|
|
Farrisrunden 2012
|
Re: Farrisrunden 2012
[Re: RoyE]
16/06/2012 22:08
|
jodajoda
Ringrev
|
Ringrev
Kondolerer så mye til familien og etterlatte! Triste greier.. Gjør vondt å høre.
|
|
|
[Re: Hekta-MTB]
16/06/2012 23:16
|
sykkelmor
Entusiast
|
Entusiast
Han andre hadde brekt armen og hofta. Dette er vist min svoger :-( Trist at det skal skje så store ulykker. Trist å lese om dødsfallet også. Gjør vondt i hjerte når sånne ting skjer.
Ha det gøy, så kommer resultatene etter hvert
|
|
|
17/06/2012 07:44
|
ScottRacing
Ringrev
|
Ringrev
Flott arrangert ritt og ros til arrangør for fint start & målområde, god merking og mange frivillige ute i løypa !
Tragisk med dødsfallet.
Løypa overrasket meg dog; deler av løypa minnet mer om ett landeveisritt enn ett terrengsykkelritt, det lange trillepartiet var tragisk for oss som var listefyll, flere sank gjentatte ganger til over kneet i gjørme - ikke bra.
Lærerik tur - men jeg stiller ikke til start neste år
Æresmedlem i KrampeKameratene
|
|
|
17/06/2012 08:17
|
rbmx
Entusiast
|
Entusiast
Helt utrolig trist å lese og høre om dette. Det får man til å tenke seg om 2 ganger og når man samtidig husker at sykkelcomputer viste 81 km/t ned der blir man litt småredd;-(( Kondolerer så mye....
Scott Scale 900 Scott Spark 900 Scott Foil Premium www.rbmx.com
|
|
|
17/06/2012 08:18
|
sls
Veteran
|
Veteran
Med en eksplosjonsartet utvikling mht antaller som deltar i ritt, er jeg redd vi kommer til å se mange stygge ulykker framover. Dette kan dog reduseres ved innse at vi faktisk er mosjonister som gjør dette for gøy og ikke proffer som har grunn til å ofre helsa for å vinne noen få skunder i de mest risikofylte partiene. Ettersom vi neppe er smarte nok til å justere ned farten selv, kunne vi utnyttet den nye teknologien som er i bruk til å redusere risikonivået. Med elektronisk tidtagning kan f.eks de verste utforpartiene nulles ut. Jeg tenker ikke da på tekniske strekninger, men på typiske asfalt- og grusstrekk der farten blir uforholdsmessig høy og folk vegrer seg for å følge anvisninger om lavere fart. Drafting i 70 km/t på svingete veg med motgående trafikk vil dessverre ofte gi store skader dersom uhellet er ute. Ved å nulle ut 1-2 korte strekk i enkelte ritt tror jeg risikoen for de alvorligste hendelsene kan reduseres betraktelig. Utover dette er det viktig å ha vakter utplassert for å sjekke at regler overholdes. Disking av de som ikke følger trafikkreglene etc gjøres i et fåtall landeveisritt, men det er mye å hente der. Det er forsåvidt synd at man må stramme inn for å ivareta sikkerheten, men faktum er at mange mister hodet i kampen om sekundene og for å unngå å miste gruppa i utforkjøringene er det mange som kjører litt over evne.
Redigert av sls; 17/06/2012 08:18.
|
|
|
17/06/2012 09:02
|
Otoen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja, dette var utrolig tragisk, og gleden over nok et kjempe flott arrangement er liksom ikke helt på plass. Kondolerer til familie.
CK ELVERUM
|
|
|
[Re: Otoen]
17/06/2012 11:42
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
Utrolig kjedelig med han som døde. Helien landet ca 15m ved siden av meg og skjønte fort at det var skjedd noe alvorlig. Så også en som bar sykkelen på utsiden av autovernet i svingene, vet ikke om det var enda en som hadde kjørt ut, eller om han lette etter noe. Synes det var godt skiltet og løypemannskapene var flinke til å roe ned, og i alt ett fint ritt tross været i forkant og de alvorlige ulykkene.. Jeg hadde ikke noen form for seeding og startet derfor i pulje 12. Tok det rimelig rolig til skolapperen etter tips fra forumet her om at det ble tyngre mot slutten. Men jeg hadde store problemer med at det var veldig få gode rygger og jeg følte selv jeg ble sittenede å tråkke på rundt 70-80% av hva jeg kunne pga det var få raske nok rundt. Et annet problem var "singletrack"-delen der det var grov grus. Der ble jeg syklende i kø fra av folk fra pulje 10... Endte til slutt opp med å klokke inn på 3:40 i mål. Greit fornøy ettersom jeg kun har hatt 4 turer på 50km i år, men klarer ikke la være å tenke at jeg kunne ha syklet en del fortere om jeg hadde hatt rygger å ligge bak og at jeg hadde syklet løypa før. Noen som vet ca hvilken pulje jeg burde ha vært i, og vil 3:40 gi noe seeding på birken? Filmet forøvrig så lenge go'proen hadde batteri om noen er intr. i å se hvordan "sti" delen så ut for gruppe 12 
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
|
|
|
17/06/2012 12:38
|
Terjers
Avhengig
|
Avhengig
Veldig trist. Mine tanker går til de pårørende.
Stor sykkelkoffert leies ut. Plass til både terreng og landeveissykkel. Hardplast med egne hjulposer. Låsbar. 400,-/helg 600,-/uke Dep. 500,-
|
|
|
[Re: sls]
17/06/2012 13:04
|
ScottRacing
Ringrev
|
Ringrev
Med en eksplosjonsartet utvikling mht antaller som deltar i ritt, er jeg redd vi kommer til å se mange stygge ulykker framover. Dette kan dog reduseres ved innse at vi faktisk er mosjonister som gjør dette for gøy og ikke proffer som har grunn til å ofre helsa for å vinne noen få skunder i de mest risikofylte partiene.
............
Det er forsåvidt synd at man må stramme inn for å ivareta sikkerheten, men faktum er at mange mister hodet i kampen om sekundene og for å unngå å miste gruppa i utforkjøringene er det mange som kjører litt over evne.
Æresmedlem i KrampeKameratene
|
|
|
[Re: BeefCake]
17/06/2012 17:27
|
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
Men jeg hadde store problemer med at det var veldig få gode rygger og jeg følte selv jeg ble sittenede å tråkke på rundt 70-80% av hva jeg kunne pga det var få raske nok rundt. Jeg er usikker på om jeg leser deg riktig, men hva med å ta ansvar og selv trekke opp farten? Det blir kanskje ikke et helt optimalt ritt dersom man vegrer seg for å sette opp farten, fordi man vil ligge i rygg på noen andre og på den måten føler man hadde mer å gå på til slutt. Endte til slutt opp med å klokke inn på 3:40 i mål. Greit fornøy ettersom jeg kun har hatt 4 turer på 50km i år, men klarer ikke la være å tenke at jeg kunne ha syklet en del fortere om jeg hadde hatt rygger å ligge bak og at jeg hadde syklet løypa før. Noen som vet ca hvilken pulje jeg burde ha vært i, og vil 3:40 gi noe seeding på birken? Ut fra resultatlisten var det flere fra puljen din som syklet fortere enn deg og mange fra de andre puljene som syklet dårligere. Wild guess tipper jeg kanskje pulje 7/8 dersom du følte at 3:40 ikke tømte deg helt for krefter. 3:40 vil gi deg en seeding på Birken, du slipper å starte i de useedete puljene. Filmet forøvrig så lenge go'proen hadde batteri om noen er intr. i å se hvordan "sti" delen så ut for gruppe 12  Sjelden feil med litt videobilder fra løypa 
|
|
|
17/06/2012 18:00
|
bolav
Entusiast
|
Entusiast
Mine kondolanser til venner og familie. Noen som vet ca hvilken pulje jeg burde ha vært i, og vil 3:40 gi noe seeding på birken?
Medianen på Pulje 9 var 3:40. Selvom du hadde vært sist så hadde du fått seeding. Du vil nå starte med flere på ditt nivå, istedet for veldig blandet som de useedete gir. Det vil sannsynligvis gi deg en bedre opplevelse.
|
|
|
[Re: Rønnern]
17/06/2012 18:08
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
Jeg er usikker på om jeg leser deg riktig, men hva med å ta ansvar og selv trekke opp farten? Det blir kanskje ikke et helt optimalt ritt dersom man vegrer seg for å sette opp farten, fordi man vil ligge i rygg på noen andre og på den måten føler man hadde mer å gå på til slutt.
Ja, da leste du litt feil. Jeg måtte sykle veldig mye alene fordi jeg hadde vansker med å finne rygger som syklet fort nok til at jeg følte det var vits å ligge bak. De gangene jeg lå litt bak for så å sykle opp og dra så ble jeg raskt alene igjen. Jeg har absolutt ingen ting imot med å kjøre rulle, synes faktisk det er veldig motiverende og morsomt  Ut fra resultatlisten var det flere fra puljen din som syklet fortere enn deg og mange fra de andre puljene som syklet dårligere. Wild guess tipper jeg kanskje pulje 7/8 dersom du følte at 3:40 ikke tømte deg helt for krefter. 3:40 vil gi deg en seeding på Birken, du slipper å starte i de useedete puljene.
Wild guess gruppe 7/8 hørtes fint ut, guesstimater er alltid bra  Hvor finner du resultater basert på puljestart? Sjelden feil med litt videobilder fra løypa Tittet kjapt gjennom nå, så at den filmet helt til midt i siste lange trillebakke. Filmet fra brystet, men vinkelen ble litt dårligere enn jeg hadde tenkt meg. Litt mer agressiv sittestilling på den nye sykkelen, men tok dessverre ikke helt høyde for dette da jeg satte satte på chestmounten. Men skal se om jeg ikke kan få redigert noen klipp, kan legge ut hele i litt raskere hastighet også..
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
|
|
|
[Re: bolav]
17/06/2012 18:10
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
Medianen på Pulje 9 var 3:40. Selvom du hadde vært sist så hadde du fått seeding. Du vil nå starte med flere på ditt nivå, istedet for veldig blandet som de useedete gir. Det vil sannsynligvis gi deg en bedre opplevelse.
Ikke missforstå, hadde en veldig god opplevelse! Bare litt ergerlig å ikke føle du får gitt alt 
|
|
|
[Re: mintman]
17/06/2012 18:27
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Veldig tragisk. Står i Østlands Posten at han mistet kontrollen på sykkelen: Årets utgave av Farrisrunden ble ellers selvsagt påvirket av at en deltaker 30-årene omkom etter å mistet kontrollen og kjørt ut av løypa langs Svartangveien mellom Kvelde og Porsgrunn. http://www.op.no/sport/article6109686.ece Spørs om vi noen gang får vite hva som skjedde. At avisen skriver at han mistet kontroll på sykkelen er liksom gitt allerede. Men hvordan? Selvforskyldt, noen som var borti eller noe annet. Det er nesten sånn at jeg "håper" (forstå meg rett) at han fikk et illebefinnende. Da hadde det i alle fall ikke vært noens feil. Men jeg tror mange av oss er preget av hendelsen og skulle likt å vite hva som skjedde. Det er dypt tragisk uansett.
|
|
|
17/06/2012 18:31
|
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
Ja, da leste du litt feil. Jeg måtte sykle veldig mye alene fordi jeg hadde vansker med å finne rygger som syklet fort nok til at jeg følte det var vits å ligge bak. De gangene jeg lå litt bak for så å sykle opp og dra så ble jeg raskt alene igjen. Da har jeg svaret. Du var altfor defensiv ut fra start og hørte for mye på de som sier at rittet starter etter Skolapperåsen  Det var 22 stk. i din pulje som syklet fortere enn deg, den raskeste sykla på 2:58. Hadde du hengt deg på de raskere i pulja di fra start, hadde du fått god pes gjennom hele løypa. Hvor finner du resultater basert på puljestart? Merida RittrankingHer velger du startpulje (basert på starttid). Morsom funksjon, ser at jeg hadde "vunnet" pulje 3 også om jeg hadde fått lov til å stille der. Sågar topp 50 i pulje 2
|
|
|
17/06/2012 18:38
|
paalbn
Ivrig
|
Ivrig
Da la jeg inn et ekstra gir og sprengte feltet. Dro hardt i en lengre periode for å få meg kun de sterkeste og det lyktes jeg bra med. Pulje 4 for meg også. Erfaringen fra ifjor var at jeg sprakk når det var 6 km igjen til mål og var hellig bestemt på at det ikke skulle skje igjen. Synes selv det gikk roligere i starten i år enn ifjor. Noe som selvfølgelig kan ha noe med bedre form å gjøre. Når vi kom til den aller første bakken på asfalten etter at følgebilen slapp lå jeg som nummer 4-5 og de foran stoppet litt opp. Reiste meg å tråkket opp bakken når jeg snudde meg hadde jeg en luke på ca 20 meter. Stoppet opp og ventet, med tanken på fjoråret. Lå vel som nr 4-5 etter deg i første terrengparti. Brillene dogget noe inni h.. og tok disse av og rota litt med dette. Da hadde det passert noen stykker og så at teten forsvant. Valgte å ikke gasse på rett og slett for nok en gang ikke få samme erfaring som ifjor. Dette var nok desverre feil valg. Resten av turen ble litt sånn, stakk ifra i terrenget og alene på asfalten og for ikke å svi av for mye rolig på asfalten for å få en gruppe å sykle i. Dette viser puls loggen også stemmer ganske bra, snittpuls på 158 (maxpuls 185). Kun drøye 1/2 timen i sone 4, 1:43 i sone 3 og 40 min i sone 2. Så helt klart mye mer å gi, ble vel litt for passiv pga for mye tanker på fjoråret. NESTE ÅR DA!! 21. plass i klassen min og 92. plass totalt.
2:43:21, 10 minutter bedre enn i fjor.... Mine tall ble 2:52:24, 19 minutter bedre enn fra pulje 5 ifjor. 50. plass i klasse (M40) og 188. totalt og inn som nr 6 i puljen.
Redigert av paalbn; 17/06/2012 18:39.
Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
|
|
|
17/06/2012 20:11
|
wirre
Avhengig
|
Avhengig
Da har jeg svaret. Du var altfor defensiv ut fra start og hørte for mye på de som sier at rittet starter etter Skolapperåsen  Det var 22 stk. i din pulje som syklet fortere enn deg, den raskeste sykla på 2:58. Hadde du hengt deg på de raskere i pulja di fra start, hadde du fått god pes gjennom hele løypa. Det er 100% riktig, man MÅ henge på fra start, hvis man skal kjøre med de beste i pulja.. Det er somregel vondt en stund, men nødvendig... Havner du i ingenmansland som vi kaller det, så har du tapt.. Det er også viktig å stille seg opp tidlig ved start, hvis du vil henge på de gode, hvis ikke har du en nesten umulig oppgave å ta inn igjen disse..
Feit og i dårlig form..
|
|
|
17/06/2012 20:43
|
joerntp
Avhengig
|
Avhengig
21. plass i klassen min og 92. plass totalt.
2:43:21, 10 minutter bedre enn i fjor....
hmm. Tror vi har kjørt litt sammen underveis... Startet i pulje 3, 5 minutter før deg, og sluttiden ble 6 minutter bak deg på 2:49. Da skal du ha kommet inn et minutt foran meg...Ble passert av noen joggende ivrige karer i gjørmehavet ved kringlemyr  (PS... Jeg mistet noen knotter under skoen. Ellers hadde jeg selvfølgelig jogget raskere)
Redigert av joerntp; 17/06/2012 20:50.
|
|
|
17/06/2012 20:46
|
Otoen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Rittet ble jammen tøft med all nedbøren.. Til og med lyn og torden fikk vi i starten... Men, som alltid leverer Farrisrunden et strålende ritt, med en perfekt ramme på nanset:). Hadde desverre skikkelig sure bein, men greit fornøyd lell....
CK ELVERUM
|
|
|
[Re: wirre]
17/06/2012 20:59
|
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
Det er også viktig å stille seg opp tidlig ved start, hvis du vil henge på de gode, hvis ikke har du en nesten umulig oppgave å ta inn igjen disse.. Lesson learned etter i fjor hvor jeg varmet opp godt og tuslet inn helt bakerst i pulja. Kom aldri frem til de i front. I år tok jeg en kort og intensiv oppvarming og stilte meg opp helt først. Var iskaldt med kort/kort, men varmen kom når masterbilen slapp og man kunne gi litt gass.
|
|
|
[Re: joerntp]
17/06/2012 21:03
|
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
hmm. Tror vi har kjørt litt sammen underveis... Startet i pulje 3, 5 minutter før deg, og sluttiden ble 6 minutter bak deg på 2:49. Da skal du ha kommet inn et minutt foran meg...Ble passert av noen joggende ivrige karer i gjørmehavet ved kringlemyr  (PS... Jeg mistet noen knotter under skoen. Ellers hadde jeg selvfølgelig jogget raskere) He, he, av alle ting klarte jeg å jobbe med meg selv og psyke meg opp til å jobbe hardt i løpepartiene. Det har jeg aldri klart før og alltid blitt fraløpt. Denne gangen slapp jeg bare en mann og det var en fra pulje to som jeg mistenker har hatt noe punkteringsproblem eller lignende for han var sprek når han tok igjen oss! Mulig jeg løp forbi deg eller kanskje jeg syklet vinglende og unnskyldende forbi deg i det korte, syklebare stykket. Kombinasjonen av utmattethet og grusrittdekk gjorde det til en prøvelse og jeg vinglet som en mann på vei hjem fra en skikkelig rangel...
|
|
|
[Re: paalbn]
17/06/2012 21:08
|
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
Valgte å ikke gasse på rett og slett for nok en gang ikke få samme erfaring som ifjor. Dette var nok desverre feil valg. .... Så helt klart mye mer å gi, ble vel litt for passiv pga for mye tanker på fjoråret. NESTE ÅR DA!! He, he, med mindre det er noe helt spesielt med kroppen, gir jeg alltid gass fra start og gjerne litt tøffere enn jeg tenker at jeg klarer. Det roer seg alltid ned og det verste som kan skje er at man går på en liten smell og venter inn noen bakfra som man kan hvile seg litt bak og hente seg inn igjen. Neste år blir du med på kjøret. Gratulerer med en meget bra pers, spesielt med tanke på forholdene i fjor. Ikke rart du synes det gikk roligere i pulja fra start, du er jo i en helt annen form i år!
|
|
|
17/06/2012 21:14
|
ASB
Medlem
|
Medlem
Farrisrunden ble mitt første terrengritt, på en ganske enkel sykkel (13 kg). Var heldig og ble plassert i pulje 7, som jeg "vant" på 2:54:39 :-)
Jeg er som en ku på ferist i terrenget, men hadde nok god nytte av all skole/jobb-sykling i snø om vinteren. Helt klart med til neste år, da med lettere sykkel, tørrere forhold, bedre terrengkunnskaper og tidligere pulje. Kanskje jeg kan nå 2:3x:xx?
Ekkelt å høre om ulykken, og holdt selv på å gå i bakken på grusveien ned mot Kjose. Nå har jeg lært at det er bare å ta det med ro i farlige partier, man tjener svært lite på risikofylt kjøring.
|
|
|
17/06/2012 22:53
|
paalbn
Ivrig
|
Ivrig
Denne gangen slapp jeg bare en mann og det var en fra pulje to som jeg mistenker har hatt noe punkteringsproblem... Var vel ikke tilfeldigvis 2016, som jeg fikk en del drahjelp av. Hvis 2016 er her inne, så takk for hjelpen. Vi kjørte en del sammen før og etter der den tragiske ulykken skjedde. Vi snakket så vidt om at det så skikkelig stygt ut.
Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
|
|
|
18/06/2012 06:19
|
LCU
Medlem
|
Medlem
Jeg hadde ikke noen form for seeding og startet derfor i pulje 12. Tok det rimelig rolig til skolapperen etter tips fra forumet her om at det ble tyngre mot slutten. Men jeg hadde store problemer med at det var veldig få gode rygger og jeg følte selv jeg ble sittenede å tråkke på rundt 70-80% av hva jeg kunne pga det var få raske nok rundt. Et annet problem var "singletrack"-delen der det var grov grus. Der ble jeg syklende i kø fra av folk fra pulje 10... Endte til slutt opp med å klokke inn på 3:40 i mål. Greit fornøy ettersom jeg kun har hatt 4 turer på 50km i år, men klarer ikke la være å tenke at jeg kunne ha syklet en del fortere om jeg hadde hatt rygger å ligge bak og at jeg hadde syklet løypa før.
Du skulle hengt deg på når jeg kom bakfra! Pulje 14 = 67km tempo uten noen form for drahjelp. Klokket inn på 3.04, så du kunne kanskje klart å henge deg på og kjørt inn på 3.14?
Gavia Terra 2021, BMC Teammachine Slr02 2019, Birk Elite 290 2015.
|
|
|
18/06/2012 07:18
|
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
Var vel ikke tilfeldigvis 2016, som jeg fikk en del drahjelp av. Hvis 2016 er her inne, så takk for hjelpen. Jo, det har du rett i. Han tok ansvar og dro hardt det siste gruspartiet før Kringlemyr. Veldig sterk!
|
|
|
[Re: LCU]
18/06/2012 07:50
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
Du skulle hengt deg på når jeg kom bakfra! Pulje 14 = 67km tempo uten noen form for drahjelp. Klokket inn på 3.04, så du kunne kanskje klart å henge deg på og kjørt inn på 3.14?
Ja, prøvde å henge meg på en av dere som kom fra pulje 14, men litt kø i ett gjørmeparti og frykten av å ta i for hardt før skolapperen så mistet jeg den ryggen. Men har lært nå, bare å glede seg til neste år
|
|
|
18/06/2012 08:59
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Synes forslaget om nøytraliserte soner er et godt forslag som burde sendes videre. Det gjøres vel slik i en del ritt nedover i Europa. Sikkerhet er viktig. Vi som tråkker mener jo vi har full kontroll - helt til vi ikke har det lenger.
Kondolerer til familie og venner. Tragisk.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
18/06/2012 09:06
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Mine tall ble 2:52:24, 19 minutter bedre enn fra pulje 5 ifjor. 50. plass i klasse (M40) og 188. totalt og inn som nr 6 i puljen. Skyldes nok mye sykkelen tenker jeg  Gratulerer med bra gjennomført. LarsB
|
|
|
|
|