Gässler med positiv doptest.
|
Re: Gässler med positiv doptest.
[Re: mojo]
24/10/2012 17:22
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Jeg ser ikke store forskjellen, nei, så lenge man ikke vet hva kosttilskuddet innholder. Å stole blindt på produsent, eller i verste fall sponsor, holder ikke. Det finnes nok av eksempler på andre som har gått i samme fella.
Idrettsutøvere er meg bekjent ikke en egen rase med lavere iq enn snittet ellers i befolkningen, men tar man likevel et bevisst valg kan jeg selv ikke med min beste velvilje se forskjellen. Og du vet med sikkerhet hva du får i deg til enhver tid? Ingen som forsvarer henne, hun forsvarer det ikke selv heller, men i motsetning til deg så fordømmer jeg ikke. Men har nå levd i straks 47 år og har da tydeligvis møtt det fullkomne mennesket som er feilfritt. Nina gjorde en feil, dette må hun betale prisen for.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: Lurifax]
25/10/2012 06:08
|
mojo
Avhengig
|
Avhengig
Gud hjelpe meg...god bedring!
|
|
|
25/10/2012 08:26
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Gud hjelpe meg...god bedring! Du viser at du mangler respekt for at andre har et annet syn enn deg ved å kalle folks innlegg for dumme, helt på tryne, god bedring, lykke til osv. Ønsker du at folk her på forumet skal høre på hva du sier anbefaler jeg en endring av oppførsel.
|
|
|
[Re: erling]
25/10/2012 09:41
|
mojo
Avhengig
|
Avhengig
Jeg hadde tenkt å avstå fra å kommentere dette videre, for det virker som om det ikke er aksept for å kommentere andres meninger og utspill. Kommentarer som "Men har nå levd i straks 47 år og har da tydeligvis møtt det fullkomne mennesket som er feilfritt" vitner om liten takhøyde og da syns jeg det er på sin plass å ønske god bedring, eller lykke til som du skriver.
|
|
|
25/10/2012 12:58
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Jeg ser ikke store forskjellen, nei, så lenge man ikke vet hva kosttilskuddet innholder. Å stole blindt på produsent, eller i verste fall sponsor, holder ikke. Det finnes nok av eksempler på andre som har gått i samme fella.
Idrettsutøvere er meg bekjent ikke en egen rase med lavere iq enn snittet ellers i befolkningen, men tar man likevel et bevisst valg kan jeg selv ikke med min beste velvilje se forskjellen. Da kan du jo lese dette på nytt og se om det kanskje kan være årsaken til svaret du fikk.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: kaiost]
25/10/2012 13:44
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Doper man seg med Anabole Steroider vil dette kunne ha effekt i mange år utover det man får i straff. Så hvorfor ikke utestengelse på livstid for noen typer dop?
|
|
|
25/10/2012 15:26
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
Har ikke lest tråden før nå, men får prøve å kommentere litt jeg også.
Først, utrolig synd at dette har skjedd. Hvis fakta som har kommet frem så langt stemmer, så er det kanskje utrolig klønete av utøver å ta et kosttilskudd hun har fått fra en produsent som hun ikke er kjent med. Hvorfor hun har gjort dette akkurat denne dagen vil jeg ikke spekulere i. Kanskje hun var tom for PF sine produkter, kanskje hun hadde lyst til å prøve "noe annet" når hun alikevel hadde fått det som spons, aner ikke.... Spekulasjoner har ikke noe for seg.
Fakta er nå på bordet, hun får sin "straff" som antidoping Norge mener er rett, end of story ift. straffdelen.
Ift. å konkurere etter positiv A-prøve er det minst to sider av den saken. 1. Grunnen til at man har både A- og B-prøver er at det er en viss sannsynlighet for at A-prøven faktisk er negativ selv om den testes som positiv. Dette grunnet usikkerhet i analyseringen av testen, urenheter som tilføres av labratoriet som tester prøven (lite sannsynlig) o.l. Hvor stor usikkerhet et positivt resultat har avhenger av hva som testes, testmetodikk etc. En ren utøver kan da i teorien teste positivt på A-prøve, men negativt på en B-prøve. Resultatet blir da totalt sett negativt. 2. Er det riktig å konkurere med /ikke si i fra om en positiv A-prøve? HEr er det nok forskjellige meninger. Hvis utøver tenker at hun jo ikke har tatt noe ulovlig med vilje, og at B-prøven nok blir negativ så er det trolig mulig å forstå hva som har skjedd i hodet til utøver ut fra dette. Om det er lurt å tenke slik i ettertid når vi vet at B-prøven også var positiv.... Neppe, men hadde den derimot vært negativ kan man jo se saken fra andre kanten, nemlig at det var lurt å ikke droppe ritt siden man jo tross alt ikke hadde to positive prøver og dermed et gyldig testresultat.
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
|
|
|
[Re: Hekta-MTB]
25/10/2012 19:57
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Doper man seg med Anabole Steroider vil dette kunne ha effekt i mange år utover det man får i straff. Så hvorfor ikke utestengelse på livstid for noen typer dop? +1 100% enig, og om man i tillegg også ilegger en form for lagstraff som svir på pungen til lagene så vil nok de også sørge for at dop er ut, og sørge for egne tester og rutiner som gjør at de kan kaste ut folk FØR de blir tatt.
|
|
|
26/10/2012 07:35
|
jan erik
Besatt
|
Besatt
Kun et spørsmål;utøvere på det planet som Gässler befinner seg. Blir det tatt jevnlige prøver?
|
|
|
26/10/2012 07:39
|
lrm
Maratonmannen
|
Maratonmannen
Kan vell ikke si at vi blir testet jevnlig. I år så ble jeg testet på Farrisrunden og på Birken. Så tror jeg har blitt testet 2-3 ganger i året, de siste årene
|
|
|
26/10/2012 07:55
|
ScottRacing
Ringrev
|
Ringrev
Fra mitt ståsted som breddeutøver; jeg har ingen praktisk mulighet til å få sjekket innholdet i sportsdrikker og kosttilskudd utover det lese innholdsdeklerasjonen på innpakningen. Handler utelukkende fra store kjeder i Norge eller UK og ligger unna gode tilbud fra USofA og Kina.... regner med at jeg er på den sikre siden 
Æresmedlem i KrampeKameratene
|
|
|
[Re: ScottRacing]
26/10/2012 08:03
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Handler utelukkende fra store kjeder i Norge eller UK og ligger unna gode tilbud fra USofA og Kina.... regner med at jeg er på den sikre siden Store kjeder som dette? http://www.caredirect.no/bio-life-respira?gclid=CPbd_cmbnrMCFaSXcAodezoAFA&stat=1Sjekk dette produktnavnet opp mot dopingsaker og bli litt mindre sikker.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
[Re: jan erik]
26/10/2012 08:26
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kun et spørsmål;utøvere på det planet som Gässler befinner seg. Blir det tatt jevnlige prøver? Nei, ikke jevnlige prøver. Tipper veldig få norske terrengsyklister har mer enn et par tester i året. Veldig få har vel meldeplikt og.. Gunn Rita og Lene? Men heldigvis er det noen tester og så lenge ingen vet når de kommer er ingen trygge. Det er jo viktigst.
|
|
|
26/10/2012 08:32
|
Lenny
Veteran
|
Veteran
"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams
|
|
|
26/10/2012 09:04
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Fra mitt ståsted som breddeutøver; jeg har ingen praktisk mulighet til å få sjekket innholdet i sportsdrikker og kosttilskudd utover det lese innholdsdeklerasjonen på innpakningen. Handler utelukkende fra store kjeder i Norge eller UK og ligger unna gode tilbud fra USofA og Kina.... regner med at jeg er på den sikre siden Fra mitt ståsted som breddeutøver: Jeg inntar ofte First Price husholdningssaft og/eller Lerums solbærsirup mens jeg sykler. Dette er vanligvis kjøpt hos store, norske butikk-kjeder, men jeg har også kjøpt det i små, lugubre norske småbutikker på landsbygda, eller til og med på en bensinstasjon som senere har blitt nedlagt. Foreløpig har jeg ikke ringt forbrukerkontaktene til Norgesgruppen eller Lerum for å sjekke at disse sportsdrikkene er trygge i forhold til dopingreglementet. Kan jeg stole på at det er trygt? På lange turer inntar jeg også Maxim energibarer, til tross for at de smaker ekkelt. Forhåpentligvis kontrollerer Mattilsynet disse ettersom de selges i de fleste sportsbutikker i Norge. Ingredienslista virker å være fullstendig, ihvertfall har jeg så langt ikke gått på noen nøttesmell med dem. Hvordan de ligger an i forhold til dopingreglementet? Det må fåglarna vite, men jeg håper det er safe. Jeg har forresten sett mange andre utøvere innta slike, er det et bra eller dårlig tegn?
|
|
|
[Re: anderfo]
26/10/2012 09:19
|
Lenny
Veteran
|
Veteran
Svært forenklet:
Så lenge noe markedsføres som "100 % naturlig", og i tillegg skal være prestasjonsfremmende eller slankende, bør det lyse i alle varsel-lampene.
Mattilsynet kontrollerer i praksis bare på mistanke. De regner med at produsenten forholder seg til regelverket som gjelder for den aktuelle bransjen.
"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams
|
|
|
26/10/2012 09:52
|
olechr
More than words
|
More than words
Kun et spørsmål;utøvere på det planet som Gässler befinner seg. Blir det tatt jevnlige prøver? Nå har vel jeg vært blant de beste siden 2005. Da i det som er den olympiske grenen. Jeg har vært på dop kontroll 2 ganger på 7 år. Jeg har aldri hørt det blir snakket om noe som helst om anti doping i forbundets regi. Jeg har aldri hørt det blir snakket om at kosttilskudd i forbundets regi. Mulig jeg ikke har vært god nok men syntes like vel alt dette er rart. På det ene NM rittet jeg kjørte dro kontrolørene hjem før senior var ferdig fordi det var så dårlig vær. Med andre ord informasjon er fraværende, har hvertfall vært det for min del. Nå har jeg lest og satt meg inn i det på en bra måte selv. Jeg husker en av de første årene jeg syklet bra så sendte jeg en Mail til anti doping Norge om et spørsmål. Det fikk jeg aldri svar på. Når jeg så den diskusjonen på NRK igår så blir det bare dumt. Er jo bare han fra Dagbladet så hadde litt trykk. Resten av gjengen syntes jeg var veike. Selv kommer vi til å ta tak i dette selv på laget. Ikke fordi jeg i hele tatt juniorer gjør noe galt. Men mer for å få opp bevisstheten på alt fra kosttilskudd til neseapary om man blir syk i feks Spania.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
26/10/2012 10:07
|
KKippernes
Ivrig
|
Ivrig
Kun et spørsmål;utøvere på det planet som Gässler befinner seg. Blir det tatt jevnlige prøver? Nå har vel jeg vært blant de beste siden 2005. Da i det som er den olympiske grenen. Jeg har vært på dop kontroll 2 ganger på 7 år. Jeg har aldri hørt det blir snakket om noe som helst om anti doping i forbundets regi. Jeg har aldri hørt det blir snakket om at kosttilskudd i forbundets regi. Mulig jeg ikke har vært god nok men syntes like vel alt dette er rart. På det ene NM rittet jeg kjørte dro kontrolørene hjem før senior var ferdig fordi det var så dårlig vær. Med andre ord informasjon er fraværende, har hvertfall vært det for min del. Nå har jeg lest og satt meg inn i det på en bra måte selv. Jeg husker en av de første årene jeg syklet bra så sendte jeg en Mail til anti doping Norge om et spørsmål. Det fikk jeg aldri svar på. Når jeg så den diskusjonen på NRK igår så blir det bare dumt. Er jo bare han fra Dagbladet så hadde litt trykk. Resten av gjengen syntes jeg var veike. Selv kommer vi til å ta tak i dette selv på laget. Ikke fordi jeg i hele tatt juniorer gjør noe galt. Men mer for å få opp bevisstheten på alt fra kosttilskudd til neseapary om man blir syk i feks Spania. Nuhvel, jeg syns ikke det bare var Sæther fra Dagbladet som var krass i går. Både Fostervold og Kaggestad stilte noen rimelig krasse spørsmål. (de fikk desverre ikke svar på alt, men bare at det bli stilt spørsmål ved lederkultur og antidopingarbeidet i Norge må kunne regnes som et skritt i riktig retning) K
Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no
|
|
|
26/10/2012 10:50
|
olechr
More than words
|
More than words
Kun et spørsmål;utøvere på det planet som Gässler befinner seg. Blir det tatt jevnlige prøver? I sykkel i 2011 ble det tatt 124 prøver i sykkel miljøet. Det sier seg selv da at det ganske dårlig med kontroller og de aller fleste blir aldri testet. Bare for å illustrere da hvor mange som ca er ganske aktive: NM landevei 2011 ca med 335 i junior og senior felles start. Dette er altså bare landevei. Sykkel har da i tillegg aktive i rundbane, BMX, utfor, maraton. Så som de fleste ser er det svært få prøver tatt. For jeg vil tippe at det fort er 10 stk som drar de fleste prøvene på det tallet over. Vil tippe at alle våre proffer har ganske mange kontroller hver seg. Så hvis feks hver rytter vi har i Pro tour har 5 tester hver så er det bare der brukt opp 35 prøver. Samt så er noen av prøvene på vanlige folk i feks grenserittet hadde vel test i 2011. http://www.antidoping.no/internett/dopingkontroll/dopingkontroll/antall-prover/
|
|
|
26/10/2012 10:53
|
olechr
More than words
|
More than words
Det skulle blitt testet ganske tett på alle de beste juniorene. Enkelt og greit slik at man ser at kjangsen for å bli tatt er stor. Da vil det bli lettere for disse rytterne å stå imot når de evnt kommer opp i situasjoner når de står alene i europa på et lag. Da vet de at de har blitt fulgt opp fra en tidelig alder og at kjangsen for å bli tatt er stor.
|
|
|
26/10/2012 11:20
|
arildb
Entusiast
|
Entusiast
FRØKEN GASSLER ,KJØRTE FRA MEG PÅ GEILO 24 ,OM NATTEN GIKK DET UNNA TIL DE GRADER ,NÅ ER DET IKKE SIKKERT AT HUN VAR I ULOVLIG FORFATNING ,HUN VAR HELTEN DER OPPE !!! ,NÅ ER DET VEL ANDRELEDES VIL JEG TRO ?..
|
|
|
[Re: arildb]
26/10/2012 11:33
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
FRØKEN GASSLER ,KJØRTE FRA MEG PÅ GEILO 24 ,OM NATTEN GIKK DET UNNA TIL DE GRADER ,NÅ ER DET IKKE SIKKERT AT HUN VAR I ULOVLIG FORFATNING ,HUN VAR HELTEN DER OPPE !!! ,NÅ ER DET VEL ANDRELEDES VIL JEG TRO ?.. SNAKK HØYERE, JEG FIKK IKKE MED MEG HVA DU SA!
|
|
|
26/10/2012 12:09
|
arildb
Entusiast
|
Entusiast
Hun var sprek da ,brukte høyt gear , det blir spendende og se om dette har vart over tid ,om un også blir fratatt premier.
|
|
|
[Re: Torshov-Simen]
26/10/2012 12:19
|
ScottRacing
Ringrev
|
Ringrev
handler hos xxl, crc & evans cycles regner dem som seriøse
Æresmedlem i KrampeKameratene
|
|
|
26/10/2012 12:23
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
handler hos xxl, crc & evans cycles regner dem som seriøse Sikkert, det var mest for å illustrere at stort og norsk ikke nødvendigvis er trygt :-)
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
26/10/2012 12:42
|
Lenny
Veteran
|
Veteran
Tok ikke XXL inn det famøse hologram-armbåndet? Noen må gjerne korrigere meg om jeg tar feil. Mulig det var Intersport. XXL har forresten lysterapi ØRE-propper til salgs om dagen. Joda, de er sikkert seriøse, på sin måte. De sluker rått hva leverandørene sier.
|
|
|
[Re: Lenny]
27/10/2012 05:37
|
BjKj
Ringrev
|
Ringrev
Tok ikke XXL inn det famøse hologram-armbåndet? Noen må gjerne korrigere meg om jeg tar feil. Mulig det var Intersport. XXL har forresten lysterapi ØRE-propper til salgs om dagen. Joda, de er sikkert seriøse, på sin måte. De sluker rått hva leverandørene sier. Lys i øra! Kr 1400! Du verden så mye bull det er i verden. Koko Mvh
|
|
|
27/10/2012 07:22
|
Espen
More than words
|
More than words
|
|
|
[Re: Lenny]
27/10/2012 10:28
|
Ole
More than words
|
More than words
Akkurat de lysøpreproppene kan faktisk ha noe for seg. Flere deler av hjernen er lyssensitiv, og kroppen er ganske gjennomskinnbar. At sterkt lys i øregangen dermed skulle kunne nå disse områdene i hjernen er ikke helt usannsynlig.
|
|
|
27/10/2012 10:41
|
Espen
More than words
|
More than words
Det vi vet, er at melatonin-nivåene styres av lys.
|
|
|
|
|