Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Tradisjonell Bloddoping - Noe for mosjonister?

Re: Tradisjonell Bloddoping - Noe for mosjonister? [Re: ] #1511218 26/10/2012 09:24
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: pedaIglipp

Ikke helt enig. Hvor mange har noe å faktisk tjene på å komme høyere på mosjonistlistene?

Man kan tjene anseelse og "status" i sykkelmiljøet, bedriftsidrettslaget eller bli raskest i kompisgjengen., eller bare forbedre resultatet fra forrige gang for sitt eget selvbildes skyld. (Hvis selvbildet tåler at man må dope seg for å klare det, da.)

Er det tilgjengelig, kommer noen til å bruke det. Jeg har som sagt ingen tro på at amatøridretten er fri for doping.

Re: Tradisjonell Bloddoping - Noe for mosjonister? [Re: ] #1511220 26/10/2012 09:25
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: pedaIglipp
Jeg, som både har kjørt for fort og fått tvilsom kvittering fra en snekker, vurderer ikke engang å tenke på å dope meg, selv om jeg skulle ønske jeg syklet fortere.
Rent kynisk kan jeg si at fordelene ved å klatre oppover på mosjonistlistene på ingen måte veier opp helserisiko. Og da har jeg ikke begynt å tenke på hvor råtten jeg hadde følt meg og hvor hult det ville føles å slått kompiser.

Av 25000 er folk forskjellige og av disse tror jeg desverre en del tenker annerledes..
Tror en del hadde blitt tatt nå også hadde alle blitt testa, men da med ting som hostesaft, nesespray, tvilsomme kosttilskudd, "bli fin på stranda" dop, partydopet man tok på studenfesten på onsdag osv..
Bloddoping tror jeg det er lite av gitt, men klart verden er rar, og hvem vet hva f.eks en finanstopp gjør for å vinne det store veddemålet og ha noe å breefe med i møtene..

Re: Tradisjonell Bloddoping - Noe for mosjonister? [Re: FeitSyklist] #1511491 26/10/2012 17:57
N
neistein Offline
Veteran
Veteran
N
Jeg foretrekker momsundragelse framfor bloddoping fordi det er enklere. Hadde det vært motsatt hadde jeg selvfølgelig gått for bloddoping.

Stokk og stein sykkelklubb
Re: Tradisjonell Bloddoping - Noe for mosjonister? [Re: FeitSyklist] #1511503 26/10/2012 18:21
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Sitat: FeitSyklist
Med tanke på at det er så latterlig lett å bloddope seg, hvorfor er ikke dette mer utbredt blant mosjonister? Eller kanskje det er mer utbredt enn jeg tror?

Vi ser jo til stadighet at folk her på forumet unndrar seg moms osv ved kjøp av varer fra utlandet og har høyst tvilsom etikk ellers- så hvorfor ikke tappe en liter blod i juni for å oppbevare den i kjøleskapet fram til midten av august hvor det så infusjoneres like før Birken? Det er jo helt umulig å oppdage uten at du har blitt nøye testet for med blodverdier? Alt du trenger er jo fritt omsatt på alle apoteker.

Ja, hvorfor ikke tappe ut en liter av ditt eget blod rett før Styrkeprøven eller NM...blir jo lett da. Ser frem til den diskusjonen/råden. "Hva er tyngst, en liter blod i årene eller i kjøleskapet?"

'...once more, and more intensity!'
Re: Tradisjonell Bloddoping - Noe for mosjonister? [Re: FeitSyklist] #1512062 28/10/2012 11:21
Ottoturbo Offline
Ringrev
Ringrev
http://captaintbag.tumblr.com/post/31367299894/expert-analysis-ryder-hesjedal-2012-giro-blood

Interessant analyse av Hesjedals biopass. Oppsumert: tiden etter langvarig hard aktivitet, hemoglobinnivå skal normalt synke. Tilførsel av blod, Reticulocyte %(umodne røde bloglegmer) synker. Mikrodose EPO: Reticulocyte % øker til normalnivå. Store doser EPO: høye verdier av Reticulocyte.

Alt dette kan overvåkes og nøye justeres for å få et biopass til å være innenfor rammene.

Hva hjelper det også med plasticisers-test for å oppdage om blodet har vært lagret i beholder av polymer da blod sikkert kan oppbevares i andre beholdere?

Ramussens bloddata: http://captaintbag.tumblr.com/post/34300997193/the-flying-chickens-hgb-gm-dl-data Høye hemoglobinnivå selv etter tdf.

http://captaintbag.tumblr.com/post/34197737321/whats-behind-the-aigcp-call-for-an-independent

Re: Tradisjonell Bloddoping - Noe for mosjonister? [Re: Juffe] #1512078 28/10/2012 11:58
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: Juffe
Sitat: FeitSyklist
Med tanke på at det er så latterlig lett å bloddope seg, hvorfor er ikke dette mer utbredt blant mosjonister? Eller kanskje det er mer utbredt enn jeg tror?

Vi ser jo til stadighet at folk her på forumet unndrar seg moms osv ved kjøp av varer fra utlandet og har høyst tvilsom etikk ellers- så hvorfor ikke tappe en liter blod i juni for å oppbevare den i kjøleskapet fram til midten av august hvor det så infusjoneres like før Birken? Det er jo helt umulig å oppdage uten at du har blitt nøye testet for med blodverdier? Alt du trenger er jo fritt omsatt på alle apoteker.

Ja, hvorfor ikke tappe ut en liter av ditt eget blod rett før Styrkeprøven eller NM...blir jo lett da. Ser frem til den diskusjonen/råden. "Hva er tyngst, en liter blod i årene eller i kjøleskapet?"

Spennende, men svaret er selvsagt at blodet er like tungt uavhengig av hvor det er.

Utover det er det ikke en enkel sak å bloddope seg selv på gutterommet. For mye som kan gå gæernt gitt. Det kan IKKE sammenlignes med blodtransfusjoner i felt der man formodentlig jobber med ryggen mot veggen, og valget er død om man ikke gjør noe. Da er det jammen lov å prøve ting som kan fungere.

Det er en grunn(nja, det er nok flere)til at man har egne avdelinger på sykehus som jobber med blodtapping, behandling og oppbevaring.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Tradisjonell Bloddoping - Noe for mosjonister? [Re: Ottoturbo] #1512097 28/10/2012 13:11
S
sandy Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Sitat: Ottoturbo
http://captaintbag.tumblr.com/post/31367299894/expert-analysis-ryder-hesjedal-2012-giro-blood

Interessant analyse av Hesjedals biopass. Oppsumert: tiden etter langvarig hard aktivitet, hemoglobinnivå skal normalt synke. Tilførsel av blod, Reticulocyte %(umodne røde bloglegmer) synker. Mikrodose EPO: Reticulocyte % øker til normalnivå. Store doser EPO: høye verdier av Reticulocyte.

Hadde det vært en "expert analysis", så hadde det ikke vært skrevet som en gangster-rap.

Re: Tradisjonell Bloddoping - Noe for mosjonister? [Re: FeitSyklist] #1512170 28/10/2012 16:12
Ottoturbo Offline
Ringrev
Ringrev
For det første er det et innlegg på en blogg og ikke en analyse publisert i et eller annet vitenskapelig forum. For det andre har vedkommende overraskende god tilgang til bloddata. Du får se om du forstår noe likevel og kanskje du kan berike din kunnskap.

Redigert av Ottoturbo; 28/10/2012 16:13.
Re: Tradisjonell Bloddoping - Noe for mosjonister? [Re: FeitSyklist] #1512176 28/10/2012 16:31
ElGordo Offline
Ringrev
Ringrev
Sånn helt på sidelinjen, jeg fikk Pm om kjøp av Epo her for en god stund siden, og vedkommende har sikkert ikke bare henvendt seg til meg. Slettet bare mld, men det sier vel litt om markedet. Tilgjengeligheten er god, og tror ikke det mangler på kundene. Folk jukser i minigolf for å slå jobbkompisene på firmafest, så at mange synes det er verdt "bragging rights" overrasker eller sjokkerer meg ikke. Er helt trygg på at det er mange som doper seg i mosjonsritt, fordi det faktisk er mange som driver med dop generelt. Markedet for doping i Norge ble konservativt anslått til 200 millioner for 5 år siden, det er nok ikke blitt mindre med årene. Hvis bare en prosent av dette er epo, så er det likevel mange doser.

I told u so!
Re: Tradisjonell Bloddoping - Noe for mosjonister? [Re: ElGordo] #1512231 28/10/2012 18:51
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
Sitat: ElGordo
Sånn helt på sidelinjen, jeg fikk Pm om kjøp av Epo her for en god stund siden, og vedkommende har sikkert ikke bare henvendt seg til meg. Slettet bare mld, men det sier vel litt om markedet. Tilgjengeligheten er god, og tror ikke det mangler på kundene. Folk jukser i minigolf for å slå jobbkompisene på firmafest, så at mange synes det er verdt "bragging rights" overrasker eller sjokkerer meg ikke. Er helt trygg på at det er mange som doper seg i mosjonsritt, fordi det faktisk er mange som driver med dop generelt. Markedet for doping i Norge ble konservativt anslått til 200 millioner for 5 år siden, det er nok ikke blitt mindre med årene. Hvis bare en prosent av dette er epo, så er det likevel mange doser.

Ikke kødd a Gordo. Her i Norge doper vi ikke, snyter ikke på skatten eller manipulerer venner inn i styrer og sjefsstillinger og sånn, lizzm.

iq
Re: Tradisjonell Bloddoping - Noe for mosjonister? [Re: FeitSyklist] #1512260 28/10/2012 19:46
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Ikke mye nyttig treningsinformasjon i denne tråden.
Slutta å dope meg når jeg ble født - veldig fornøyd med fremgangen etter det.

Ha en god dag!

Re: Tradisjonell Bloddoping - Noe for mosjonister? [Re: Ottoturbo] #1512276 28/10/2012 20:16
S
sandy Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Sitat: Ottoturbo
For det første er det et innlegg på en blogg og ikke en analyse publisert i et eller annet vitenskapelig forum. For det andre har vedkommende overraskende god tilgang til bloddata. Du får se om du forstår noe likevel og kanskje du kan berike din kunnskap.

Har ingen problemer med å forstå dette:

"D. the data is not sufficient to make conclusions with regards to year round epo microdosing or epo microdose April thru end uv giro"

Dødsinteressant...

Re: Tradisjonell Bloddoping - Noe for mosjonister? [Re: FeitSyklist] #1512284 28/10/2012 20:29
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Ivrig
O
Ikke veldig smart å prøve bloddoping verken organisert eller på egenhånd. Ricardo Ricco omkom nesten da han skulle bruke blodet han hadde hatt i kjøleskapet i 14 dager.

Re: Tradisjonell Bloddoping - Noe for mosjonister? [Re: sandy] #1512470 29/10/2012 09:10
Ottoturbo Offline
Ringrev
Ringrev
Det er jo som regel problemet med blodpass. De krever for mye arbeid å tolke, dvs. ganske virkningsløse. Dødskjipt for sykkelsporten...

Re: Tradisjonell Bloddoping - Noe for mosjonister? [Re: Gammelogdesperat] #1512516 29/10/2012 10:16
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Gammelogdesperat

Ikke kødd a Gordo. Her i Norge doper vi ikke, snyter ikke på skatten eller manipulerer venner inn i styrer og sjefsstillinger og sånn, lizzm.

Jeg har fått mail som lover meg en kjempe penis. Det betyr ikke at de leverer det de lover.

Tror ikke det er epo er så lett å få tak i. Er ikke naiv men epo er vesentlig vanskligere å få tak i epo enn bol.

Re: Tradisjonell Bloddoping - Noe for mosjonister? [Re: Dexter] #1512539 29/10/2012 10:49
D
Dragev87 Offline
Entusiast
Entusiast
D
Sitat: Dexter

Jeg har fått mail som lover meg en kjempe penis. Det betyr ikke at de leverer det de lover.

Tror ikke det er epo er så lett å få tak i. Er ikke naiv men epo er vesentlig vanskligere å få tak i epo enn bol.

