Trenger hjelp til å knekke FB-side!
|
Re: Trenger hjelp til å knekke FB-side!
[Re: Åsmund Hoel]
07/06/2012 13:24
|
Dan
More than words
|
More than words
jeg er fullstendig klar over att ikke alle syklister oppfører seg som idioter langs veien, på samme måte som at ikke alle bilister gjør det samme, er ikke imponert over bilister som trur dem eier veien heller, de som har ført en normal diskusjon med meg vet hva jeg mener. Jeg liker å tro at jeg har vært en av de mer stillfarne i diskusjonen, men jeg skulle gjerne sett en kommentar fra deg på det jeg skrev en tid tilbake: Og Åsmund, du har sikkert hørt det før, men for ordens skyld skriver jeg enda en gang det som mange har skrevet før meg, nemlig at siden din er med på å skjerpe tonen mellom syklister og bilister, selv om den bare er ment som en sikkerhetsventil hvor irriterte bilister kan blåse ut frustrasjonen.
Problemet er at vi som sykler opplever å bli spylt spylervæske på og bli forbikjørt med alt for liten klaring, selv på veier der det er god plass, ingen møtende trafikk og ingen alternativer for oss ved siden av veien. Jeg tipper de som utsetter oss for denne unødvendige faren er unggutter (og litt eldre gutter) som skal tøffe seg for kameratene sine i bilen. Og det er ikke veldig søkt å tenke at din side er med på å gi disse guttene en idé om at det er akseptabel og tøff adferd.
|
|
|
[Re: GeirK]
07/06/2012 15:18
|
Freakout
Veteran
|
Veteran
Kan bekrefte at dette stemmer Dan! På skolen min (VGS) er det noen som truer med å fylle spylervesketanken med piss, eller vanngevær og kjøre rundt på jakt etter syklister. Og ja, de har "likt" Jeg driter i hvor du sykler... på facebook. Ta folk med døra er også en av de oppfinnsomme truslene de har hentet fra Facebooksiden.
På min alder er det ikke mulig å diskutere med disse menneskene, så har bare sagt at jeg vet hvor de bor og håper de har en god helseforsikring. Hardt mot hardt er det eneste som funker for at disse tullingene holder seg på matta...
Tryner du aldri, prøver du ikke hardt nok!
|
|
|
07/06/2012 17:18
|
White
Avhengig
|
Avhengig
Åsmund Hoel, er han lederen for gruppen "vi som er født lavpanna" også? Skremmende hvor lavt nivået på hjerneaktivitet og utvikling kan bli
2012: Raumerrittet, Skiptvet-rittet, Trysilrittet?, Grenserittet, CykelVasan, Kongerittet, TrippelBirken +++
|
|
|
[Re: Dan]
07/06/2012 19:18
|
Åsmund Hoel
Medlem
|
Medlem
nei, jeg har ingen ting til overs for bilister som sneikjører syklister, ei heller de som gjør andre ting, enten det er å spyle dem ned, eller kaste askebeger innholdet, eller kaste tomflasker, what ever.. er like lite imponert over de syklistene som tror dem eier veien, og gir fulstendig f... i de som ligger bak, for det er oftere at bilene ligger bak enn at dem sneikjører syklistene for å komme seg frem. var dette svar godt nok ? [Jeg liker å tro at jeg har vært en av de mer stillfarne i diskusjonen, men jeg skulle gjerne sett en kommentar fra deg på det jeg skrev en tid tilbake: Og Åsmund, du har sikkert hørt det før, men for ordens skyld skriver jeg enda en gang det som mange har skrevet før meg, nemlig at siden din er med på å skjerpe tonen mellom syklister og bilister, selv om den bare er ment som en sikkerhetsventil hvor irriterte bilister kan blåse ut frustrasjonen.
Problemet er at vi som sykler opplever å bli spylt spylervæske på og bli forbikjørt med alt for liten klaring, selv på veier der det er god plass, ingen møtende trafikk og ingen alternativer for oss ved siden av veien. Jeg tipper de som utsetter oss for denne unødvendige faren er unggutter (og litt eldre gutter) som skal tøffe seg for kameratene sine i bilen. Og det er ikke veldig søkt å tenke at din side er med på å gi disse guttene en idé om at det er akseptabel og tøff adferd. [/quote]
|
|
|
[Re: Åsmund Hoel]
07/06/2012 19:31
|
Dan
More than words
|
More than words
nei, jeg har ingen ting til overs for bilister som sneikjører syklister, ei heller de som gjør andre ting, enten det er å spyle dem ned, eller kaste askebeger innholdet, eller kaste tomflasker, what ever.. Men likevel er du med på å gi akkurat disse bilistene en arena der de kan hisse opp hverandre til noen av dem blir så tøffe at de lar ord gå til handling?
|
|
|
[Re: Dan]
07/06/2012 19:47
|
Åsmund Hoel
Medlem
|
Medlem
tror du det blir noe bedre der , om jeg forlater siden? skal vel ikke påberope meg for mye, men velger å tro at det jeg bidrar med der, er saklige innlegg,
Men likevel er du med på å gi akkurat disse bilistene en arena der de kan hisse opp hverandre til noen av dem blir så tøffe at de lar ord gå til handling? [/quote]
|
|
|
07/06/2012 22:30
|
Rednax
Ringrev
|
Ringrev
tror du det blir noe bedre der , om jeg forlater siden? skal vel ikke påberope meg for mye, men velger å tro at det jeg bidrar med der, er saklige innlegg Er du ikke administrator? Kun administratoren kan aktivt styre debatten, på "jeg driter i"-siden innbefatter det til og med å slette innlegg for fote. Men, du velger jo heller å videreføre tråder som er startet på sviktende grunnlag, og overse tråder med oppfordring til bildrap og vold. (Eller forfatte dine helt egne tråder som sjeldent er saklige.) Iversens siste tråd om at den omkomne trebarnsmoren er et eksempel på at sykling burde forbys blir kun motsagt av L.J. Du velger ikke å i rette sette Iversens for hans falskt påtatte omtanke for syklisters sikkerhet når den blir avslørt, men valgte i tråden kun å bry deg om kjøretøyet involvert i dødsulykken var i bevegelse. Altså gir du hans argument indirekte kredibilitet, dessto mer nettopp fordi du er adminstrator. Dersom du later som om du ikke "ser" overtramp, så har de ikke skjedd? I tråder du deltar aktivt i? Eller, er du fremdeles enig med Iversen om at sykler kategorisk ikke har noe på veien å gjøre, trass i hva du forteller på TS? Gjennom alle sidene du har frekventert har du blitt presentert statistiske fakta om hvorfor myndighetene fraråder sykling i fart på gang- og sykkelvei, hvorfor det tilates å sykle i veibanen, hvorfor det alternativet er tryggest også for andre myke trafikkanter, hvilke retningslinjer som dikterer sykliters plikter og rettigheter i trafikken, hvor du finner paragrafer som beviser det du ser på som påstander og synsing. Likevel later du hvert år som om det kommer som en overraskelse på deg at syklister sykler i veien, og at de kategorisk derfor er hensynsløse, og du MÅ kringkaste det til flest mulig at en heller bør sykle på fortau og gang- sykkelveg. Du vet jo inderlig bedre, du har lest svaret fra Samferdselsdep et titalls ganger. Går det ikke inn? Er det kortidshukommelsen din som svikter? Alderen tærer? Om du ikke er enig i hva utsagnet/tittelen"Jeg driter i hvor du sykler...BARE HA DEG VEKK FRA VEIEN" impliserer, dersom du faktisk er enig i gjeldende lovgiving, at syklister er likestilte trafikkanter på lik linje som bilister, at syklister har rett til å benytte veibanen som alle andre førere av kjøretøy, hvorfor i alle dager svarte du "ja" da tidligere admin spurte om noen kunne hjelpe ham med oppgaven å slette alle kritiske inlegg som motsa dette?! Sitter du i andre styrer for organisasjoner hvis formålsparagrafer du er uenige i? Stemmer du mot din politiske overbevisnig? Ønsket du kun administratorrollen fordi du liker makt alene? Fikk du aldri bli ordensmann i klassen? Åh hvilket kall! "Jeg ble bedt om å ta administratorrollen". Ja, i likhet med alle de tusensvis andre som har måttet trykke "Like" for å få kommentere på siden, meg selv inkludert. Det var en åpen henvedelse som ble postet på veggen, den gikk til alle lesere. Hva ved henvendelsen fikk deg til å oppfatte at det var rettet direkte til deg? At det var et ekslusivt tilbud? Om du er så uenig i alt som skrives der, hvorfor takket du da ja? Og hvorfor forfatter du da selv tråder som generaliserer negativt? Hvorfor sletter du ikke aktivt, eller i det minste irettesetter, hver eneste komentar om "Håper dem blir nedkjørt", "ta dem med døra"? Hvorfor kommenterer du ikke, eller sletter, bildet av bilisten som dreper tre syklister i Mexico som stadig blir gjengitt som om det skulle være underholdende? Hvorfor lar du folk raljere med det? Du "oppfører" deg noe lunde ordentlig på dette forumet, og på "Høydepunkter"FB-siden. Hvorfor kommer du aldri med de samme innrømmelsene på "Jeg driter i" siden, som du gjør her? Ovenfor oss her inne finnes det visstnok syklister som kan oppføre seg, de har du ingen ting i mot. De må gjerne sykle i veien. Du generaliser nemlig ikke. Yeah, right. Ovenfor flokken på FB heter det seg stadig, selv etter at du ble admin: Fortsatt utrolig irriterende og vi ønsker dere/de vekk fra veien, Vi bilister vil ganske enkelt ikke ha dere i veien Vil du kalle trådene du starter om skrapjernpriser for sykkelrammer som saklige? Vil du kalle inlegget DITT om å pisse på vinduspylertanken som saklig? Oppfatter du innlegg SKREVET MED CAPS LOCK SOM SAKLIG? Er du enig i at en påstand som etterfølges av mer enn ett utropstegn mister kredibilitet som saklig per påfølgende utropstegn? Du er en agitator, en krigshisser. Eller/og rett og slett en nyttig idiot og et voksenalibi for en skokk med fjortiser som ikke vet bedre. En smule paranoid er du også: Den nye moten blant trikotrytterene nå er hjelmkamera, fremprovosere frem reaksjoner blandt bilister, skru på kamera, og spille offer Dette tror du på selv? At syklister med overlegg fremprovoserer "uskyldige" bilister for å fange dem på film? Og du ber meg oppsøke lege? De av oss som har fått med deg alt du har skrevet, på alle de forskjellige FB-sidene de siste årene, ser tvers gjennom spillet ditt. Heldigvis fikk vi nedlagt de aller verste sidene, dessverre kan vi da ikke finne frem sitater på hva du har lirt av deg da du kun var "menig" bidragsyter og skjøt med grovest kaliber. Du skal ha for at du i større grad holder deg i skinnet etter at du tigget deg til administratorrolle på denne ene nålevende siden det siste året, men det er tydeligvis, og som antatt, kun en fasade. Some people never change. Hvorfor etterlever du ikke, altså bruker adminrollen din til, det du en gang skrev etter å ha diskutert med GeirK og LJ? nå må folk slutte å true syklister Var det kun et et spill for galleriet der og da? Ja, det var det. Eller så suger du som admin, du makter ikke oppgaven, den ble totalt mislykket. Hva er da vitsen med å beholde tittelen? La oss gå tilbake til første sitat. tror du det blir noe bedre der , om jeg forlater siden? Svaret er innlysende, det blir ikke værre. En surpomp mindre løfter kanskje stemningen? Ikke gjør det noen forskjell om du er der, truslene kommer like tett som innen du fikk adminrollen, ikke slettes truslene nå heller. Hva ville du oppnå dersom du forlot siden? God samvittighet? Hva ville du tape? En admintittel du like vel ikke bruker til det den skal brukes til? Slutt å lyve for deg selv. (Forresten, sånn bare for å fortsette å krangle med deg, du skrev selv at du på medisinsk grunnlag ikke lenger fikk føre vogntog. Så skriver du at det ikke er legen som har beordret dette. Er det den lokale heksedoktoren? Eller psykiateren  ? Hipp som happ om du må ta medisiner som forbyr deg å føre motorvogn, eller om det var legen som direkte beordret deg til å slippe rattet, dersom det var legen som skrev resepten din. God bedring med helsen, både den fysiske og psykiske.)
..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
|
|
|
07/06/2012 23:33
|
Jonas Tilseth
Ivrig
|
Ivrig
Jeg fant seks facebookvenner som likte denne siden. Jeg postet en offentlig beskjed på veggen og tagget alle sammen. Konklusjon: "Har ingen værdens ting i mot syklister jeg, men ikke interessert i å ha di på veiene. 1 ting som skjer, di skaper trafikk'situasjoner, alle vill fårbi di."
Facebookgruppa sitt navn er "Jeg driter i hvor du sykler, bare.. HA DEG VEKK FRA VEIEN !!"
Med andre ord, de jeg kjenner som liker denne siden har ikke noe i mot syklister og ønsker ingen drept, men vil av nevnte grunner ikke ha de på veien. Det er jo en ærlig sak, selv om det er regler som sier at syklister har de samme rettighetene. Når det gjelder drapstrusler og lignende, så er jo dette enkeltpersoner som er store i kjeften på nett.
Jeg ser at administrator legger ut noen gode poster i gruppa, alt fra sikkerhet til observasjoner av farlige syklister. At gruppa stadig vokser er logisk, hvor mange er det ikke som blir irritert over syklister på veien. Landevei er sikkert en fin sport - men husk at trafikkreglene også gjelder på trampert`n! Jeg sykler terreng, dere skal ikke prøve det da?
|
|
|
[Re: Jonas Tilseth]
08/06/2012 06:00
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Landevei er sikkert en fin sport - men husk at trafikkreglene også gjelder på trampert`n! Jeg sykler terreng, dere skal ikke prøve det da? Kan ikke vennene dine skrive?  Tilbake til saken: for mange av oss, er sykling på veien et nødvendig onde for å komme seg på jobb og sånn - og for å slippe å være blant de som hisser seg opp i kø. Må man så må man. Og når utålmodige bilister peser deg i rævva, er det ikke bra, og skaper bare stress og farlige situasjoner, som kan ende med at bilist kan bli ufrivillig, UAKTSOM drapsmann (i absolutt ytterste konsekvens) fordi man mister kontroll i en stressa situasjon. Husk at bilister har vesentlig lenger bremselengde enn syklister, men tror det er helt greit å ligge tett oppi hekken på syklister (og motorsyklister). Ikke gøy når man skal svinge til venstre, mens en diger lastebil står og puster deg i nakken. Det er bare farlig. Heldigvis er de aller fleste bilister jeg møter på veien istand til å passere fornuftig-ish (i hvert fall halvannen-to meter avstand, men sjelden motsatt kjørefelt som er anbefalt i regler). Jeg vinker dem forbi når det er klart og har ikke opplevd noen farlige situasjoner i det siste (annet enn nevnte tettoppihekkenlastebil da jeg skulle svinge til venstre inn på jobben) Så Åsmund Hoel. Ja, det er lov å være frustrert noen ganger, men til syvende og sist taper man svært lite på å vente til det er klart. Å ha hat/frustrasjonsgrupper som dette vil i beste fall så grobunn til hat og i verste fall ende med bildrap. Massesuggesjon er farlig, det.
|
|
|
08/06/2012 06:08
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Jeg sykler terreng, dere skal ikke prøve det da? Noen av oss driver med begge deler.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
08/06/2012 07:21
|
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
observasjoner av farlige syklister. Hvordan ser en farlig syklist ut? Bare for at jeg skal kunne kjenne igjen en, mener jeg...
|
|
|
08/06/2012 08:46
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Jeg fant seks facebookvenner som likte denne siden. Jeg postet en offentlig beskjed på veggen og tagget alle sammen. Konklusjon: "Har ingen værdens ting i mot syklister jeg, men ikke interessert i å ha di på veiene. 1 ting som skjer, di skaper trafikk'situasjoner, alle vill fårbi di."
Facebookgruppa sitt navn er "Jeg driter i hvor du sykler, bare.. HA DEG VEKK FRA VEIEN !!"
Med andre ord, de jeg kjenner som liker denne siden har ikke noe i mot syklister og ønsker ingen drept, men vil av nevnte grunner ikke ha de på veien. Det er jo en ærlig sak, selv om det er regler som sier at syklister har de samme rettighetene. Når det gjelder drapstrusler og lignende, så er jo dette enkeltpersoner som er store i kjeften på nett.
Vet vi det? Hvordan kan vi være sikre på at de ikke også tenker på å gjennomføre sine trusler? Hva betyr en 'ærlig sak', jeg ser ikke mye ærlig over disse uttalelsene. Det de egentlig sier er "MEG FØRST". Jeg ser ingen poeng i å unnskylde de som ikke evner å ta hensyn til andre i trafikken, særlig ikke de som utsetter andre for fare med sin mangelfulle trafikkforståelse. Jeg minner her på at det å kjøre motorvogn er ingen rett men et privilegie. Å inneha førerkort er ett krav for å ha lov til å føre bil, et annet er at man skal kunne være skikket til å kjøre på en trygg måte. § 21. Alminnelige plikter.
Ingen må føre eller forsøke å føre kjøretøy når han er i en slik tilstand at han ikke kan anses skikket til å kjøre på trygg måte, hva enten dette har sin årsak i at han er påvirket av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel, eller i at han er syk, svekket, sliten eller trett, eller skyldes andre omstendigheter.
Med utgangspunkt i dette kan det nok arguementeres med at de som fremsetter drapstrusler ovenfor andre trafikanter, om det nå er elektronisk eller direkte, med utgangspunkt i denne loven har mistet sin rett til å føre noe kjøretøy inntil de er kommet på bedre tanker. (Vanskelig å håndheve naturligvis, men det er ikke poenget) Landevei er sikkert en fin sport - men husk at trafikkreglene også gjelder på trampert`n! Jeg sykler terreng, dere skal ikke prøve det da?
Du later til å ha misforstått hva en sykkel er. At det også kan brukes til lek og trening endrer ikke det faktum at det først og fremst er et transportmiddel. Det er ikke noe terreng mellom der jeg bor og min arbeidsplass. På det jevne blir jeg kanskje forbikjørt 2-3 ganger hver dag (Uten at noen må vente mer enn 10-15 sekunder for å få det til) og kjører selv forbi 10-50 biler (Uten å bryte noen regler). Jeg blir mye oftere og i mye større grad heftet av alle bilene som stiller seg opp i kø, griseparkerer og bryter vikeplikt ovenfor meg enn hva jeg er til hinder for andre. Det betyr ikke at jeg mener meg berettiget til å ønske alle bilene bort fra veiene. Det er et fåtall farlige trafikanter det er de som skal lukes ut, å gå etter hele grupper er utidig.
Redigert av sverreb; 08/06/2012 08:47.
|
|
|
[Re: sverreb]
15/06/2012 01:55
|
Jonas Tilseth
Ivrig
|
Ivrig
observasjoner av farlige syklister. Hvordan ser en farlig syklist ut? Bare for at jeg skal kunne kjenne igjen en, mener jeg... Jeg nevnte at gruppa postet observasjoner av farlige syklister. Da er det ikke nødvendig å leke klovn. Fortviltet mor  Stadig vekk kommer det slike meldinger. Hvorfor blir dere så skakkjørte over å lese slike kommentarer? Face it, det skulle vært saltskuddpremie på mange syklister i trafikken. Dødsulykke - 20 ryttere på smal og kronglete vei Hvorfor velger en gruppe på 20 ryttere å trene på smal og kronglete vei med trafikk? Her er det ikke snakk om "må sykle til jobben og her finnes ikke andre alternativ"  Okei. Så alle billister som ikke er tilhengere av syklister, skal nå gi fra seg lappen sin? Jeg fant seks facebookvenner som likte denne siden. Jeg postet en offentlig beskjed på veggen og tagget alle sammen. Konklusjon: "Har ingen værdens ting i mot syklister jeg, men ikke interessert i å ha di på veiene. 1 ting som skjer, di skaper trafikk'situasjoner, alle vill fårbi di."
Vet vi det? Hvordan kan vi være sikre på at de ikke også tenker på å gjennomføre sine trusler? Hvor mange tror du har fått trusler her i dagens moderne samfunn? Du vet at det finnes flere hatgrupper på facebook, og at alvorlige persontrusler blir politianmeldt? Så barnslig å tolke gruppa som en trussel. Det er jo bare en gruppe med idioter som ikke tåler å se syklister på veien. Slapp av, og kom deg ut blant folk. Hva betyr en 'ærlig sak', jeg ser ikke mye ærlig over disse uttalelsene. Det de egentlig sier er "MEG FØRST". Jeg ser ingen poeng i å unnskylde de som ikke evner å ta hensyn til andre i trafikken, særlig ikke de som utsetter andre for fare med sin mangelfulle trafikkforståelse.
Jeg tenkte mer på informasjonen moderatorene har postet. Blant annet lister de opp regelverket som inneholder reflekser og ringeklokke. Er din sykkel utstyr med dette når du er på trening eller på vei til jobb? ... tenkte meg det. (BIL) Kjører du alltid riktig felt inn og ut av rundkjøring? Bruker du alltid blinklys? Hvordan kan du med sykkel, vise hvilket felt du ligger i, og hvordan kan du fortelle omgivelse hvor du skal? DU vet hvordan, MEN tror du alle syklister kan dette? Jeg har et inntrykk av at du ser det du selv vil fra denne gruppa. At du ønsker å trekke fram alt det negative er opp til deg selv, men for min del ser jeg ikke noe galt med gruppa forøvrig. Hvordan vet du for eksempel at de som "liker" gruppa ikke viser hensyn til andre i trafikken? § 21. Alminnelige plikter.
Ingen må føre eller forsøke å føre kjøretøy når han er i en slik tilstand at han ikke kan anses skikket til å kjøre på trygg måte, hva enten dette har sin årsak i at han er påvirket av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel, eller i at han er syk, svekket, sliten eller trett, eller skyldes andre omstendigheter.
Med utgangspunkt i dette kan det nok arguementeres med at de som fremsetter drapstrusler ovenfor andre trafikanter, om det nå er elektronisk eller direkte, med utgangspunkt i denne loven har mistet sin rett til å føre noe kjøretøy inntil de er kommet på bedre tanker. (Vanskelig å håndheve naturligvis, men det er ikke poenget) Godt poeng, drapstrusler er fyfy! Landevei er sikkert en fin sport - men husk at trafikkreglene også gjelder på trampert`n! Jeg sykler terreng, dere skal ikke prøve det da?
Du later til å ha misforstått hva en sykkel er. At det også kan brukes til lek og trening endrer ikke det faktum at det først og fremst er et transportmiddel. Det er ikke noe terreng mellom der jeg bor og min arbeidsplass. So what? Jeg sa ingenting om å slutte å bruke sykkelen som et transportverktøy. Men jeg nevnte noe om gjeldende trafikkregler, og den dagen alle greier det, så ser jeg ikke noe grunn til diskusjon; Avstanden til forankjørende skal være så stor at det ikke oppstår fare for påkjøring dersom den forankjørende saktner farten eller stanser. Avstanden skal være slik at forbikjørende uten fare kan kjøre inn mellom kjøretøyene. heter det i trafikkreglene § 5 3
Det innebærer at det er ulovlig å sykle i større felt og etter rulleprinsippet- der man nærmest limer seg på bakhjulet til personen foran på norske landeveier.
Meget kritisk - Helt tåpelig, sier presidenten i Norges Sykkelforbund Harald Tiedemann Hansen, til DN Aktiv.
og slik fortsetter det... Alt dette med drapstrusler, spylervæske osv er slikt jeg kan snakke humoristisk om hvis jeg prater med en landeveissyklist. Synd å se så mange ta dette så nært og kjært. Kudos vil jeg gi til denne karen: 
|
|
|
15/06/2012 07:20
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er ikke saken med den fortvilte mora nettopp et eksempel på hvorfor fotgjengere og syklister ikke bør plasseres på samme arena? Det er en slik blanding Facebook-sida vil ha, slik at medlemmene slipper å dele veibanen med syklister.
Sida poster observasjoner av syklister som gjør farlige ting, men stort sett skrives det om at syklister i veibanen burde blitt tatt med døra, kastet flasker etter, spylt med spylevæske og utsatt for andre represalier. Mener du slikt er greit å si fordi det er på Facebook? Fordi vi bør forstå at det er spøk? Fordi ingen gjør slikt? I så fall bør du følge bedre med: Folk gjør slike ting i virkeligheten, og jeg synes alle oppfordringer til det bør slås hardt ned på. Om én av tusen som ler av slike oppfordringer faktisk utfører handlingene har vi ti bilister rundt i landet som aktivt går inn for å skade medtrafikanter. Det er ti for mye.
Hvorfor plukker du ut de få kommentarene der syklister faktisk oppfører seg dårlig? Hvorfor ikke heller fokusere på uttalelsene til bilførere som på rent prinsipp ikke vil ha syklister i veibanen, og som er villige til å ty til vold for å oppnå målet sitt?
Det skal sies at sida de siste par månedene har inneholdt færre idiotinnlegg enn vanlig. Det tror jeg skyldes at moderatorene delvis har tydd til vettet og sett at krig ikke er det som hjelper. Åsmund, som også frekventerer denne tråden, kritiserer brudd på trafikkregler mer enn at syklister simpelthen er i veiene. Det er en god utvikling. Likevel skal man ikke lenger tilbake enn til mars for å finne oppfordringer til spyling, hindre syklister med vilje i trafikken, påkjørsler og andre handlinger.
Mener du at slike ting skal stå ubesvart?
Når det gjelder oppfordringen til Johnny Pedersen om å gi fra seg førerkortet: Det han sier er at folk som ikke har forståelse for at trafikk fordrer samarbeid, og at man ikke kan være fullstendig egoist på veien, ikke har noe der å gjøre. Om du mener du har enerett på veien har du i realiteten ingenting der å gjøre.
Er du uenig?
Jeg tror grunnen til at du kan diskutere trusler så humoristisk skyldes at du hovedsaklig er ute i skogen når du sitter på sykkel. Hadde du daglig beveget deg langs veien på samme kjøretøy ville du fått øynene opp for at det faktisk ikke bare er en liten gjeng kompiser som tuller med hverandre, men at mange trafikanter ikke bryr seg om sine medtrafikanter.
Hvorfor så negativ til syklister som kjefter på bilister, forresten? Kan det ha noe å gjøre med det pågående S4-prosjektet ditt? Jeg beklager å måtte si det, men det faktum at du kun sykler utfor og at du kun bruker bil som transportmiddel ser ut til å vri deg mer og mer over mot grunntanken til Facebook-sida vi snakker om: bil er det eneste transportmiddelet som gjelder, og sykkel hører til utenfor veien.
|
|
|
15/06/2012 09:05
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Pfft. Denne diskusjonen har vi hvert år, fra mars til juni. Så blir alle vante til hverandre, og livet går sin skjeve gang utover sommer og høst.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
15/06/2012 09:16
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jepp.
I år har det imidlertid gått overraskende rolig for seg. Det er vel «yttringsfriheten» som får unngjelde, tenker jeg.
|
|
|
15/06/2012 10:04
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Hvor mange tror du har fått trusler her i dagens moderne samfunn? Du vet at det finnes flere hatgrupper på facebook, og at alvorlige persontrusler blir politianmeldt? Så barnslig å tolke gruppa som en trussel. Det er jo bare en gruppe med idioter som ikke tåler å se syklister på veien. Slapp av, og kom deg ut blant folk.
Jeg er ute blandt folk hele tiden til dels på sykkel. Er du? Det virker ikke slik, tatt i betraktning hvor ivrig du er blitt på å unnskylde bedriten oppførsel fra bilister ovenfor syklister her. Det er ingen unnskyldning for truende adferd og at du velger å leke apologist for slikt reflekterer bare på deg selv. Jeg tenkte mer på informasjonen moderatorene har postet. Blant annet lister de opp regelverket som inneholder reflekser og ringeklokke. Er din sykkel utstyr med dette når du er på trening eller på vei til jobb? ... tenkte meg det.
Du tenker hva eksakt? Jeg sykler på en lovlig utstyrt sykkel med både reflekser og ringeklokke (Selv om den er ubrukelig da bilister ikke kan høre den).
|
|
|
15/06/2012 10:41
|
P_Dalen
Veteran
|
Veteran
 Stadig vekk kommer det slike meldinger. Hvorfor blir dere så skakkjørte over å lese slike kommentarer? Face it, det skulle vært saltskuddpremie på mange syklister i trafikken. ...gjesp! Han glemte å nevne kondomdress og Hushovd. en riksvei som er relativt smal, med gang/sykkelsti på BEGGE sider Sjelden vare, må jeg si. Men er det troverdig? spylertank med dyse, fylle den med olje Stønn... kan det bli mer hjelpeløst?
|
|
|
[Re: P_Dalen]
15/06/2012 10:48
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Når jeg passerte disse sykkelidiotene lå jeg på hornet. Det er også ganske uvoksen oppførsel. For ikke å snakke om at det ikke nødvendigvis er så lang vei fra å ligge på hornet for å vise sitt raseri til faktisk å gjøre noe fysisk.
|
|
|
15/06/2012 10:53
|
Rednax
Ringrev
|
Ringrev
Jonas, jeg lot være å svare deg etter din første posting, men greier jeg ikke å holde meg etter din siste. Jeg får hilse Espen J, Bjørn B, Kisse, Anders C,og utallige andre utforsyklister som også bruker landeveisykkelen som treningsverktøy/transport (inklusive meg), og si at du mener det burde vært saltskuddpremie på dem.
En sykkel er et kjøretøy, face it.
Ingen ber om en begrunnelse for hvorfor du benytter bilen din når du er ute og kjører, hva formålet med sykkelturen er er heller ikke relevant i forhold til hvorvidt sykkelen og syklisten har rett til å bruke veibanen. De har det uansett. De har like mye rett som deg. Uansett om du råner, kjører til trening, skole, what ever. Respekter det. Er veien smal og kronglete, sier du? Er det derved tryggere å kjøre bil der? Hvem er overrepresentert på dødstatistikkene? Syklister eller bilister/passasjerer? Er det ikke i tilfelle veistandarden som er problemet, slik du argumenterer? Jeg tar meg nær av at Linda Kalleklevs ulykke stadig dras inn som et argument mot sykling. Grow up or shut up, du eier ikke perspektiv.
Det skjer overlagte påkjørsler av syklister hvert år. I Norge. Overlagte påkjørsler. Den FB-siden du forsvarer er med på å holde liv i fordommer, hat, og aggresjon som det ikke finnes juridisk eller moralsk belegg for.
Du er på landslaget, er du ikke? Får reise på WC i regi av NCF? Jaggu meg litt av en ambassadør våre lisenspenger bekoster. Har ikke slått deg at NCF neppe hadde hatt mulighet til å følge deg opp dersom majoriteten av medlemmene (som sykler landevei) fulgte din oppfordring og la sykkelen på hyllen, og NCF kansellerte alt av landeveiskonkurranser? Har du tenkt på at utstyrsleverandørene ofte produserer DH-utsyr som en sideline, ofte "finansiert" av salgstallene på landeveisutstyret de virkelig tjener på? Samme gjelder de fleste lokale/nasjonale sponsorer. Majoriteten av de eldste klubbene har også primært landeveismedlemmer, det er de medlemmenes klubbavgift som igjen gjør det mulig for klubbene å legge til rette for minoriteten av DH-syklister. Det er transport- og landeveisyklene/-syklistene som indirekete holder liv i DH-syklene/-syklistene.
Igjen, prøv med litt perspektiv.
Hvordan hadde du forresten stilt deg til Facebooksiden "Jeg driter i hvor du sykler... BARE HOLD DEG UNNA FJELLET MITT!!" ? Det finnes argumenter for å forby sykling i marka/på fjellet som noen mener er legitime, til tross for at det strider mot allemannsretten. Ville du i en slik problemstilling fremstått som en hensynsfull syklist i utenforståendes øyne, eller ville du fremstått som en som benyttet seg av allemannsretten sin og derved var blind for andre? Ville du i tilfelle en slik problemstilling argumentert at terrengsyklister som stopper helt opp og trekker helt ut av stien dersom de enset fottturister nok kunne få bli på fjellet, mens barduse utforsyklister hadde til helvete å holde seg hjemme siden de øyensynlig ikke bryr seg om andre enn seg selv? At de fortjente saltskuddpremie, og at gladvold godt kunne benyttes? Nei, det hadde du ikke.
Syklister har allemannsrett i veibanen på lik linje med bilister.
(* Nei, det gjelder ikke min snart 20 år gamle klubb som har utelukkende DH-syklister som medlemmer. Selv om disse medlemmene også sykler landevei- og XC-ritt på lisensen de løste for å sykle DH-ritt. Vi er vel unntaket som bekrefter regelen.)
Redigert av Rednax; 15/06/2012 11:21.
|
|
|
15/06/2012 11:10
|
JonahHex
Leppedefekt kåbbåj
|
Leppedefekt kåbbåj
For the record: Jonas er ikke på landslaget
|
|
|
[Re: JonahHex]
15/06/2012 11:25
|
Rednax
Ringrev
|
Ringrev
For the record: Jonas er ikke på landslaget Okei, jeg gikk ut i fra at han var det kun basert på hvor stor i kjeften han har vært på ritt  Var ikke Jonas på vårsamling med landslaget, da? Uansett, kjører man ritt/har man lisens/setter man pris på at det orges treninger av klubben, så må man "dessverre" sende landeveisyklistene en vennlig tanke for at de har lagt grunnmuren for organisert sykling i Norge. Vi skylder dem respekt.
Redigert av Rednax; 15/06/2012 11:25.
|
|
|
[Re: Rednax]
15/06/2012 11:46
|
Jonas Tilseth
Ivrig
|
Ivrig
Syns du skal utdype at jeg har vært stor i kjeften under ritt. Hvor kommer det fra? Har aldri omgått landslaget.
Hvorfra får du det til å virke at jeg ikke liker landeveissyklister? Jeg blir sjeldent irritert over å se de på veien når jeg kjører bil, det er tross alt bare å vente til klar bane og kjøre forbi. Det jeg prøvde å få fram, er at mange på sykkel i trafikken, de jeg velger å ikke kalle syklister, kunne godt latt være. Slik jeg ser det så er ikke gruppa i mot syklister som viser hensyn og slipper forbi biler ved anledning. Derimot disse gruppene på 20+, mange i bredden osv, valg av ugunstige veier osv....
Dere elsker alle terrengsyklister. Men hva med disse som viser null hensyn på turgåere? Disse ødelegger så mye at det kanskje blir sykkelforbud. Det er disse idiotene, jeg også ser i trafikken på sykkel. Håper det klarna litt, slik at dere ikke tror jeg er anti landevei. Har landeveisykkel selv som jeg har testet en del turer sammen med naboen, som også sykler landevei. I tillegg har jeg venner som trener mye til tr.heim-oslo.
|
|
|
15/06/2012 11:56
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Det jeg prøvde å få fram, er at mange på sykkel i trafikken, de jeg velger å ikke kalle syklister, kunne godt latt være. Neppe. Mange av dem hadde istedenfor blitt bilister. Som sinker for andre billister. Eller som forurenser lokalmiljøet mitt. Jeg vil heller ha en rabiat syklist i veibanen enn en rabiat bilist. Derimot disse gruppene på 20+, mange i bredden osv, valg av ugunstige veier osv.... Disse mytene,ja. Jeg kan telle på én hånd de gangene jeg har sett noen sykle 3 i bredden. Jeg har aldri sett grupper på 20+ sykle 3 i bredden. Kanskje én og annen gang under ritt, men da er det varslet og regulert. Og to i bredden er jo ikke bredere enn en bil. Ugunstige veier? Så kjør mer forsiktig da.
Redigert av anonymous5; 15/06/2012 11:57.
Anonym5
|
|
|
15/06/2012 12:30
|
P_Dalen
Veteran
|
Veteran
Syns du skal utdype at jeg har vært stor i kjeften under ritt. Hvor kommer det fra? Har aldri omgått landslaget.
Hvorfra får du det til å virke at jeg ikke liker landeveissyklister? Jeg blir sjeldent irritert over å se de på veien når jeg kjører bil, det er tross alt bare å vente til klar bane og kjøre forbi. Det jeg prøvde å få fram, er at mange på sykkel i trafikken, de jeg velger å ikke kalle syklister, kunne godt latt være. Slik jeg ser det så er ikke gruppa i mot syklister som viser hensyn og slipper forbi biler ved anledning. Derimot disse gruppene på 20+, mange i bredden osv, valg av ugunstige veier osv....
Dere elsker alle terrengsyklister. Men hva med disse som viser null hensyn på turgåere? Disse ødelegger så mye at det kanskje blir sykkelforbud. Det er disse idiotene, jeg også ser i trafikken på sykkel. Håper det klarna litt, slik at dere ikke tror jeg er anti landevei. Har landeveisykkel selv som jeg har testet en del turer sammen med naboen, som også sykler landevei. I tillegg har jeg venner som trener mye til tr.heim-oslo. Så det er altså bare et lite antall veldig hensynsløse syklister denne fb-gruppa vil til livs? Og jeg som trodde holdningen var at syklister skulle ha seg VEKK FRA VEIEN, derav navnet på gruppa. Så feil kan man altså ta.
|
|
|
15/06/2012 12:31
|
Rednax
Ringrev
|
Ringrev
Syns du skal utdype at jeg har vært stor i kjeften under ritt. Hvor kommer det fra? Beklager, jeg ser eller hører kanskje ikke forskjell på dere Trøndere  . La til enda blunke-smiley for å vise at det ikke det utsagnet heller måtte tas for seriøst.. Hvorfra får du det til å virke at jeg ikke liker landeveissyklister? .. Derimot disse gruppene på 20+, mange i bredden osv, valg av ugunstige veier osv.... I tillegg har jeg venner som trener mye til tr.heim-oslo. Du nevner ett konkret tilfellle av syklister i grupper på 20+, nemlig dødsulykken utenfor Bergen. Den forulykkede var aktiv syklist. Hun var beste dame under Nordhordland rundt tidligere i år, da ulykken intraff lå hun i hardtrening til Bergen-Voss. Senere skulle hun ha deltatt i Trondheim-Oslo. Tror du de som deltar i slike sykkelritt sykler hele distansen alene, eller sammen med en gruppe? Hadde du lest litt om ulykken, så hadde du fått med deg at den forlykkede lå i front, alene bak en annen syklist. "Feltet" på 20 syklister som var på treningstur sammen var spredt. De syklet ikke tre i breden, ei heller som en stor masse. Den tabloide vinklingen "20 syklister på smal og kronglete vei" som det stod i linken din (skrev du egen tittel på linken?) har over hodet ingen verdens ting med hverken hendlelsesforløpet eller selve ulykken å gjøre. Det er en ren ondsinnet generalisering fra den som titulerte linken. Var det deg, eller sakset du det fra "jeg driter i siden"? I tilfelle det siste så er det et kremeksempel på hvordan virkeligheten vris av dem for å legitimere aggresjon mot syklister. Selv når nyhetsaken handler om noe så tragisk som en forulykket trebarnsmor. Veiene på Vestlandet tenderer til å være smale og kronglete. Aktive syklister velger ofte å trene på de minst trafikkerte nettopp av hensyn til øvrig trafikk, ulykkestrekningen var av det slaget. Noen ganger er en ulykke en ulykke. Slik er verden; hverken rettferdig på godt eller vondt.
|
|
|
25/06/2012 17:54
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Mulig denne har blitt postet før, men ved å trykke her kan du sjekke om du har venner som liker FB-siden. https://www.facebook.com/browse/friended_fans_of/?page_id=123249374382046Jeg har heldigvis ikke noen jeg kjenner der inne. Det ville i så fall blitt ordnet rimelig raskt.
Redigert av Anders A-R; 25/06/2012 17:54.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
25/06/2012 18:03
|
Gjermundfjeld88
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Den ene "Vennen", som egentlig ikke var noe bekjent engang,er herved forsvunnet.
|
|
|
[Re: Gjermundfjeld88]
29/06/2012 16:46
|
Morteen
Avhengig
|
Avhengig
Her er også en liten stakkarslig Fb gruppe.Ta den i starten før den utvikler seg
|
|
|
[Re: Morteen]
10/09/2012 19:46
|
RobG
(Formerly Fux)
|
(Formerly Fux)
Hvis noen har lyst til å skriver til arbeidsgjiveren til Jarle, som var i VG helg, eller ta en telefon direkte til han kan dere bare ta kontakt med meg og få fult navn adresse, og arbiedsplass.... Som er forøvrig en av de største i området når det gjelder sykkelmiljø.
Redigert av RobG; 10/09/2012 19:46.
#Pedalenkrs
|
|
|
|
|