Hvordan avklares hvilken aksling ett hjul / hjulsett har, og hvordan avklare hvilken aksling en sykkel / gaffel kan bruke. Hvordan måle for avklaring? Bruk gjerne bilder for forklaring. Hvor mange forskjellige typer finnes?
Redigert av NoSaint; 12/11/201211:06.
Re: Hjulaksling, 9-15mm eller QR. Hvordan avklare
[Re: NoSaint]
#151907912/11/201211:27
Hvis vi holder oss til fornav er det enkelt nok. Ni mm qr har et lite hull og tapper som stikker ut av navet. Det er 100 mm bredt. 15 mm har et 15 mm gjennomgående hull og ingen aksling. Bredden er 100 mm.
Gaflene er like lette å skille. 9 mm qr har åpne "ører" der tappene på akslingen hviler. 15 mm har en rund åpning på 15 mm (!) og akslingen følger gaflen ikke navet.
På en del nav kan man bygge om mellom qr og 15 mm siden de har samme bredde. Andre bla. Shimano kan ikke bygges om og man må bytte nav for å få en annen standard.
Det finnes også 20 mm akslinger. Dette er for DH bruk og ikke like vanlig. Her er navet bredere (110 mm om jeg ikke husker feil) og hullet i navet/akslingen selvsagt 20 mm i diameter.
Med andre ord. Ganske enkelt å finne ut hva man har.
LarsB
#151909212/11/201212:02
Bakhjul: er nok 10mm solid aksling(skyvelæret holdes ikke på korrekt måte?) 135mm bredde.
Stemmer, målte akslingen og den er 10mm. Feil på skyvelærs føreren..
Er dette en normal standar for bakhjul? Passer alle rammer?
Har vært mest vanlig inntil nå. Endel nye sykler kommer med 12mm aksling bak og 142mm rammebredde bak. Noen Nav kan bygges om til å passe "ny standard", andre ikke. F.eks nyeste type Hope Evo nav er enkle og billige å bygge om.
Sindre R.
#152053014/11/201218:55
Bakhjul: er nok 10mm solid aksling(skyvelæret holdes ikke på korrekt måte?) 135mm bredde.
det passer til de fleste 26 ritt rammer og noen få stisykler. i tillegg til noen 29HT men mest vanelig på 29èr begynner og bli 12*142 mm.
Mest vanlig og mest vanlig... Hvis du går inn i en vanlig sykkelbutikk gjetter jeg (Jeg har ikke satt mine ben i en på mange år.) at 9 av 10 sykler har 135x10mm baknav.
[Re: Stein]
#152116215/11/201220:09
det passer til de fleste 26 ritt rammer og noen få stisykler. i tillegg til noen 29HT men mest vanelig på 29èr begynner og bli 12*142 mm.
Mest vanlig og mest vanlig... Hvis du går inn i en vanlig sykkelbutikk gjetter jeg (Jeg har ikke satt mine ben i en på mange år.) at 9 av 10 sykler har 135x10mm baknav.
Hvordan sjekke hvilket baknav ramma er bygget for?
Redigert av NoSaint; 15/11/201220:53.
#152131116/11/201206:22
Ta en linjal, mål avstand mellom dropouts.(der du plasserer akslingen til hjulet i ramma) Da får du 135, 142 eller 150mm
Ved 135mm er det 2 muligheter 10mm eller 12mm. Da måler du hullet i dropouts.
Er det 10mm så har du mulighet for QR, quick release da er akslingen hul og inni er det en 5mm stikkaksling. Du har også mulighet for solid aksling med mutter på hver side (var mer vanlig i gamledager og nå på noen billige sykler). Du har også mulighet for 10mm solid stikkaksling, slik som det ser ut på bildet du har postet her, da er det en egen aksling som passer til denne, har denne blitt borte kjøper du ny hos sykkelbutikken nærmest deg, eller bestiller på nett.
Ved 142mm mener jeg det bare er 12mm, da pleier akslingen å følge med ramma.
Ved 150mm mener jeg det bare er 12mm, da pleier akslingen å følge med ramma.
I tillegg har du SS(singlespeed rammer) hvor dropouts åpningene peker bakover istedenfor nedover. Noen av disse har kit som gjør at du kan bruke gir.
Finnes mer detaljert info på nett om du googler litt..
Sindre R.
#154358512/01/201319:07
Har bestilt karbongaffel sammen med en ramme, og til den passer hjulene jeg har bestilt. Det er 9 mm QR (Shimano WT-MT66-hjul). Lurer likevel på glane på bruktmarkedet etter lett dempegaffel etter hvert, men så var det dette med akslingene da... Det finnes jo mye å titte på, på Finn.no, men de er jo gjerne for grovere enn 9 mm akslinger. Vil feks framhjulet med 9mm QR passe på en demper som er for grovere akslinger, feks 15 mm? Hjulet vil jo komme på plass, men vil det gå greit? Tenker da ikke på gaffel som har "thru axle", men som er åpne. Bredden er vel lik uansett her.