EPO er ikke vanskelig å skaffe. Mange av de som selger steroider får også tak i EPO, veksthormoner, IGF-1, thyroxin og insulin uten problem og på kort varsel.

Re: Tradisjonell Bloddoping - Noe for mosjonister? [Re: Dexter] #1512728 29/10/2012 15:41
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Dexter

Om du ikke finner den lokale dealeren, så er det nok av nettsteder. Vil ikke si det fremstår spesielt vanskelig.

iq
Re: Tradisjonell Bloddoping - Noe for mosjonister? [Re: FeitSyklist] #1512754 29/10/2012 16:29
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Men finns det någon data eller indikation på att folk använder epo, köper epo eller bloddoppar? Jag blir inte helt övertygad av varken anabola argumentet eller inte betala moms argumentet.

Re: Tradisjonell Bloddoping - Noe for mosjonister? [Re: fredriks] #1512868 29/10/2012 20:22
K
Kruser Offline
Ringrev
Ringrev
K
Sitat: fredriks
Men finns det någon data eller indikation på att folk använder epo, köper epo eller bloddoppar? Jag blir inte helt övertygad av varken anabola argumentet eller inte betala moms argumentet.

Las i helgen et sted om en spørreundersøkelse angående doping hos den gemene hop i Norge. Drøyt 3% av menn og ca. 1% av kvinner brukte eller hadde brukt/testet doping, og da var det i all hovedsak testosteron som var brukt.

At det finnes noen sjeler i som bruker doping er det vel liten tvil om. Men det er lite som tyder på at det er noe utbredt problem blant mosjonister i utholdenhetsidrettene.

Re: Tradisjonell Bloddoping - Noe for mosjonister? [Re: hrukin] #1512910 29/10/2012 21:43
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: hrukin
Jeg skjønner ihvertfall ikke hvorfor middelmådige utøvere som mosjonister skal dope seg. Trodde hele poenget med med treningen for mosjonister var å komme i bedre form med en sunn kropp. Klart man ønsker fremgang og kanskje ha målbare resultater som i ritt. Som mosjonist har man det jo ikke som jobb og er ikke avhengig av å vinne, så da er det bare heder og ære igjen. Er det noe heder og ære igjen når man doper seg?

Hvorfor skal man risikere helsa for å sykle Birken på 3:45 istedet for 4:05 forrige år, men det er jo mye jeg ikke skjønner.

Min personlige mening er at i birken så er det store mørketall i forhold til doping. Alt i fra nesespray (efedrin), astmamedisiner, steroider osv...
Det er stor prestisje i å slå naboen, kollegaer, sjefen, klubbmedlemmer også videre.
Det hadde vært spennende et år om alle deltagere hadde blitt sjekka, men det er desverre ikke gjennomførbart.

Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
Re: Tradisjonell Bloddoping - Noe for mosjonister? [Re: FeitSyklist] #1513033 30/10/2012 09:41
Frode RJ Offline
Entusiast
Entusiast
Tror naivitetens tid er over i forholdt til doping i sykkelsporten. Jeg vil gå så langt som å si at jeg er "sikker" på at noen benytter seg av EPO i Birkensammenheng, og i alle øvelser, ikke kun sykkel.

Farrisrunden 2012
Grenserittet 2012

Re: Tradisjonell Bloddoping - Noe for mosjonister? [Re: FeitSyklist] #1513061 30/10/2012 10:26
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Har sagt det før.

Du kan plukke 12-13.000 tilfeldige mennesker og sette de på en sykkel over fjellet, så vil du ha flere som ville ta doping i en eller annen form. Du har alt fra "bolere" til party dop og legemidler.

Av de som stiller i Birken så er det sikkert noen marginalt få som doper seg for å sykle fortere. Har selv to kompiser som gikk skibirken for noen år siden med en pose amfetamin på innerlomma. De er ikke i nærheten å ta noe merke, men ville bare ha litt ekstra fart hvis de gikk på en kjempe sprekk.

Uansett så tror jeg det er maks et par stykker som bevisst bruker epo for å sykle fortere på Birken. Dette er ikke noe problem.

Re: Tradisjonell Bloddoping - Noe for mosjonister? [Re: NjuK] #1513076 30/10/2012 11:15
K
Kruser Offline
Ringrev
Ringrev
K
Sitat: NjuK
Jeg skjønner ihvertfall ikke hvorfor middelmådige utøvere som mosjonister skal dope seg. Trodde hele poenget med med treningen for mosjonister var å komme i bedre form med en sunn kropp. Klart man ønsker fremgang og kanskje ha målbare resultater som i ritt. Som mosjonist har man det jo ikke som jobb og er ikke avhengig av å vinne, så da er det bare heder og ære igjen. Er det noe heder og ære igjen når man doper seg?

Hvorfor skal man risikere helsa for å sykle Birken på 3:45 istedet for 4:05 forrige år, men det er jo mye jeg ikke skjønner.

Min personlige mening er at i birken så er det store mørketall i forhold til doping. Alt i fra nesespray (efedrin), astmamedisiner, steroider osv...
Det er stor prestisje i å slå naboen, kollegaer, sjefen, klubbmedlemmer også videre.
Det hadde vært spennende et år om alle deltagere hadde blitt sjekka, men det er desverre ikke gjennomførbart.

Vanlige medisiner er ikke forbudt for mosjonister (så lenge de er foreskrevet av en lege og journalført). Av eksemplene dine over er det vel kun steroider som er forbudt for mosjonister.

"1. Alle utøvere som ikke er toppidrettsutøvere (over 15 år)
Utøvere som ikke defineres som toppidrettsutøvere skal ikke søke om medisinsk fritak, med unntak av for legemidler som kan ha en sterk prestasjonsfremmende effekt.
"

Redigert av Kruser; 30/10/2012 11:16.
Re: Tradisjonell Bloddoping - Noe for mosjonister? [Re: FeitSyklist] #1513083 30/10/2012 11:25
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Så da er det greit å kjøre på med "doping", hvis bare legen har skrevet det ut til deg?

Re: Tradisjonell Bloddoping - Noe for mosjonister? [Re: Stein] #1513085 30/10/2012 11:26
K
Kruser Offline
Ringrev
Ringrev
K
Sitat: Stein
Så da er det greit å kjøre på med "doping", hvis bare legen har skrevet det ut til deg?

Det er greit å bruke medisin som legen foreskriver for deg når du er syk.

Re: Tradisjonell Bloddoping - Noe for mosjonister? [Re: FeitSyklist] #1513098 30/10/2012 11:44
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Ja, det er nå så, men det er vel ikke helt usannsynlig at man kan få en lege til å skrive ut legemidler med prestasjonsfremmende virkning selv om man ikke egentlig lider av noe som vanligvis behandles med disse medikamentene.

Re: Tradisjonell Bloddoping - Noe for mosjonister? [Re: FeitSyklist] #1513138 30/10/2012 12:54
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy

Re: Tradisjonell Bloddoping - Noe for mosjonister? [Re: Kruser] #1513143 30/10/2012 13:06
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Kruser
Sitat: NjuK

Vanlige medisiner er ikke forbudt for mosjonister (så lenge de er foreskrevet av en lege og journalført). Av eksemplene dine over er det vel kun steroider som er forbudt for mosjonister.

"1. Alle utøvere som ikke er toppidrettsutøvere (over 15 år)
Utøvere som ikke defineres som toppidrettsutøvere skal ikke søke om medisinsk fritak, med unntak av for legemidler som kan ha en sterk prestasjonsfremmende effekt.
"

Og medisiner finnes ikke på svartebørsmarkedet?

Re: Tradisjonell Bloddoping - Noe for mosjonister? [Re: FeitSyklist] #1513170 30/10/2012 13:35
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Njuk: Du trekker fram medisiner som er helt lovlig og snakker om "mørketall". Hvorfor det?

For å ha det helt klart: Nesespray er ikke doping! (ref Antidoping Norge, for den som gidder å lese seg opp på det man uttaler seg om) Astmamedisiner er ikke ulovlige heller, hvis man har astma. Jeg antar du sikter til cortisolsterioder som overhodet ikke er det samme som anabole steroider, som mange, som heller ikke vet hva de snakker om, kanskje tror. Astmamedisiner er heller ikke prestasjonsfremmende, men normaliserende. Om mange langrennsløpere har pådratt seg kuldeastma, så er dette et helse- og sikkerhetsproblem innen sporten og ikke et dopingproblem.

At det finnes mye "hobbydoping" blant mosjonister er en antagelse som bygger på diverse medieoppslag med intervju av tollvesenet, som avslører svært mange forsøk på å innføre kosttilskudd som ikke er tillatt for salg i Norge - altså forbudte stoffer. Om dette er ren uvitenhet, eller en utbredt holdning om at å se mellom fingrene på hva man selv bruker av suspekte kosttilskudd, ikke er doping, er vanskelig å vite noe om så lenge dette ikke er undersøkt. Men det burde nok undersøkes. Men om det er veldig vanlig at nordmenn synes det er "ok" med litt småjuks, bare man kan kamuflere det som kosttilskudd (forurenset kosttilskudd), så tegner det et dystrere bilde av den norske holdningen til doping, enn hva vi liker å tro.

Om disse "hobbydoperne" har noen tilknytning til ski- og sykkelsporten i form av Birken ol. er vel mest spekulasjoner og lite annet. Basert på egne inntrykk, har jeg ikke inntrykk av at den vanlige Birkebeiner tar dette så seriøst som Dagens Næringsliv ofte skal ha det til.

Men jeg har inntrykk av at ingen egentlig har noen fakta om dette overhodet. Det er mediene som spekulerer.

Re: Tradisjonell Bloddoping - Noe for mosjonister? [Re: Sykkelbob] #1513312 30/10/2012 19:10
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Sykkelbob
Njuk: Du trekker fram medisiner som er helt lovlig og snakker om "mørketall". Hvorfor det?

For å ha det helt klart: Nesespray er ikke doping! (ref Antidoping Norge, for den som gidder å lese seg opp på det man uttaler seg om) Astmamedisiner er ikke ulovlige heller, hvis man har astma. Jeg antar du sikter til cortisolsterioder som overhodet ikke er det samme som anabole steroider, som mange, som heller ikke vet hva de snakker om, kanskje tror. Astmamedisiner er heller ikke prestasjonsfremmende, men normaliserende. Om mange langrennsløpere har pådratt seg kuldeastma, så er dette et helse- og sikkerhetsproblem innen sporten og ikke et dopingproblem.

At det finnes mye "hobbydoping" blant mosjonister er en antagelse som bygger på diverse medieoppslag med intervju av tollvesenet, som avslører svært mange forsøk på å innføre kosttilskudd som ikke er tillatt for salg i Norge - altså forbudte stoffer. Om dette er ren uvitenhet, eller en utbredt holdning om at å se mellom fingrene på hva man selv bruker av suspekte kosttilskudd, ikke er doping, er vanskelig å vite noe om så lenge dette ikke er undersøkt. Men det burde nok undersøkes. Men om det er veldig vanlig at nordmenn synes det er "ok" med litt småjuks, bare man kan kamuflere det som kosttilskudd (forurenset kosttilskudd), så tegner det et dystrere bilde av den norske holdningen til doping, enn hva vi liker å tro.

Om disse "hobbydoperne" har noen tilknytning til ski- og sykkelsporten i form av Birken ol. er vel mest spekulasjoner og lite annet. Basert på egne inntrykk, har jeg ikke inntrykk av at den vanlige Birkebeiner tar dette så seriøst som Dagens Næringsliv ofte skal ha det til.

Men jeg har inntrykk av at ingen egentlig har noen fakta om dette overhodet. Det er mediene som spekulerer.

Nå tenker ikke jeg på vanlig nesespray mot forkjølelse. Og det er ikke alle som har astmaspray som har astma heller. Det finnes noen leger i Norge som er slapphendte med medikamenter.
Men som sagt dette er min personlige mening, og vi kommer nok aldri til å få noe svar på mine mørketall. Men det hadde vært utrolig spennende om alle startende i birken hadde blitt testet. Hadde vi sett prosenter eller promille av startende tatt i doping.

Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå