Posten og porto
|
Posten og porto
16/08/2012 18:17
|
Ole
OP
More than words
|
OP
More than words
I forrige uke leverte jeg en pakke på Posten og sa jeg ønsket å sende den som oppkrav. Jeg fikk en blankett å fylle ut, og fikk beskjed om å betale et visst beløp. Alt vel så langt.
I dag kom et brev fra Posten med bilde av pakken min, og et krav om å betale 74 kroner i restporto samt et gebyr på 133 kroner. Min første (og eneste) reaksjon var: "Whaaaa??". Er det meningen at jeg skal sjekke at ansatte i Posten Norge AS kan den jobben de er satt til å utføre?
Når den samme pakken tidligere i uka ble levert ut til mottager uten at mottager måtte betale oppkravsbeløpet, kjenner jeg meg ekstra lite forståelsesfull. Mottager betalte heldigvis av egen fri vilje senere på dagen, men det kan jo ikke Posten ta æren for.
Jeg skrev et vennlig brev som forklarte hva jeg synes om hendelsesforløpet i denne saken, og hvor portokravet kunne arkiveres. Er de'kke godt å ha no'n å hate?
|
|
|
Re: Posten og porto
[Re: Ole]
16/08/2012 18:27
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er i allefall godt å gå inn i en diskusjon som man er dømt til å vinne.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
16/08/2012 18:39
|
Espen
More than words
|
More than words
Omleggingen på Posten skal vistnok gjøre organisasjonen mer robust overfor konkuransen som etterhvert vil presse seg på. Så langt har alt hvertfall blitt dyrere, og folka...
Nå er tykkelsen med på å bestemme pris på brev. Greit nok.
Jeg hadde laget en pakke av papp. Bretta rundt en skifter, eller hva det var.
Jeg hadde målt den og den var under kravet, hvertfall med 1cm margin. Så kom frekke dama og klemte pakka slik at den bula ut, og ikke passet, og dermed havnet i neste prisgruppe!
Espen: Hey! Ikke lag ball av pakka mi!
Dama: Hrmf...pakken må tåle normal håndtering.
Espen: Jepp, det gjør den, men er det meningen at alle pakker skal klemmes ut slik at de ikke passer i malen din?
Dama: Ok da, men neste gang måtte jeg regne med å betale for neste prisgruppe!
Espen: Hææ?
Espen: Hvorfor?
Dama:...
|
|
|
16/08/2012 19:02
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Jeg tar ALLTID vare på kvitteringen når jeg sender på postkontoret/PiB. Skulle det bli noe, som det har blitt en fire-fem ganger, sier jeg bare at jeg har gjort som deres medarbeidere har bedt meg om, og legger ved bilde av kvitteringen. Uten unntak har det da selvsagt skjedd en feil, og jeg kan glemme hele kravet.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
16/08/2012 20:03
|
Oekern
Avhengig
|
Avhengig
Syns posten har fått en betydligere dårlig kvalitet generelt de siste åra. Før kunne man be de sette på klistremerke merket "Fragile"/"Forsiktig"/"Glass"
Sist jeg skulle sende noe og spurte etter dette sa karen på andre sia av disken at det var ikke noe som het forsiktig lengere. Spurte så om hva erstatningskravet fra min side kunne være på om noe jeg sendte via posten til 8K lå på, fikk svaret: "Du burde kanskje frakte det selv" HALLO liksom !
Richmond SL3 Richmond SLR Composite
|
|
|
17/08/2012 11:13
|
Alexr80
Ringrev
|
Ringrev
Men restporto og gebyr for hva? Betalte du ikke for oppkrav når du leverte pakka? Eneste jeg kan tenke meg at du betalte for en pakke inntil 10kg og så veide den mere. Men det burde jo nesten posten ta på sin kappe når de ikke klarer å gjøre jobben sin.
Men 224.- for postoppkrav, var da utrolig dyrt, sist jeg sendte kosta det vel 150.- eller noe rundt der.
Jeg fikk nytt eksosanlegg til bilen i går og posten klarte å sende pakka til helt feil postkontor i Oslo. Eneste reaksjon fra en ansatt var "sånt skjer".
Forbanna posten opp og ned på twitter, gikk 10 min, så hadde jeg posten.no som follower gitt..
|
|
|
17/08/2012 11:38
|
prøver
Avhengig
|
Avhengig
Enda en liten skrekkhistorie. Sendte en pakke til utlandet i slutten av Juli, og dro på ferie i god tro om at innholdet snart var returnert i utbedret stand (garantisak) når jeg kom hjem. Neida, den lå til fortolling hos posten enda den siden de hadde hatt problemer med å tyde håndskriften på et av de utallige dokumentene man må fylle ut. Tullinger 
Scott Foil Premium Scott Scale 30
|
|
|
[Re: prøver]
17/08/2012 13:15
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Enda en liten skrekkhistorie. Sendte en pakke til utlandet i slutten av Juli, og dro på ferie i god tro om at innholdet snart var returnert i utbedret stand (garantisak) når jeg kom hjem. Neida, den lå til fortolling hos posten enda den siden de hadde hatt problemer med å tyde håndskriften på et av de utallige dokumentene man må fylle ut. Tullinger Akkurat dette gjør vel ikke de ansatte i posten til tullinger?
|
|
|
17/08/2012 13:45
|
Alexr80
Ringrev
|
Ringrev
Er vel ikke posten som fortoller, det er vel tollkontoret. Posten tar bare godt betalt for forenklet tollbehandling.
Skrekkhistorie: Bestilte kontaktlinser fra lenseway for mange år siden. Pakken ble sendt fra sverige og kom til postkontoret. Fikk en lapp i postkassa fylt ut av postmann om at pakken var for stor for postkassen og kunne hentes på postkontoret. Går på postkontoret og pakken er borte vekk. Ble henvist til postens kundeservice. Der fikk jeg beskjed om at siden dette ikke var en sporbar sending, så kunne ikke posten gjøre noe og jeg måtte ta kontakt med avsender.
Jeg argumenterte med at dette ikke har noe med avsender å gjøre og at posten enten for skaffe frem pakken eller erstatte den. Kundeservice informerte meg om at de ikke har noe ansvar for a-post / sendinger som ikke er sporbare, så de kunne ikke gjøre noe.
Jeg røyk på et tap på 1200.-
|
|
|
17/08/2012 14:02
|
Espen
More than words
|
More than words
Nei, det er ulempen med å sende ting som brev.
Er det kritisk, velger man pakke med sporing, alternativt rekomandert brev.
Posten burde finne pakken når de faktisk har registrert at den kom fram, men dette tar de ikke ansvar for, noe alle vet.
Det er mulig å forstå at ikke alle brev kan merkes og spores.
e
|
|
|
17/08/2012 15:36
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Jeg har opplevd at post forsvinner hvis det ser ut som det er en interessant avsender, ledninger og platespillerdeler sendt som brev har forsvunnet på vei til meg.
Prøvde å omadressere posten min i forbindelse med flytting og kombinasjonen av at omadressert post forsvant, det at jeg i samme tidsrom byttet bank og det at banken rotet til autogiroene jeg skulle ha med over kostet meg over 3000 kroner i gebyr.
|
|
|
17/08/2012 15:56
|
oivindg
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Henger meg på hylekoret her! Nå er det f... meg snart et år siden Posten rotet det til for meg sist! Kjenner at jeg begynner å få skikkelig behov for å få skjelt ut noen, men de j... postfolka fortsetter å provosere meg ved å ikke forsinke eller somle bort pakkene mine! Og Posten som var mitt favoritthatobjekt!
F... i h...!!!!!
Øivind
21:53Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
|
|
|
|
|