SRAM XX1
|
SRAM XX1
#1509917
24/10/2012 06:53
|
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853
erling
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853 |
Kan SRAM XX1 krank benyttes sammen med 10sp kjede og 10sp kassett?
Hva med SRAM XX1 krank sammen med 11sp kjede og 10sp kassett?
|
|
|
Re: SRAM XX1
[Re: erling]
#1509920
24/10/2012 06:58
|
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 6,774
Raymond
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 6,774 |
Mer om tune/xx1: Ser da sånn ut....her er jo kranken parret opp med X.0 bak, som vel foreløpig ikke er mer enn 10-delt.  Mer om XX1 her.. 
|
|
|
Re: SRAM XX1
[Re: erling]
#1509933
24/10/2012 07:16
|
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853
erling
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853 |
Se der ja. Spørs om hun har 10 eller 11 sp kjede da?
Mon tro om kranken finnes i en utgave som passer der det i dag står en Shimanokrank med Innenlager PressFit SM-BB91-41?
|
|
|
Re: SRAM XX1
[Re: erling]
#1509937
24/10/2012 07:21
|
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 6,774
Raymond
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 6,774 |
Tja... Om hun har 10 eller 11 kjede skal ikke jeg synse altfor mye om, men det er jo i denne sammenhengen den "billigste" delen man evt kan bomme på..  Du blir vel fort nødt til å gå for GXP kranken og et passende pressfit lager, fra Sram eller evt andre, men det skal ikke være noe veldig stort problem å få det til å passe sånn jeg har forstått det. Var inne på tanken selv, men har skrinlagt det inntil videre.
|
|
|
Re: SRAM XX1
[Re: erling]
#1509965
24/10/2012 07:56
|
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853
erling
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853 |
Er det slik at alle gpx-kranker passer om hverandre både Shimano og SRAM, og at de kan brukes både på pressfit-lager og på vanlige utenpåliggende lager nå? Før så måtte man ha forskjellige utenpåliggende lager på Shimano og SRAM pga. forskjellig diameter på krankaksel.
|
|
|
Re: SRAM XX1
[Re: erling]
#1509970
24/10/2012 08:01
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Akslingen er fortsatt forskjellig på GXP og HT2. Innfestningen av lagre er det som blir forskjellig. Men det finnes da muligheter for å sette inn et GXP-lager i samme innfestningen som et HT2-lager. Om ikke annet, finnes det ettermarkedsløsninger.
|
|
|
Re: SRAM XX1
[Re: baronKanon]
#1509976
24/10/2012 08:04
|
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853
erling
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853 |
Akslingen er fortsatt forskjellig på GXP og HT2. Innfestningen av lagre er det som blir forskjellig. Men det finnes da muligheter for å sette inn et GXP-lager i samme innfestningen som et HT2-lager. Om ikke annet, finnes det ettermarkedsløsninger. Jeg vil anta at SRAM leverer pressfitlager til GPX-krank som passer rett inn der det satt et Innenlager Shimano PressFit SM-BB91-41.
|
|
|
Re: SRAM XX1
[Re: erling]
#1509982
24/10/2012 08:10
|
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624 |
Akslingen er fortsatt forskjellig på GXP og HT2. Innfestningen av lagre er det som blir forskjellig. Men det finnes da muligheter for å sette inn et GXP-lager i samme innfestningen som et HT2-lager. Om ikke annet, finnes det ettermarkedsløsninger. Jeg vil anta at SRAM leverer pressfitlager til GPX-krank som passer rett inn der det satt et Innenlager Shimano PressFit SM-BB91-41. Det gjør jo det.. Flere Scott sykler kommer jo med slikt lager f.eks.
|
|
|
Re: SRAM XX1
[Re: baronKanon]
#1509988
24/10/2012 08:21
|
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 6,774
Raymond
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 6,774 |
Jeg står i stor fare for å gå på en smell i løpet av vinteren...... 
|
|
|
Re: SRAM XX1
[Re: Raymond]
#1509989
24/10/2012 08:22
|
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 5,273
nicolai
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
|
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 5,273 |
Smellen er på vei snart hos meg.. :-)
/Are Nicolai
|
|
|
Re: SRAM XX1
[Re: Raymond]
#1509997
24/10/2012 08:31
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Jeg står i stor fare for å gå på en smell i løpet av vinteren......  Har nettopp kjøpt meg nye krankarmer, og der passer ikke XX1-spideren. Så leit, for da får jeg spare penger heller.
|
|
|
Re: SRAM XX1
[Re: baronKanon]
#1510008
24/10/2012 08:43
|
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 6,774
Raymond
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 6,774 |
Jeg står i stor fare for å gå på en smell i løpet av vinteren......  Har nettopp kjøpt meg nye krankarmer, og der passer ikke XX1-spideren. Så leit, for da får jeg spare penger heller. Jeg har ikke kjøpt ny krank ennå.....og XX1 er ikke nevneverdig dyrere enn de andre som evt blir vurdert, men ift XX1 smell, så er jeg mer opptatt av "det bak der" enn kranken, for kjedeføreren blir nok værende en stund uansett, og gjør jobben perfekt... Men det byr meg (litt) i mot å betale SÅ mye penger for en kassett, og forsåvidt bakgir.......kassetten slites jo uansett rimelig kjapt, og bakgir....det kan holde lenge om man er heldig, og det kan ryke dag 1, i år har jeg hatt begge varianter, og jobbet meg gjennom 3 bakgir.... Hadde jeg kjørt XX1 og busta bakgir med samme frekvens hadde det blitt dyrt!?!
|
|
|
Re: SRAM XX1
[Re: Raymond]
#1510015
24/10/2012 08:46
|
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624 |
Vil jo være meget merkelig om det ikke kommer diverse kassetter i løpet av vinteren.
|
|
|
Re: SRAM XX1
[Re: Raymond]
#1510016
24/10/2012 08:47
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr
More than words
|
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570 |
Jeg står i stor fare for å gå på en smell i løpet av vinteren......  Har nettopp kjøpt meg nye krankarmer, og der passer ikke XX1-spideren. Så leit, for da får jeg spare penger heller. Jeg har ikke kjøpt ny krank ennå.....og XX1 er ikke nevneverdig dyrere enn de andre som evt blir vurdert, men ift XX1 smell, så er jeg mer opptatt av "det bak der" enn kranken, for kjedeføreren blir nok værende en stund uansett, og gjør jobben perfekt... Men det byr meg (litt) i mot å betale SÅ mye penger for en kassett, og forsåvidt bakgir.......kassetten slites jo uansett rimelig kjapt, og bakgir....det kan holde lenge om man er heldig, og det kan ryke dag 1, i år har jeg hatt begge varianter, og jobbet meg gjennom 3 bakgir.... Hadde jeg kjørt XX1 og busta bakgir med samme frekvens hadde det blitt dyrt!?! Med andre ord så blir det skikkelig dyrt for deg når det elektriske kommer for fullt :-) Syntes strengt talt det er helt tullete selv jeg. Så sant man ikke kjører konkurranse og det står om marginer så er det meningsløst.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
Re: SRAM XX1
[Re: erling]
#1510017
24/10/2012 08:48
|
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853
erling
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853 |
På en Cube Stereo 140 bør jeg vel ha en q-faktor på 168 vel. Eller holder det med 156.
|
|
|
Re: SRAM XX1
[Re: olechr]
#1510021
24/10/2012 08:54
|
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624 |
Syntes strengt talt det er helt tullete selv jeg. Så sant man ikke kjører konkurranse og det står om marginer så er det meningsløst.
Gruppa er ikke spes dyr i forhold til andre grupper.. Det som er teit er at man må ha nye boss i tillegg til prisen på kassettene. Bremsene til sram tar jeg ikke i uansett, så det som er aktuelt er kun gir. Trenger jo ikke kjøpe mange originale kassetter, det kommer jo garantert billige kopier i løpet av vinteren så man kan ha på treningshjula.. Konseptet har jeg trua på, en ting mindre å tenke på er bra.
|
|
|
Re: SRAM XX1
[Re: Kriss]
#1510023
24/10/2012 08:55
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr
More than words
|
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570 |
Syntes strengt talt det er helt tullete selv jeg. Så sant man ikke kjører konkurranse og det står om marginer så er det meningsløst.
Gruppa er ikke spes dyr i forhold til andre grupper.. Det som er teit er at man må ha nye boss i tillegg til prisen på kassettene. Bremsene til sram tar jeg ikke i uansett, så det som er aktuelt er kun gir. Trenger jo ikke kjøpe mange originale kassetter, det kommer jo garantert billige kopier i løpet av vinteren så man kan ha på treningshjula.. Konseptet har jeg trua på, en ting mindre å tenke på er bra. Jeg har trua når det gjelder rundbane. Men ikke på Maraton. Hadde jeg kjørt SRAM hadde jeg nok hatt rundbane med XX1 og maraton med todelt XX. Ser egentlig bare en vekt fordel på maraton. Resten ulemper. Men kult er det.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
Re: SRAM XX1
[Re: erling]
#1510032
24/10/2012 09:02
|
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624 |
Ikke helt enig.. Er det et marathonritt med mye fart så kan man kjøre med 38 skiva, 38-10 blir tungt nok til alt på en 29". Er det et teknisk marathonritt med lav snitthastighet og mye bratte bakker kan man kjøre med 32 eller 34. 32-42 blir lett nok til alt. Drev bytter man uten og ta av kranken. Så ser ikke helt de ulempene. Største fordelen jeg ser er ikke vekta, men at man slipper å gire foran.. Har man prakk med gira er det nesten alltid foran.
|
|
|
Re: SRAM XX1
[Re: erling]
#1510042
24/10/2012 09:10
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr
More than words
|
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570 |
Ulempen er at man får så utrolig store steg bak. På maraton hvor det er mye sykling på lett underlag vil en del av stegene bli såpass store at man i mange tilfeller ikke vil finne det giret man trives best på.
Samtidig inneholder veldig mange maraton ritt både tekniske klatringer og steder man trenger gir. Det blir tungvindt å skifte drev underveis. ;-) Hvis man da feks kjører 32 foran på et ritt med mye bakker. Hva gjør man da med steder man trenger fart? Da vil man faktisk kunne bli tråkket ifra på disse partiene. Dette fordi man skulle slippe å trykke på en knapp noen ganger i løpet av rittet? Er faktisk folk som har tapt VM selv i rundbane på dette. Når spurten kom så var det ikke nok gir å gå på. Dette blir et enda større problem med det nye oppsettet.
Hvis man tenker på de rittene med mest bakker oppover. De har også gjerne flest bakker nedover ;-)
Hvor ofte har man problemer med en todelt krank og skifteren foran? Trur faktisk aldri jeg har tatt et frontgir med Shimano
På et rundbane ritt blir det helt annereldes for der kan man dreve sykkelen til hvert eneste ritt. Og der er det sjelden man trenger noe særlig gir for å gi gass med.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
Re: SRAM XX1
[Re: erling]
#1510060
24/10/2012 09:31
|
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624 |
Sprangene blir større ja, men utrolig mye større blir de ikke.. Det er 11 delt mot 10 og det er disse dreva: 10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-42. Det nest største bak er jo 36, så forskjellen mot en 36 kassett er liten slik jeg ser det. Det 11 giret blir 42 drevet. I f.eks gjørmeritt er det greit å slippe å gire foran selv om jeg heller ikke har hatt problemer med shimano skifteren. Skal 32 være nok foran så må det være av det tekniske slaget.. Starter ikke i et ritt med 32 foran der det er mange partier nedover hvor man trenger mye gir. Har kjørt mye med 38 foran i år uten å merket noe særlig behov for tyngre på 29". Så 34-10 blir litt lettere, men ikke mye. 36-10 blir kanskje likt.
Skjønner selvsagt at er det mye oppover er det også mye ned, men det spørs om det er ned på sti eller asfalt. Ned er ikke ned.. Og det er vel like enkelt å bytte drev før et maratonritt som før et rundbaneritt.
|
|
|
Re: SRAM XX1
[Re: Kriss]
#1510072
24/10/2012 09:46
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr
More than words
|
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570 |
Sprangene blir større ja, men utrolig mye større blir de ikke.. Det er 11 delt mot 10 og det er disse dreva: 10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-42. Det nest største bak er jo 36, så forskjellen mot en 36 kassett er liten slik jeg ser det. Det 11 giret blir 42 drevet. I f.eks gjørmeritt er det greit å slippe å gire foran selv om jeg heller ikke har hatt problemer med shimano skifteren. Skal 32 være nok foran så må det være av det tekniske slaget.. Starter ikke i et ritt med 32 foran der det er mange partier nedover hvor man trenger mye gir. Har kjørt mye med 38 foran i år uten å merket noe særlig behov for tyngre på 29". Så 34-10 blir litt lettere, men ikke mye. 36-10 blir kanskje likt.
Skjønner selvsagt at er det mye oppover er det også mye ned, men det spørs om det er ned på sti eller asfalt. Ned er ikke ned.. Og det er vel like enkelt å bytte drev før et maratonritt som før et rundbaneritt. Det er like enkelt, men i et maraton ritt er det så mye mer varierende. Der er det alt mulig. I et rundbane ritt sykler man igjennom løype opp mot 10 ganger og alle nedover er teknisk. He he man gjør som man vil. Men jeg er 100% sikker på at kjangsen for å tape på å kjøre den nye XX1 gruppa er vesentlig større enn det man vinner når man snakker maraton. Hva gjør man med de rittene feks hvor det er en skikkelig teknisk oppover hvor man trenger 32 foran for å komme opp. Men samtidig er parti hvor man gjerne kunne hatt 40? Hvor vil du da bestemme at man skal tape tid? Slike løyper er det mange av. Og hvor kjedelig er det ikke å tape en spurt på at man ikke har tunge nok gir? Hva mener du man tjener i tid på å kjøre XX1 på et ritt? Hva man taper er vesentlig lettere å se. :-)
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
Re: SRAM XX1
[Re: olechr]
#1510082
24/10/2012 09:52
|
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624 |
Hva gjør man med de rittene feks hvor det er en skikkelig teknisk oppover hvor man trenger 32 foran for å komme opp. Men samtidig er parti hvor man gjerne kunne hatt 40? Tar en annen sykkel med 2 delt gruppe selvsagt!  Å gå inn i sesongen kun med xx1 som alternativ er uaktuelt.. Det det er snakk om for vår del er å ha det som et alternativ på en sykkel. Vi kan ikke være enige om alt, men er vel egentlig ikke så uenige her heller, du bare overdriver litt.. Hehe!
|
|
|
Re: SRAM XX1
[Re: ]
#1510094
24/10/2012 10:08
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr
More than words
|
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570 |
XX1 på norske maratonritt er vel forbeholdt de aller sterkeste rytterne.
Og selv dere vil vel slite med å velge utveksling på TSR? Lett nok til å trå effektivt opp Fjeldstadbakken og tungt nok til å henge på LRM på de lettere partiene? Jeg har ikke noe valg. LRM kjører todelt. Så da kan man man gjøre det samme skal man henge med han.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
Re: SRAM XX1
[Re: Kriss]
#1510096
24/10/2012 10:09
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr
More than words
|
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570 |
Hva gjør man med de rittene feks hvor det er en skikkelig teknisk oppover hvor man trenger 32 foran for å komme opp. Men samtidig er parti hvor man gjerne kunne hatt 40? Tar en annen sykkel med 2 delt gruppe selvsagt!  Å gå inn i sesongen kun med xx1 som alternativ er uaktuelt.. Det det er snakk om for vår del er å ha det som et alternativ på en sykkel. Vi kan ikke være enige om alt, men er vel egentlig ikke så uenige her heller, du bare overdriver litt.. Hehe! Jeg overdriver aldri. ALDRI. Dere er dessuten ikke noe moro å diskutere med. For dere bare skaffer flere sykler. Det er JUKS .kremt kremt
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
Re: SRAM XX1
[Re: erling]
#1510104
24/10/2012 10:21
|
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 2,380
Open 1.0
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 2,380 |
Her er det en svært god nettside som viser de ulike utvekslingene og hvor det er mulig å sammenligne ulike oppsett. http://www.ritzelrechner.de/#
|
|
|
Re: SRAM XX1
[Re: Kriss]
#1510116
24/10/2012 10:31
|
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 9,316
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 9,316 |
Har kjørt mye med 38 foran i år uten å merket noe særlig behov for tyngre på 29".
Mener du ritt da? Konkret hvilke i så fall? Jeg vil bare ha det som referanse til folks påståtte behov for tunge gir. Med "folk" mener jeg da mosjonister som ikke nødvendigvis er av det spesielt raske slaget...
Gaute
|
|
|
Re: SRAM XX1
[Re: erling]
#1510138
24/10/2012 10:51
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828 |
Jeg har trent på grus og sti i år med 38 foran på 29. Savner ikke tyngre gir. Har dessverre ikke rittet i år.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
|
|