Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Tradisjonell Bloddoping - Noe for mosjonister?

Tradisjonell Bloddoping - Noe for mosjonister? #1511016 25/10/2012 20:07
F
FeitSyklist Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
F
Med tanke på at det er så latterlig lett å bloddope seg, hvorfor er ikke dette mer utbredt blant mosjonister? Eller kanskje det er mer utbredt enn jeg tror?

Vi ser jo til stadighet at folk her på forumet unndrar seg moms osv ved kjøp av varer fra utlandet og har høyst tvilsom etikk ellers- så hvorfor ikke tappe en liter blod i juni for å oppbevare den i kjøleskapet fram til midten av august hvor det så infusjoneres like før Birken? Det er jo helt umulig å oppdage uten at du har blitt nøye testet for med blodverdier? Alt du trenger er jo fritt omsatt på alle apoteker.

Re: Tradisjonell Bloddoping - Noe for mosjonister? [Re: FeitSyklist] #1511022 25/10/2012 20:25
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R
Du kan jo se hvordan det gikk med denne idioten når han prøvde å gjøre det selv.

http://www.dagbladet.no/2011/09/05/sport/sykling/doping/riccardo_ricco/17976182/

Re: Tradisjonell Bloddoping - Noe for mosjonister? [Re: FeitSyklist] #1511027 25/10/2012 20:37
F
FeitSyklist Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
F
Det er selvsagt ikke helt risikofritt hvis man roter det til med oppbevaringen, hygiene osv, men i prinsippet? Det er jo utrolige mange med kompetanse på området (sykepleiere, leger). Hvem har ikke en kompetent sykepleier i omgangskretsen? Oppbevaring og temperatur er jo et google-søk unna?

Re: Tradisjonell Bloddoping - Noe for mosjonister? [Re: FeitSyklist] #1511033 25/10/2012 20:48
O
Ole M Offline
Entusiast
Entusiast
O
Øh..Ja, jeg har jo ikke betalt moms for sykkelskoa mine, så hvorfor er jeg ikke bloddopet tru?

Denne tråden passer ikke her. Sett den under pølsevev...

Re: Tradisjonell Bloddoping - Noe for mosjonister? [Re: FeitSyklist] #1511043 25/10/2012 20:58
Bioroboten Offline
Medlem
Medlem
Sitat: FeitSyklist
Med tanke på at det er så latterlig lett å bloddope seg, hvorfor er ikke dette mer utbredt blant mosjonister? Eller kanskje det er mer utbredt enn jeg tror?

Vi ser jo til stadighet at folk her på forumet unndrar seg moms osv ved kjøp av varer fra utlandet og har høyst tvilsom etikk ellers- så hvorfor ikke tappe en liter blod i juni for å oppbevare den i kjøleskapet fram til midten av august hvor det så infusjoneres like før Birken? Det er jo helt umulig å oppdage uten at du har blitt nøye testet for med blodverdier? Alt du trenger er jo fritt omsatt på alle apoteker.

Er du så sikker på at dette ikke er utbredt blant mosjonister?

Jeg trodde hele problemet med doping, er at det er så klin umulig å vite hvem som doper seg og hvem som er rene.

Det fins jo til og med nok av leger og sykepleiere som er gode idrettsutøvere. Finner sikkert noen av dem som jobber med nyrepasienter og noen som jobber med transfusjonsmedisin og immunologi.

Allikevel, premisset bak etikkargumentet ditt er syltynt. Hvordan kan du skille mellom momssnylting pga lav etikk, og momssnylting pga annerledes etikk?

Re: Tradisjonell Bloddoping - Noe for mosjonister? [Re: FeitSyklist] #1511049 25/10/2012 21:09
F
FeitSyklist Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
F
Re Momsunndragelse; Er vel en av få forhold som utelukkende straffes med ubetinget fengsel, ergo sett på som en større forbrytelse i norsk rettspraksis, derfor er det underlig at mange skryter av det på dette forumet. Å unndra moms vil jeg karakterisere som lav etikk. Bloddoper du har du også lav etikk, selv om det ikke er straffbart og med ytterst liten sannsynlighet for å bli tatt.

