Hva gjør du under Birken?
|
Hva gjør du under Birken?
22/08/2012 07:14
|
polkaDOT
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jo, nå skal du få høre:
Jeg har lang erfaring, hva jeg gjør under birken er faktisk å sykle i terrenget, fine singletrack her i Oslo. Lurer du på hvilket dekk jeg bruker? Det er faktisk noen veldig feite og knastete tyggegummidekk! Hva jeg spiser? Vanlig frokost, 3 skiver med variert pålegg, jeg er litt kresen så det er ikke så spennende. Mens jeg sykler har jeg kanskje par sjokolader i sekken og drikker masse vann. Hva jeg kler meg med? Det er baggy, enten fra Sweet eller Dakine eller Sombrio.
Birken? I just don't care! Kom dere ut i skogen heller og prøv terrengsykling!
|
|
|
Re: Hva gjør du under Birken?
[Re: polkaDOT]
22/08/2012 07:22
|
DagRS
Ivrig
|
Ivrig
I år velger vi (tre små og min bror og jeg) å campe i Nordmarka. Vi pakker sykler og Burleyer og drar innover i marka med telt og fiskeutstyr. Der blir vi og nyter stillheten.
"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success." ~ Doug Larson
|
|
|
22/08/2012 07:27
|
polkaDOT
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hørtes som en glimrende ide!
|
|
|
22/08/2012 07:33
|
Raymond
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har syklet noen birken rundt årtusenskiftet....etter det har jeg jobbet som mekaniker under diverse birken... Men nå er nok min "birkenkarriere" over. I år blir det vanvittig bra (ryktene sier i hvert fall at det er bra.....) stisykling i Fjørå for min del! Med brødblingser til frokost, tursjokolade og diverse gjennom dagen og grillings med godt drikke til middag, i hyggelig selskap!  Av dekkvalg er det Vertstar lakris som er valgt ut....den ekstra vekta i dekk på nesten en kg er helt passe til forholdene! 
Redigert av Raymond; 22/08/2012 07:34.
|
|
|
22/08/2012 07:37
|
Trillebår
Ivrig
|
Ivrig
puster peser og forbanner meg på att dette blir første og siste året med birken  sånn mest sannsynlig:D detta dog på fredag så på hoved birken tror jeg att jeg skal stå og kikke litt på salgs boder osv om det er noe morro og kikke på i mål området, evt så skal jeg vel igrunn sitta i bilen påvei hjemover fra lillehammer til vestfold 
|
|
|
[Re: Raymond]
22/08/2012 07:37
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Jobber i Tsjekkia, vanlig frokost, lunsj og middag, kanskje en liten joggetur på ettermiddagen
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
22/08/2012 07:56
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg skal sykle utfor og tenke at jeg har det gøy i skogen istedenfor å tråkke på den møkkete landeveien uten lys i tunnellen lang tid. Kanskje jeg skal sykle sti også.
Eller så var det noen som hadde det ganske gøy i fjor med å sykle ned ballettbakken jævlig mye fortere enn de stivarmede, slitne syklistene som har hørt at dette er dritskummelt.
|
|
|
22/08/2012 07:58
|
Livestrong
Ringrev
|
Ringrev
Dra på fotballcup (av alle ting) med guttungen
If you worried about falling off the bike, YOU`D NEVER GET ON.
- Lance Armstrong
|
|
|
22/08/2012 08:26
|
P_Dalen
Veteran
|
Veteran
Birken? I just don't care! Tydeligvis et tema som engasjerer likevel...
|
|
|
22/08/2012 08:59
|
Joano
Entusiast
|
Entusiast
Jeg skulle ønske jeg var like kul som alle som liker å rakke ned på de 20000 som sykler Rena-Lillehammer til helgen.
Kan ikke alle sykle der de liker seg, uten å måtte lage en egen tråd for å rakke ned på andre med oppgulp. Det folk glemmer er hvor mye Birken har å si for hvermannsen, TV2s Tour de France sendinger og Birken har gjort mye for sykkelnorge.
Synes det er flott at folk vil være ut og sykle og holder seg i form.
Selv kommer jeg aldri til å bli noen ræser i Birkenløypa, jeg kommer heller aldri til å bli en kul hardcore terrengsyklist, men jeg kommer til å fortsette og sykle fordi jeg trives med det.
|
|
|
22/08/2012 09:08
|
polkaDOT
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Joda, du har et godt poeng.
NCF lever godt på inntektene fra Birken som blir ujevnt fordelt mellom landevei og terreng.
Men det er en åpner for sykling, uansett om det er bare grussykling eller landevei. Det for sofaslitere til å slite på noe annet enn sofaen.
Eneste problemet jeg har er alle diskusjonstråder opp og ned om Birken. Og det store problemet jeg har er hvor drituhøflige mange grusbankere er, ikke hilser de på andre syklister, de er sure og kjefter hvis du står i grøfta etter at du har kommet ut av en sti.
Verden hadde vært bedre hvis også grusdankere hadde smilt og hilst, i hvertfall et lite nikk, selv om jeg har nettopp kommet ut av en sti og stå 10 cm ute i grusveien.
|
|
|
22/08/2012 09:09
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg tenkte å stifte bekjentskap med Raymond.
Etter en tøff runde med flyttings skal det bli godt å bruke kroppen til noe annet enn å bære esker med drit. (Ja, som de fleste andre kunne jeg sikkert kvittet meg meg 2/3 av mitt jordlige gods uten at det gikk ut over livskvaliteten min ...)
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
22/08/2012 10:05
|
torsteinvh
Ivrig
|
Ivrig
Jeg skal sitte inne og passe på familiens nyeste medlem som ikke holdt avtalen om å vente til etter Birken med å bli født.
With light parts come great responsibility
|
|
|
22/08/2012 10:12
|
Kjesk
Ringrev
|
Ringrev
Hva jeg gjør under Birken? Sykler selvfølgelig! Det er så godt å en dag om året kunne komme seg ut på landeveien og bort fra skogen og alle stisyklistene som virrer rundt der inne! Det er jo håpløst å forholde seg til de, der de av og til kan finne på å sykle frem og tilbake på samme stien, opp og ned samme kneika, bare for at de skal lære seg akkurat DET cruxet, eller hva de kaller det. For å lære dette må de ha lav fart, derfor har de på seg noen merkelige schvææære shorts som de har på utenpå sykkelshortsen. Jeg tror det er for å fange mest mulig vind og dermed redusere farten. Også har alle ryggsekk av en eller annen grunn. Vi i Birken pakker fornuftige ting i den, men jeg har hørt om stisyklister som bare har bamsemums i sekken. Tenk det da! Gleder meg til en stisyklistfri Birken på lørdag! 
|
|
|
[Re: Kjesk]
22/08/2012 11:11
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Vi i Birken pakker fornuftige ting i den, men jeg har hørt om stisyklister som bare har bamsemums i sekken. Tenk det da!
Blylodd er ikke fornuftig. Kaster meg litt på polkaDOTs siste innspill: Det eneste Birken gjør for sykkelnorge er å skaffe penger til landevei fra de skyhøye engangslisensene og å rekruttere landeveissyklister. Ønsker man ikke at terrengsykling skal få litt bedre rekruttering? Det sies at de har "utbedret" Birkenløypa, men det betyr jo at de har gjort mer vei og mindre terreng ut av det. At man må legge begrensninger på sykkeltype fordi andre enn terrengsykler faktisk gir en stor fordel på rittet sier sitt. Og p.g.a. Birken tror folk flest at grussykling er terrengsykling, slik at det har kommet opp forslag om at man skal forby sykling på sti p.g.a. grusdunkere som ikke viser hensyn på GRUSveiene. Sykle så mye grus du vil, men kall det ikke terrengsykling og oppfør deg. (og folk vil vel si at dette er pretensiøst og kjepphøyt sagt, men det driter jeg i). Stisyklister ender ofte med å få kjeft og sure blikk fra fotgjengere fordi grussyklister har oppført seg idiotisk. Selvfølgelig er det stisyklister som oppfører seg ufint også, men de ulykkene og nestenulykkene man hører om er stort sett på grusveien. tenk litt på det.
|
|
|
[Re: baronKanon]
22/08/2012 11:21
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vi i Birken pakker fornuftige ting i den, men jeg har hørt om stisyklister som bare har bamsemums i sekken. Tenk det da!
Blylodd er ikke fornuftig. Kaster meg litt på polkaDOTs siste innspill: Det eneste Birken gjør for sykkelnorge er å skaffe penger til landevei fra de skyhøye engangslisensene og å rekruttere landeveissyklister. Ønsker man ikke at terrengsykling skal få litt bedre rekruttering? Det sies at de har "utbedret" Birkenløypa, men det betyr jo at de har gjort mer vei og mindre terreng ut av det. At man må legge begrensninger på sykkeltype fordi andre enn terrengsykler faktisk gir en stor fordel på rittet sier sitt. Og p.g.a. Birken tror folk flest at grussykling er terrengsykling, slik at det har kommet opp forslag om at man skal forby sykling på sti p.g.a. grusdunkere som ikke viser hensyn på GRUSveiene. Sykle så mye grus du vil, men kall det ikke terrengsykling og oppfør deg. (og folk vil vel si at dette er pretensiøst og kjepphøyt sagt, men det driter jeg i). Stisyklister ender ofte med å få kjeft og sure blikk fra fotgjengere fordi grussyklister har oppført seg idiotisk. Selvfølgelig er det stisyklister som oppfører seg ufint også, men de ulykkene og nestenulykkene man hører om er stort sett på grusveien. tenk litt på det. Mitt inntrykk av hva som gjøres lokalt av syklister som skal sykle ritt er ganske likt,full fart på grusstiene, blant noen få,samt at de ikke klarer noe så enkelt som å sykle forbi småbarn og eldre som vimser på populære utfartssteder i gangfart. Enda ikke selv opplevd slik hasardsykling av andre stisyklister når jeg går en tur i skogen,men har hørt om andre som har opplevd sånt. Er faktisk ikke bare for å holde stiene åpne for syklister jeg selv rydder mange timer per år,men faktisk gjør jeg det på en sånn måte at man skal kunne se gående før det går galt.
|
|
|
[Re: torsteinvh]
22/08/2012 11:26
|
Reven
Entusiast
|
Entusiast
Jeg skal sitte inne og passe på familiens nyeste medlem som ikke holdt avtalen om å vente til etter Birken med å bli født. Gratulerer! Jeg også.
|
|
|
22/08/2012 11:28
|
Torarne
Medlem
|
Medlem
Sitter ute i skogen (bevæpnet) , og venter på rådyrbukk.
|
|
|
[Re: Torarne]
22/08/2012 16:12
|
endred
Avhengig
|
Avhengig
På lørdag knuser jeg de fleste i birkenløypa på gåpartiet grunnet meget god trening på forhånd med å dytte sykkel opp på fjellet. Ellers satser jeg på ny pers og minst en meter øl i målområdet etter endt ritt. Skal bli artig! På vei hjem fra Lillehammer skal jeg planlegge fine høstturer med stisykling.
Kjekt med både grus og sti, så slipper man å bli enspora..
|
|
|
[Re: endred]
22/08/2012 16:16
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Kjekt med både grus og sti, så slipper man å bli enspora.. Fordel med å bo et stykke fra skogen altså: asfalt til skogkanten, grus inn til dit stien starter. det er 3 underlag i en tur, og det til prisen av en new energy + brekkasje.
Trønder osv
|
|
|
22/08/2012 16:29
|
Espen
More than words
|
More than words
...og hva gjør du etter at de som har syklet birken, er ferdige med å sykle birken?
E
|
|
|
22/08/2012 16:33
|
polkaDOT
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg? Fortsetter å sykle sti.
|
|
|
22/08/2012 16:49
|
P_Dalen
Veteran
|
Veteran
Og det store problemet jeg har er hvor drituhøflige mange grusbankere er, ikke hilser de på andre syklister, de er sure og kjefter hvis du står i grøfta etter at du har kommet ut av en sti.
Verden hadde vært bedre hvis også grusdankere hadde smilt og hilst, i hvertfall et lite nikk, selv om jeg har nettopp kommet ut av en sti og stå 10 cm ute i grusveien. Å tro at folk som foretrekker å sykle på en bestemt type underlag, er mer høflige og hyggelige enn folk som helst sykler på annet underlag, er i beste fall naivt. Det er omtrent på linje med håpløse utsagn som f.eks. at syklister er større egoister enn bilister eller gående. Hilse-atferd er som kjent avhengig av tid og sted. La oss ta gående som eksempel: Går man på en tursti i et boligområde, hilser man vanligvis ikke på folk man ikke kjenner. Men litt inn i marka er det helt vanlig å hilse på andre som trasker på stien. Gående på grusveien ved Sognsvann hilser normalt ikke på hverandre. Det gjør heller ikke syklister på grusveien ved Sognsvann eller i andre sivilisasjonsnære områder. Men om man går eller sykler på en vei litt lengre pokkerivold, f.eks. i Nordmarka nord, så hilser man. Syklister har stort sett bare overtatt gåendes hilse-atferd. Ikke så rart, for vi snakker jo stort sett om de samme menneskene, bare utstyrt med et annet fremkomstmiddel akkurat der og da. Altså: Når du kommer fra stien og ut på Ullevålseterveien, så ikke bli overrasket over at ingen hilser, selv om det var "hilseplikt" på stien du kom fra. Dukker du opp på Spålsveien derimot, eller på grusveien ved Katnosa, så vanker det nok en liten hils selv fra de kondombekledte, grusomme.
|
|
|
22/08/2012 16:54
|
Espen
More than words
|
More than words
Det er et faktum at mange som trener til Birken er litt stive i blikket.
e
|
|
|
22/08/2012 16:57
|
EspenS
Veteran
|
Veteran
Ah, en tråd om stisyklistenes fortreffelighet! Selv synes jeg at nå at for eksempel fixie-freaks og bmx-syklister er hundre ganger kulere enn stisyklistene...
Redigert av EspenS; 22/08/2012 16:58.
|
|
|
22/08/2012 17:22
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Teit tråd! De fleste her inne sykler vel masse sti selvom de stiller opp i birken! At vi ikke gjør det den ene dagen skal lissom få deg (polkadot) å se deg selv om überstimannen!
Hva gjør du på fredag Polkadot ? Da skal jeg sykle 3-4 timer på de fineste høyfjellstier på østlandet, ikke alene, faktisk sammen med 4-500 andre, som hilser, fleiper og har det hyggelig sammen, selv med krampe, sportsdrikke i flaska, gel i baklomma. Til og med med Birkebeiner merke på sekken og startnr.
Lørdagen kommer jeg til å sykle masse grus, hilse på alle kompisene som kommer bakfra i en fart jeg ikke klarer å henge på. Skal nok ha det bra da også, selv om jeg syntes trasen er aldri så kjedelig. Desutten er det alltid moro å komme i mål på Lillehammer, det forandrer seg aldri!
Mao, har ikke behov for sette meg på pidestall som du, vi er like mye stisykelister fordi vi sykler et grusritt med mange tusen andre.
Redigert av oddefa; 22/08/2012 17:23.
|
|
|
22/08/2012 17:36
|
thomasengen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Birken er knallbra for å få enda flere ut på sykkel og i aktivitet i et (relativt) lavterskelritt. Det aller viktiste er å få folk opp av sofaen. Stå på birken  Hilsen en som sykler masse sti, grus, racer osv og sykler både sti- og grusritt (om enn ikke i år)
|
|
|
[Re: Livestrong]
22/08/2012 17:40
|
Kjell T. Ringen
Entusiast
|
Entusiast
Dra på fotballcup (av alle ting) med guttungen Samme her.
|
|
|
[Re: thomasengen]
22/08/2012 17:46
|
thewizard
Ivrig
|
Ivrig
Birken er knallbra for å få enda flere ut på sykkel og i aktivitet i et (relativt) lavterskelritt. Det aller viktiste er å få folk opp av sofaen. Stå på birken  Hilsen en som sykler masse sti, grus, racer osv og sykler både sti- og grusritt (om enn ikke i år) Enig! Jeg skal selv sykle birken. Jeg kommer til å bruke min 140mm stisykkel, påmontert raceking dekk 
|
|
|
22/08/2012 17:51
|
sandy
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Seks timer på landeveien. Kommer nok ikke til å bruke energi på å irritere meg over hva andre driver med.
|
|
|
|
|