Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 7 av 11 1 2 5 6 7 8 9 10 11

Gässler med positiv doptest.

Re: Gässler med positiv doptest. [Re: Espen] #1511736 27/10/2012 11:00
B
BjKj Offline
Ringrev
Ringrev
B
Så ved å hindre melatoninproduksjon skal du få mer futt da? Er det noe slikt man tenker? Melatonin, søvn, hvile er en forutsetning for å få energi, er det ikke?

Mvh

Re: Gässler med positiv doptest. [Re: Lenny] #1511741 27/10/2012 11:25
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Lenny

XXL har forresten lysterapi ØRE-propper til salgs om dagen.

Det der får jo homøopati til å framtre som skolemedisin ICON_WINK

Redigert av RoyK; 27/10/2012 11:25.
Re: Gässler med positiv doptest. [Re: Espen] #1511742 27/10/2012 11:26
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Espen
Det vi vet, er at melatonin-nivåene styres av lys.

Ja, dagslys, i store mengder, men kanskje ikke i øra? ICON_WINK

Re: Gässler med positiv doptest. [Re: Ole] #1511748 27/10/2012 11:49
Lenny Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Ole
Akkurat de lysøpreproppene kan faktisk ha noe for seg.

Selvsagt kan det ha noe for seg. Det er bare så synd at produsentens dokumentasjon ikke er i nærheten av å kunne bekrefte det.

Det er en svært, svært lang vei fra å oppdage lys-sensitive celler/proteiner i hjernen til å hevde at lys i øregangen kurerer vinterdepresjon. Disse cellene finnes forøvrig mange andre steder i kroppen, feks testiklene, og ser ikke ut til å være spesielt konsentrert i den delen av hjernen som potensielt kan nås med lys via øregangen. Det er forresten ikke helt riktig å kalle det hjerne heller, øregangen peker vel innover mot hjernestammen.
Etter hva jeg kan se, er det lite som tyder på at stimulering av disse lysfølsomme cellene medierer en respons i de deler av hjernen som har med depresjon å gjøre.

Av de 18 referansene nederst i linken, er det bare en (nr9) som er en artikkel. Den er publisert i et nokså kuriøst magasin, Medical Hypotheses, som tidligere har utgitt artikkelen "Ejaculation as a potential treatment of nasal congestion in mature males". At adm. dir og flere ansatte hos produsenten er oppført som hovedforfatter og medforfattere bidrar heller ikke til å gjøre dette spesielt troverdig.

Faktisk hevder de at hele 92 % av brukere med vinterdepresjon opplevde total lindring av sine symptomer etter 8-12 minutter daglig bruk.
At 9 av 10 skulle bli kurert for vinterepresjon er en drøy påstand. Det er spesielt drøyt sett i lys (sic) av at vinterdepresjon gjør enkelte svært syke, og sågar kan begå selvmord. Hvis produsenten sitter på data som viser at 9 av 10 kan kureres for vinterdepresjon, så vil det være sensasjonelt.

Men det selges altså hos XXL, Elkjøp og ymse helsekostforretninger. Hva forteller det deg?

"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams

Re: Gässler med positiv doptest. [Re: Lenny] #1511943 27/10/2012 21:24
frodegutt Offline
Besatt
Besatt
Sitat: ScottRacing

handler hos
xxl, crc & evans cycles
regner dem som seriøse

Tok ikke XXL inn det famøse hologram-armbåndet?
Noen må gjerne korrigere meg om jeg tar feil. Mulig det var Intersport.

XXL har forresten lysterapi ØRE-propper til salgs om dagen.

Joda, de er sikkert seriøse, på sin måte. De sluker rått hva leverandørene sier.

Gratulerer med tidenes avsporing :-)

Re: Gässler med positiv doptest. [Re: kaiost] #1512139 28/10/2012 15:10
A
arildb Offline
Entusiast
Entusiast
A
Mitt spørsmål ,er der noen grunn for at nina g har holds seg unna landslaget ,og toppidretsfolkene ,og liksom vært den gode ensomme ulv ,kansje det ikke bare var pf produkter hun guffa seg på ,vi venter på sanheten ,,

Re: Gässler med positiv doptest. [Re: arildb] #1512149 28/10/2012 15:31
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: arildb
Mitt spørsmål ,er der noen grunn for at nina g har holds seg unna landslaget ,og toppidretsfolkene ,og liksom vært den gode ensomme ulv ,kansje det ikke bare var pf produkter hun guffa seg på ,vi venter på sanheten ,,

Hvilket landslag? Hvilke toppidrettsfolk?
For det første er hun tysk og for det andre har det ikke vært noe fungerende landslag for marathon som hun stort sett har sykla..

Re: Gässler med positiv doptest. [Re: kaiost] #1512150 28/10/2012 15:32
olechr Offline
More than words
More than words
Som Kriss sier så er hun for det første Tysk. Og for det andre så er det ikke landslag så sant du er over 21 kanskje 22 hvis du er heldig.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Gässler med positiv doptest. [Re: kaiost] #1512179 28/10/2012 16:41
A
arildb Offline
Entusiast
Entusiast
A
Hun har norsk lisens ,og etter sigene ikke testa ,med de gode resultatene !!,nei der må nok testing til på promosjonistene ,tror der er mørke tall i kretsene våre ,

Re: Gässler med positiv doptest. [Re: kaiost] #1512183 28/10/2012 17:00
T
thorgeir Offline
Entusiast
Entusiast
T
Nina er som dere nevner tysk, men hun har så vidt jeg vet representert Tyskland i både EM og VM marathon. Mener å huske at hun gjorde det temmelig bra i et av mesterskapene også.

Så spekulasjonen om at hun har holdt seg unna landslag og på den måten indirekte hinte om at det har vært et bevisst valg for å skjule doping faller på sin egen urimelighet.

Hun sier selv at hun har vært gjennom flere dopingtester denne sesongen.

Nina er også tidligere verdensmester i roing, så de av dere som påpeker den kraftige overkroppen kan jo google opp noen bilder fra f eks 2004 - så ser dere at hun nok har trent styrke i en del år. Kanskje ikke uten grunn at det blir litt muskler da.

Re: Gässler med positiv doptest. [Re: arildb] #1512213 28/10/2012 18:24
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Hun har norsk lisens ,og etter sigene ikke testa ,med de gode resultatene !!,nei der må nok testing til på promosjonistene ,tror der er mørke tall i kretsene våre ,

Fordi om hun har norsk lisens så får hun ikke noe med det norske landslaget å gjøre, det nevnte landslag som i praksis ikke eksisterer.. Å kalle en som ble topp 10 i både EM og VM i fjor en mosjonist er vel også litt snedig. I de nevnte mesterskapene representerte hun da selvsagt Tyskland. Hva de gjør der nede vet ikke jeg, men tipper det ikke har vært noe særlig landslagsopplegg unntatt i forbindelse med mesterskapene.. Nå er det som nevnt lenger oppe i tråden veldig lite testing og jeg tror ikke jeg har sett det en gang på Norges Cup ritt. De var vel på Farris og Birken i år og Grenserittet (?) i fjor..

Re: Gässler med positiv doptest. [Re: thorgeir] #1512219 28/10/2012 18:36
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: thorgeir
Hun sier selv at hun har vært gjennom flere dopingtester denne sesongen.

Akkurat det synes jeg er litt rart. Hva er flere?
2? Farris og Vasa'n? Ellers så har jeg vel vært på de samme ritta og ikke sett noe anti doping.
Så tipper vel egentlig kun en test her hjemme, pluss de som eventuelt har vært utenlands..
Det høres ut som hun er gjennomtestet, da er hun i såfall den eneste jeg har hørt om som driver med terrengritt her til lands som er det..
Men godt mulig jeg tar feil og hun har blitt testet mange ganger både hjemme og i utlandet..

Re: Gässler med positiv doptest. [Re: kaiost] #1512282 28/10/2012 20:27
A
arildb Offline
Entusiast
Entusiast
A
Burde ver et register for dette ,akkurat som promille ,politiet vet vem som er tatt og vem som gikk klar over det ganske land.
Jeg for min del har kjørt nm ,km ,og til og med nordisk ,masse ritt lange typen ,geilo 24 ,aldri vert testa ,,så de i hovedstaden er ikke mye ute av kontorene sine ,,,

Re: Gässler med positiv doptest. [Re: kaiost] #1512300 28/10/2012 20:48
T
thorgeir Offline
Entusiast
Entusiast
T
Alt mer enn en gang er flere ganger det! Men helt enig - flere tester må til. Ikke bare av de på toppen av listene :-)

Re: Gässler med positiv doptest. [Re: arildb] #1512679 29/10/2012 14:18
C
Clotho_NOR Offline
Ivrig
Ivrig
C
Jeg for min del har kjørt nm ,km ,og til og med nordisk ,masse ritt lange typen ,geilo 24 ,aldri vert testa ,,så de i hovedstaden er ikke mye ute av kontorene sine ,,,

Nå er neppe aldersklassen du tilhører (M50-54) det helt store fokus-området til Antidoping Norge. Og det med rette, vil nok mange mene.

Og at det du blir frakjørt av Gässler, trenger heller ikke bety det helt store, selv om det faktisk var på nattestid. Jeg har prøvd å henge på den regjerende norske marathon-mesteren uten nevneverdig suksess i CykelVasan, uten at jeg mistenker henne for noe som helst av den grunn.

Re: Gässler med positiv doptest. [Re: kaiost] #1512726 29/10/2012 15:37
A
arildb Offline
Entusiast
Entusiast
A
Tror ikke helt ,de som sitter på kontorene i hovedstaden er på hugget! ,høst ,vinter og vår ,da trener folk seg opp ,og i dette rike landet er jo ikke kostnadene sperrene i dopingen ? ,skal vi si mangel på stolthet,eller indre styrke for og motstå er et element .
Nå er det slik at min aldersklasse, er ofte rollemodellene,der er et stort ansvar .

Re: Gässler med positiv doptest. [Re: kaiost] #1513445 31/10/2012 07:10
kaiost Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Står en artikkel på Skiaktiv.no der N.G får komme med en forsvarstale. Her sier hun:

"Har ikke jukset
- Jeg har hverken tatt ulovlige substanser eller prøvd å skaffe meg en fordel ved hjelp av prestasjonsfremmende midler. Jeg ville aldri gjort noe sånt. Jeg hadde simpelthen ikke klart å stå på startstreken ved siden av konkurrentene mine."

Betyr det at hun tok disse midlene med den tanke at hun ikke skulle prestere bedre?

Skal bli interressant å se hva resultatet av dette blir.

Re: Gässler med positiv doptest. [Re: arildb] #1519103 12/11/2012 12:36
joerntp Offline
Avhengig
Avhengig

Nina har kommet med en uttalelse på FB
Sitat: NG på facebook

Det er funnet spor av et stoff som kan ha forårsaket den positive prøven i et av produktene som produsenten selv sendte til analyse. Om det er nok bevis er usikker, men jeg gir meg ikke. At jeg er dum og naiv er lett å innrømme, men jeg er ikke noe juksemaker.

Dette styrker iallefall påstanden om at dette kun har vært uforsiktig bruk av kosttilskudd.

Skiaktiv.no

Re: Gässler med positiv doptest. [Re: kaiost] #1521403 16/11/2012 09:00
TashkentTerror Offline
Ringrev
Ringrev

Re: Gässler med positiv doptest. [Re: kaiost] #1521437 16/11/2012 09:45
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Du behøver for øvrig ikke å reise helt til Sydafrika for å få "urent kosttilskudd", det holder med litt naivitet på Nordby Shoppingcenter ved Svinesund...
http://www.sa.no/sport/article6327681.ece

Re: Gässler med positiv doptest. [Re: Oystein L] #1521446 16/11/2012 09:58
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Men dette er deklarert på produktet, og HELT idiotisk å ha i seg.

Re: Gässler med positiv doptest. [Re: kaiost] #1521455 16/11/2012 10:09
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
Hvis Gassler nå blir frikjent vil følgende oppskrift gjøre det relativt fritt fram for dopere. Kjøp en boks med kosttilskudd fra en litt ukjent produsent. Tilsett et stykk ulovlig middel.

Innta det ulovlige middelet i ønskede mengder, når og hvis positiv dopingprøve avlegges, skyld på kosttilskudd, send deretter boksen med tilsetningsstoffer til analyse, og hey presto, uskyldihet er "bevist".

Dette er forøvrig ikke ment som en beskyldning mot Gassler, jeg syns det har stått så lite om saken at det er umulig å vite hva som egentlig har skjedd, så langt vet vi jo ikke en gang hva hun eventuelt har testet postivt på.

Re: Gässler med positiv doptest. [Re: sigmund1] #1521459 16/11/2012 10:19
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: sigmund1
Kjøp en boks med kosttilskudd fra en litt ukjent produsent. Tilsett et stykk ulovlig middel.

Man må sende inn en forseglet boks fra samme batch for at man skal bli frikjent eller få mildere straff, som resultat av funn i kosttilskuddet.

Re: Gässler med positiv doptest. [Re: kjerts] #1521464 16/11/2012 10:23
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: kjerts
Kjøp en boks med kosttilskudd fra en litt ukjent produsent. Tilsett et stykk ulovlig middel.

Man må sende inn en forseglet boks fra samme batch for at man skal bli frikjent eller få mildere straff, som resultat av funn i kosttilskuddet.

Ah, makes sense, og det var tilgjengelig så lenge etter?

Re: Gässler med positiv doptest. [Re: sigmund1] #1521471 16/11/2012 10:27
olechr Offline
More than words
More than words

Ah, makes sense, og det var tilgjengelig så lenge etter?

Da selger de dårlig hvis de har batch på lager fra samme som man fikk i mars.

Jeg håper derimot dette stemmer så hun ikke har dopet seg med "vilje". Derimot kjørte hun fortsatt ritt etter hun var tatt. Så kjøper ikke den at sykkel er ikke så farlig. Det er kun for gøy greia. HVis det stemte ville man hvetfall ikke kjørt når man hadde en positiv prøve.

Ambassadør for Scott.
Re: Gässler med positiv doptest. [Re: kjerts] #1521472 16/11/2012 10:28
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Javisst, men tenker alle slik?
...og hvor stor er risikoen for å bli testet/tatt?

Dette (og tilsvarende produkter) selges fritt over disk og på nett, og er big business.

(ref. diskusjonen om antatt doping i mosjonsidretten)

Redigert av Oystein L; 16/11/2012 10:31.
Re: Gässler med positiv doptest. [Re: Oystein L] #1521474 16/11/2012 10:31
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Oystein L

Javisst, men tenker alle slik?
...og hvor stor er risikoen for å bli testet/tatt?

(ref. diskusjonen om antatt doping i mosjonsidretten)

Men da gjør man det tildels med vilje. Jeg er aldri på Svinesund for å handle verken mat eller kosttilskudd. Men selv jeg har hørt om Jack3D. Så tar man noe slikt ja da gjør man det jo fordi man har hørt det funker.

Ambassadør for Scott.
Re: Gässler med positiv doptest. [Re: olechr] #1521476 16/11/2012 10:32
Lenny Offline
Veteran
Veteran
Sitat: olechr

Legemiddelprodusenter er pålagt å ha referanse-produkter tilgjengelig i minst så lang tid som en batch er holdbar, nettopp med tanke på at analyser skal kunne gjøres i etterkant.
Jeg aner ikke om sørafrikanske kosttilskuddprodusenter er pålagt det samme.

Vet du om Herbalife gjør det?

"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams

Re: Gässler med positiv doptest. [Re: Lenny] #1521478 16/11/2012 10:35
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: olechr

Legemiddelprodusenter er pålagt å ha referanse-produkter tilgjengelig i minst så lang tid som en batch er holdbar, nettopp med tanke på at analyser skal kunne gjøres i etterkant.
Jeg aner ikke om sørafrikanske kosttilskuddprodusenter er pålagt det samme.

Vet du om Herbalife gjør det?

Jeg aner ikke hvordan reglene på akkurat det er. Derfor styrer jeg unna ting jeg ikke er 100% trygg på.

Når det gjelder Herbalife og mange andre store så blir det tatt test av alle batcher på forhånd. Så man kan klikke seg inn å sjekke om det var noe mystisk med den batchen man har kjøpt.

Samt hvis man det er regel på at man skal ha batch på lager så har de sikkert det. Det hørtes jo veldig fornuftig ut. Da spesielt med tanke på produsenten selv slik at ikke utøvere kan skylde på kosttildkudd og dermed ødelegge et merke totalt.

Redigert av olechr; 16/11/2012 10:37.

Ambassadør for Scott.
Re: Gässler med positiv doptest. [Re: sigmund1] #1521480 16/11/2012 10:36
G
GardS Offline
Ivrig
Ivrig
G
Hvis Gassler nå blir frikjent vil følgende oppskrift gjøre det relativt fritt fram for dopere. Kjøp en boks med kosttilskudd fra en litt ukjent produsent. Tilsett et stykk ulovlig middel.

Innta det ulovlige middelet i ønskede mengder, når og hvis positiv dopingprøve avlegges, skyld på kosttilskudd, send deretter boksen med tilsetningsstoffer til analyse, og hey presto, uskyldihet er "bevist".

Dette er forøvrig ikke ment som en beskyldning mot Gassler, jeg syns det har stått så lite om saken at det er umulig å vite hva som egentlig har skjedd, så langt vet vi jo ikke en gang hva hun eventuelt har testet postivt på.

Nå fikk hun vel produsenten, til å sende til laboratorium i England og til Norge. Det er jo ingen garanti at produsenten er redelig, eller at det er samme batch som sendes. Utøverne er sjanseløse i slike situasjoner.

Det å sabotere en annen utøver, er enkelt, med gjeldende regler.

Dopingreglene er i ferd med å bli absurde. Du må snart ha eget støtteapparat, for i det hele kunne stille til start.

Du er helt prisgitt produsentene av alt mulig. Så da må du i praksis styre unna all mat, du ikke har slaktet selv.

Energihuset Merida
Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
Side 7 av 11 1 2 5 6 7 8 9 10 11

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå