Beboere på Årvoll
|
Beboere på Årvoll
14/07/2012 08:07
|
PålGnål
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Har vi noen forum-medlemmer bosatt på Årvoll? Hva er deres tanker rundt dette Rom-folk styret. Virker som dere for ca 200 nye gode naboer.
På tide å begynne å trene igjen...
|
|
|
Re: Beboere på Årvoll
[Re: PålGnål]
14/07/2012 08:22
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Mitt tips er at dette kommer til å gå greit og at de ikke blir værende veldig lenge. Flyttingen av sigøynerene til Årvoll er bare et spill om bruken av denne tomten, der eierne lenge har ligget i krig med den store naboen, Årvollskogen. De har forresten kranglet lenge med en annen nabo også, skytebanen. Hele opplegget rundt denne tomten er ganske suspekt, noe som er godt oppsummert i denne artikkelen i Aftenposten. Dennesaken i samme avis har mer av det samme innholdet og med linker til diverse andre kontroverser. Det siste "ryktet" jeg har hørt er at kommunen eller private aktører skal kjøpe tomten for å bygge barnehage. Selvsagt etter at Hærhe har hentet ut all pukk og masse fra området.
|
|
|
[Re: KenR]
14/07/2012 09:13
|
Espen
More than words
|
More than words
Sliter du med å få til ting på ei tomt du har (eller du vil gjøre noe ureglementert, ønsker å flytte grenser i lovverket el.)
Ring potetsekkene i byrådet og si at du tenker på å bygge en barnehage der.
Eller selge (dyrt) til kommunen slik at de kan bygge barnehage der.
Ikke så viktig hva det er, bare ordet "barnehage" er med.
Det funker i alle møter, i media, osv.
E
|
|
|
14/07/2012 10:04
|
ELO73
Ivrig
|
Ivrig
Nå var det vel "Hestesenter" som fikk byrådet i ekstase i denne saken. Etter å ha drevet ulovlig pukkverk der en stund har Hæhre 'plutselig' ombestemt seg. I og med at byrådet teknisk sett er "partners in crime" føler de nok et behov for å legge denne saken død gjennom et raskt oppkjøp og barnehagebygging. Da blir alle glade og fornøyde....
|
|
|
15/07/2012 08:05
|
ØyNe
Veteran
|
Veteran
Det virker litt uforståelig, denne rom-saken. Som huseier opplever man at alt som har med bygging og arealbruk å gjøre er veldig kontrollert og gjennomregulert, og man må søke i ørten eksemplarer til planutvalg, teknisk etat, miljøetaten, fylkesmannen etc. og betale gebyrer i hytt og vær bare man skal flytte på en gjerdestolpe eller sette opp ei lekestue på tomta si. Samtidig kan 200 utlendinger kjøre Caravellene sine inn og begynne å bygge skur og flytte inn og starte familie uten at noen myndighetspersoner titter opp fra papirbunken sin. - Kan noen forklare meg hvorfor dette bare får utspille seg med politiets beskyttelse?
|
|
|
15/07/2012 08:53
|
PålGnål
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Ja, for det er politisk ukorrekt å uttale seg negativt om rom-folket. Folk er folk, gulost er gulost...
|
|
|
15/07/2012 11:01
|
StigB
Señor
|
Señor
Ja i disse dager skal man ikke snakke eller har meninger imot denne type bosetting. Men etterhvert som portene åpnes hva da? Hva tilbakefører disse til fellesskapet, det fellesskapet som skal fø de med midler fra NAV. Før eller senere er inntektene til fellesskapet mindre utgiftene og da kan det bli tøft for noen og enhver. Sånn at det er sagt det gjelder ikke bare denne gruppen, men alle bekker små.
Om jeg ikke tar feil gjorde danskene et grep, de fikk alle som ikke var danske statsborgere, ikke jobbet, ikke tilbakebetalte skatt til fellesskapet ut av landet. Mulig jeg tar feil, men det er blitt meg gjenfortalt.
Om de synes det er så ille og at de blir forfulgt og plaget hvorfor fortsetter de å selvpine seg sjøl da?
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
15/07/2012 13:56
|
Espen
More than words
|
More than words
Interressant sak. Det er liten tvil om at det faktum at disse menneskene sover ute, tigger, er møkkete osv. påvirker folks oppfatning.
Det er først og fremst et estetisk problem virker det som.
Når det gjelder bidrag til fellesskapet, er det mange som ikke gjør det. Det at de ikke bidrar nå, kan vel isolert sett ikke være en gyldig grunn.
Så vidt jeg vet, får disse menneskene ingen ytelser fra NAV.
Hele Romfolkets historie er preget av mye trist. Det påvirker nok måten de oppfører seg på. De føler seg jaget rundt, og det har de blitt også, til alle tider.
Selv er jeg jammen litt delt i synes på hva man skal gjøre. Vi kan ikke hjelpe alle som har problemer, men de har vel sin rett til å oppholde seg i Norge også.
Usikker på om folk er folk, er en god organisasjon, men det er kanskje litt i overkant å sende drapstrusler av den grunn.
E
|
|
|
15/07/2012 14:06
|
tron
Besatt
|
Besatt
Syklet forbi, riktignok oppe i slalåmbakken, i formiddag. En ting er sikkert: Det er ikke 200 personer i steibruddet. Ikke 100 heller. Har vondt for å tro det er så mange som 50 som har slått opp skuret sitt der.
|
|
|
15/07/2012 16:39
|
Brukt
Fersking
|
Fersking
Ja, for det er politisk ukorrekt å uttale seg negativt om rom-folket. Folk er folk, gulost er gulost... Tull! Er det noe som er korrekt nå om dagen er det tvert imot å uttale seg negativt om rom-folket. Nordmenn blir feitere og rikere og plages av at det bor noen titalls fattigfolk i en park eller i et grustak... Håper folk husker hva som sto i historiebøkene fra grunnskolen om avhumanisering, generalisering og behandling av folkegrupper på 30-tallet.
|
|
|
[Re: ØyNe]
15/07/2012 16:42
|
Brukt
Fersking
|
Fersking
Det virker litt uforståelig, denne rom-saken. Som huseier opplever man at alt som har med bygging og arealbruk å gjøre er veldig kontrollert og gjennomregulert, og man må søke i ørten eksemplarer til planutvalg, teknisk etat, miljøetaten, fylkesmannen etc. og betale gebyrer i hytt og vær bare man skal flytte på en gjerdestolpe eller sette opp ei lekestue på tomta si. Samtidig kan 200 utlendinger kjøre Caravellene sine inn og begynne å bygge skur og flytte inn og starte familie uten at noen myndighetspersoner titter opp fra papirbunken sin. - Kan noen forklare meg hvorfor dette bare får utspille seg med politiets beskyttelse? Så du fikk ikke med deg at de ikke fikk bosette seg i parken utenfor kirken og hva som ble sagt om skur/brakker i den forbindelse? Forresten bor det nordmenn rundt omkring i Oslo som heller ikke har søkt om å få bygge de spinkle skur å søke ly i. Møkkete er de også... Forresten; Politi-beskyttelse får de på grunn av rabiate nordmenn som vil eller oppfordrer folk til å angripe dem.
Redigert av Brukt; 15/07/2012 16:52.
|
|
|
15/07/2012 16:59
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Er ikke litt av poenget med sigøynerlivsstilen at de reiser rundt da, og ikke oppholder seg lenge på en plass?
|
|
|
[Re: Espen]
15/07/2012 17:02
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Selv er jeg jammen litt delt i synes på hva man skal gjøre. Vi kan ikke hjelpe alle som har problemer, men de har vel sin rett til å oppholde seg i Norge også.
Etter hva jeg har skjønt, får du ikke sendt dem ut av landet. De er EU-borgere. Du får heller ikke gitt alle sammen leiligheter på vinderen. Politiets strategi er iflg folk er folk å trakassere dem så mye som mulig, både tvilsomt lovlig og ulovlig, først og fremst kanskje for at den nye politisjefen skal posisjonere seg politisk, deretter kanskje med et tja om at de tror det skal ha noen effekt på hvor de velger å oppholde seg. Pussig nok har det flotte sosialdemokratiet vårt, som folk begrunner med det sosiale nettet for å fange opp fattige, en uheldig effekt på sigøynere, da terskelen for å ansette folk blir mye høyere når det er vanskelig å bli kvitt dem, og man må gjøre mye organisatorisk for å ikke være lovbryter. De må ha skattekort, du må betale arbeidsgiveravgift, osv. Jeg innbiller meg at politiet har rett, dette er en krig mellom norge og andre skandinaviske land. Jo verre vi behandler dem, jo mindre bæsj og illeluktende mennesker rundt oss, de flytter da til neste sosialdemokratiske land hvor de kanskje får bedre tilbud om dusj og finere steder å være.
|
|
|
[Re: StigB]
15/07/2012 18:08
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja i disse dager skal man ikke snakke eller har meninger imot denne type bosetting. Men etterhvert som portene åpnes hva da? Hva tilbakefører disse til fellesskapet, det fellesskapet som skal fø de med midler fra NAV. Før eller senere er inntektene til fellesskapet mindre utgiftene og da kan det bli tøft for noen og enhver. Sånn at det er sagt det gjelder ikke bare denne gruppen, men alle bekker små.
Om jeg ikke tar feil gjorde danskene et grep, de fikk alle som ikke var danske statsborgere, ikke jobbet, ikke tilbakebetalte skatt til fellesskapet ut av landet. Mulig jeg tar feil, men det er blitt meg gjenfortalt.
Om de synes det er så ille og at de blir forfulgt og plaget hvorfor fortsetter de å selvpine seg sjøl da?
Velkommen til fremtiden, schengen, EØS, menneskerettighetsprinsipper (som bare Europa velger å forholde seg til).....det er bare å begynne å spare til egen pensjon, for velferdsstaten slik vi kjenner den vil snart være historie. Og nei oljepengene kommer ikke til å holde, det er mye penger regnet på en liten populasjon, problemet er bare det at det kommer vi ikke til å være om 20 år  Den historien om danskene er det sikkert mange som tror på, men det der lar seg ikke gjøre uten en luftbro over flere uker til diverse land sør og øst for Europas grenser.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
[Re: sanouka]
15/07/2012 18:14
|
Espen
More than words
|
More than words
for velferdsstaten slik vi kjenner den vil snart være historie Nuvel. e
|
|
|
15/07/2012 20:04
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Disse sigøynerne har ingen rett til å oppholde seg i Norge så lenge de ikke kan livnære seg selv. Jeg måtte for eksempel garantere økonomisk for min samboer i Tyskland sa hun hverken hadde arbeid eller var registrert som student.
|
|
|
15/07/2012 20:06
|
Espen
More than words
|
More than words
Har du noe referanser til dette?
Tror man kan oppholde seg i EØS-regionen inntil 3 eller 6 mnd uten noe som helst.
E
|
|
|
15/07/2012 20:07
|
Brukt
Fersking
|
Fersking
Disse sigøynerne har ingen rett til å oppholde seg i Norge så lenge de ikke kan livnære seg selv. Jeg måtte for eksempel garantere økonomisk for min samboer i Tyskland sa hun hverken hadde arbeid eller var registrert som student. Selvsagt har de rett til det. Ellers så hadde jo problemet vært løst... De er her på turistvisum og har derfor lovlig opphold.
|
|
|
15/07/2012 20:20
|
peprepupp
Entusiast
|
Entusiast
for velferdsstaten slik vi kjenner den vil snart være historie Nuvel. e Dette er det som forvirrer meg mest. Jeg kan forstå argumentene som sier at velferdsstaten vil opphøre. Men jeg har tilgode å høre gode argumenter på hvorfor velferdsstaten til fortsette? Dette er ment som et spørsmål, ikke kritikk av meninger. Hvorfor kommer vi til å ha en velferdsstat 30 år etter oljen tok slutt? (Eller realiserer vi at olje er så viktig for Norge at vi borer opp hele Lofoten og lever fett noen år til?) P (Ja, offtopic er det kanskje)
Redigert av peprepupp; 15/07/2012 20:21.
|
|
|
[Re: Brukt]
15/07/2012 20:22
|
PålGnål
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Fattigfolk?!! Her er det organisert og utspekulert tigging drevet av rike bakmenn som ligger bak. Hvis du ikke fatter det, så er du rimelig naiv. Har du søkt litt rundt på internett og sett hva disse her egentlig driver med?
Det er jaggu ikke så vanskelig å finne, det er ikke bare i Norge at dette problemet er et problem.
|
|
|
15/07/2012 20:25
|
PålGnål
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Disse sigøynerne har ingen rett til å oppholde seg i Norge så lenge de ikke kan livnære seg selv. Jeg måtte for eksempel garantere økonomisk for min samboer i Tyskland sa hun hverken hadde arbeid eller var registrert som student. Selvsagt har de rett til det. Ellers så hadde jo problemet vært løst... De er her på turistvisum og har derfor lovlig opphold. Tror du forstår veldig godt hva han mener. Si meg, du heter vel ikke Bjønnulv?
|
|
|
15/07/2012 20:32
|
Brukt
Fersking
|
Fersking
Fattigfolk?!! Her er det organisert og utspekulert tigging drevet av rike bakmenn som ligger bak. Hvis du ikke fatter det, så er du rimelig naiv. Har du søkt litt rundt på internett og sett hva disse her egentlig driver med?
Det er jaggu ikke så vanskelig å finne, det er ikke bare i Norge at dette problemet er et problem. La meg sitere NOVA-forsker Ada Ingrid Engebrigtsen som er ferdig med apport etter et treårig NOVA-prosjekt hvor rom-tiggere er fulgt på gata i Skottland og Norge. "- Mediene slår ofte opp slike saker, uten bevis, ofte uten å ha snakket med en eneste rom. Men jeg kan si sikkert at de rom-tiggerne med pappkrus som du ser på gata di, er nesten i alle tilfeller fattige folk fra Romania. De er ikke trafikkerte ofre, de er heller ikke skurker fra mafiabander. Slike påstander er hentet ut av det blå. Det eneste «organiserte» er at familier hjemme i Romania spinker ihop penger for å sende familiemedlemmer med buss eller bil til Norge."
|
|
|
15/07/2012 20:33
|
Brukt
Fersking
|
Fersking
Disse sigøynerne har ingen rett til å oppholde seg i Norge så lenge de ikke kan livnære seg selv. Jeg måtte for eksempel garantere økonomisk for min samboer i Tyskland sa hun hverken hadde arbeid eller var registrert som student. Selvsagt har de rett til det. Ellers så hadde jo problemet vært løst... De er her på turistvisum og har derfor lovlig opphold. Tror du forstår veldig godt hva han mener. Si meg, du heter vel ikke Bjønnulv? Jeg svarer på det han skriver, uten videre fortolkning. Enten du liker det eller ikke; de er her på lovlig vis fordi de er her på turistvisum som varer i 90 dager.
|
|
|
15/07/2012 20:35
|
neonstz
Ringrev
|
Ringrev
Fattigfolk?!! Her er det organisert og utspekulert tigging drevet av rike bakmenn som ligger bak. Hvis du ikke fatter det, så er du rimelig naiv. Har du søkt litt rundt på internett og sett hva disse her egentlig driver med? Det er jaggu ikke så vanskelig å finne, det er ikke bare i Norge at dette problemet er et problem. Jeg har lest på internett at jorden er hul, at verden går under i desember og at det egentlig er reptiler fra verdensrommet som styrer verden.
Geir Bjerke - sitte, stå, gå
|
|
|
[Re: neonstz]
15/07/2012 20:43
|
ELO73
Ivrig
|
Ivrig
Fattigfolk?!! Her er det organisert og utspekulert tigging drevet av rike bakmenn som ligger bak. Hvis du ikke fatter det, så er du rimelig naiv. Har du søkt litt rundt på internett og sett hva disse her egentlig driver med? Det er jaggu ikke så vanskelig å finne, det er ikke bare i Norge at dette problemet er et problem. Jeg har lest på internett at jorden er hul, at verden går under i desember og at det egentlig er reptiler fra verdensrommet som styrer verden. Romfolk?
|
|
|
15/07/2012 20:53
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Disse sigøynerne har ingen rett til å oppholde seg i Norge så lenge de ikke kan livnære seg selv. Jeg måtte for eksempel garantere økonomisk for min samboer i Tyskland sa hun hverken hadde arbeid eller var registrert som student. Selvsagt har de rett til det. Ellers så hadde jo problemet vært løst... De er her på turistvisum og har derfor lovlig opphold. Lovlig opphold i 3 mndr DERSOM man kan forsørge seg selv.
|
|
|
15/07/2012 20:56
|
progres
Besatt
|
Besatt
|
|
|
15/07/2012 21:00
|
PålGnål
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Det er jaggu ikke så vanskelig å finne, det er ikke bare i Norge at dette problemet er et problem. La meg sitere NOVA-forsker Ada Ingrid Engebrigtsen som er ferdig med apport etter et treårig NOVA-prosjekt hvor rom-tiggere er fulgt på gata i Skottland og Norge. "- Mediene slår ofte opp slike saker, uten bevis, ofte uten å ha snakket med en eneste rom. Men jeg kan si sikkert at de rom-tiggerne med pappkrus som du ser på gata di, er nesten i alle tilfeller fattige folk fra Romania. De er ikke trafikkerte ofre, de er heller ikke skurker fra mafiabander. Slike påstander er hentet ut av det blå. Det eneste «organiserte» er at familier hjemme i Romania spinker ihop penger for å sende familiemedlemmer med buss eller bil til Norge." Jeg har da sett bakmennene selv, men du må gjerne tro på Ada, be my guest. Så fortsett å gi pengene dine til tiggerene du, for det regner jeg med du gjør.
|
|
|
15/07/2012 21:02
|
neonstz
Ringrev
|
Ringrev
Disse sigøynerne har ingen rett til å oppholde seg i Norge så lenge de ikke kan livnære seg selv. Jeg måtte for eksempel garantere økonomisk for min samboer i Tyskland sa hun hverken hadde arbeid eller var registrert som student. Selvsagt har de rett til det. Ellers så hadde jo problemet vært løst... De er her på turistvisum og har derfor lovlig opphold. Lovlig opphold i 3 mndr DERSOM man kan forsørge seg selv. LOV 2008-05-15 nr 35: Lov om utlendingers adgang til riket og deres opphold her (utlendingsloven). http://www.lovdata.no/all/hl-20080515-035.html§ 111. Oppholdsrett i inntil tre måneder En EØS-borger som har gyldig identitetskort eller pass, har oppholdsrett i inntil tre måneder, forutsatt at vedkommende ikke blir en urimelig byrde for offentlige velferdsordninger. (snip) § 112. Oppholdsrett i mer enn tre måneder for EØS-borgere En EØS-borger har oppholdsrett utover tre måneder så lenge vedkommende a) er arbeidstaker eller selvstendig næringsdrivende, b) skal yte tjenester, c) råder over tilstrekkelige midler til å forsørge seg selv og eventuelle medfølgende familiemedlemmer og er omfattet av en sykeforsikring som dekker alle risikoer under oppholdet, eller d) er opptatt ved en godkjent utdanningsinstitusjon. Det er et vilkår at formålet med oppholdet hovedsakelig er utdanning, herunder yrkesrettet utdanning, at vedkommende er omfattet av en sykeforsikring som dekker alle risikoer under oppholdet, og avgir en erklæring om at vedkommende har tilstrekkelige midler til å dekke underhold for seg selv og eventuelle familiemedlemmer.
Geir Bjerke - sitte, stå, gå
|
|
|
15/07/2012 21:03
|
Espen
More than words
|
More than words