Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Verre blir det ikke.

Re: Verre blir det ikke. [Re: Hvilepuls] #1446223 19/07/2012 18:51
bugne Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Mener du , Hvilepuls, at du einer deg som lege?

Re: Verre blir det ikke. [Re: bugne] #1446449 19/07/2012 23:26
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Sitat: bugne
Mener du , Hvilepuls, at du einer deg som lege?

Hva vil det si å "egne seg" som lege?

Re: Verre blir det ikke. [Re: brandonman:)] #1446450 19/07/2012 23:28
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Å egne seg til noe betyr vel å ha gode forutsetninger til å være flink til dette "noe".

Re: Verre blir det ikke. [Re: Stein] #1446452 19/07/2012 23:34
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Stein
Å egne seg til noe betyr vel å ha gode forutsetninger til å være flink til dette "noe".

Ja, men da er det kanskje spm om
- hvem som vurderer hva det vil si å være flink
og
- hva dette noe man skal være flink til er

Er en tallboy egnet til å være sykkel? Til slopestyle? Er jeg uegnet til å være patolog? Radiolog? Forsker? Kirurg?

Re: Verre blir det ikke. [Re: brandonman:)] #1446462 19/07/2012 23:47
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Tja... Hvis du er flink til å stille riktige diagnoser og til å gi/foreskrive behandling som hjelper pasientene, kan du vel hevde du egner deg. Enkelte vil nok ønske at pasientene føler seg godt behandlet og betrygget av en lege for at han skal være "god".

Hvis en lege kun jobber med forskning (finnes de?), er vel kriteriene noe annerledes.

Selvsagt avhenger det hele av stillingen du jobber i, men jeg forsto det som at du jobber som privatpraktiserende allmennlege, og da er vel ikke mitt første forslag så galt?

Re: Verre blir det ikke. [Re: Stein] #1446471 20/07/2012 00:11
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Tja... Hvis du er flink til å stille riktige diagnoser og til å gi/foreskrive behandling som hjelper pasientene, kan du vel hevde du egner deg.

Du kan være flink til å stille riktige diagnoser, du kan være flink til å yte service, forklare, skrive erklæringer, sitte igjen etter arbeidstid og informere, være snill mot tidstyver osv, og det vil allikevel ikke være noen garanti mot at noen av pasientene mener du ikke egner deg, da de fullstendig mangler referanseverdier.
Vice versa kan du være inkompetent, men da folk kommer med problemer som går over av seg selv, så er framtoningen det viktige.
Jeg vil si en ting: vær forsiktig med å konkludere med hva slags adferd jeg har IRL ut ifra hva jeg måtte komme med av edder og galle online. Vice versa er det nok av sweet talkers som har lite ambisjoner utover å tjene mest mulig penger på minst mulig tid. Litt sånn "se an" uten å fortelle hva man skal se an.

Direktesvar: jeg aner ikke hva jeg egner meg som, eller om jeg i det hele tatt egner meg til noe. Det er ikke alle som har superevner.

Re: Verre blir det ikke. [Re: Hvilepuls] #1446472 20/07/2012 00:18
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: Hvilepuls

Jeg vil si en ting: vær forsiktig med å konkludere med hva slags adferd jeg har IRL ut ifra hva jeg måtte komme med av edder og galle online.

Såpass har jeg etter hvert forstått, selv om det er veldig unaturlig for meg å skulle være en annen person på nettet enn ansikt til ansikt.

Re: Verre blir det ikke. [Re: Stein] #1446479 20/07/2012 00:32
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt

Jeg vil si en ting: vær forsiktig med å konkludere med hva slags adferd jeg har IRL ut ifra hva jeg måtte komme med av edder og galle online.

Såpass har jeg etter hvert forstått, selv om det er veldig unaturlig for meg å skulle være en annen person på nettet enn ansikt til ansikt.

Jeg er ikke en annen person. Jeg har bare en mer ærlig, negativ, og kynisk tilnærming til hva slags væremåte vi mennesker har, enn hvordan de fleste ser på seg selv. Det er da selvfølgelig at jeg ikke kan fronte sånt uten å skaffe meg fiender. Og ovenfor pasienter, så er det ikke tema engang, da all tid må brukes effektivt på det som gir resultater. Det har med profesjonalitet å gjøre. Den samme resultatorienterte tilnærmingen må man vise i alt, skal man gjøre jobben god. I et slikt hierarkisk system som Norge har bygget opp, hvor prestasjon vurderes ut ifra flertallskonsensus, og ikke evidence-base, så betyr det en veldig ekkel, taktisk og psykopatisk adferd.

Re: Verre blir det ikke. [Re: brandonman:)] #1446500 20/07/2012 06:28
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Den saken det linkes til
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10066733

Leste den et annet sted, og det var flere faktorer og detaljer som skurret "litt". Det jeg reagerte mest på var en av våre nye landsmenn som hadde bodd i norge i 7ÅR og problemet var og at det måtte ha TOLK til å kommunisere, og tolk var et problem. Barnet var mageoperert. Og mor reiste vistnok HJEM med barnet når det var dårlig og barnet døde hjemme..

I den artikkelen var mor med bilde og forklaring. Det at det ikke lar seg lett fremskaffe samme artikkel er og rart. Sikkert noe om at den artikkelen neppe burde stå på trykk.

Re: Verre blir det ikke. [Re: brandonman:)] #1446528 20/07/2012 07:43
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Dette er vel linken det er intr å se (hvis det lar seg å linke med Iphone) http://touch.vg.no/article.php?artid=10051830

Forøvrig gliser jeg godt av Hvilepuls' edder og galle. Jeg kjenner meg godt igjen. Å hevde at utfordringene i helsevesenet skyldes profesjonsstrid vitner om at man ikke kjenner til forholdene. Profesjonsstrid er lite plagsomt når man er forbi turnustida, det må ikke glemmes at sykepleiere ikke har noe ansvar utover evt personlige feil.
Jeg blir også skikkelig grinete av fortsatt å lese at det vises til legers høye lønn. De leger som jobber mest under møkkaforhold tjener minst. Kanskje de er dumme? Jeg har så lang utdannelse det er mulig å ta i Norge, masse års erfaring, grisejobber og går bla 18 timers vakter til ugreie tider og innkasserer den nette sum av 650 000 brutto. Totalt. Høyeste mulige lønn for toppene på Rh er ca en mill. Alt over skyldes ekstraarbeid.

Re: Verre blir det ikke. [Re: Hvilepuls] #1446537 20/07/2012 07:51
D
DagRS Offline
Ivrig
Ivrig
D

Ja, men da er det kanskje spm om
- hvem som vurderer hva det vil si å være flink
og
- hva dette noe man skal være flink til er

Er en tallboy egnet til å være sykkel? Til slopestyle? Er jeg uegnet til å være patolog? Radiolog? Forsker? Kirurg?

Jeg tror du egner deg veldig godt til å være lege Hvilepuls. Bak det noe tøffe og småkyniske ytre finner vi en omsorgsfull og empatisk lyttende fastlege som er umåtelig populær, spesielt for godt voksne kvinner i overgangsalderen og små gutter med sparkesykkel ;-)

"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success."
~ Doug Larson

Re: Verre blir det ikke. [Re: DagRS] #1446542 20/07/2012 07:54
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: DagRS
Jeg tror du egner deg veldig godt til å være lege Hvilepuls. Bak det noe tøffe og småkyniske ytre finner vi en omsorgsfull og empatisk lyttende fastlege som er umåtelig populær, spesielt for godt voksne kvinner i overgangsalderen og små gutter med sparkesykkel ;-)

Det viktige for Hvilepuls nå er at han skader benet fortest mulig så han kan begynne å gå med stokk på jobben. ICON_SMILE

Re: Verre blir det ikke. [Re: Dan] #1446545 20/07/2012 07:56
D
DagRS Offline
Ivrig
Ivrig
D
Sitat: Dan
Sitat: DagRS

Det viktige for Hvilepuls nå er at han skader benet fortest mulig så han kan begynne å gå med stokk på jobben. ICON_SMILE

Kjører motorsykkel og knasker Vicodin

"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success."
~ Doug Larson

Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå