Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 10 1 2 3 9 10

Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen?

Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? #1472398 25/08/2012 18:28
S
Subs Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
S
Det dukker stadig opp tråder med diskusjoner og synspunkter rundt bruk av klikkpedaler på sti, eller flatties.

Det virker på meg, ut i fra de jeg møter i skauen og innlegg her inne, at det er en stor andel som bruker klikk fremfor flatties til stibruk.

Men jeg merker meg at på de fleste filmene jeg ser på nett, det være seg for produsenter eller rene sykkelfilmer, så har flatties en stor del av massene.

Er dette riktig, og i så fall hvorfor?

[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]

Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Subs] #1472403 25/08/2012 18:33
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tja, Cedric Garcia, Steve Peat og Fabien Barel sykler sti med klikk...

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Subs] #1472415 25/08/2012 18:49
K
klev1 Offline
Avhengig
Avhengig
K
Det du ser på film er stort sett rimelig langt unna det som kan kalles stisykling. Ser du stisykling, ser du folk som bruker klikk.

Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: klev1] #1472424 25/08/2012 19:06
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg ser mer på filmene som såkalt nedover frikjøring,og skulle jeg ha syklet i samme terreng så hadde jeg ikke brukt klikk.

Den type sykling jeg bedriver så er det ofte viktig å få dratt sykkelen med seg over kneiker,og da er klikk foretrukket.

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Subs] #1472428 25/08/2012 19:09
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: Subs
Det dukker stadig opp tråder med diskusjoner og synspunkter rundt bruk av klikkpedaler på sti, eller flatties.

Det virker på meg, ut i fra de jeg møter i skauen og innlegg her inne, at det er en stor andel som bruker klikk fremfor flatties til stibruk.

Men jeg merker meg at på de fleste filmene jeg ser på nett, det være seg for produsenter eller rene sykkelfilmer, så har flatties en stor del av massene.

Noe sier meg at du tenker for mye :-)

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: tmork] #1472431 25/08/2012 19:20
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg har mange gode stisyklingskompiser i USA og har syklet sammen med kanskje 100-200 amerikanere gjennom årene. Alle unntatt én sykler/syklet med med klikk.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: tmork] #1472508 25/08/2012 21:55
S
Subs Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
S
Sitat: tmork

Noe sier meg at du tenker for mye :-)

Nå har jeg blitt besyldt for det også :-)

Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Subs] #1472534 26/08/2012 01:47
Cervin Offline
Veteran
Veteran
Men det meste fra sykkelfilm er nok mere freeride enn stisykling.
Det er nærmere DH enn hva vi driver med, og i DH går det nesten bare i flatties.

Always looking for the next trail.

Kristiansand Sykkelpark
Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Subs] #1472537 26/08/2012 05:48
tais Offline
Ringrev
Ringrev

Nei, det er ikke riktig.

eva
Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Cervin] #1472549 26/08/2012 07:05
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Cervin
Det er nærmere DH enn hva vi driver med, og i DH går det nesten bare i flatties.
Tull og tøys. Er ca. 50/50 i verdenscupen, f.eks.

Freeride, derimot er flattiessykling når det skal høkkes og hoppes stort og bail i luften ofte må til.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Subs] #1472552 26/08/2012 07:11
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jeg vil nesten si at stisykling med flatties er et særnorsk fenoment. Akkurat som stisykling med freeride-dekk er det.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Subs] #1472567 26/08/2012 07:48
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Da jeg bodde i spania syklet alle med klikk. Ingen brukte flatties.

Men der var også stiene annerledes, uten store tekniske hindere hverken opp eller ned. Når det var tekniske partier var det heller i små porsjoner. Og der syklet man sjeldent sti med større dekk en 2,2.

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Subs] #1472573 26/08/2012 08:07
S
Subs Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
S
Godt å høre at jeg bare er halveis i utakt med resten av verden. Er svak for mye seig gummi.

Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Subs] #1472595 26/08/2012 08:52
Telemark Skier Offline
Entusiast
Entusiast
Er svak for mye seig gummi.

Viktig å huske på at "Image is Everything"
og på grov superb Norsk sti så er det "no fear" som gjelder og selvfølgelig "Feel Good"

opplever at; så fort man har klikk på beina går mange i en "rulle-modus" og glemmer at det er viktig å ha det gøy. Dette gjelder jo ikke alle, men blir mere mas med klikk - friheten forsvinner litt.

Gi gass nyt stien med seig gummi på alle kontaktflater.

-------
ride it !
Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Telemark Skier] #1472613 26/08/2012 09:27
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: Telemark Skier
Dette gjelder jo ikke alle, men blir mere mas med klikk - friheten forsvinner litt.

Nei, jeg er nesten fristet til å tro at det kun gjelder én. ICON_WINK

Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Stein] #1472615 26/08/2012 09:29
Telemark Skier Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Stein

Nei, jeg er nesten fristet til å tro at det kun gjelder én. ICON_WINK
deilig å ikke være mainstream tysker

-------
ride it !
Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: ] #1472629 26/08/2012 09:54
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Sitat: staike
Hva trives du best med da? Følte meg presset til å sykle klikk etter mye mas og har prøvd det en stund nå, men fortsatt ikke fått heelt roen på det, så gikk tilbake til flatties som funker finfint for meg. Men likte å sykle klikk nedi litt snillere østlandsstier. Hadde vel blitt skikkelig vandt til klikk med mer øving. Men fack it. Henger marginalt bedre fast nedover med klikk. Men oppover synes jeg det er noe dritt. Feiger ut mange flere crux siden jeg ikke klarer å klikke ut fort nok om jeg fucker det til. Og blir en del trilling/bæring til tider, da er det bedre med litt skikkelig gummi under sålene.

Amen!

Føler også som Telemark skier at leken forsvinner litt med klikk. Klikk, sykkelcomputer og pulsklokke hører til i ritt og på landeveien for min del ICON_SMILE

Trønder osv
Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Subs] #1472684 26/08/2012 12:43
Akaly Offline
Veteran
Veteran
Det jeg synes er rart er argumentasjonen: "Ja, du kommer til å ramle og slå deg i begynnelsen(og etterpå og), men det er fortsatt verdt det!". Er det VIRKELIG verdt å ramle og slå seg mye oftere enn nødvendig for å oppnå svært teoretiske fordeler?

Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Subs] #1472688 26/08/2012 12:48
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Fordelene er alt annet enn teoretiske, og tilvenningsperioden bør for de fleste være unnagjort på 5-6 turer.

Øyvind Aas
Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Akaly] #1472691 26/08/2012 12:54
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: Akaly
Det jeg synes er rart er argumentasjonen: "Ja, du kommer til å ramle og slå deg i begynnelsen(og etterpå og), men det er fortsatt verdt det!". Er det VIRKELIG verdt å ramle og slå seg mye oftere enn nødvendig for å oppnå svært teoretiske fordeler?

Ingen som har sagt "slå deg". Du kommer til å velte, men når du velter fordi du ikke får ut foten, er det fordi du har mistet farten. Du velter altså mens du står stille, og slår deg nok ikke.

Det er ikke noe å være redd for, og som Øyvind sier er fordelene ikke bare teoretiske.

Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Subs] #1472700 26/08/2012 13:08
Akaly Offline
Veteran
Veteran
Det er jo akkurat det, du velter og kan slå deg, og det gjør jo ikke akkurat syklingen triveligere eller tryggere. Og jeg vil gjerne se noen som kan dokumentere at du sykler mer effektivt med klikkpedaler enn uten, for jeg har ikke sett det stå noe sted.

Jeg ser absolutt fordelene med klikkpedaler i konkurranser hvor en glipp av pedalen kan koste deg masse tid, men for de som ikke driver med konkurranser har jo ikke denslags mye å si. Da er det jo mye greiere å kunne komme seg av syklen lettest mulig hvis du velter, og unngå fall og skader.

Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Subs] #1472702 26/08/2012 13:13
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Hovedfordelen med klikkpedaler er jo effektivitet, men kontroll. Det er lettere å dra seg opp kanter og få med seg bakhjulet opp og over. Det er lettere å komme seg ned bratte bakker da du ikke kan skli av pedalen.
Du står stødigere på pedalene da du ikke setter deg fast med hælen på pedalen, eller bare halve foten innpå den gripevillige flate pedalen.
Etter tilvenning kommer du vel så lett av og ut av en klikkpedal som av en flat pedal. Du vil ikke engang se på det å sitte fast i pedalen som noe problem, noen gang.

Øyvind Aas
Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: ] #1472740 26/08/2012 14:43
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Sitat: skogsbarn

har du en gang i livet hørt noe om rund tråkk, at du utøver kraft og framdrift hele veien rund med pedalene? Det er derfor konkuransesyklister bruker klikkies, ikke fordi de ikke klarer å holde seg på pedalen. Du får masse å lese over det på nett og i boker.
Nei. Rundttråkket er en myte, og det er ingen som ikke har negative krefter å jobbe mot i opptråkket. Du finner masse informasjon om det på nettet. ICON_WINK

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Hæ?] #1472749 26/08/2012 15:03
Akaly Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Hæ?
Sitat: skogsbarn

har du en gang i livet hørt noe om rund tråkk, at du utøver kraft og framdrift hele veien rund med pedalene? Det er derfor konkuransesyklister bruker klikkies, ikke fordi de ikke klarer å holde seg på pedalen. Du får masse å lese over det på nett og i boker.
Nei. Rundttråkket er en myte, og det er ingen som ikke har negative krefter å jobbe mot i opptråkket. Du finner masse informasjon om det på nettet. ICON_WINK

Det han sa.

Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Akaly] #1472755 26/08/2012 15:11
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Det er jo akkurat det, du velter og kan slå deg, og det gjør jo ikke akkurat syklingen triveligere eller tryggere. Og jeg vil gjerne se noen som kan dokumentere at du sykler mer effektivt med klikkpedaler enn uten, for jeg har ikke sett det stå noe sted.

Jeg ser absolutt fordelene med klikkpedaler i konkurranser hvor en glipp av pedalen kan koste deg masse tid, men for de som ikke driver med konkurranser har jo ikke denslags mye å si. Da er det jo mye greiere å kunne komme seg av syklen lettest mulig hvis du velter, og unngå fall og skader.

Poenget er jo at de ikke er noe problem å komme ut av pedalene, men de fleste kælver en gang eller to i innlæringsfasen. Er du så redd for å velte som det høres ut som, vilndu nok fokusere nok på det til å ikke gjøre det.

Ellers hører det da med til stisykling å gå overende innimellom.

Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Stein] #1472757 26/08/2012 15:23
Akaly Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Stein

Poenget er jo at de ikke er noe problem å komme ut av pedalene, men de fleste kælver en gang eller to i innlæringsfasen. Er du så redd for å velte som det høres ut som, vilndu nok fokusere nok på det til å ikke gjøre det.

Ellers hører det da med til stisykling å gå overende innimellom.

Poenget er jo at jeg ikke har noe som helst å tjene på å sykle med klikkpedaler, siden jeg hverken skal spesielt fort frem, eller trenger å "jukse" for å forsere hindringer. Det er uvurderlig å vite at jeg kommer av pedalene så fort som overhodet mulig hvis jeg skal ha bruk for det. Og det du sier leder tilbake poenget mitt om at folk alltid sier at man tryner i begynnelsen med klikkpedaler. Det er ikke det at jeg bekymrer meg spesielt for å ramle når jeg sykler, men jeg har ikke tenkt å øke sjansene for at det skjer heller, uten at jeg som hobbysyklist har noe igjen for det, og det mener jeg at jeg ikke har ved å velge klikkpedaler. Da er det å komme seg av syklen enklest mulig mye viktigere.

Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: sykkeloyvind] #1472763 26/08/2012 15:31
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Sitat: sykkeloyvind
Det er lettere å komme seg ned bratte bakker da du ikke kan skli av pedalen.

Du sklir ikke av gode, piggete plattformpedaler med mindre du gjør noe veldig rart…

Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Akaly] #1472771 26/08/2012 16:07
edmann Offline
lillofarer
lillofarer
[/quote]Poenget er jo at jeg ikke har noe som helst å tjene på å sykle med klikkpedaler, siden jeg hverken skal spesielt fort frem, eller trenger å "jukse" for å forsere hindringer. Det er uvurderlig å vite at jeg kommer av pedalene så fort som overhodet mulig hvis jeg skal ha bruk for det. Og det du sier leder tilbake poenget mitt om at folk alltid sier at man tryner i begynnelsen med klikkpedaler. Det er ikke det at jeg bekymrer meg spesielt for å ramle når jeg sykler, men jeg har ikke tenkt å øke sjansene for at det skjer heller, uten at jeg som hobbysyklist har noe igjen for det, og det mener jeg at jeg ikke har ved å velge klikkpedaler. Da er det å komme seg av syklen enklest mulig mye viktigere. [/quote]

Jeg er også hobby sykkelist, og kjører klikk pedaler. Har forsøkt flatis men fant meg ikke til rette på de.
Forde jeg føler meg mye tryggere nedover på stien og oppover for jeg mye mere kontroll over sykkelen. Så om du ikke føler at klikk er noe for deg forde du ikke føler at det gir deg noe så tar du feil.
Blir nesten som å la være å prøve en fet sti bare forde den er ny for deg.
Husk at hvis du øver på å komme deg ut av pedalen så ligger det i ryggmargen på riktig stisykkelister som en refleks handling når du må ut av pedalen og det på under sekundet.

Redigert av edmann; 26/08/2012 16:08.

Nothing compares to the simple pleasure of a bike ride

- John F. Kennedy

http://www.nots.no/blimedlem
Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: edmann] #1472786 26/08/2012 16:24
Akaly Offline
Veteran
Veteran
Sitat: edmann
Poenget er jo at jeg ikke har noe som helst å tjene på å sykle med klikkpedaler, siden jeg hverken skal spesielt fort frem, eller trenger å "jukse" for å forsere hindringer. Det er uvurderlig å vite at jeg kommer av pedalene så fort som overhodet mulig hvis jeg skal ha bruk for det. Og det du sier leder tilbake poenget mitt om at folk alltid sier at man tryner i begynnelsen med klikkpedaler. Det er ikke det at jeg bekymrer meg spesielt for å ramle når jeg sykler, men jeg har ikke tenkt å øke sjansene for at det skjer heller, uten at jeg som hobbysyklist har noe igjen for det, og det mener jeg at jeg ikke har ved å velge klikkpedaler. Da er det å komme seg av syklen enklest mulig mye viktigere.

Jeg er også hobby sykkelist, og kjører klikk pedaler. Har forsøkt flatis men fant meg ikke til rette på de.
Forde jeg føler meg mye tryggere nedover på stien og oppover for jeg mye mere kontroll over sykkelen. Så om du ikke føler at klikk er noe for deg forde du ikke føler at det gir deg noe så tar du feil.
Husk at hvis du øver på å komme deg ut av pedalen så ligger det i ryggmargen på riktig stisykkelister som en refleks handling når du må ut av pedalen og det på under sekundet.

Så om du ikke føler at klikk er noe for deg forde du ikke føler at det gir deg noe så tar du feil.

Så jeg tar feil fordi jeg ikke kjører med klikkpedaler fordi jeg ikke liker det?

Det jeg har påstått er at det ikke er noe poeng å sykle med klikk fordi det ikke gir meg noen fordeler som kan veie opp for ulempene. Det er ikke verre.

Redigert av Akaly; 26/08/2012 16:25.
Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Akaly] #1472794 26/08/2012 16:33
edmann Offline
lillofarer
lillofarer

Så om du ikke føler at klikk er noe for deg forde du ikke føler at det gir deg noe så tar du feil.

Så jeg tar feil fordi jeg ikke kjører med klikkpedaler fordi jeg ikke liker det?

Det jeg har påstått er at det ikke er noe poeng å sykle med klikk fordi det ikke gir meg noen fordeler som kan veie opp for ulempene. Det er ikke verre.

Du får mye mere effekt ved bruk av klikkpedaler, så om du ikke ønsker det så la være.
Får det å sykle sti handler om å utfordre seg seg og natur kreftene.
Og forskjellen på å klarer et crux og ikke for min del er stor lykke og en liten nedtur.
For min del føler jeg at jeg har mye mere kontroll ned over cruxene eller opp.
Ikke vær redd for det ukjente og tør og utfordre deg selv det får det mye mere gøy på stiene

Nothing compares to the simple pleasure of a bike ride

- John F. Kennedy

http://www.nots.no/blimedlem
Side 1 av 10 1 2 3 9 10

Moderator  support