Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Funnet opp hjulet på nytt

Funnet opp hjulet på nytt #1515430 04/11/2012 17:35
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 33
L
looneyrider Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
L
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 33
Dagbladet har en sak om ett nytt type hjul, håper dette dette får en Hvermansen pris

Re: Funnet opp hjulet på nytt [Re: looneyrider] #1515438 04/11/2012 17:47
Registrert: Feb 2004
Innlegg: 1,180
K
kolli Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
K
Registrert: Feb 2004
Innlegg: 1,180
Arti konsept, lurer på hvor mye dette vil veie? På tørre, steinete USA stier kan det sikkert funke, på trønderske gjørmehull og myrer er jeg skeptisk.

Re: Funnet opp hjulet på nytt [Re: looneyrider] #1515439 04/11/2012 17:51
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 5,421
kjerts Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 5,421
Det burde ikke være noe i veien for å lage et slikt hjul/dekk uten hullene som gjørma kryper inn i. Hullene er vel mest for å illustrere konseptet? Det kan umulig være aerodynamisk.

Re: Funnet opp hjulet på nytt [Re: looneyrider] #1515441 04/11/2012 17:54
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Dette konseptet har Michelin vist fram for bilhjul for hvertfall 10 år siden.


e


*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Funnet opp hjulet på nytt [Re: looneyrider] #1515450 04/11/2012 18:22
Registrert: Nov 2010
Innlegg: 380
ivkri Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Nov 2010
Innlegg: 380
Fant hjemmesiden dems, er ikke mye info å finne om de faktiske produktene. Stiller spørsmål ved om dekkene faktisk kan være lettere enn det man har i dag - punkteringsfrie - men lettere ?

http://www.energyreturnwheel.com/Product-Images/Britek-prototype-images.aspx?Page=2


It is all about smiles pr hour, not miles pr hour ICON_SMILE
Re: Funnet opp hjulet på nytt [Re: looneyrider] #1515457 04/11/2012 18:35
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 2,469
M
Mmar Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
M
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 2,469
Er vel samme selskapet som nå lanserer sykkeldekk.

For biler er vel hovedargumentet lavere rullemotstand. Mindre energi går tapt i deformasjon av elastiske fjærer enn deformasjon av tradisjonelle dekkvegger. Men tror ikke dette er overførbart til terrengsykler, hvor mesteparten av rullemotstanden ligger i gummiblandingen ytterst på dekket.

Ser for meg to problemer med konseptet på tohjulinger:

1) Variabelt lufttrykk: Med luft kan en fininnstille lufttrykket til vekt og terreng, hvordan gjør en dette med fjærer?

2) Kun én kompresjonsretning? Hva skjer når man svinger? Ser ikke hvordan et fjærdesign skal kunne følge terrenget like bra som med luft.

I tillegg kommer vekt, pris, mulighet for dekkskifte etc.

Re: Funnet opp hjulet på nytt [Re: Mmar] #1515496 04/11/2012 19:39
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 2,469
M
Mmar Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
M
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 2,469
Undersøkte litt mer, og dette produktet har jeg ingen tro på i det hele tatt. Oppfinneren virker totalt useriøst, og slenger om seg med udokumenterte og tvilsomme påstander. Jeg antok artikkelen til dagbladet fremstilte teknologien feil, men samme bs er å finne på hjemmesiden til ERW:

Sitat: ERW
The physics behind the ERW is similar to that of a garage door. Even though a garage door weighs several hundred pounds, when it is sprung by the use of springs, it becomes de-weighted. So when you lift it, it only feels like it weighs a few pounds. In summary, an object that is sprung requires dramatically less energy to move than an unsprung object. In addition to the use of springs, an object can be sprung by stretching rubber. Scientists call this “Elastic Potential Energy.” At the center of the ERW is a layer of rubber. Through the use of adjustable rods, the rubber is stretched which stores elastic potential energy in the wheel, turning the ERW into a 360-degree slingshot that retains energy (hence the term “Energy Return Wheel”). When the ERW is attached to an object, that object becomes sprung. Just like a garage door that is sprung, the attached object becomes de-weighted and requires dramatically less energy to move than an unsprung object.


Luftløs-konseptet til Michelin (tweel) er annerledes på mange måter. Men heller ikke det fungerer særlig bra på biler eller tradisjonelle sykler (noe Michelin heller ikke påstår).

Re: Funnet opp hjulet på nytt [Re: looneyrider] #1515593 04/11/2012 22:43
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 33
L
looneyrider Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
L
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 33
og hva skjer med dekket ved snakebite,ingen mulighet å dra frem gaffa'en å lage midlertidlig løsning
Edit flere videoer på youtube

Redigert av looneyrider; 04/11/2012 22:52.
Re: Funnet opp hjulet på nytt [Re: looneyrider] #1515656 05/11/2012 08:47
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
simenf Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
Det så rimelig hardt ut å sykle på, ja...kanskje noe for bysykler?


SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå