Hunder som følger etter syklister
|
Re: Hunder som følger etter syklister
[Re: GeirK]
01/10/2012 15:14
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du kan la være, men det er større sjanse for grillkos etter turen din om du bruker noen kalorier på å lære å te deg blant hunder.
Dette hører jeg stadig vekk, men så langt er det ingen som har forklart meg hvordan jeg skal sykle for at hundene ikke skal løpe etter sykkelen min. 1. Du tar peppersrayen ut av holderen 2. Du fjerner sikringen 3. Du retter den mot øyne og snute til bikkja 4. Du trykker på utløsermekanismen 
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
[Re: Akaly]
01/10/2012 15:17
|
Wild_Will
Medlem
|
Medlem
Som terrengsyklist å hundeeier måtte jeg lese denne tråden.. Etter tre innlegg begynte blodet å bruse! Sparke, slå, sprute, brøle eller bruke pepperspray mot en hund?? Hva er det folk tenker med?
En hund er nysjerrig av natur, den vil finne ut hva som rører på seg og lager lyd. En syklist både lukter og lager lyd. Om hunden springer etter deg vil den i 9 av 10 tilfeller kun finne ut hva du er. Om hunden bjeffer vil ikke det automatisk si at den er aggressiv! Prøver du å sykle fra den, vil den kansje følge etter til den har funnet ut hva du er. Strekker du ut labben å lar den hilse (lukte på hånden din) vil den nok la deg sykle videre uten å følge etter. Den vet da hva du er.
Jeg har ofte med meg min Rottweiler ut i Østmarka på blåsti. Den springer da fritt. Han er som regel innenfor 10-15 m radius fra meg (kommer det en søt tispe, må han bort å lukte), møter vi folk på stien hilser han og springer videre.
Til de som er livredd hund og ferdes utenfor egen dør, søk litt kunnskap om hvordan du skal opptre. Det å hyle, hoppe, springe osv vil oppleves som lek for hunden og kun gjøre ting verre for deg selv. Til deg som er allergisk og kommer med barnslige kommentarer, det er hunder i skog og mark, lev som best med det og ta forhåndsregler!
Og til dere som tenker på pepperspray.. Prøv! Brudd på våpenloven er strengere enn hundeloven!
Smerte er forbigående!
|
|
|
[Re: Wild_Will]
01/10/2012 15:40
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Som terrengsyklist å hundeeier måtte jeg lese denne tråden.. Etter tre innlegg begynte blodet å bruse! Sparke, slå, sprute, brøle eller bruke pepperspray mot en hund?? Hva er det folk tenker med? Folk tenker selvforsvar. Det er ikke folk flest sin oppgave å holde styr på hunden din. Angriper faenskapet så vil jeg gjerne vite hvordan jeg skal forsvare meg. Pepperspray burde vært lov.
- Voltaire
|
|
|
01/10/2012 15:43
|
tais
Ringrev
|
Ringrev
Hva med nærgående huggorm og sint sau... Burde mattilsynet ta grep? Huggormen hører meg bekjent til i naturen og sint sau har jeg aldri møtt. Javel? Hunder hører også til i naturen, på lik linje med alle oss andre dyr og jeg har aldri møtt sinte hunder så hva mener du med det? Flytt til fra Trondheim så er problemet ditt løst. Her på østlandet har vi kun gladbjeffende hunder med logrende haler.
|
01/10/2012 15:43
|
Bahamontes
Entusiast
|
Entusiast
møter vi folk på stien hilser han og springer videre. Hvordan skjer denne "hilsingen"?
|
|
|
01/10/2012 15:48
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Jeg har en mistanke om at turgåere flest ser på syklister som et større problem enn løse hunder.
|
|
|
01/10/2012 15:56
|
GeirK
More than words
|
More than words
møter vi folk på stien hilser han og springer videre.
Hvordan hilser han? Til de som er livredd hund og ferdes utenfor egen dør, søk litt kunnskap om hvordan du skal opptre. Det å hyle, hoppe, springe osv vil oppleves som lek for hunden og kun gjøre ting verre for deg selv. Hakk i plata. Jeg vet hvordan jeg skal opptre. Den kunnskapen hjelper meg ingen ting.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
01/10/2012 16:07
|
Pedalsyre
Veteran
|
Veteran
Noe jeg har god erfaring med er å montere toppdelen av ei fiskestang i railsene på setet, pekende bakover. Så kjøpe en liten bamse med lyd, enten skrangle eller sånn som piper når den spretter oppogned. Denne knyter man med egnet snøre i tuppen av stanga og smører den inn med litt fett/kraft av noe kjøtt.
Da er jeg plutselig svææært uintressant for hunden, (bare pass på å bruke tynt nok snøre).
Mvh
det er i motbakke du når toppen i livet... Tidligere nick: Helium team carbonium.
|
|
|
01/10/2012 16:12
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sakset fra loven:
Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette.
Bare for å si ifra.... jeg godtar aldri at hunder farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for meg. Da har hundeeier brutt loven.
Personlig mener jeg hundeloven burde vært enda strengere. Det er alt for mange som blir angrepet av hund.
- Voltaire
|
|
|
[Re: Livestrong]
01/10/2012 16:13
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
De som er allergisk mot hunder må sykle fortere.
Jeg er allergisk mot folk, likevel får jeg ikke en t-banevogn for meg selv.
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
01/10/2012 16:14
|
tais
Ringrev
|
Ringrev
Nå har jeg lest flere oppfordringer om å stoppe opp når man møter en hund i skogen, eller i hvert fall å dra ner betraktelig på tempoet, slik at hunden skjønner at du kun er en svett, uintressant 2-beining, ikke en ny kompis som vil leke.
Mange svarer da noe i stil med "hvorfor skal jeg måtte tilpasse meg" "det er hundeeieren sitt ansvar at jeg ikke blir skremt eller trigger hundens sin lekelyst". (Jeg bruker ordene leke og lekelyst fordi jeg er helt overbevist om at det er det 99,9% av alle hunder tenker på. Ikke attakk og aggressivitet)
Men OK. Hvis du prøver å se "the big picture" da?
Hva gjør du hvis du møter en dame på sopptur? Sakter du ned, smiler og hilser? Hva gjør du hvis du møter en familie med noen smårollinger på tur? Sakter du ned, smiler og hilser? Hva gjør du hvis du møter en rytter og hest på tur? Sakter du ned, smiler og hilser, eller du kanskje til og med stopper helt og lar de passere? Hva gjør du hvis du møter et rådyr? Stopper du opp og beundrer herligheten tils den oppdager deg og skvetter avgårde? Hva gjør du hvis du møter en turgåere med hund i bånd? Sakter du ned, smiler og hilser? Hva gjør du hvis du møter en flokk kuer? Sakter du ned og passerer forsiktig?
Hvorfor skal ikke hunder som tusler rundt fritt i skogen få samme respekt fra deg som alle andre du møter?
|
[Re: tais]
01/10/2012 16:24
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvorfor skal ikke hunder som tusler rundt fritt i skogen få samme respekt fra deg som alle andre du møter? Det verkar ju som att man behöver ge hundar mycket mer respekt en andra brukare av marka. Jag har iallafall fått hundar efter mig när jag helt normalt passerar folk med hund på ski och när jag varit ute och sprunget så har jag blivit möt av hundar som kommer springande direkt när de ser mig när de är 20-30 meter bort. Hur stort område måste man ge en lös hund om man inte vill ha den efter sig när man passerar den?
|
|
|
01/10/2012 16:25
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Som terrengsyklist å hundeeier måtte jeg lese denne tråden.. Etter tre innlegg begynte blodet å bruse! Sparke, slå, sprute, brøle eller bruke pepperspray mot en hund?? Hva er det folk tenker med?
En hund er nysjerrig av natur, den vil finne ut hva som rører på seg og lager lyd. En syklist både lukter og lager lyd. Om hunden springer etter deg vil den i 9 av 10 tilfeller kun finne ut hva du er. Om hunden bjeffer vil ikke det automatisk si at den er aggressiv! Prøver du å sykle fra den, vil den kansje følge etter til den har funnet ut hva du er. Strekker du ut labben å lar den hilse (lukte på hånden din) vil den nok la deg sykle videre uten å følge etter. Den vet da hva du er.
Jeg har ofte med meg min Rottweiler ut i Østmarka på blåsti. Den springer da fritt. Han er som regel innenfor 10-15 m radius fra meg (kommer det en søt tispe, må han bort å lukte), møter vi folk på stien hilser han og springer videre.
Til de som er livredd hund og ferdes utenfor egen dør, søk litt kunnskap om hvordan du skal opptre. Det å hyle, hoppe, springe osv vil oppleves som lek for hunden og kun gjøre ting verre for deg selv. Til deg som er allergisk og kommer med barnslige kommentarer, det er hunder i skog og mark, lev som best med det og ta forhåndsregler!
Og til dere som tenker på pepperspray.. Prøv! Brudd på våpenloven er strengere enn hundeloven! Enig med mye. Det ville ikke falle meg inn å bevisst skade en hund, men jeg er uenig i at det er akseptabelt at hundeeiere lar udresserte hunder fare mot fremmede. Basert på det jeg ser i trafikken og i skogen er jeg ganske sikker på at nesten ingen hundeeiere har lest hundeloven.
|
|
|
01/10/2012 16:39
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
En hund er nysjerrig av natur, den vil finne ut hva som rører på seg og lager lyd. En syklist både lukter og lager lyd. Om hunden springer etter deg vil den i 9 av 10 tilfeller kun finne ut hva du er. Om hunden bjeffer vil ikke det automatisk si at den er aggressiv!
Og til dere som tenker på pepperspray.. Prøv! Brudd på våpenloven er strengere enn hundeloven! Jeg er ikke så veldig redd for de ni av ti. Det er den tiende jeg er redd for. Dessverre er det vanskelig å vite hvem som er nummer ti før den sitter i leggen. Sett at man vet hvem som er de ni første, så er det selvfølgelig ikke noe problem å la den bikkja løpe etter meg. (Dog har du fortsatt, som hundeeier, brutt hundeloven dersom du lar hunden løpe bjeffende etter en syklist.) Til en viss grad kan man se an på kroppsspråket til hunden. I det den kommer "senket" etter deg med dyp knurring vet du at du har et problem. Det er den hunden jeg vil finne ut hvordan jeg blir kvitt. Pepperspry er som du sier ulovlig i Norge. Likevel et relevant poeng, siden mange av oss sykler i utlandet der pepperspray er/kan være lovlig.
|
|
|
[Re: fredriks]
01/10/2012 16:44
|
tais
Ringrev
|
Ringrev
Hvorfor skal ikke hunder som tusler rundt fritt i skogen få samme respekt fra deg som alle andre du møter? Det verkar ju som att man behöver ge hundar mycket mer respekt en andra brukare av marka. Jag har iallafall fått hundar efter mig när jag helt normalt passerar folk med hund på ski och när jag varit ute och sprunget så har jag blivit möt av hundar som kommer springande direkt när de ser mig när de är 20-30 meter bort. Hur stort område måste man ge en lös hund om man inte vill ha den efter sig när man passerar den? Hva med å stoppe helt. Vente på eieren og sen be eieren om å sette hunden sin i bånd, da du opplever at den vil ta følge med deg?
|
01/10/2012 16:49
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Så man ska inte kunna röra sig i marka utan att behöva stanna på grund av hundar? Är det inte bättre om hundägarna tar ansvar för sin hund?
|
|
|
01/10/2012 16:56
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Make it simple stupid! Si "NEI" til bikkja. Blir den for nærgående gi den et lite tupp. Biter bikkja så spark den til helvete. Hunder er ikke rettsløse. Det finnes også en lov som beskytter dem mot ugrunnet vold og pepperspray. I rest my case. Bikkja mi setter seg når det passerer syklister. Det er fint for den er stor og sterk og sikler fælt.
|
|
|
01/10/2012 16:57
|
fjøråsyklist
Veteran
|
Veteran
Åkommigjena, hva syter dere for!? Snakker om å lage problem ut av ingenting! Ja kanskje blir man litt skremt når det pågår, men noe problem er det ikke, hvis noen synes det er et stort problem, skaff dere et liv! Egentlig burde jeg holde meg for god til å komentere denne greia her. En gang har en hund begynt å løpe etter meg;
Sykler forbi en skraphaug av ei rønne av et hus og ei fillebikje på størrelse med et garnnøste begynte å løpe etter meg, og vet dere hva? den stoppet etter 20 meter.
Sjangsen for å møte på en agresiv og farlig hund er mindre en å å dø i bilulykke!
Til dere som synes hunder skumle; Neste gang når hunden kommer, klø bikja bak øret og si "heia vovven, ja så fin vovvov"
|
|
|
[Re: fjøråsyklist]
01/10/2012 17:05
|
JayTe
Ringrev
|
Ringrev
Åkommigjena, hva syter dere for!? Snakker om å lage problem ut av ingenting!
Er jo enkelte her inne som har det som hovedaktivitet i fritiden!
Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
|
|
|
01/10/2012 17:20
|
progres
Besatt
|
Besatt
GeirK har opplagt et rettmessig krav på å ferdes i marka uten å føle seg sjenert av "løshunder". Hundeloven er ikke til å misforstå, og jeg kan ikke skjønne at det skal være så vanskelig å respektere dette uten at MisterK skal måtte stå til rette for sin angst for hunder og overrisles med formaninger om nærmest å gå i terapi for å "få skikk på sin egen hundeangst". Jeg har selv flere jakthunder som regelmessig trimmes frittløpende på skogsstier , i marka etc , men jeg passer på å kalle de inn om jeg ser noe som kan minne om en problematisk møtesituasjon. Absolutely No problem. For selv om jeg er i min fulle rett til å la hundene være frie så anser jeg det som opplagt at hensynet til andre menneskers velvære i marka veier mye tyngre når det blir en problemstilling. (Så får det heller være en annen sak at jo flere mennesker jeg møter dess gladere blir jeg i mine hunder  ) EDIT: - bare så det er sagt - jeg ville heller ikke nøle med å rundjule en fremmed hund som viser aggresive tendenser mot meg
Redigert av progres; 01/10/2012 17:24.
|
|
|
01/10/2012 17:32
|
FHanserud
Avhengig
|
Avhengig
Sjangsen for å møte på en agresiv og farlig hund er mindre en å å dø i bilulykke!
Og da er det liksom greit?
|
|
|
01/10/2012 17:35
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Snakker om å lage problem ut av ingenting!
ei fillebikje på størrelse med et garnnøste begynte å løpe etter meg, og vet dere hva? den stoppet etter 20 meter.
Nå må du rulle inn! Et garnnøste var ikke farlig? Surprise! Jeg har syklet forbi en tilsvarende rønne, og tre store schäfere kom løpende ut. Og vet du hva? De posisjonerte seg som en angrepsflokk bakmeg, og etterhvert ut på hver side av veien. Den ene grep godt tak i leggen min før et kraftig spark i snuten gjorde at jeg fikk de nødvendige meterne forsprang. Var det "ingenting"? Tror du jeg har lyst å vite hva som er beste råd hvis jeg kommer i samme situasjon? Eller mener du at jeg heller bør fokusere på bilsikkerhet siden jeg mer sannsynligvis kommer til å dø i en bilulykke?
|
|
|
01/10/2012 17:39
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Jeg har møtt på farlige og aggressiv hund flere ganger enn jeg har dødd i bilulykke. Jeg har blitt bitt over kneet av en løs schäfer. Den er avlivet, etter flere angrep.
Men den trenger ikke være aggressiv for at det skal være uakseptebelt. En annen enorm løs hund sprang etter meg en gang. Jeg stoppet og da hoppet den på meg så jeg falt over ende, og deretter tygde den litt på armen min før den sprang hjem igjen.
Andre episoder har vært skikkelig trafikkfarlige.
|
|
|
01/10/2012 17:40
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvorfor skal ikke hunder som tusler rundt fritt i skogen få samme respekt fra deg som alle andre du møter?
Eh. Fordi DE IKKE HAR LOV TIL DET???
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
01/10/2012 17:42
|
GeirK
More than words
|
More than words
Åkommigjena, hva syter dere for!? Snakker om å lage problem ut av ingenting! Ja kanskje blir man litt skremt når det pågår, men noe problem er det ikke, hvis noen synes det er et stort problem, skaff dere et liv!
Her FORLANGER jeg at du forklarer hva det er med livet mitt jeg må rette opp slik at dette ikke blir et problem. Ber du jenter som ikke tør å gå alene om kvelden om å skaffe seg et liv fordi du selv ikke er redd for å blir overfallsvoldtatt og fordi sjansen for å bli påkjørt er større?
|
|
|
01/10/2012 17:44
|
Dan
More than words
|
More than words
Sjangsen for å møte på en agresiv og farlig hund er mindre en å å dø i bilulykke! Siden jeg som sagt nylig er blitt bitt av en aggressiv og farlig hund så burde jeg jo være svært betenkt i forhold til å sette meg i en bil. Faktisk så er det tjue ganger så stor sjans for å bli så hardt bitt av hund at man må oppsøke helsevesenet som det er å dø i en trafikkulykke: "I følge tall fra Folkehelseinstituttet fra 2005, er det anslått at ca. 5000 hundebitt årlig fører til legebesøk. Hvor mange av disse bittene som fører til infeksjoner, er usikkert." Så dere som mener at dette ikke er et problem og at folk er for lettskremte kan gjerne pusse litt på argumentasjonen.
|
|
|
01/10/2012 17:50
|
FHanserud
Avhengig
|
Avhengig
Eh. Fordi DE IKKE HAR LOV TIL DET??? Hvorfor er det sånn at andre dyr kan gå hvor pokker de vil mens bikkjene tydeligvis ikke kan det? Stakkars bikkjer.
|
|
|
[Re: FHanserud]
01/10/2012 17:55
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Sjekk lovdata.no for lovteksten.
Hvorfor? Tidligere post har referert til 5000 hundebit som hvert år fører til legebesøk. (Og her tror jeg mørketallene er STORE.)
Hvor mange har vært til legen etter angrep fra sau?
|
|
|
01/10/2012 17:59
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Bare i år:
1. En jakthund (ikke norsk elghund) står og sperrer veien da jeg kom syklende. Jeg stopper og den er ca. 20-30 meter ifra. Den står og bjeffer mot meg. Heldigvis er min kvinnelige sykkelpartner et stykke bak og jeg får stoppet henne på toppen av bakken, slik at hun hadde muligheten til sykle ned på andre siden. Jeg stopper bare og venter, og tenker på hva jeg skal gjøre hvis den angriper. Jeg kom til at det essensielt ikke var noe jeg kunne gjøre, unntatt et fattig forsøk på å bruke sykkelen som skjold. Etter det som nesten virker som en evighet så gir hunden seg og forsvinner inn i skogen. Ingen tegn til jegeren.
2. Gåtur fra Sørkedalen, retning kringla. På vei tilbake ned den veldig lange siste bakken kommer det plutselig en svær kjøter ut fra skogen (fra en sti). Jeg bestemmer meg får å gå videre. Den følger meg, enten litt bak eller forran og stopper for å undersøke ting i vegkanten fra tid til annen. Jeg regner med at hvor lengre tid det går så minsker sjansen for angrep, selv om jeg hele tiden visualiserte et angrep. Den må ha fulgt meg en km eller halvannen, før den forsvant inn på en bondegård. Også på denne turen var det en (annen) turveninne med meg, men var langt etter meg pga at hun ble veldig sliten og vi "ble enige" om at jeg skulle stikke forran og skifte og fikse ting. Jeg angerer på den avgjørelsen, men vet ikke helt hva jeg hadde gjort hvis hun var sammen med meg hvis den bikkja hadde kommet. Hun hadde heldigvis ikke sett noen til den.
Jeg mener slike opplevelser skal være unødvendige. Grunnen til at slikt skjer er etter min mening ansvarsløse eiere og lover som i praksis ikke er strenge nok.
- Voltaire
|
|
|
01/10/2012 18:00
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Eh. Fordi DE IKKE HAR LOV TIL DET???
FEIL! De har lov til å tusle rundt, sågar løpe rundt. De har ikke lov til å angripe eller plage folk. Hvis deres blotte nærvær er plage nok for deg til at du mener at de ikke har lov til å være der, så har ikke du lov til å plage meg heller, men det ville være ganske patetisk av meg å påstå at din tilstedeværelse skulle være forbudt.
|
|
|
|
|