Re: Tradisjonell Bloddoping - Noe for mosjonister? [Re: FeitSyklist] #1511050 25/10/2012 21:11
F
FeitSyklist Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
F
Poenget med å sammenligne med monsunndragelse er at det er noe alle gjør på dette forumet selv om straffen hvis du blir tatt er ubetinget fengsel, likevell er det fullt ut akseptert. Bloddoping derimot?

Re: Tradisjonell Bloddoping - Noe for mosjonister? [Re: FeitSyklist] #1511057 25/10/2012 21:21
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Har du dokumentasjon på alle på dette forumet unndrar moms? Interessant påstand.

Re: Tradisjonell Bloddoping - Noe for mosjonister? [Re: FeitSyklist] #1511059 25/10/2012 21:28
F
FeitSyklist Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
F
Nei, overhodet ikke. Det er selvsagt satt på spissen, men det det kan ikke slåes under en stol at det i en rekke tråder forekommer:

"Denne nettbutikken skriver gladelig ned verdien på pakke", "Jeg slapp å betale moms på kinaramma mi fordi de skreiv ned verdien", osv osv.

Ser at det er flere som reagerer på påstander om monsunndragelse enn selve bloddopingen. Ganske utrolig.

Re: Tradisjonell Bloddoping - Noe for mosjonister? [Re: FeitSyklist] #1511063 25/10/2012 21:33
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Morsomt forsøk, men snubler litt.

Jeg kjører for fort (noe jeg kan bli fengslet for) og likevel så dreper jeg ingen, selv sjefen er en dust.

Re: Tradisjonell Bloddoping - Noe for mosjonister? [Re: FeitSyklist] #1511066 25/10/2012 21:36
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Hvis det er noen trøst så har jeg betalt moms av all epo'en jeg har importert.

Re: Tradisjonell Bloddoping - Noe for mosjonister? [Re: FeitSyklist] #1511067 25/10/2012 21:36
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Kanskje få som reagerer da det er litt vanskelig å ta det første innlegget ditt helt seriøst. Er du helsearbeider ettersom du mener at tradisjonell bloddoping er "latterlig lett", eller er dette noe du antar? I min verden er dette latterlig komplisert og forbundet ned latterlig høy helserisiko.

Re: Tradisjonell Bloddoping - Noe for mosjonister? [Re: FeitSyklist] #1511069 25/10/2012 21:40
Bioroboten Offline
Medlem
Medlem
Re Momsunndragelse; Er vel en av få forhold som utelukkende straffes med ubetinget fengsel, ergo sett på som en større forbrytelse i norsk rettspraksis, derfor er det underlig at mange skryter av det på dette forumet. Å unndra moms vil jeg karakterisere som lav etikk. Bloddoper du har du også lav etikk, selv om det ikke er straffbart og med ytterst liten sannsynlighet for å bli tatt.

Hvordan var dette et svar på spørsmålet om hvordan man kan skille mellom en etikk som er annerledes en din, og det å ikke bry som om å bestemme seg for hva som er rett og galt, overhodet?

Hva er logikken bak det å bruke lovlydighet som mal, når du selv innrømmer at det å dope seg ikke per se er ulovlig i Norge? Da rakner jo sammenlikningsargumentet ditt.

Altså:
momssnylting /= bloddoping på bakgrunn av lovlydighet.
momssnylting /= bloddoping på bakgrunn av etiske holdninger i sykkelmiljøer.
momssnylting == bloddoping kun for din subjektive etikk. Er den så interessant å bruke som argument for forundring? Jeg er forundret over at ikke alle mener det samme som meg, lissom?

Re: Tradisjonell Bloddoping - Noe for mosjonister? [Re: KenR] #1511074 25/10/2012 21:45
F
FeitSyklist Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
F
Nja, jeg vil si det er ganske lett. Soldater i felt kan til og med gjennomføre en blodtranfusjon/infusjon uten for stor risiko, anbefaler å se video her http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.8206370

Re: Tradisjonell Bloddoping - Noe for mosjonister? [Re: FeitSyklist] #1511076 25/10/2012 21:51
ute-og-sykler Offline
Entusiast
Entusiast
Egentlig sørgelig at en tråd som dette skal dukke opp.

I min verden er terskelen til bloddoping omtrent like høy som terskelen for å sette herionsprøyter.

Uten at jeg har foretatt noen meningsmåling vil jeg anta at en mosjonist som vurderer å dope seg styres vel så mye av "skummelhetsperspektivet" som av hvorvidt metoden er lett eller vanskelig å oppdage.

Jeg tror de fleste mosjonister er milevis unna å fikle med blodposer, egne årer, sprøyterspisser eller hva pokker man trenger til dette. Dette er skummelt!

Jeg tror fortsatt på det at dopingproblematikken i sykkelsporten først og fremst er noe man blir konfrontert med når man beveger seg på grensen til eller inn i proffverden.

EDIT: FeitSyklist. Jeg gidder ikke trykke på den linken, og jeg synes det er rimelig ufint hvis du driver og markedsfører noe som minner om "How To" videoer.

Redigert av ute-og-sykler; 25/10/2012 21:54.
Re: Tradisjonell Bloddoping - Noe for mosjonister? [Re: FeitSyklist] #1511082 25/10/2012 22:00
D
Dragev87 Offline
Entusiast
Entusiast
D
Tror nok anabole steoider er mer brukt enn bloddoping blant mosjonister. Det er jo også "latterlig enkelt" både å anskaffe og administrere for dem som ønsker det.

Re: Tradisjonell Bloddoping - Noe for mosjonister? [Re: FeitSyklist] #1511083 25/10/2012 22:03
Bioroboten Offline
Medlem
Medlem
Hvis dette først skal gjennomføres, så ville jeg anbefale:
1. Kort avstand til sykehus.
2. Tilgjengelighet på adrenalin (epi-pen - brukes til bistikk-reaksjoner, slangebitt osv, fås på apotek, men refunderes ikke, uten at det er sykehistorie på flere anafylaktiske reaksjoner)
3. intravenøs deksklorfeniramin
4. muligens iv solu-cortef eller solu-medrol
5. Et veldig voluminøst kjøleskap med temperaturmålelogg eller noen slags form for sikkerhet, slik at blodproduktene ikke blir utsatt for forbigående tempsvigninger og blir dårlige.
6. At dere er to om det, i tilfelle noe skjer, og ambulanse må kontaktes.

Det er ikke en dum ide. Det er stor forskjell på å vinne klassen sin i Birken, og å bli nummer 10.

Re: Tradisjonell Bloddoping - Noe for mosjonister? [Re: Bioroboten] #1511086 25/10/2012 22:36
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Bioroboten

Det er ikke en dum ide. Det er stor forskjell på å vinne klassen sin i Birken, og å bli nummer 10.

Hva f.. er det med Bioroboten( og Hvilepuls)? Dere er leger, og driver å slenger how to's om doping. Er dere ute etter å markedsføre deres tjenester for næringslivsfolka med mere penger enn tid til sykling? Ro ned for f..! P.S. Om jeg har misforstått sarkasme/ironi i forrige innlegg så beklaher jeg, men isåfall så er min reaksjon et bevis på at budskapet ikke var riktig fremstilt.

- Stefan
Re: Tradisjonell Bloddoping - Noe for mosjonister? [Re: FeitSyklist] #1511090 25/10/2012 22:59
Ottoturbo Offline
Ringrev
Ringrev
Blir ikke bloddoping først effektivt når man fjerner blodplasmen og tilbakefører erytrocytter? Hjertet har fortsatt samme kapasiteten som før det ekstra volumet, så okysgenmengden per slag blir vel lik? Man trenger vel en separeringsprosess i tillegg.

Re: Tradisjonell Bloddoping - Noe for mosjonister? [Re: Ottoturbo] #1511093 25/10/2012 23:03
Bioroboten Offline
Medlem
Medlem
Sitat: Ottoturbo
Blir ikke bloddoping først effektivt når man fjerner blodplasmen og tilbakefører erytrocytter? Hjertet har fortsatt samme kapasiteten som før det ekstra volumet, så okysgenmengden per slag blir vel lik? Man trenger vel en separeringsprosess i tillegg.

Du pisser ut det ekstra volumet, og regulerer både volum og elektrolyttbalanse separat fra erytrocyttmengde.

Re: Tradisjonell Bloddoping - Noe for mosjonister? [Re: Stefan77] #1511094 25/10/2012 23:09
Bioroboten Offline
Medlem
Medlem
Sitat: Cmon77

Hva f.. er det med Bioroboten( og Hvilepuls)? Dere er leger, og driver å slenger how to's om doping.

Jeg kom med et tips om sikkerhet, for de som syns det er så viktig å vinne, at risikoen er verdt det.
Jeg har ikke tenkt å kjøre noen dr. Ferrari-linje, det er for utrygt, for uglesett, for lite moro og for dårlig motivasjon å ødelegge for folk med mer naturtalent enn meg.
Men indignasjon fra folk som deg, det er litt motiverende, jeg må innrømme det. Jeg provoseres selv over holdningene dine, så om du blir irritert, så gleder det meg. Hvorfor skulle det å få en blodoverføring for å pynte litt på sin sosiale selvfølelse, være noe verre enn å legge inn litt silikon for å bedre sin selvfølelse?
Samfunnet er så fucka, det er jo faen meg en plikt å kødde med holdningene og hykleriet folk har.

Re: Tradisjonell Bloddoping - Noe for mosjonister? [Re: Bioroboten] #1511102 26/10/2012 05:34
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment

Samfunnet er så fucka, det er jo faen meg en plikt å kødde med holdningene og hykleriet folk har.

Oooh, en moraliserende samfunnsrefser. Badelege Dr. Stockmann gone bad?

Tipper det ennå finnes noen få hemmelige, marxist-leninistiske eller maoistiske studiesirkler arrangert av Tjen Folket eller Rødt der slike pubertale utsagn er en del av den rituelle møteoppvarmingen.

Ikke at din vanligvis av og til nihilistiske, av og til egoistiske innstilling har mye til felles med slike men det gir jo litt å tenke på ...

Forøvrig er slike tips om bloddoping antageligvis nok mer gjengs å publisere som kontrakulturelle statements på freakforum.no og jeg er usikker på om terrengsykkel.no egentlig er tjent med dette.

Martin

Re: Tradisjonell Bloddoping - Noe for mosjonister? [Re: M@rtin] #1511109 26/10/2012 06:06
?
Øystein Rustad Offline
Ringrev
Ringrev
?
Vil tro at ting som involverer nåler og blod inn/ut av kroppen er rimelig langt unna det "folk flest" engang orker å tenke på. De fleste må ligge tilbakelent å se en annen vei for å orke å ta en blodprøve av helsepersonell eller for ikke å besvime.

En annen ting jeg selv har erfart er at å øke formen for en mosjonist er såpass enkelt og raskt at man ofte kommer lenger enn dopere ved å bruke energi/tid/penger på å trene godt, spise bra og holde ALL fokus der.

I "gamle dager" da jeg trenet vekter kom jeg flere ganger i kontakt med folk som enten åpenlyst eller indirekte innrømmet doping. Det som ofte ble gjengangeren med disse var at de ikke holdt ut å trene/spise seriøst lenge, fokuset havnet andre steder. De kom i feil miljøer og fokuset på kosthold og variasjon i treningsproram ble dårligere etc.
Da listen for nålestikking generelt er høy blir listen for å prøve andre injeksjoner og eksperimenter med medikamenter og kroppen tilsvarende lavere, og da er man raskt på vei ut av sporet til fremgang.

http://app.strava.com/athletes/121134
Diamant Pinnacle R1
Isaac Aerotic m/HED platehjul
Marvil Road 2.0
Re: Tradisjonell Bloddoping - Noe for mosjonister? [Re: FeitSyklist] #1511147 26/10/2012 07:37
H
hrukin Offline
Besatt
Besatt
H
Jeg skjønner ihvertfall ikke hvorfor middelmådige utøvere som mosjonister skal dope seg. Trodde hele poenget med med treningen for mosjonister var å komme i bedre form med en sunn kropp. Klart man ønsker fremgang og kanskje ha målbare resultater som i ritt. Som mosjonist har man det jo ikke som jobb og er ikke avhengig av å vinne, så da er det bare heder og ære igjen. Er det noe heder og ære igjen når man doper seg?

Hvorfor skal man risikere helsa for å sykle Birken på 3:45 istedet for 4:05 forrige år, men det er jo mye jeg ikke skjønner.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Tradisjonell Bloddoping - Noe for mosjonister? [Re: FeitSyklist] #1511164 26/10/2012 07:57
B
b_mattias Offline
Entusiast
Entusiast
B
bare se på styrketrening, hade det vart like enkelt hade flere gjort det.

Re: Tradisjonell Bloddoping - Noe for mosjonister? [Re: b_mattias] #1511169 26/10/2012 08:05
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Mine tanker..
Når mange doper seg for å se bra ut på stranda, vil det selvsagt være mange som vil vurdere det for å sykle fortere på Birken og..
Hvis Epo hadde vært noen tabeletter man kunne kjøpt like lett som steroider, hadde antidoping fått det travelt på birken.
Det som først å fremst hindrer noe særlig omfang av dette tror jeg er tilgjengeligheten og at man trenger hjelp fra fagpersoner..

Re: Tradisjonell Bloddoping - Noe for mosjonister? [Re: Kriss] #1511175 26/10/2012 08:11
H
hrukin Offline
Besatt
Besatt
H
Sitat: Kriss
Mine tanker..
Når mange doper seg for å se bra ut på stranda, vil det selvsagt være mange som vil vurdere det for å sykle fortere på Birken og..

Se bra ut på stranda og dra damer, da er jo alle midler lov.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Tradisjonell Bloddoping - Noe for mosjonister? [Re: ] #1511193 26/10/2012 08:42
F
FeitSyklist Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
F
Sitat: pedaIglipp

Det er vel ganske stor forskjell på overføre ferskt blod mellom to personer og å trykke en liter potensielt dødt organisk materiale inn i blodstrømmen?

Forskjellen er at det er en viss risiko for at blodet har gone bad, men akkurat det å oppbevare blodet på en forsvarlig måte ser jeg på som det minste problemet, det er nok ikke romfartsteknologi som trengs. Artikkelen viser jo tranfusjon, i feltmessige forhold hvor det også er større risko for forurensing av blodet.

Det største problemet som mange har påpekt allerede; selve nålstikkingen.

Re: Tradisjonell Bloddoping - Noe for mosjonister? [Re: FeitSyklist] #1511196 26/10/2012 08:48
F
FeitSyklist Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
F
Uansett, mosjonist eller profesjonell. Det som er skikkelig trist er at det er umulig å påvise tradisjonell bloddoping. Selv med bio-passport skal du være rimelig dum for å bli tatt. Anbefaler http://captaintbag.tumblr.com/ bloggen. Han skriver litt sært, men han har analysert utrolig mange blodsamples fra profiler fra de siste års GT og resultatene er nedslående. Det framgår at Basso var bloddopet under Giro 2010, sammen med en del andre liquigasryttere. Bradley W i 2009, osv osv. Han har også en slik kjekk kalkulator som viser hvor mye blod Armstrong måtte infusjonere for å gå fra ca 5.0 w/kg til 6.7 w/kg.. Mye trist lesing desverre. Jeg har selv mistet trua på rene utholdenhetsidretter etter å ha lest den bloggen der, i allefall de som ikke har bio-passport.

Re: Tradisjonell Bloddoping - Noe for mosjonister? [Re: FeitSyklist] #1511214 26/10/2012 09:15
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy

Det største problemet som mange har påpekt allerede; selve nålstikkingen.

Det er ganske mange som helt fint klarer å sette kanyler i blodårene sine mange ganger hver eneste dag, eller kjenner noen som kan gjøre det for seg.

Tror ikke selve nålestikkene er noe problem, og jeg tror heller ikke noe på at "de fleste" må ligge ned og se vekk for å ikke besvime av en blodprøvenål i armen.

Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå