Noen Brummundølinger har invitert til årets lengste og kanskje flotteste sykkeltur, kanskje hardeste, hvem vet, Inte Jåg!
Hva vet jeg: Start Sjusjøen: (Storåsen?) kl 07 (jupp nullsyv). Tidlig det. Mål Ringebu: Usikkert hvor lang tid. Før det blir mørkt kanskje!
Transport Sjusjøen: Når bor på hytte der, jeg og ØyNe (antaglig) og muligens andre kjører bil opp på lørdagsmorgenen. Transport tilbake: Noen kommer til å sette en bil på Ringebu, plass til 4-5 stk tror jeg inkl sykler. Blir vi flere så får vi ta tog tilbake til Hamar, går flere tog på eftaen/kvelden. Rute: Grovt sett i UB land først-Gopollen-krysse over Frisvegen og stier videre til Ringebu/Atnabruvegen-stier nedover dalen til Ringebu. Brummisene har en klar ide, det mest er kjente for noen av de, selv er jeg kjent med første delen.
Mål med turen: Mest mulig sti på veien, men litt grus blir det, minimalt med asfalt. Minst 3 forsøk på alle Krux! Kjell A, Rune og Anders, dere får evt fylle ut med mer.
Dette har jeg på følelsen at blir en tur det kommer til å snakkes om i flere år framover :-)
Andersof har antydet ca denne traséen, men det jobbes med flere detaljer mot slutten for å få med seg en flott nedkjøring til Ringebu i stedet for å avslutte på fjellet.
Og her er min kladd til start av herværende tråd... ;-D
"Vi er et par karer som i lengre tid har planlagt langtur fra Sjusjøen til Venabygdsfjellet. Til våre koners store frustrasjon, er det tydeligvis ikke grenser for hvor mange ganger man kan dra fram et kart og diskutere alternative ruter. Nuvel, turen er ferdig snekret og med Yr i ryggen satser vi på å komme oss ut førstkommende lørdag, dvs den 11. august. Ruta er i all hovedsak lagt på sti, men vi tar noen kilometer med grus der dette er hensiktsmessig. I store trekk går ruta slik: Elgåsen-Melsjøhøgda-Kriksfjell-Hitfjell-Rognhaugen-Vedemslia-Brettdalen-Akksjøsetra-Tauteren-Bjørge-Saubu-Jammerdalsbu-Remma-Hirisjøen-Gråhøgdbu-RV27-Veslefjell-Jønnhalt-Ringebu. På Remma kjenner vi på beina og kikker på klokka. Dersom det kniper for alvor legger vi turen rett mot Dørfallet og via Jønnhalt ned i Ringebu. Det blir start kl 07.00 fra bommen på Elgåsen. Dette er en tur for tålmodige sjeler med god selvinnsikt. Totallengde er ca 120 km og effektiv sykkeltid er stipulert til 12 timer med krabbegiret til undertegnede. Det er fornuftig med dekk med kraftige sidevegger, men ekstra grep utover Race King, Crossmark o.l. er ikke nødvendig. Du må ha med et minimum av reservedeler. Matpakka må være voksen! Drikke etterfyller vi underveis."
Redigert av Andersof; 08/08/201215:43. Rediger grunn: ruteendring
store deler av jammerdalsområdet er hvertfall syklbart, så vet dere det Lykke til! husk å ta bilder! spesielt fra øksendalen og nordover til tilbake til ringbu. hehehe
store deler av jammerdalsområdet er hvertfall syklbart, så vet dere det Lykke til! husk å ta bilder! spesielt fra øksendalen og nordover til tilbake til ringbu. hehehe
Bilder skal det selvfølgelig bli :-) Ellers har vel Andersof og RuHa syklet gjennom det meste, så vi (de ;-) ) vet stort sett hva vi går til. Også så støtter vi oss til det du og MTB_Skier har kommet med av bidrag, takk :-)
Joda, mesteparten av ruta er kjent stoff. Vi har da grublet på dette noen år! ;-)
Vi lener oss på beskrivelsen til Mtb_skier på partiet Akksjølia-Tauteren. Bortsett fra det, er det bare to kortere partier vi ikke har syklet sjøl. Det meldes sol og medvind fra morgen til kveld. Detta blir tur! :-D
Dette ser veldig spennende ut. Begynte på en tilsvarende tur på sparket i fjor, men mistet kartet og kom ikke lengre enn til Brekkom før jeg måtte gi meg.
Sti- og grussykling helt frem til Ringebu eller Venabu høres spennende ut. Faktisk så bra at det kan være verdt å prioritere på bekostning av en god oppkjøring til UB.
Lenken til sporet funket ikke. Noen som har en ny lenke.
Denne vil vi ha fyldig reportasje med bilder og gps-fil fra (og undertegnede tar gjerne imot invitasjon til slike turer ved en senere anledning). Antar vi sees på morrakvisten (07 på Sjusjøen?), da skal jeg retning Rena for å plukke opp noen grusturister og dra dem over fjellet.
Funker nå. Det gjorde også gps-filen jeg fikk. Dette vekker eventyrlysten for en tur jeg selv har tenkt på en stund. Og med kjentmenn tar den vel bare et halvt døgn mot et helt om jeg hadde endt opp med alle du blaute og håpløse stiene. Vi har jo planlagt en tur på hytta så dette kan jo passe. På Ringebu har de også god pizza ;-)
Stiller jeg, kan jeg om ikke annet stille med en henger med plass til 5 sykler i, om noen kan trekke den til Ringebu.
Har noen av dere syklet biten fra hirisjøen til gråhøgbu/P-plass v/Muen? Etter terrenget fra Friisbua og inn til hirisjøen ser jeg for meg fryktelig mye stor stein..??!
det er i motbakke du når toppen i livet... Tidligere nick: Helium team carbonium.
Har noen av dere syklet biten fra hirisjøen til gråhøgbu/P-plass v/Muen? Etter terrenget fra Friisbua og inn til hirisjøen ser jeg for meg fryktelig mye stor stein..??!
Stien fra Friisbua til Hirisjøen har vi gitt opp pga av stein, ja. Derfor legger vi turen noe lenger vest og traktorvei/slep fra Remma opp til Hirisjøen. Fra Hirisjøen til Gråhøgdbu er det kanonsti! Fra Gråhøgdbu er det teknisk moro og noen partier må vi sikkert trille over, tida på døgnet tatt i betraktning.
Det verste er at jeg er på Lillehammer til helga, men må prioritere andre ting (indirekte sykkelrelatert, riktignok). Dette høres ut som en knalltur. Også den værmeldinga da gitt!
Blir Episk:) Har varmet opp med 3 summits (Glommaalpene) på grus + flat asfalt og par-tre km anti-flytsi nedover. Nesten 1900, 11 mil. Heldigvis ikke dødstempo så klar på lørdag!
Stien fra Friisbua til Hirisjøen har vi gitt opp pga av stein, ja. Derfor legger vi turen noe lenger vest og traktorvei/slep fra Remma opp til Hirisjøen. Fra Hirisjøen til Gråhøgdbu er det kanonsti! Fra Gråhøgdbu er det teknisk moro og noen partier må vi sikkert trille over, tida på døgnet tatt i betraktning.
Ok! høres kjempebra ut! Da må det prøves! Hva med stien fra storfjellseter opp til hirisjøen? (oppover brettingsdalen). Er den utrpøvd?
Mvh
det er i motbakke du når toppen i livet... Tidligere nick: Helium team carbonium.
Det verste er at jeg er på Lillehammer til helga, men må prioritere andre ting (indirekte sykkelrelatert, riktignok). Dette høres ut som en knalltur. Også den værmeldinga da gitt!
God tur, gleder meg til å se bildene!
Vi snakker jo bare om lørdag, Ola. Du har jo fredag og søndag "fri" ;-)
Jeg tok meg den frihet å lime sammen sporet deres med et par av de jeg postet i den andre tråden, det ene via Trabelitoppen, som jeg mener er en verdig avslutning på en såpass lang tur, og Forbundsfjellet. Det andre går via Kyrkjegardsfjellet, hvorfra det ser ut til å gå en småbratt snarvei ned fra toppen så man slipper å snu og kjøre rundt. Det går kjapt å komme seg til Jønnhalt via både Forbundsfjellet (mest sti) og Kyrkjegardsfjellet (mer grus og traktorvei). Jeg fikk ikke testet veien ned fra Jønnhalt til Ringebu pga. snø, men den så ut til å eksistere, og det er jo en fordel.
Jeg tok meg den frihet å lime sammen sporet deres med et par av de jeg postet i den andre tråden, det ene via Trabelitoppen, som jeg mener er en verdig avslutning på en såpass lang tur, og Forbundsfjellet. Det andre går via Kyrkjegardsfjellet, hvorfra det ser ut til å gå en småbratt snarvei ned fra toppen så man slipper å snu og kjøre rundt. Det går kjapt å komme seg til Jønnhalt via både Forbundsfjellet (mest sti) og Kyrkjegardsfjellet (mer grus og traktorvei). Jeg fikk ikke testet veien ned fra Jønnhalt til Ringebu pga. snø, men den så ut til å eksistere, og det er jo en fordel.
Jeg tror jeg kan garantere at vi dropper Trabelifjell på lørdag... Men Kyrkjegardsfjellet-Jønnhalt-Ringebu står på planen. RuHa er kjentmann og har prøvd ut noen morsomme traverser ned i dalen.
Trabelitoppen er grisemorsom, men spørs om den blir litt drøy etter en såpass lang dag. Når det gjelder Kyrkjegardsfjellet, så er det en flott, men litt hemmelig, sti fra Fresksætrin. Anbefales! Kjørte fra Jønnhalt til Døråmot i sommer. En bratt, eksponert og grådig morsom sti. En direkte approach mot dalen kan man også få fra Søre Åborsjøen og rett ned mot Ringebu. Sett fra Ringebu sentrum, ser denne ut som en sti/traktorvei som henger i fjellsiden. Rett og slett drita tøff!
Vi teller i skrivende stund ni turglade stisyklister som skal være med på hele eller deler av turen på lørdag. Det er åpent for flere, men da må de eventuelt organisere returtransport fra Ringebu selv. Detta blir!
Takk for turen i går folkens, utrolig flott tur på alle måter! Både sykelist og sykkel fikk testet seg, og begge er slitne i dag. Ikke så rart. Dro fra Elverum 5.30 og var hjemme igjen kl 01. Vi (8 stk) startet å sykle 7.15 og var nede i Ringebu 21.30! Ble noen timer på tur det! Ble Frisveien ned fordi klokken nærmet seg mørketid.
Fantastisk rute som Anders og Runar la opp til. Masse flyt, noe teknisk, men sjelden knot, og gåing var det bare 10 meter her og 10 meter der, og stort sett over bekker. Klatringene er ganske slake, med noen bratte kneiker. Noen få km på grus, men ca 80 på sti!
Høydepunktet var nedkjøringen fra Høgtinden, den var enormt bra. Med fare for at korttidsminnet regjerer så vil jeg si at dette er en av de beste nedkjøringene jeg har syklet i Norge, en perfekt singeltrack (ikke en motorvei med mange spor) helt fra toppen og ned til grusen, svinger, småkuler, alt hadde den stien, ALT.
Ellers er jo altid det sosial viktige å sånne turer, og for en flott gjeng å være på tur med. Været var jo også på vår side så ingen grunn til å klage på det heller. Nok mat, og mange bekker å fylle opp flaskene, trodde jeg drakk bra men var nok litt dehydrert likevel.
Så da gleder jeg meg til del B og de stiene som vi ikke hadde hatt sjans til å rekke (uten hodelykt) i går. Dvs mellom Frisveien og Venabygdsveien. Så ser for meg en 6-7 timers tur senere i høst med utangangspunkt Venabygd/Venabu med Anders og Runar som guider.
Takk det samme! Den turen var helt klart all time high for min del! Rett og slett veldig mye bra stisykling, der kanskje Goppolfjellet med nedkjøringen fra Høgtinden fremstår som et høydepunkt.
En inspirasjonskilde til nye turer! Det fine med at vi ikke kom oss helt til Venabygdsfjellet, er jo at vi må tilbake og ta sist biten Takk for turen folkens!
De nøkterne fakta: Distanse: 98 km Bevegelsestid: 8:38 Brutto tid: 14:08 (inkludert en solid middagsstopp på Jammerdalsbu.)
Løypa slik jeg husker den: Elgåsen-Melsjøhøgda-Svartåsen-Kriksfjell-Hitfjell-Hita seter Brutto tid 2:10, 15 km. En god jafs av det beste stiområdet i Sjusjøen/Nordseter-området. En herlig blanding av flyt og knot. Litt trilling opp. Spesielt nedkjøringen fra Hitfjell er verdt å ta med seg. Turlederen var smått bekymret over snittfarten.
Hita seter-Rognhaugen-Vedemslia Brutto tid 3:08, 28 km. En ren transportstrekning på grus og kjerrevei. Jeg tipper bruttotiden inkluderer første matstopp som ble gjort unna på Vedemslia.
Vedemslia-Brettdalen-Akksjøsetra-Nedre Åsta-Skjelbua-Tauteren Brutto tid 5:47, 45 km Et kort og nødvendig stiparti fra Vedemslia til Brettdalen. Av undertegnede solgt inn som «drittsti»; jeg tror faktisk den overrasket positivt. Det begynte lovende, men avslutningen mot Brettdalen var våt, gjørmete og medførte en del stanging i myr. Grus fra Brettdalen til Akksjøsetra. Fra Akksjøsetra tok vi av på sti mot Nedre Åsta, Skjelbua og Tauteren. Partiet er behørig beskrevet av MTB_Skier: «Fra Tauteren og helt til Akksjøkampen er det bare G-L-I-S og knallgøy. Lettsyklet, litt teknisk innimellom og hele partiet innbyr til trøkk i pedalene og fart. Fjellbjørk, men vakkert og fine elver passeres.» Vi kjørte på hans anvisninger her og angret ikke på det. Mye småartig og småteknisk sti, noen fuktige partier, men ikke nok til å legge demper på stemningen. Mistet en mann og et flaskelokk. Mannen fant vi igjen. Fra Skjelbua til Tauteren var det grov og lettsyklet kjerreveg. Vel framme på Tauteren tok vi en velfortjent pust i bakken. Stein var borte og strøk på tømmeret på sitt barndomsparadis.
Tauteren-Høgtind-Krekke-Raudfjellet Brutto tid 8:21, 59 km Partiet over Goppollfjellet kommer veldig høyt på listen over gode sykkelminner. Fantastisk single track og som Oddefa har ymtet frempå om, nedkjøringen fra Høgtind til Bjørge var bortimot brukbar. Da vi stod og knasket sjokolade på toppen av Høgtind, ble vi oppmerksom på en 29-tommer som fløt fint og elegant i terrenget opp mot oss. Det viste seg å være MTB_Skier som var ute og luftet seg. Vi fikk dermed en kjapp orientering om mulighetene i området og ikke minst følge ned til Krekke. Dagens desiderte høydepunkt for min del. Deretter var det grusveg og etter hvert grov kjerreveg fra Krekke via Tromsbua og opp til Raudfjellet. Ny pust i bakken med utsikt til resten av ruta, Rondane, Jotunheimen, ja i det hele tatt…! Vi vinket sogar til gjengen på Skei-treff!
Raudfjellet-Saubu-Kluftbua-Jammerdalsbu Bruttotid 11:28, 80 km Småmorsom nedkjøring fra Raudfjellet mot Trolldalen. Fra Trolldalen mot Dølvegen var vi i stuss noen minutter, men vi hentet oss pent inn igjen. Litt fuktig, men ok sti bort til Saubua. Fra Saubua var det en drøy km med våt og steinete sti. Stort sett sykkelbart, men tungt etter 10 timer på tur. Flere av oss begynte å merke turen. Noen av oss kunne nok også spist og drukket mer underveis. Camelback’en er et godt redskap for å få i seg nok drikke på en slik tur! Stien videre fra Svæltjønnet og oppover mot Øverlihøgda er av kategorien «leken høyfjellsti». Imidlertid endrer berggrunnen seg mot toppen av Øverlihøgda og det blir mye heller og skarp stein. Det stiller krav til slitestyrke på dekkvegger. Sliten kropp og skarpe steiner er en farlig kombinasjon. Gruppen punkterte fem ganger de siste ti kilometerne mot Friisvegen... En lakonisk kommentar ble overhørt under middagshvilen på Jammerdalsbu: «Hadde jeg visst det skulle bli slik, skulle jeg jammen meg hørt på dekkanbefalingen til turlederen.» På Jammerdalsbu gjorde vi et solid innhogg i proviantlageret, kokte kaffe og nøt kveldssola. En kjapp realitetsorientering gjorde at vi bestemte oss for nedkjøring på Friisvegen til Ringebu. Dermed kunne vi også ta oss god tid til varm mat og oppsummere turen i kveldssola. To timer forsvant som dugg for sola!
Dette ble rett og slett en tur for minnebøkene! Fantastisk område, særdeles hyggelig turfølge og full klaff med vær. Vi skriver oss bak øret at vi har mye ugjort i Goppollfjellet og Eldåhøgda. Dette området fortjener dedikert tur! Vi har også igjen et par mil med gromsti mellom Friisvegen og Venabygdsfjellet. Oddefa og jeg drøste litt om dette i bilen på vei ned i går. Det er klart at vi må tilbake og ta resten av herligheten!
Høres knall ut dette her altså. Noen som har lyst til å si noe om utstyret (dekk og sykkel) som ble/er foretrukket?
Alle kjørte rittpreget FS, hvorav en var en barnslig lett 29-tommer. Det er ikke behov for noe spesielt tung stisykkel.
På dekksiden gikk det i X-King, Race King og Crossmark. Bare Oddefa hadde vett til å stille med skikkelige saker, nemlig Rubber Queen. Problemet er egentlig ikke grep, men risikoen for å skjære opp dekkene på skarpe steiner. Det er altså en fordel med noe kraftigere sidevegger enn på typiske rittdekk. En av deltagerne rev opp samme dekket på tre steder...
Jupp, som Anders sier så er grove dekk å foretrekke (fra min side) på denne typen stisykling. Ruller jo mildt sagt dårligere på grus og den slags enn rittdekk, men på sti og i " ta krux, men har god tid" modus som jo kjennetegner disse turene er grep og soliditet det viktigste (for meg). Dog hadde Fat Albert (har det også i 2.4) vært et bedre dekk når det tross alt var så tørt som det var. Ruller bedre, tåler like mye og like bra grep (sånn ca).
Jeg kjørte Cannondale Rize, lett stisykkel (som jeg har sykla noen ritt på, men foruten lette hjul ikke satt opp med tanke på å være lett nå, dog er den greit under 12 kg med RQ vil jeg tro, ikke veid den). Men må ikke være stisykkel.
Ellers flott beskrivning fra Anders, og som han nevner; er klart skille på hvor skifersteinene dukker opp, og de er skarpe. Men stisykling handler om utfordringer i tillegg til store naturopplevelser så en må mestre de også. Var moro å sykle mellom og på de også, gjorde en skjerpet.