Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 16 av 22 1 2 14 15 16 17 18 21 22

UltraBirken 2012 ferdigkomponert...

Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: aselm] #1472587 26/08/2012 08:40
G
ghei Offline
Fersking
Fersking
G
Har fortsatt vondt i hele meg etter denne grisetøffe turen, men moro var det.

Jeg hadde et stup over styret inne på fjellet et sted og idet jeg lander hører jeg bak meg: jeg fikk det på film!
Det var en kar med headcam.

Du må gjerne legge klippet ut så jeg får sett om det ser så stilfullt/klønete ut som jeg trur.

Sykla foresten på en blå og hvit nakamura hardtail med Intersport vest, hvis du husker.

Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: ghei] #1472648 26/08/2012 10:28
R
RobG Offline
(Formerly Fux)
(Formerly Fux)
R
Jeg hade en kjip dag.

etter å ha loppet av en halvtime på de fleste ritt jeg har vært med på iår, hadde jeg håpet for en bedre tid også på ultra.

Jeg hadde fint driv helt frem mot 70km merket, og gass gikk ut av ballongen min når trillingen opp nevrefjell startet. Faktisk så tapte jeg en hel time mot larsb og Rune, herifra og inn. fikk også knallvont i kne etter labbinga. Jeg må rett og slett ut å løper litt i vinter, så kroppen tåler det også.

Jeg hadde 2470 høydemeter på gps`en, og tiden ble 5-7 minutter dårligere en ifjor. frown

Nå skal jeg ut å vaske sykkelen for 3. gang for å for bort de siste restene fra rittet. Nytt kjede og bresmsklosser, så er jeg fit for fight til sti-turene jeg har planlagt nå i høst.

#Pedalenkrs
Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: RobG] #1472703 26/08/2012 13:14
mantis Offline
Veteran
Veteran
Kassett & kjede må byttes her gitt!

2423HM på min 800.

Rått ritt, skal stille til neste år også:)

Sykla/gikk på 9:20. med andre ord...tok livet med ro, hadde nesten 1 time stillestående på garmin.

Spiste 12 brødskiver, 9 liter drikke, 4 bananer, 6 lefser, 4 gel & 1 energisjokkolade!...Lurer på om jeg var på Ultraspising;)

Takk for en fin tur! Alle som jeg snakket med, var kjekke gutter & jenter:)

IFHT
Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: aselm] #1472704 26/08/2012 13:18
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
wow, 9 liter drikke! 1 liter i timen. og 12 brødskiver. Var ikke dårlig, og sikkert ikke dumt for å få en god opplevelse men må si at det var mye ja.

Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: Oddefa] #1472706 26/08/2012 13:25
mantis Offline
Veteran
Veteran
Må fore 97 kg pudding vet du;)

IFHT
Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: mantis] #1472708 26/08/2012 13:32
anerz Offline
Veteran
Veteran
Sitat: mantis

Spiste 12 brødskiver, 9 liter drikke, 4 bananer, 6 lefser, 4 gel & 1 energisjokkolade!...Lurer på om jeg var på Ultraspising;)

Tror du slo meg glatt der hva gjelder næringsinntak ICON_SMILE

Synes jeg drakk lite gjennom dagen når jeg tenker på det nå.
Startet med ca 1,2L Prolong i camelback, og 0,7 flaske med prolong på ramma. Fylte flaske opp igjen på Kuåsen, da hadde jeg drikket siste rest like i forkant. Refylte på det som vel var Snultra, hadde da 1/2 flaske igjen fra før. Hadde ca 1/4 full flaske da jeg kom til mål, i camelback var det ganske nøyaktig 1L igjen.
Underveis drakk jeg et beger sportsdrikk på drikkestasjonene på Skramstad og Bringebu.
Skulle bli sånn cirka kort summert 2L drikke, burde kanskje hatt i meg mer.
Spiste en Wasa bar(sånn man får kjøpt i dagligvarebutikk), 1 maximbar, 1/2 banan, ca 6 gel.

Kan plusse på et par slurker med Cola, takk til rytter som jeg passerte drikkestasjon på Kuåsen likt med og som tilbød meg Cola som han fikk langet, smakte vindunderlig ICON_SMILE

Redigert av anerz; 26/08/2012 13:33. Rediger grunn: innhold i kamelen

After climbing a great hill, one only finds that there are many more hills to climb.

Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: anerz] #1472713 26/08/2012 13:42
mantis Offline
Veteran
Veteran
hehe, ja tok det jeg fikk tak i:)

Starta med 3 liter prolong i sekken, 1.75 liter på flasker.

Fylte sekken 2 ganger + at jeg drakk både vann/energidrikke på matstasjonene

Hadde smurt 8 brøskiver med nugatti + 6 gel & 2 stk sjokolader! Skulle ikke sulte nei;)

IFHT
Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: aselm] #1472718 26/08/2012 13:55
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tipper jeg drakk 3-3.5 liter med 3 påfyll på flaske ( full flaske ved start) og 3-4 beger hvor jeg sikkert drakk halve innholdet, spiste en maxim bar, 6 små porsjoner med gel, en liten bananbit. På rett i overkant av 7 timer. Konklusjon er at jeg drakk bra, men spiste for lite. Dette merket jeg spesielt mellom Hitfjell og Pellestova. Kraftig sultfølelse.

Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: Oddefa] #1472739 26/08/2012 14:40
R
Ronald Offline
Fersking
Fersking
R
Jeg klarer ikke lenger å finne resultatlista fra Ultrabirken. Er det noen som kan hjelpe meg?

Ronald

Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: Ronald] #1472748 26/08/2012 15:01
front biker Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Ronald
Jeg klarer ikke lenger å finne resultatlista fra Ultrabirken. Er det noen som kan hjelpe meg?

Ronald
De har gjemt lista her: http://resultatservice.birkebeiner.no/klasselister.php

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: aselm] #1472754 26/08/2012 15:10
lmo Offline
Entusiast
Entusiast
Litt kjip debut i Ultrabirken for min del. Bakramma på Scalpenen løsnet fra resten av sykkelen da det var ca 50km (og mange fine stier) igjen, like ved Nysetra. Takk til alle som tilbød hjelp, men det var ikke annet å gjøre enn å ta beina fatt mot Sjusjøen. Heldigvis møtte jeg noen fra Cannondale-standen som hjalp en annen rytter og de ga meg lift ned til Håkonshall. Hadde flaks at det skjedde i ca 3 km/t og ikke i bakkene ned fra Ljøsheim. Synes rittet gikk veldig greit frem til da. Hadde kjørt ganske rolig for å ha litt krutt igjen i beina til stiene, men fikk jo ikke bruk for det. Kommer garantert tilbake neste år. Nå får jeg bare håpe at Sykkeldelisk gir meg en ny ramme som plaster på såret, hørtes ut som det var en klar reklamasjon. Takk til alle som syklet for hyggelig stemning underveis!

Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: Oddefa] #1472769 26/08/2012 15:57
front biker Offline
Besatt
Besatt
Så er "Snultrabirken" 2012 historie. Fy sat... så mange som kjører fort over en så lang løype. Gratulerer til alle som fullførte!

Jeg sykler sakte oppover, brukbart bortover og i terrenget, og uten tanke for konsekvensene nedover. Nesten da (kom uskadet i mål). Brukte 9:13 og i M60 holdt det til andreplass. På pallen i Birken! Det var målet. Jeg begynte med terrengsykling for 7-8 år siden, så en gammel skrott har lov å være fornøyd? Svaret er ja.

Jeg syns løypa var ekstra tung i år. Bløtt og mange partier som ble syklet de to første åra, ble unisont trillet i år. Men sykkelen var perfekt i år. Så er da så godt som alt på sykkelen (Trek/GF superfly 100 Elite) nytt. Kun styret og fremspringet er originalt. Og sykkelen er 2 år....

Takk for følge til Simen F! Du ventet på meg flere steder og var en god moralsk støtte helt fram til matsasjonen på Snultra. Da fikk jeg snusen på 2.-plassen og valgte å suse av gårde. Erik, nr 3 i klassen ble passert før Snultra, og i mål hadde jeg distansert ham med 35 min. Sånn går det når man åpner for hardt. Litt dårlig samvittighet overfor Simen at jeg stakk, men du kom i mål kun en håndfull minutter bak meg, så da regner jeg med at det ikke spilte så mye rolle.

Sitat: oddefa
Sitat: mos
.... Og hvor mange kjørte dobbelt med Birken lørdag?
I pulja mi var vi allefall 4 stk som kjørte dobbelt. Elgvenn2 sogar for 3 gang, muligens den enste som har kjørt dette x 3 ? Frontbiker kanskje også ? Muligens noen andre også. I fjor syklet ca 40 begge dagene hvis jeg husker riktig.
Joa, Front Biker har hatt 3 år med dobbeltstarter.

Det ble en tung dagen derpå i Lørdagsbirken i år også. Hvert år sa jeg: ikke igjen. Og hvert år har jeg stilt med doble startnummer.... Diagnose: ”Alvorlig mangel på erfaringsbasert læring.”

Nå er det 100% mental omstilling. Etter dobbelt-Birken virker livet innholdsløst og uten retning. Hva skal man finne på? Hm, kanskje stisykling, men først om noen dager. Og så har jeg jo hus og hytte og venner og familie som er noget forsømt i det siste...

Ps: et lite ønske fra oss i startpulje C: det ble kø og laaaang venting inn på første kjerrevei-partiet. Hvorfor ikke kjøre tre startpuljer? Startskudd på pulje A, og mattestart på B og C. 3 eller 5 min mellomrom mellom puljene hadde holdt. Vi snakket om dette under ventetida, og ble enige om å fyre av epost til Tone & co i Birken-adm.

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: front biker] #1472789 26/08/2012 16:26
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: front biker
Brukte 9:13 og i M60 holdt det til andreplass. På pallen i Birken! Det var målet. Jeg begynte med terrengsykling for 7-8 år siden, så en gammel skrott har lov å være fornøyd? Svaret er ja.

IMPONERENDE yes

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: thomasengen] #1472799 26/08/2012 16:39
edmann Offline
lillofarer
lillofarer
Sitat: thomasengen
Brukte 9:13 og i M60 holdt det til andreplass. På pallen i Birken! Det var målet. Jeg begynte med terrengsykling for 7-8 år siden, så en gammel skrott har lov å være fornøyd? Svaret er ja.

IMPONERENDE yes

Herlig Øyvind

Nothing compares to the simple pleasure of a bike ride

- John F. Kennedy

http://www.nots.no/blimedlem
Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: front biker] #1472800 26/08/2012 16:39
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: Ronald

Ronald
De har gjemt lista her: http://resultatservice.birkebeiner.no/klasselister.php

Virker ikke som de ønsker å profilere Ultran i år. Vanskelig å finne hovedartikkel om vinneren osv. Vanskelig å finne resultatlister. Ikke godt nok!

Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: Hekta-MTB] #1472814 26/08/2012 16:54
Straightline Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg har forstått det slik at Ultrabirken er et treårig "prøveprosjekt" der status skal gjøres opp i år. Dermed er det enda viktigere enn de to foregående gangene å gi birkenadministrasjonen beskjed om at vi definitivt vil ha dette rittet også i framtida. Vi (jeg ihvertfall...) ønsker at Ultrabirken skal være det rittet som andre TERRENGsykkelritt vil strekke seg etter. Lenge leve ultra!

Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: Straightline] #1472817 26/08/2012 17:02
Andersof Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Straightline
Jeg har forstått det slik at Ultrabirken er et treårig "prøveprosjekt" der status skal gjøres opp i år. Dermed er det enda viktigere enn de to foregående gangene å gi birkenadministrasjonen beskjed om at vi definitivt vil ha dette rittet også i framtida. Vi (jeg ihvertfall...) ønsker at Ultrabirken skal være det rittet som andre TERRENGsykkelritt vil strekke seg etter. Lenge leve ultra!

Enig!
Sjølv om jeg nok har synspunkter på både startsted og løypetrasè de første fire timene, er det likevel ingen ritt her i området som kan måle seg med Ultra'n totalt sett!
Konstruktive tilbakemeldinger til administrasjonen er derfor viktig. Og så kan vi høflig påpeke hva som skal til for å løfte rittet til episke høyder. Tenk for en opplevelse det hadde vært om jeg hadde benyttet mine 8 timer og 45 minutter i all hovedsak på kremstier i Ringsaker, Lillehammer og Øyer... ;-D

Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: aselm] #1472821 26/08/2012 17:10
S
stilal Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
S
Hei

Her er litt film fra oss i de bakre rekker.
Ble litt vått på slutten, så da er kvaliteten noe ujevn.

http://www.youtube.com/watch?v=968M4EcDxM0

Flott og hard tur, kom i mål på rett under 9 timer.

Hilsen
Stig

Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: aselm] #1472827 26/08/2012 17:24
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Takk for turen alle sammen! Først må jeg si at stemningen virkelig var på topp ute i løypa. Klart, vi var alle litt bleke om nebbet mot slutten, men kombinasjonen av godt humør og galgenhumor gjorde rittet til en meget hyggelig og sosial opplevelse. Bortsett fra kjeft av en overivrig fredagsbirker på Skramstad var det bare smil å se!

Jeg vil også berømme stifinner Aksel Selmer for en kjempefin løype. Jeg ble overrasket over at 99% var mulig å sykle med flyt fra Kuåsen og inn, så stidelen av rittet ble en fryd!

Jeg var førstereisgutt i år og har gjort meg følgende erfaringer. Som slapp stisyklist var jeg ganske skeptisk og regelrett litt redd for hvordan dette skulle gå. Med relativt få timer i uken å trene på ble UB motivasjonen jeg trengte for strukturert trening, noe jeg aldri har drevet med før. Bakkedrag og 80% hard trening på sti og grus gjorde at jeg hadde relativt bra med trøkk hele veien, men krampene kom ved Kuåsen og ble med meg hele veien inn. Jeg spiste og drakk bra hele veien, så det er nok mangel på mengde og grunnform som gjorde seg gjeldende for meg.

Ellers var planen min å spare meg på grusen fram til Kuåsen, så jeg kunne nyte stiene inn. Mangel på erfaring og form skulle delvis kompenseres av forberedelser. Her er hva jeg gjorde og hvor bra det fungerte.

Bra:
- Pakket relativt lett: Jeg hadde med alt påkrevd, men fikk sekken til å veie 4,5kg inkl. 0,5l sportsdrikke i blæra. Jeg har kranglerygg, så det var viktig å ikke lesse på.
- Spise tidlig og ofte. I tillegg til å spise lefse på alle matstasjonene spiste jeg én energibar i timen de første fire timene, sportsdrikke hele veien og fire gel med koffein de siste to timene. Gikk aldri tom, men ble holdt igjen av krampetendenser. Der skylder jeg på mangel på mengdetrening og langturer.
- Fast Trak 29 satt som klistra og rullet meget bra. 29er hardtail var brillefint.
- Hevet styret litt dagen før rittet og fikk igjen i form av mye selvtillit på stiene.
- Klær. Jeg frøs litt ved start og var dermed akkurat passe hele rittet.
- Passet tempoet frem til Kuåsen, så jeg hadde energi til å ha det gøy på stiene på slutten. Syklet like fort fra Kuåsen som en kompis som slo meg med 40 min.

Mindre bra:
- Kunne nok droppet et par matstasjoner og peiset på mer i starten, men er egentlig glad for at jeg holdt igjen og dermed fikk en meget god opplevelse over fjellet. Tapte minst femten min på veldig rolig tempo og sedat tilnærming til matstasjonene, men angrer ikke.
- Lot en luring slippe inn før stipartiet ned skiløypene på slutten og var ikke rutinert nok til å gi ham plass. Dermed smalt jeg rett inn i sten jeg ikke så og guffa sto i en fin stråle ut av bakdekket. Tapte ikke mange plasseringene, så irritasjonen ga seg ved målgang ICON_WINK

Alt i alt var dette en fest. Jeg trillet inn på 9:15 og er storfornøyd gitt treningsgrunnlag og erfaring. Takk for følget alle sammen!

Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: aselm] #1472839 26/08/2012 17:35
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Årets Ultra skulle sykles sammen med broder'n. Veldig lite erfaring i steinete terreng men en kanon på sletta og oppover. Så tøylene måtte holdes stramt.
Tradisjonen tro kom vi forsent til start (vi kom vel for sent 4 av 6 ganger). Ikke så farlig siden felles opplevelse står høyt når vi sykler ritt sammen. Dessuten synes vi det er gøy å hele tida ha en rygg som vi kan sikte oss inn på.
Til tross for at vi tok det rolig gikk det like fort opp til Skramstad som ifjor; ingen hindringer i veien ICON_WINK. Det er først mellomtiden på Kuåsen som viser tapt tid i forhold til ifjor. Men det var planlagt siden vi ville ha overskudd til de siste 5-6 milene. Ble vi de første milene i terrenget etter Kuåsen til tider tatt igjen av folk som måttet se seg slått på grusen oppover, de siste milene i terrenget var det få som klarte å ta oss igjen. Ble bra flytt på broder'n etterhvert. Forbi Nordseter og ned mot målområdet plukket vi opp noen flere, fikk litt motstand og kom sammen i mål uten større teknisk trøbbel enn en knukket eike og bulket felg.
I ren kjøretid (korte stopp ved matstasjonene er selvfølgelig med) ble sluttiden 8.23 med avansering hele veien.

Men viktigst av alt var å sykle sammen med broder'n og årets UB kommer høyt på liste over årets beste turer.

En liten hilsen fra min datters lille kosesau (som satt trygt og godt plassert i sekken) til alle som ble tatt igjen.

Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: front biker] #1472849 26/08/2012 17:50
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Jeg sykler..........uten tanke for konsekvensene nedover.

Det kan bare bekreftes. Enda en gang, hatten av.

Quote:
Jeg syns løypa var ekstra tung i år. Bløtt og mange partier som ble syklet de to første åra, ble unisont trillet i år.

Ble en del trilling frem til Ljosheim ja, kan tenkes det er sykkelbart i starten men med flere titalls syklister gruppert i baktroper ble det mye gåing. Mye gåing opp til den første toppen etter Kuåsen og, men utforkjøringen var verdt slitet oppover.

Synes fortsatt løypa mellom Bjønnås og Kuåsen gir lite merverdi. Med mindre det blir mere flytt på nye stipartier ville jeg foretrukket å sykle vanlig løype frem til Kuåsen (fra Skramstad) og heller enda flere terrengkilometer fra Kuåsen inn til mål.

Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: Tange] #1472853 26/08/2012 17:55
Andersof Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Tange

Synes fortsatt løypa mellom Bjønnås og Kuåsen gir lite merverdi. Med mindre det blir mere flytt på nye stipartier ville jeg foretrukket å sykle vanlig løype frem til Kuåsen (fra Skramstad) og heller enda flere terrengkilometer fra Kuåsen inn til mål.

+1!

Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: jens fredrik] #1472882 26/08/2012 18:28
A
AggN Offline
Entusiast
Entusiast
A
La merke til den søte sauen i sekken. Eldre 26" med stiv gaffel?
Sitat: jens fredrik
Takk for turen alle sammen! Først må jeg si at stemningen virkelig var på topp ute i løypa. Klart, vi var alle litt bleke om nebbet mot slutten, men kombinasjonen av godt humør og galgenhumor gjorde rittet til en meget hyggelig og sosial opplevelse. Bortsett fra kjeft av en overivrig fredagsbirker på Skramstad var det bare smil å se!

Jeg vil også berømme stifinner Aksel Selmer for en kjempefin løype. Jeg ble overrasket over at 99% var mulig å sykle med flyt fra Kuåsen og inn, så stidelen av rittet ble en fryd!

Jeg var førstereisgutt i år og har gjort meg følgende erfaringer. Som slapp stisyklist var jeg ganske skeptisk og regelrett litt redd for hvordan dette skulle gå. Med relativt få timer i uken å trene på ble UB motivasjonen jeg trengte for strukturert trening, noe jeg aldri har drevet med før. Bakkedrag og 80% hard trening på sti og grus gjorde at jeg hadde relativt bra med trøkk hele veien, men krampene kom ved Kuåsen og ble med meg hele veien inn. Jeg spiste og drakk bra hele veien, så det er nok mangel på mengde og grunnform som gjorde seg gjeldende for meg.

Ellers var planen min å spare meg på grusen fram til Kuåsen, så jeg kunne nyte stiene inn. Mangel på erfaring og form skulle delvis kompenseres av forberedelser. Her er hva jeg gjorde og hvor bra det fungerte.

Bra:
- Pakket relativt lett: Jeg hadde med alt påkrevd, men fikk sekken til å veie 4,5kg inkl. 0,5l sportsdrikke i blæra. Jeg har kranglerygg, så det var viktig å ikke lesse på.
- Spise tidlig og ofte. I tillegg til å spise lefse på alle matstasjonene spiste jeg én energibar i timen de første fire timene, sportsdrikke hele veien og fire gel med koffein de siste to timene. Gikk aldri tom, men ble holdt igjen av krampetendenser. Der skylder jeg på mangel på mengdetrening og langturer.
- Fast Trak 29 satt som klistra og rullet meget bra. 29er hardtail var brillefint.
- Hevet styret litt dagen før rittet og fikk igjen i form av mye selvtillit på stiene.
- Klær. Jeg frøs litt ved start og var dermed akkurat passe hele rittet.
- Passet tempoet frem til Kuåsen, så jeg hadde energi til å ha det gøy på stiene på slutten. Syklet like fort fra Kuåsen som en kompis som slo meg med 40 min.

Mindre bra:
- Kunne nok droppet et par matstasjoner og peiset på mer i starten, men er egentlig glad for at jeg holdt igjen og dermed fikk en meget god opplevelse over fjellet. Tapte minst femten min på veldig rolig tempo og sedat tilnærming til matstasjonene, men angrer ikke.
- Lot en luring slippe inn før stipartiet ned skiløypene på slutten og var ikke rutinert nok til å gi ham plass. Dermed smalt jeg rett inn i sten jeg ikke så og guffa sto i en fin stråle ut av bakdekket. Tapte ikke mange plasseringene, så irritasjonen ga seg ved målgang ICON_WINK

Alt i alt var dette en fest. Jeg trillet inn på 9:15 og er storfornøyd gitt treningsgrunnlag og erfaring. Takk for følget alle sammen!

Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: AggN] #1472899 26/08/2012 18:41
PerEivind Offline
Avhengig
Avhengig
Det står at UB skal være 30. august neste år! Satser på at det blir sånn :-) 2013 Birkenarrangement

Ser noen snakker om å la starten være et annet sted. Det blir feil! Det blir like feil som Birkebeinerløpet. Det kunne de jo kalt hva som helst annet. "Lillehammerløpet" f.eks. Birkebeiner har jo historien fra Rena til Lillehammer, over fjellet. Alt annet blir feil. Så la det fantastiske rittet, UltraBirken fortsette, fra Rena til Lillehammer. Det var helt glimrende i år, og bedre skal det bli neste år når man sjøl er i bedre form ;-)

-Per-Eivind.

Husk å abonere på TERRENGSYKKEL. ffshop.no.
Og meld deg inn i NOTS. nots.no
Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: aselm] #1472971 26/08/2012 19:42
C
Christen Offline
Ex Trippelbirker
Ex Trippelbirker
C
Jeg er veldig godt fornøyd med årets løype. De lange grus og klatrepartiene før man når stipartiene er med på å gjøre dette til en manndomsprøve.
Fikk litt kramper i fjor, så i år startet jeg langsomt og syklet kontrollert(og altfor sakte) til Bjønnåsbrua. Hadde også lørdagsbirken litt i bakhodet, da fjorårets start var en veldig dårlig opplevelse med tung og sliten kropp. Skulle gjenta UB og LBirken i år også.
Kollegane mine mener nok jeg er skrøplig da de flyttet helikopterberedskapen etter hvor jeg var i løypa og ga både meg og andre sekundering om totalplassering.
Kjørte litt raskere fra Nordseterfjellet og inn og tok igjen 22stk.
På Reinsfjellet sto jeg og nøt utsikten(litt ufrivillig) mens jeg ventet på nestemann, da jeg var usikker på hvilken av stiene jeg skulle velge.
Hadde 2 på hjul fra området Reinsfjellet og inn. Ved mål insisterte de på at jeg skulle sykle først over streken. Hyggelig.
Tid:7:10
Syklet Scale 29 med Lefty, som fungerte meget bra både fredag og lørdag.
Hadde 1.5l Prolong og 0.5l Nutridrink(flytende måltid). Spiste ingenting, men tror jeg må ha svelget en grevling et eller annet sted, da det var noe som dreiv og krafsa i magen på slutten. Hadde en utrolig sultfølelse siste 1-2timene.

Neste år blir det ingen dobbel, tror det er best siden man da kan ta seg skikkelig ut på UB.

Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: aselm] #1473020 26/08/2012 20:09
kebr Offline
Avhengig
Avhengig
Nå begynner de gode øyeblikkene fra fredagen å dukke sakte men sikkert opp, fint å få en påminner fra Stilal fra de herlige stipartiene som tross alt kom som perler på snor!

Førstereis på UB og hadde regnet med å komme i mål på 9-10 timer, sykkelen var i siste liten tipp topp shape og kunne egentlig ikke skylde på noenting for å ikke klare dette. For en slapp semistisyklist ble starten hard og jeg måtte bare innse at Jens Fredrik, som jeg skulle sykle sammen med i starten var flere hakk sprekere enn meg. Pulsen gikk rett i taket (95%) på første stiparti opp mot Skramstad og jeg hadde ikke annet valg enn å roe ned tempoet.

Fikk kontroll på kroppen etter Skramstad og hadde fin fart helt til Ljøsheim og nedover helt til grusveien opp mot Snørvillen, den bakken tok fullstendig knekken på meg og jeg brukte en evighet opp mot Kuåsen med flere stopp for å knekke opp ryggen. Fra Kuåsen ble det en fest på kjente stier og jeg tok igjen noen på nedkjøringene og bort mot Nysetra. Fra Mellsjøhøgda gikk det fort på herlige stier ned mot Smultra men jeg ble litt for oppmerksom på en jakke som lå igjen på stien og kjørte rett i en stein og stupte over styret med kneet rett i en stein... Videre fra Smultra hadde jeg brukt så mye tid at jeg begynte å bli nervøs for sperrefristen på Pellestova i tillegg til at det fine været dere andre opplevde forsvant som dugg for solen. Regnet øste ned, og gjorde stien opp til Hitfjell flomstor av gjørme og dritt.. Her var det mye dystre tanker! ICON_SMILE

Nedkjøringen fra Hitfjell var heeelt konge, fullstendig utslitt, i torden og lyn, regn og vind storkoste jeg meg på nedkjøringen og rakk sperrefristen på Pelle med 10 minutters margin! Med nok en hasardiøs nedkjøring fra Reinsfjell var det bare å peise på resten til jeg krysset mållinjen på et folketomt stadium på tiden 10:58..
Lørdag ba jeg kona om å slå meg hardt i hodet om jeg noen gang sa jeg skulle delta igjen, i dag etter å ha sett de herlige bildene til MTB Action og videoen til Stig begynner jeg allerede å få lyst til å bedre årets resultat. Det kan jo ikke bli verre! ICON_SMILE

Uansett klarte jeg målet mitt om å fullføre UB og er storfornøyd med det ICON_SMILE Takk for herlig stemning i løypa.

Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: aselm] #1473042 26/08/2012 20:31
O
Ocoee Offline
Entusiast
Entusiast
O
Årets Ultra skulle bli en liten revansje fra fjorårets, når det endte med DNF, planen var å kjøre jevnt og kontrollert og ha krefter igjen på fjellet. Med startposisjon godt fremme i pulje B, regnet jeg med å finne nok folk å kjøre med, men tilfeldighetene ville det annerledes.

Etter kun tre minutter, i det vi er i ferd med å kjøre ut av Rena faller det helt nye XTR kjedet av, røket, ikke i kjedelinken men et ledd mid på kjedet. Fa... frem med verktøy, lete frem ekstra kjedelink og begynne fiklinga, forbannet driten er veldig trang og kranglete og jeg bruker 6 minutter (en hel evighet) før jeg er tilbake på sykkelen, nå helt sist!

Etter 2 minutter tar jeg igjen køen og blir stående bom fast i leira, den første kjerreveien er nå så oppkjørt at sykling utgår, i hvert fall er det såpass mange som har bestemt seg for det, så da blir det slik for meg også... Etter en ny evighet blir det bevelgelse i køen, og jeg kan begynne å avansere i feltet, nest sist, tredje sist osv... prøver å telle, men etter 60-65 plassser gir jeg opp, da har vi kommet et godt stykke opp i lia og kjøringa har ikke vært rolig og kontrollert, men rykkete og masete med til tider alt for høy puls, før det igjen stopper opp. Ved Skarmstad er jeg 10 minutter etter fjoråret, men kroppen kjennes ut som om jeg har kjørt mye raskere.

Kommer sammen med Arild fra Soon (som var for sein til start og har vært i en lignende situasjon som meg) og vi kjører sammen nesten til Ljøsheim hvor jeg siger i fra. Deretter er det bare å jobbe på og fjellet går kjempebra, finne flyten sammen med en kar fra Rye over Lunkefjell, begynner å telle igjen og kjører forbi 40-45 stk frem til Snultra og blir kun tatt igjen av en person, og det er nettopp Arild i nedkjøringen fra Hitfjell. Han er desverre så forbannet rå nedover at jeg ikke klarer å holde hjulet hans, så han er noen minutter foran i mål. Blir derfor kjørende alene hele veien fra Reinsfjell og til mål og orker ikke helt å holde trykket oppe nedover den siste biten, så blir også forbikjørt av en kar fra Brummundal i de siste stiene for skistadion.

Totalt sett en veldig fin tur, ble litt stresset i starten, men ikke noe å gjøre med og fikk virkelig testet hva jeg selv var god for, da det ble en solo tur fra start til mål. Kjørte til slutt forbi mer enn 240 stk og endte på en respektabel (synes jeg) 180 plass med tiden 8:25 litt bak målsetningen, men er fornøyd lell.

Håper vi sees igjen til neste år (:))

Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: kebr] #1473065 26/08/2012 20:58
J
Joar71 Offline
Veteran
Veteran
J
Kudos! 10.58. Det er lenge det... ICON_SMILE

Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: aselm] #1473072 26/08/2012 21:05
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Rittet: Startet rolig som planlagt og syklet en del med Aleksander opp fram til ca Djuposet. Tok igjen Jostein på Kuåsen og følte meg rimelig bra og var veldig klar for fjellstier.

Over Lunkefjell gikk det rett bra, passerte flere ryttere, Jostein så jeg plutselig ikke noe mer til, og bare nøt flyten på fjellstien. Var også velidg pigg på grusen innover mot Melsjøhøgda og så fram til de tre siste fjellene, men like etterpå fikk jeg melding fra beina at nå hadde de fått nok for i dag.

Presset meg likevel videre, men da da meldte i grunn hele kroppen i fra om at, nå bør du roe litt ned. Rett etterpå dukket Jostein opp bakfra - og han kan nok bekrefte at da var jeg ikke høy i hatten for å si det mildt. Stavret meg fram til Snultra, sleit meg opp Hitfjell og Reinsfjell, men måtte ha flere småpauser for å holde meg på beina. Blytungt inn til mål og klokket inn på 8.17. Noe svakere enn ambisjonen sub åtte timer, men innenfor smertegrensa 500 minutter.

Traseen: Jeg kan leve med at Ultra ikke bare skal være en stifest, men også en manndomsprøve (noe det definitivt var for meg i år). Så å starte på Rena og fire timer med grussykling før stiene starter kan jeg leve med. Men.

For alle andre enn de kanskje 100 første var de fleste stipartiene før Kuåsen ikke noe annet en trøstesløs trasking i myr og gjørme. I fjor var det langt fra så ille (kanskje fordi det var mindre regnvær på forhånd eller jeg var lenger framme i feltet), uansett:

Kjære Aksel, la oss slippe noen av disse partiene til neste år. Kjør gjerne på med flere høydemeter og andre utfordringer, men gjør det sykkelbart. Særlig de to partiene ved Ljøsheim er svært lite velkomne. Hva med en variant av disse traseene i 2013?:

Og ellers takk for strålende ritt på alle andre måter!

Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: Andersof] #1473131 26/08/2012 22:29
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Andersof
Sitat: Tange

+1!

Noe uenig her:
-Stien mot Ljøsheim er fin den, og i tørt føre går det nok ann å ta de mest steinete partiene (evt. med bedre teknikk, andre dekk eller en kombinasjon). Prøvde i år, men feiga ut. Er også litt usikker på om de som har bygget kloppene over myra skulle hatt ros eller deng. Ros fordi vi slapp å vade i vann til langt opp i r***. Deng fordi det akkurat var plass til et sykkeldekk mellom plankene de fleste steder!! grr!
-Stien fra Gjestbodåsen til Kuåsen er absolutt en høydare, selv om det var tungt og jævlig de partiene som ikke var kloppa. I år var jo til og med kvikksanda borte så det gikk å flyte rett ned hele åsen. ICON_SMILE

Mener begge disse er en del av ultra opplevelsen. De som vil sykle vanlige veien fra Bjønnåsen til Kuåsen får melde seg på Lørdagsbirken!

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Side 16 av 22 1 2 14 15 16 17 18 21 22

Moderator  support