Re: Se film i heimen - Amøbe trenger hjelp [Re: Lambda] #1523901 21/11/2012 08:54
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Ikke helt. Her er hva iTunes T&C sier:

"The iTunes Service is available to you only in the United States, its territories, and possessions. You agree not to use or attempt to use the iTunes Service from outside these locations. Apple may use technologies to verify your compliance. "

Der fikk jeg svar på mitt eget spørsmål. I det 747-en krysser grensa til Canada, er jeg en lovbryter.

- Robert Green Ingersoll
Re: Se film i heimen - Amøbe trenger hjelp [Re: GeirK] #1523910 21/11/2012 09:09
sverreb Offline
Besatt
Besatt

I oktober lastet jeg inn en sesong av Dexter mens jeg var på forretningsreise i USA. Jeg så noen episoder der, og noen på flyet og noen da jeg kom hjem. På hvilket tidspunkt brøt jeg loven?

Jeg har ingen anelse om du har brutt loven eller ei, du må lese avtalen du har med leverandøren/IP eieren for å se om du oppfyller avtalevilkårene.

Jeg bare spør om noen har sjekket at å 'lure' seg til en amerikansk itunes konto gjør at du kan bruke kontoen uten å bryte opphavsrett.

Re: Se film i heimen - Amøbe trenger hjelp [Re: GeirK] #1523920 21/11/2012 09:21
L
Lambda Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Vurderer sterkt å entre Apple sfæren og gå til innkjøp av iPad og Apple-TV. Men er det slik at utvalget i norske iTunes er svært begrenset i forhold til amerikansk? Og dersom jeg skulle begi meg inn på en kriminell løpebane, slik som GeirK, hvordan går jeg da til anskaffelse av en amerikansk konto?

Bjørn
Re: Se film i heimen - Amøbe trenger hjelp [Re: sverreb] #1523932 21/11/2012 09:44
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Jeg har ingen anelse om du har brutt loven eller ei, du må lese avtalen du har med leverandøren/IP eieren for å se om du oppfyller avtalevilkårene.

Jeg bare spør om noen har sjekket at å 'lure' seg til en amerikansk itunes konto gjør at du kan bruke kontoen uten å bryte opphavsrett.

Som jeg har funnet ut, bryter dette med iTunes T&C, men jeg vet ikke hvordan det relaterer til opphavsrett.

- Robert Green Ingersoll
Re: Se film i heimen - Amøbe trenger hjelp [Re: GeirK] #1523972 21/11/2012 11:02
sverreb Offline
Besatt
Besatt

Som jeg har funnet ut, bryter dette med iTunes T&C, men jeg vet ikke hvordan det relaterer til opphavsrett.

I utgangspunktet har du ikke lov til å fremstille eksemplarer (Inkluderer å kopiere de over nettverk for streaming o.l.), du trenger en gyldig avtale med den som har opphavsretten (eller med noen som har rett til å videreformidle en slik rett) som gir deg lov til å fremstille eksemplar.

Mangelen på en slik avtale er det som gjør svenskebukta ulovlig.

Om du bryter en del av en avtale som har til hensikt å gi deg en slik rett kan det hende (Men er ikke gitt) at du ikke lengre har rett til eksemplarfremstilling og dermed begår piratvirksomhet når du streamer eller laster ned fra itunes, selv om programvaren ikke hindrer deg.

Når det er sagt så er jo dette et sterkt asymetrisk avtaleforhold som ligger nær opp til ting som er regulert av forbrukerlover. Det er derfor ikke gitt at alle T&C i avtaleteksten egentlig er gyldig, men uten en rettsak får vi ingen klarhet i det.

Re: Se film i heimen - Amøbe trenger hjelp [Re: Øyvind V] #1526306 26/11/2012 14:11
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
Anders Giæver skriver i dagens VG at han har amerikansk iTunes-konto. Altså ulovlig?

Re: Se film i heimen - Amøbe trenger hjelp [Re: Øyvind V] #1529169 02/12/2012 20:48
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Da var Apple TV på plass, og etter tre minutter med kobling av ledninger og enkel installasjon/oppstart så fungerer det etter planen. Prøveabonnement på Netflix er ordna, men der ble jeg litt skuffa... Reklamen sier at man kan se så mye film og serier man vil for 79,- per måned, men veldig mange av filmene koster jo 39,-/49,- for å se, i tillegg til månedsprisen. Men skit samma, det er jo fantastisk enkelt å se film/serier, og med Tractor Tom fra YouTube på TV kommer junior til å gå av skaftet...

Re: Se film i heimen - Amøbe trenger hjelp [Re: Øyvind V] #1529231 02/12/2012 23:49
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: Øyvind V
Reklamen sier at man kan se så mye film og serier man vil for 79,- per måned, men veldig mange av filmene koster jo 39,-/49,- for å se, i tillegg til månedsprisen. Men skit samma, det er jo fantastisk enkelt å se film/serier, og med Tractor Tom fra YouTube på TV kommer junior til å gå av skaftet...

Sikker på at du nå ikke ser på filmer fra iTunes/Apple? Husk at Netflix er avgrenset til det du ser når du går inn på Netflix-appen fra "hovedskjermbildet", det du ser under "Top Movies" etc når du skrur på AppleTVen er Apple sitt utvalg gjennom iTunes der du betaler per stykk.

Jeg har enda ikke kommet over en eneste film som har kosta penger i Netflix-appen hvertfall.

Per B.
Re: Se film i heimen - Amøbe trenger hjelp [Re: perbl] #1529267 03/12/2012 08:29
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Jeg tror du har rett. Ingenting av det jeg har sett på padda via Netflix-appen har kostet penger.

Re: Se film i heimen - Amøbe trenger hjelp [Re: Øyvind V] #1529384 03/12/2012 13:44
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Kjøp en Playstation 3.

Da kan spille DVD og Bluray, og også bruke den til å se Netflix (og noen andre streaming tjenester). I følge barna i huset kan den også brukes til å spille dataspill, men det kjenner jeg ikke til.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå